Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Huhti 27, 2024 00:04

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Huhti 25, 2012 21:07 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
Moi taas Möhkö tietäjät!! Tänään rupesi prötäilemään kone noin 4000 rpm ja siitä ylöispäin .otti kuitenkin rundeja punarajalle asti, sitten alkoin mieletön ujellus kuulua ja
pysähdyin huoltoasemalle ihmettelemään tapausta,annoin koneen käydä tyhjäkäynti ja ulina lakkasi,mutta sitten syttyi DFI valo!! Sammutin koneen ja starttasi noin 20 sekunnin päästä
uudelleen,kaikki taas Ok, Jatkoin matkaa ja ulina alkoi taas,välillä tuntuu ,että se tulee bensapumpun seudulta ja hetken päästä jostain tankin tienoolta,välillä ihan kuin tankin etuosasta. Vai olisiko niin,että Möhkössä on kaksi eri vikaa,toinen DFI systeemessä ja toinen mekaaninen, tuli vaan mieleen nokkaketjun kiristin,ohjain rullat, tai vesipumppu,millaisia
meteleitä ne voivat pitää ja voivatko ne ulista vain korkeemmilla kierroksilla?
Pitääkö hajoava bensapumppu tai esim bensatakin pohjassa oleva venttili,johon palautusletku
kiinnitetään, ulinaa tai muuta meteliä?
Onko kellään ideoita tänän ärsyttävään asiaan?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 26, 2012 05:10 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
No jopas. Ihan äkkiseltään vaikea sanoa mistä ujellus tulee, varsinkin jos sitä ei kuulu kuin kovilla kiekoilla. Mutta noin yleisesti ottaen äänilähteen metsästys saattaa olla hankalaa kun pärinää, helinää ym. kuuluu sieltä täältä. Aina sitä pahinta epäilee vaikka kyse voi olla vaan harmittomasta resonoinnista...Kannattaa ehkä kuitenkin tutkia että palikat ovat mopossa kinni ja paikoillaan...

Ulina tuskin nokkaketjusysteemistä tulee jos kerran moottori edelleen toimii. Toisaalta aloittaisin kyllä siitä ihan varmuuden välttämiseksi (kun laukeaminen tod.näk. tekee kipeetä myös lompakossa). Nokkaketjun kiristin, kuten tiedät, on tunnettu heikkous näissä joten se kantsii tarkistaa. Sulla taitaa olla kans öljynpaineella toimiva :jojo: kiristin. Ruuvaa kiristimen päästä öljyletku irti ja laita banjopultin tilalle riittävän pitkä 6 mm ruuvi jonka saat ruuvattua kiristimen sisällä olevaan työntötankoon ja samalla koko hoito pysyy kasassa kun otat sen pois. Jos työntötanko on tullut ulos huomattavan paljon kiristimen rungosta niin siitä voi päätellä että ketjuohjurin yläpään nailonrissa on kulunut, alapään kumirulla on paska tai molemmat. Kumirullan kuntoa ei näe kyllä mistään ilman että ottaa sylinterinkannen ja ohjurin pois mutta nailonrissan näkee kun ottaa venttiilikopan pois. Sormella voi yrittää kokeilla rullan kuntoa (=pintaa) kiristimen lohkossa olevan reiän kautta (hankalaa mutta jos sormeen tuntuu rotanpureman oloinen kumirulla niin voi siitä jotakin epäillä. Omastani meni ohjurin kumirulla (sormella tuntui oudolta mutta en olisi uskonut sen perusteella koko surkeutta) mutta se lienee yksittäistapaus (eikä edes pitänyt erityiseti metakkaa).

