Ihmettelin kun oli hävinnyt nokkaketjun kiristimestä säätövara. Syykin selvisi lopulta:
Liitteet:
0003.jpg [ 200.96 KiB | Katsottu 2577 kertaa ]
Alkuperäinen kiristäjä oli viisaampien suosituksesta vaihdettu ZX1100-mallin kiristimeen. Lisäksi tuo kuvan kumirissa oli uusi, tosin repro, jolla tuli ajettua n.10000 kilsaa ennen tätä löytöä.
ZX1100-kiristäjän jousivoima on tosi ärmäkkä joten mulla on epäily että se on ollut liikaa reprorissalle. Kenties rissakin on ollut maanantaiversio ja yhteisvaikutus on sitten tämä
. Kiristäjä painaa käytännössä suoraan tätä kumirissaa vasten ketjua. Ketju on jonkin aikaa pyörinyt rissan päällä kuten pitää sillä kuvassakin näkyvä kulumaura kiertää koko rullan ja lisäksi ketjun vastakkainen reunapala on jättänyt rissan toiseen laitaan vastaavan uran. Minkäänlaista kulumaahan ei pitäisi tietenkään olla vielä. Vertailun vuoksi alkuperäisessä rissassa alkuperäisen kiristäjän kanssa oli vain hyvin lievää pintarikkoa.
Kumiosa on irti laakerikeskiöstä. Liekö irtoaminen aiheuttanut kuvan lopputuleman vai onko irtoaminen tapahtunut vasta myöhemmin
.
ZX1100-kiristäjä jää nyt hyllyyn ja alkuperäinen palaa paikalleen, tosin mekaanisella takaisinlaukeamisvarmistuksella ryyditettynä. Maailmalla ovat pätkäisseet ZX1100 kiristäjän jousta 1-2 cm jousivoiman vähentämiseksi. Tämä tosin kuulemma sen vuoksi ettei systeemiin kuuluva nailonrissa hupenisi ennen aikojaan. Mulla uusittu nailonrissa ei ollut kulunut tuon 10000 kilsan aikana käytännössä yhtään.
Eikä muuten kuulunut mitään erityistä ääntä koneen käydessä...