Kawazi.Net
http://www.kawazi.net/forum/

Parhaat öljyt koneeseen
http://www.kawazi.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=204
Sivu 10/10

Kirjoittaja:  Kawautunut [ Ke Elo 05, 2009 22:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Minä hätäpäissäni ostin halpahallista 2 x 4L Teboil silver 10w-40 puolisynteettistä öljyä?. Syynä kiire, ei delvakkia eikä x-100 mistään iltamyöhään kun kotia tulin ja olin öljyt CCR:n eikun ZZR:n päättänyt vaihtaa. Suodattimen kanssa sai muuten koko 4 L kannun kaataa koneeseen ennenkuin nousi ylämerkkiin ja vähän yli. Taitaa olla pojilla vähän litranmitat pienenlaisia TB:llä. Koneen kyljessä mainitaan täytöksi 3.6 L suodattimen kanssa.

Silverin API laatuluokka on SL/CF. Pyörään suositellaan kaikkia noita vanhempia luokituksia, SE,SF,SG;SH ja SJ muttei tuota SL:ää. Kätevänä poikana ajatelin että silloin kun kirja on painettu on SL ollut normina vasta tulossa eikä vielä kunnolla käytössä (julkaistu 2001) ja mopo 2002. Tuskin niissä mitään haitallista tavaraa on.

Vaihteiston 1-2 väli joka paukkui ja rytisi x-100:lla ei parantunut muttei kyllä huonontunutkaan.
Nyt on 600 kilometriä takana ja tänään kävi ensi kerran niin että laatikosta löytyi välivapaa ja kuului hirveä rapina. Ajattelin että voi prkle nyt kävi raatomaiset oojalat.... :hammer: :hammer:


Öljyn syytä tai ei; tuttavuus Terijoen Betroolin tuotteisiin jää 725 km mittaiseksi, käyn vielä huomenna töissä ja sitten DELVAKKIA myllyyn.

PS. 5000 km ajetut x-100 20w-50 liemet ei näyttäneet pahalta kun koneesta pois laski.

Kirjoittaja:  jukra [ To Elo 06, 2009 08:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Pikkuhannu kirjoitti:
Mitä nuo O-renkaat on, isompi kai suodatinkotelon kanteen, mutta pienempi öljyproppuun?

Isompi tulee suodatinkotelon uraan. Se pienempi tiivistää suodatinkotelon ja keskitapin välin, eli sille on keskitapissa ura joka jää piiloon sinne kannen sisälle - selviää kun irrottaa keskitapin kannestaan. Irtoaa painamalla sisäpuolelta ulospäin.

Kirjoittaja:  Pikkuhannu [ To Elo 06, 2009 17:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

jukra kirjoitti:
Pikkuhannu kirjoitti:
Mitä nuo O-renkaat on, isompi kai suodatinkotelon kanteen, mutta pienempi öljyproppuun?

Isompi tulee suodatinkotelon uraan. Se pienempi tiivistää suodatinkotelon ja keskitapin välin, eli sille on keskitapissa ura joka jää piiloon sinne kannen sisälle - selviää kun irrottaa keskitapin kannestaan. Irtoaa painamalla sisäpuolelta ulospäin.


Täytynee huomenissa tutkia, jos ehtisi öljyt vaihtamaan... Mistäs siihen proppuun tiiviste? Voiko kupariprikan laittaa väliin? Vai tarvitseeko siihen väliin mitään pistää? Ei vielä tietoa, mikä siinä tällä hetkellä mahtaa olla...

Kirjoittaja:  Kawa LTD [ To Elo 06, 2009 18:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Pikkuhannu kirjoitti:
Mistäs siihen proppuun tiiviste? Voiko kupariprikan laittaa väliin? Vai tarvitseeko siihen väliin mitään pistää? Ei vielä tietoa, mikä siinä tällä hetkellä mahtaa olla...