Ruiskuboksissa on vihreä diagnoosiledi johtoliittimen vieressä kytkinkahvan puolella. Sen vilkkuminen kertoo vioista (eri tahtiin eri vioilla, yht 7 vikaa, en just nyt muista mitä). Katso sitä kun vaiva seuraavan kerran ilmaantuu. Älä käännä virtoja pois koska se resetoi boksin/vikailmoituksen (eli ota toinen avain mukaan jotta saat satulan auki jos reissun päällä ilmenee...). Ledi on siis pimeenä jos ei sen tunnistamaa vikaa ole. Jos vilkkuu, niin voin huoltomanuskasta niitä tarvittaessa tulkita. Ja tietty kannattaa tarkistaa että piuhat ovat kiinni, esim. mulla vilkkui ledi kun ruiskun lämpöanturin piuha oli huonosti kiinni (mopo toimi muuten ok).

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 26, 2012 20:42 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
Kiitos jälleen neuvoista Julli, Mitään tramaattista ei ole löytynyt,ainoastaan ruiskun puolella,
hapettuneet bensapumpun sähköliittimet ja erittäin likainen / ruostemöhnäinen bensasuoda-
tin,Ne on nyt vaihdettu ,katotaan auttako? Mulla on orggis nokkaketjun kiristin,tai niin ainakin
luulen,mutta ei siinä ole mitään öljyletkua.Otin kuvan siitä nokkaketjun nailonrissasta;osaako joku tulkita kuvaa,näyttääkö se samalta kuin uusi/ ehjä? Itse en ole nähnyt koskaan uutta
rissaa! Itse nokkaketjun kiristintä en ole irrottanut.joten kumirissan kohtalo on vielä arvoitus.


Liitteet:
ratas – Kopio.JPG
ratas – Kopio.JPG [ 159.43 KiB | Katsottu 12764 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 26, 2012 21:23 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Bensapumppu ulisee reilusti jos pääsee imemään ilmaa ja kavitoi tms. (oliko bensansuodatin oikein päin, ja kaikki liitokset ennen pumppuakin kunnossa) ei pitäisi niin äänekäs olla että kuuluisi isoilla kierroksilla koneen äänien yli (joskus pumppu ääntää myös kun laakerit loppu)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 27, 2012 03:10 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Ohessa kuva uudesta rissasta ja vertailun vuoksi sen päällä omastani poisotettu.

Eli vaihtokunnossahan tuo omasi on, on ollut jo useampi kilsa sitten...Hirveesti en kyllä enää punarajalle kierrättäisi tuota...Tosin kuluneempiakin kuulemma on ollut, nailonia ei juuri ole ollut enää jäljellä, näin esim. kz1300.com:ssa kerrotaan. Samalla sivulla asiaa myös kiristimestä.

Itse en ajaisi enää metriäkään enkä edes käynnistäisi ennenkuin rissa on vaihdettu ja samalla kumirullan kunto on tarkistettu. Se selviää ikäänkuin väkisin koska nailonrissaa ei voi vaihtaa nostamatta koko ohjuria (jonka alapäässä siis kumirulla on) pois sylinteriryhmästä. Kumirulla voi mennä passeliksi esim. siksi että tuo nailoni on kulunut ja ketju on sen vuoksi ollut sen verran löysällä että se on ikäänkuin ravistanut/vispannut kumirullan pinnan rikki josta se on alkanut kulua. Onko ketju kireä? Sen ei pitäisi juurikaan antaa periksi sormilla vetämällä esim. nailonrissan ja imunokka-akselin välistä (tai jos ketju on löysällä nokka-akseleitten välissä niin jotakin on pielessä...). Jos ketju on ollut löysällä se on voinut jättää jälkiä/kulumauran venttiilikopassa olevaan mustaan ohjurimuoviin (siis tämän muovin pinnan pitäisi olla sileä, ehjä). Koneessa on kaksi muutakin ohjurimuovia mutta niitä ei pääse kunnolla tutkimaan ennenkuin nokka-akselit ovat irti (näitten muovien kulumiselle on raja-arvot). Niin ja nokkaketjun venymäkin kannattaa mitata ennen purkamista.

