Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 12:25

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Kesä 18, 2011 20:38 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 03:10
Viestit: 491
-85 mallisesta kyse, vika on seuraavanlainen:
kaupungilla kun ajelee hiukankin pitempään niin tuntuu että kävisi hirmu rikkaalla, röpöttelee ja ruputtelee mutta maantienopeuksissa toimii ihan hyvin.
-Tulpat ja ilmansuodatin ok.

Itselle nuo ruiskumallit on ihan täyttä hepreaa, kaverin puolesta kyselen.....

onkos muilla ollut samoja ongelmia noiden "liian uusien" kanssa?

Entäpä tietääkö kukaan löytyykö mistään sellaista seppää joka oikeasti ymmärtää noista tuon ikäisistä ruiskuista jotain?

-onneksi nuo omat on vaan niitä halvempia ja huonompia kaasarimalleja :kuusi:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 19, 2011 01:27 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Möhkön ruiskusysteemissä sinänsä ei juuri säädettävää ole: seos kaasuläppäasentotunnistimella (TPS) sekä kylmä- ja lämmintyhjäkäyntinopeus (ruuveilla).

Ite ehkä kokeilisin ekaks juuri seossäätöä. Puskeeko mustaa usvaa kun kahvaa reippaammin (siis rikas seos)? Minkä väriset tulpat? TPS:n kääntäminen on helppoa mutta herkkää puuhaa ja apuna olisi hyvä olla vaikka testitulppa jolla palamistapahtuman väriä voi seurata, muuten menee veikkaamiseksi. Toisaalta rikas seos puskee usvaa kahvatessa ja kovin laihalla tukehtuu moottorijarrutuksessa kun vedät kytkinkahvan pohjaan.

Mites venttiilien välykset? Entä imukurkkujen synkat? Piuhat, johdot, letkut, liittimet sun muut on tietty jo tarkistettu että ovat kiinni, paikoillaan eikä vuotoja ole imukurkuissa tai niihin liittyvissä vermeissä.

Olen ymmärtänyt että noin ylipäätään ruiskulaitteiden sähköiset komponentit harvemmin laukeavat ja että useimmiten vika on huonoissa liitoksissa, vuotavissa systeemeissä tai muissa apulaitteissa/systeemeissä jotka moottorin toimintaan liittyvät. Esim jos termostaatti pitää moottorin lämmöt perseellään niin ruiskun oma moottorinlämpöanturi antaa "väärää" tietoa ruiskuboksille jne. (älkää ampuko, vetäisin vaan esimerkin hätäisesti...)

Ruiskun komponenttien kuntoa voi mitata ihan yleismittarilla (huoltomanuskassa annetaan viitearvot). DFI-valo ei vilkkune mittaristossa koska siitä ei ollut mainintaa? DFI-boksissa on diagnoosiledi joka vilkuttaa eri tahtiin ongelman mukaan (manuskassa tulkkausohjeet). Toimiva systeemi ei vilkuttele.

Tää ei sitten tosiaankaan ollut mikään seppämiehen puheenvuoro vaan enempikin osin koettua ja osin luettua...

Kaasariversio oli alunperin suunnitelmissa mutta luettuani yhden jos toisen motoristin kaasarijumpista, olen ollut tyytyväinen kun ruiskun löysin...

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 19, 2011 09:09 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 03:10
Viestit: 491
Löytyyköhän netin syövereistä tuota ruiskun manuaalia?
Tai jos jollain olisi ylimääräinen niin varmasti siitä saisi tehtyä kaupatkin.

Pystyisitkö Julli skannaamaan tuosta TPS:n säädöstä ohjeet niin saa kaveri iha itte kokeilla auttaako se asiaa.
tuossa olis osoite...
Jukka1300(ät)gmail.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 19, 2011 13:58 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Manuaalia en ole nähnyt myynnissä netissä käytettynä mutta repairmanual.com myy uutta hintaan 37,95$ + postikulut (jotka ovat ihan saatanasti, muistaakseni 40-45 eukkoo kun tilasin perus- sekä lisäosan, toisaalta ilmankin olisi paha elää...).