Laita kupariprikka... Pitäis löytyä jokaisesta autotarvike liikkeestä. Tosin ite ajellu pari kolme vaihtoväliä ilmankin, mutta kannattaa seurata ettei ala merkkaamaan paikkaansa :eitajuu:

Kirjoittaja:  Pikkuhannu [ To Elo 06, 2009 18:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Kawa LTD kirjoitti:
Pikkuhannu kirjoitti:
Mistäs siihen proppuun tiiviste? Voiko kupariprikan laittaa väliin? Vai tarvitseeko siihen väliin mitään pistää? Ei vielä tietoa, mikä siinä tällä hetkellä mahtaa olla...

Laita kupariprikka... Pitäis löytyä jokaisesta autotarvike liikkeestä. Tosin ite ajellu pari kolme vaihtoväliä ilmankin, mutta kannattaa seurata ettei ala merkkaamaan paikkaansa :eitajuu:


Kupariprikkoja löytyy onneksi appiukon rallitallista kasapäin... Sellainen siis...

Kirjoittaja:  Pikkuhannu [ Pe Elo 07, 2009 14:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Ja öljyt vaihdettu... Työajalla...
Onko sitten hyvä vai huono merkki, aiemmin öljyn läpi näki, siis öljysilmästä kun katsoi, oli ihan kullankeltaista, vaikka oli jo 3,5tkm ajettu. Nyt ajoin 6km kotiin, ja öljy aivan mustaa...
Jotain siihen sekaan ilmeisesti siis jää...
On tuo hiukan hiljaisempi ehkä, jotain sivuääniä kuuluu, mutta ne taitaa kuulua asiaan, jos ei kuulu mitään, niin taitaa olla rikki... :yesyes:
Suodatinkotelon uran tiiviste oli sen näköinen, että ei ihan äskettäin ole vaihdettu, ei enää ollut pyöreä, vaan uran muotoinen, neliskanttinen...

Sitä Delvaccia tilaukseen ja äkkiä, varaan 20l pöntön heti... :kontrahti:

Kirjoittaja:  Neukku [ La Elo 08, 2009 19:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

No voihan persetin persetti :uaa:
Kerkesin just laskea vanhat Delvacit koneesta ja huomasin että eipä ollutkaan
enää uutta ölppiä varastossa. :takoo: Poika perhana tietysti laittanut ne autoonsa :assspank:
Nyt joutuu sitten odottelemaan maanantaihin ennenkuin saa uudet öljyt :twisted:
:storm:

Kirjoittaja:  enska [ La Syys 05, 2009 03:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Motulli on paras öljy kawasakiin olen kokeillut muitakin ei toimi.
Delvac mennään sit Valmettiin tai muihin jyrsimiin :laalaa:

Kirjoittaja:  JarnoMensonen [ Pe Syys 15, 2017 09:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Herätellään vanhaa keskustelua. Vieläkö porukka vannoo Delvacin nimeen vai onko mahollisesti markkinoille tullu jotain parempaa vanhoille pyörille? Mulla omassa (Gpz1100 -84) Victoryn (Kendall) 10-40 enkä oo oikeen tyytyväinen. Eikö tuossa Delvacissa aiheuta ongelmia kytkimen lisäaineen puute..?

Kirjoittaja:  oojala [ Pe Syys 15, 2017 18:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

En tiedä onko tuo Delvacci parasta, eli riippuu varmaan ajokilometreistä ja öljynvaihdon helppoudesta, jos ajaa sen verran vähän että yhdet mineraaliöljyt riittää koko vuodeksi, ei kai siinä mitään vikaakaan ole. Täyttää ja ylittää myös tuon koneen tehtaan suositukset vallan komeasti.

Kytkimen lisäaineitakaan ei erikseen tarvita, pikemminkin niinpäin että liian liukkaaksi lisäaineistetut nykyautoihin tarkoitetut öljyt aiheuttaa kytkimen luistamista, liimaantumista en tiedä tuon aiheuttaneen eikä kai? sitä JASO-MA luokissa testatakaan.