TPS:n säätöohje sinällään olisi skannattavissa mutta siitä ei ole mitään hyötyä jos ei käytössä ole työkalua nro 57001-1003. Kyseinen vempele kytketään TPS:n ja sille tulevien johtojen väliin jolloin laitteen ledien perusteella TPS:ää käännettäessä saadaan se kohdalleen. Koneen ei tarvitse käydä, riittää kun tyhjäkäynti on oikeissa rajoissa (850-950 r/min) ts kaasuläpät ovat tietyn verran auki. Lukemat saadaan kun virta kytketään. Tätäkään vimpainta en ole löytänyt, tiedä olisiko Kawakorjaamoilla tuota, samaa ilmeisesti käytetään muidenkin ruiskuKawojen säätämisessä. Niin ja imukurkkujen alipaineet pitäisi olla synkassa koska alipaineet vaikuttavat koko systeemin toimintaan.

Tuon special toolin korvaajana olen käyttänyt Colortunen testitulppaa joka yksinkertaisesti näyttää millaisella liekillä bensa pytyssä palaa (liian laiha on vaalean sininen ja liian rikas oranssia noin ääripäät mainittuna). TPS:ää kääntämällä väri vaihtuu (ja tää on sitä herkkää hommaa, pieni kääntö näkyy saman tien...).

Tässä on mun ohje tulppasäätöön: alipaineet synkkaan (ja kone muutenkin huollettuna), moottori käyntilämpöiseksi, testitulppa kiinni, kone tyhjäkäynnille 850-950 r/min (siis normaali), TPS:n suojakotelo pois, kaksi TPS:n kiinnitysruuvia sopivasti löysälle ja sitten vaan käännellään (tietty kotelon voi irroittaa ja ruuvit löysätä jo ennen koneen käyntiä :P , ruuvailua helpottaa jos viitsii ottaa tankin pois).

Tulpan ohjeissa on infoa eri kierrosalueitten seosten säätämiseksi (omani on vanha ostos jolloin pelattiin vain kaasareilla joissa enempi säädettävää). Eri kierrosalueitten säätömahdollisuutta ei (meidän) ruiskuissa ole. Toki voi katsoa eri kierrosten palamisvärejä ja hakea sitten kompromissin.

Tää tulppa avittaa kyllä huomattavasti. Muuten homma menee kokeiluksi ja tulppien värin, pakokaasujen ym seuraamiseksi. Tulppa muuten näyttää lisäksi jos esim öljyä palaa mukana...

3 ja 4 kurkuista lähtee alipaineletkut sytytyksen sähköiselle ennakonsäätäjälle. Onko letkut ja johdot ehjät ja kiinni? Käyntiongelmat saattaisivat aiheutua osakuormituksen ennakonsäädön ongelmista...

Sattui taas manuskasta silmään että vuotoja/tukkeutumia ei saa olla myöskään öljyntäyttökorkissa eikä moottorin huohotusletkussa (se 90 letku siitä vaihteiston päältä ilmanputsariin). Taas esimerkki siitä että kovin moni asia vaikuttaa kokonaisuuteen...

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 19, 2011 15:46 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 03:10
Viestit: 491
ok, kiitokset Jullille vaivannäöstä!
Kerrotaan etiäppäin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 19, 2011 17:47 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Kannattaa merkitä alkuperäinen asento tussilla tai piirtopuikolla, että pääsee taas takaisin käyntikuntoon, jos anturi nytkähtääkin liikaa johonkin suuntaan.

TPS on säätövastus joka kuluu eniten juuri tyhjäkäyntialueen yläpuolelta ja saattaa aiheuttaa säätöongelmia, ei saa enää ihan kunnolla arvoilleen eri kierroksilla. (Samoin imu ja pakomuutokset aiheuttavat säätökäyrän muutostarpeen, joka ei alkuperäisellä onnistu)