Mineraaliöljyinä nuo saisi vaihtaa aika usein, 3000...5000 km välein. Raskaan kaluston öljynä ne on aika voimakkaasti lisäaineistettu leikkaantumista vastaan, eli pitäisi olla parempaa vaikka nokka-akselille kuin sellaiset nykyöljyt joiden luokituksessa on vähennetty lisäaineistusta (uudemmat "liian nykyaikaiset" luokittelut ottavat huomioon öljyn palamisen ja ovat vähentäneet perinteisten lisäaineiden määrää katalysaattorin suojaamiseksi). Mutta Delvaccia ai erikseen ole luokiteltu moottoripyörien märkäkytkimien JASO luokkiin, eikä valmistaja erikseen suosittele moottoripyöriin. Mutta toinen valmistaja eli Shell luokitteli raskaan kaluston Rotella öljyjä myös JASO-MA luokkiin ja totesi että sopii ne siihenkin, kun käyttäjiltä tuli palautetta.

Tietysti kannattaa valita sellaiset öljyt jotka täyttää valmistajan vaatimukset luokituksineen ja viskositeetteineen (tosin tuossa pyörässä ei ihan tiukasti ole sanottu että esimerkiksi Delvac 15W-40 viskositeetti kelpaisi, mutta on kuitenkin noiden sallittujen välistä: 10W40, 20W40, 20W50), epäilen että siihen aikaan tuollaista öljyä ei ollut markkinoilla, eikä sen takia ole listattu ohjekirjaan. Ja alkuperäisen API luokituksen öljyjä ei kai enää voi edes valmistaa kun koko luokitus on "Obsolete". (Toisaalta Tuon Kawan valmistumisaikana ei paljon synteettisiä ollut, Mobil 1 oli juuri tullut markkinoille, mutta se oli ohuempaa kuin mitä kawa kaipasi: Ensin 5W20 ja 80 luvulle tultaessa sai myös 10W30, mutta kumpikaan ei täyttänyt kawan viskositeettivaatimuksia.) (Eikä silloin ollut mitään märkäkytkinluokituksiakaan, kun mikään öljy ei ollut liian liukasta)

Eli jos tulee paljon kilometrejä kannattaa käyttää synteettisiä ainakin jos joutuu vielä purkamaan pakoputkistoa öljynvaihtoa varten (moottoripyörän märkäkytkimelle sopivia), jos ei mielikuvissa tee kiusaa käyttää vanhanaikaisia mineraaliöljyjä ja kilometrejä kertyy kohtuu vähän kaudessa, niin kyllä nuo kaikki bensakoneillekin luokitellut sopivan viskositeetin omaavat öljyt mineraaliöljytkin käyvät, liian nykyaikaiset henkilöauton öljyt eivät aina käy koska voivat aiheuttaa märkäkytkimen luistamista.

Vähän tosin taitaisi olla enemmän kevään merkkejä: Öljymerkki-, tulppamerkki-, ajopuvun materiaali-, renkaiden valmistaja ja kardaani vai ketjut -keskustelut

Mutta eipä nuo ihan hirvittävän kalliita ole moottoripyörällekään tarkoitetut öljyt ja saa vaikka motonetistäkin.

Lisäksi kannattaa huomioida ettei enää myöskään "synteettinen" tai "täyssynteettinen" tarkoita muuta kuin markkinointiterminä "hyvää öljyä". Esimerkiksi suurin osa autopuolen Mobil 1:stä, jotka ennen oli synteettisiä onkin nykyään oikeasti semi-synteettisiä (Myös ne joissa Suomessa lukee "Täyssynteettinen". Tietoa ei oikein saa muuten selville kun katsomalla käyttöturvatiedotteen ainesosia tai etsimällä netistä samanlaisen saksalaisen purkin tekstit tai nettitekstit: niissä ei saa lukea Täysynteettinen/Voll-Synthese ellei se ole totta. Mobil on kiertänyt tämän rekisteröimällä tavaramerkkejä, esimerkiksi "SHC Synthese Technology™", saa sitten jotain synteettiseen viittaavaa kirjoitettua etikettiin :) (Syynä tuohon oli Castrolin ja Mobilin välinen oikeusjuttu, jossa todettiin että täyssynteettinen on markkinointitermi, eikä sen tarvitse olla totta. Pätee lähes kaikkialla muualla paitsi Saksassa, sen jälkeen myös Mobil muutti täyssynteettisensä osasynteettiseksi)) Minusta tuo on silti huijausta.

Kirjoittaja:  Jim Goose [ La Syys 16, 2017 14:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Onkos porukka kokeillut tätä Teboilin uutta Classic öljyä ? Ainakin speksien ja hinnoittelun puolesta kriteerit täyttävää liukastetta vaikuttaisi olevan.
http://www.teboil.fi/yhtio/ajankohtaist ... -s-20w-50/

Kirjoittaja:  Jim Goose [ Su Kesä 24, 2018 03:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Tuli kokeeksi laitettua Teboilit GTR 1400 koneeseen. Kone kävi selvästi pehmeämmin ja kytkin ja loota samoin. Ei siis huono vaihtoehto uudempiinkaan Kawoihin.
Vanhoilla synteettisillä Motuleilla kerkisi jo 10tkm kertymään. Yllätys oli jo tuo korvakuulolla huomattava ero.
Hieman isänmaallinen olokin tuli kun kaatoi purkista jossa luki made in Finland :kiss:
Täytyy tuikata nämä myös uudempaan Z1000 koneen uumeniin tänään.

Kirjoittaja:  Jim Goose [ Ma Kesä 25, 2018 08:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Nyt on Teboilin liemet tonnisessakin. Tuossa nyt ei suurta käyntieroa ollut verrattuna 100tkm enemmän rullattuun GTR:ään verrattuna ennen ja jälkeen öljynvaihdon, pehmeästi käy kummallakin.
Näköjään toimii hyvin myös näissä moderneissa vesikoneissakin.
Tiedä mitä tykkäisi hydraulisilla nostajilla varustetussa koneessa ( Mean Streak) onko liian jäykkää HLA:lle sitten.

Kirjoittaja:  Tomek83 [ To Elo 08, 2019 19:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Mulla alkoi Gpz1100 liimaamaan kytkintä Teboilin Classic öljyllä, vaihdoin heti takaisin Delvaciin.

Kirjoittaja:  Tero k [ To Elo 08, 2019 20:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Neste Turbo LXE 15W-40 | olen käyttänyt vuosia uusissa ja vanhoissa pyörissä ilman mitään ongelmaa. :eitieda:

Kirjoittaja:  Kawa LTD [ Ma Elo 12, 2019 11:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Joku mineraaliöljy 20w/50 alkoi luistamaan. Halpis motonetista.

Takas isoD koneeseen ja homma toimii.

Kirjoittaja:  Raato [ Ti Elo 13, 2019 09:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Pari ajokautta olen käyttänyt 150 tkm ajetussa Larryssa Teboilin täyssynteettistä 10W60 Extremea eikä ongelmia ole ilmennyt vaan on toiminut todella hyvin. Asiaan saattaa toki vaikuttaa sekin, ettei Larryn kone ole mikään kierroskone - HLA:t pysyvät menossa mukana. Kytkinkin toimii oivasti eli ei luista, mutta ei myöskään liimaannu. Pysyy myös hyvin koneessa - ei tarvitse lisäillä öljynvaihtojen välissä.

Kirjoittaja:  Stube [ Ti Elo 13, 2019 09:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Parhaat öljyt koneeseen

Omista kokeiluista VN 1500:sessa tähän asti parhaiten on toiminut Valvolinen 10W-40 mutta sen saatavuus on parina viime vuotena jostain syystä ollut todella huono.

Keväällä ostin testimielessä Bilteman puolisynteettistä 15W-40 moottoripyöräöljyä mutta eipä kerinnyt paria tuhattakaan kilometriä ajaa kun alkoi kuulua epämiellyttäviä sivuääniä koneesta.

Nyt on menossa Motonetin synteettinen Motox 10W-40 4T. Ensivaikutelmaltaan hyvä, nähtäväksi jää miten kestää.

Sivu 10/10 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/