Sama säätövastuspotikka löytyy ainakin GPZ750 TURBO, GPZ1100 (-81...83) ja 6-syl ruiskuista.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 19, 2011 18:10 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Laitetaas vielä siittä DFI-boksin diagnoosiledistä jos sitä satutte tutkailemaan: jos semmoista häikkää ilmaantuu josta ledi vilkuttaa niin se vilkkuu niin kauan kuin on virrat päällä ts virtojen katkaisu resetoi boksin (siis vikaviestin, vikahan tietysti jää...). Lisäksi DFI-valo vilkkuu mittarissa sikäli kuin polttimo ei ole vuosien saatossa poksahtanut... Tämän voi helposti testata irroittamalla 4 ja 5 kurkkujen välissä olevan lämpötunnistimen piuhan ja kytkemällä virta päälle: kotvasen kuluttua DFI-valo alkaa vilkkua.

Omassani viime kesänä oli juuri kyseinen piuha valeessa kiinni; välillä vilkkui DFI-valo ja välillä ei. Sitä sitten tutkimaan ja lopulta boksin ledivälke kertoi miltä suunnalta vaivaa pitää etsiä. DFI-boksissa on jonkinlainen "vikasietotila" eikä se lyö pataa välittömästi seis, ainakaan jokaisen anturivian vuoksi. Esim. tuo irtonainen johto ei moottorin toiminnassa näkynyt tai tuntunut, todennäköisesti kuitenkin seossäätö oli pielessä, ainakin jossakin määrin.

Diagnoosiledi ilmoittaa 7 eri vaivasta, mm ongelmasta TPS:ssa. Luulen että jos valot ei vilku niin käyntiongelmaa voi etsiä muualta kuin suoranaisesti DFI-elektroniikasta.

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 19, 2011 18:28 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
oojala kirjoitti:
Kannattaa merkitä alkuperäinen asento tussilla tai piirtopuikolla, että pääsee taas takaisin käyntikuntoon, jos anturi nytkähtääkin liikaa johonkin suuntaan.

TPS on säätövastus joka kuluu eniten juuri tyhjäkäyntialueen yläpuolelta ja saattaa aiheuttaa säätöongelmia, ei saa enää ihan kunnolla arvoilleen eri kierroksilla. (Samoin imu ja pakomuutokset aiheuttavat säätökäyrän muutostarpeen, joka ei alkuperäisellä onnistu)

Sama säätövastuspotikka löytyy ainakin GPZ750 TURBO, GPZ1100 (-81...83) ja 6-syl ruiskuista.


Hyvä idea. Piirtopuikolla mieluiten niin saa tarkan jäljen ja jos haluaa olla tarkka. Tussilla saattaa tulla sen verran iso tussu ettei oikeasta kohdasta ota lopulta selvää ja etenkin jos ei ole apuvälinettä jolla seoksesta saisi jotakin hajua...Kääntövara on suht pieni kaiken kaikkiaan.

Toisaalta kääntelin omaani aika huolettomasti ja ääripäät huomasi viimeistään tukehtumisena. Mulla olikin se tulppa apuna, en olisi todennäköisesti lähtenyt kääntelemään ilman sitä yhtään mitään.

Manuskassa annetaan TPS:lle volttiarvot 5,2V-0,5V vähentyen kun käännetään kaasua auki. Kokeilin omassani mutta meni liian laihalle noilla arvoilla, piti laittaa pienemmät voltit. Liekö kuluman syytä tai sitten on jossakin muualla jotakin viturallaan... Nyt en edes tiedä voltteja kun lopullisen säädön tein tulpalla. Voisihan tuon piruuttaan mitata...

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 19, 2011 21:30 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 22, 2006 23:30
Viestit: 502
Paikkakunta: Seinäjoki
eikös jotkut ole laittaneet potikan ilmanlämpömittarin anturin piuhaan ja sillä seoksia säädelleet ainakin noissa pienemmissä ruiskuissa.

_________________
Kawasaki H1 - More thrills per mile

H1B 1972 edelleen lievä rojekti
S1 250 1972 Ralliputkilla
S1 250 1972 Juhtbacka
H2 750 1972
Z1 900 -72 low VIN
S2 350 1973
F11 250 1973
z 750 Twin Ltd 1982 Twin Power !
Gpz 1100 1981
Gpz 1100 1983 UT
ZZR 1200 2002


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com