Nailonin kuluma ei ilmeisestikään aiheuta ketjuun niin suurta löysyyttä että jako menisi sekaisin. Ongelma on enempikin se että hiemankin löysällä oleva ketju voi haitata jo muutenkin vituralleen suunnitellun kiristimen toimintaa eli lisätä mahdollisuutta että kiristin löystyy esim. startatessa jolloin jakokin on sekaisin (ja venttiilivarret tai ainakin osa mitä todennäköisimmin mutkalla). Toinen ongelmatilanne, joka koskee ilmeisesti lähes kaikkia kiristimiä eri mopoissa, on kun konetta kierrätetään rajusti ja heti perään löysätään kaasu pois. Tällöin kiristin saa ikäänkuin takapotkun ja sen kiristys voi laueta. Tätä on kuulemma käynyt myös räikkämallisille kiristimille (kuten ZX1100- mallin jota Möhköihin korvikkeeksi suositellaan). Tämä lienee enempi ärmäkimmin viritettyjen koneitten ongelma sillä manuaalisia kiristimiä valmistava APE kirjoittaa sivuillaan että kilpakoneissa ei takapotkun vuoksi käytettäisi muita kuin manuaalikiristimiä. :eitieda:

Sulla olikin -84. Öljynpaine"avustus" tuli -85. Kiristimen toimintaperiaate on sama kaikissa Möhköissä. Kasaamis-/purkumanööveri hieman poikkeaa. Sun mallissa tämä kiristimen työntötanko lukitaan sillä kiristimen rungossa (päällä) olevalla ruuvilla systeemiä kasattaessa. Purettaessa tämä kiristin tulee kokonaisena ulos eli sitä päällä olevaa ruuvia ei tarvitse huomioida.

Laitoitko muuten riittävän virtaavan bensasuodattimen? Tästä on erilaisia mielipiteitä mutta ruiskuissa suositellaan käytettäväksi niihin tarkoitettua suodatinta.


Liitteet:
rissa.JPG
rissa.JPG [ 63.41 KiB | Katsottu 12740 kertaa ]
nailonrissa.jpg
nailonrissa.jpg [ 5.91 KiB | Katsottu 12746 kertaa ]

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 27, 2012 09:51 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
Okei! tämmöstä hauskuutta tulossa! Tämmöstä se on kun ostaa "ehjän pyörän". Ei auta ,vaikka vituttaakin. Se bensasuodatin ,ostin Möhkön orggis suodattimen. Sitten sen asento.Laitoin uuden samoin päin kun vanhankin,mutta kun katselin Japsirautojen sivuilta 89 mallisesta Möhköstä
otettua kuvaa,onkin mielestäni suodatin just toistepäin. Mulla on nyt se leveämpi puoli ylhäällä ,mitenkäs se kuuluu oikeasti olla?
Sitten se itse kone!
Helmut myy nokkaketjua jossa on ketjulukko,kuitenkin samalla sivulla myydään ketjunkatkaisijaa, onko orggis ketju niitattu ?
Koodi: MCG21531004 oleva nailonpyörä,eikös se ole juuri tarinassa puhuttu nailonrissa?
Onko niissä kumirissoissa suuria laatueroja,repro / Kawa orggis,molempia
taitaa saada?
Entä koneen tiivistesarjat,mitä Helmut tarjoaa,kannattaako tarviketiivareihin kajota olleenkaan,vai tehdäänkö heti perään uusi remontti,vuotavien tiivareiden takia?
En ole koskaan Möhkön konetta avannut , Z-1000 J:tä sitäkin enemmän.
Siinä oli nokkien nuolet imu / pako ,molemmat laitettiin samalle tasolle venttiillikoppa / kannen koneistetun pinnan kanssa,mutta sitten piti laskea
nokkaketjun niittien määrä ,joka näkyvillä siitä samasta tasosta katsoen.
Onko Möhkössä sama juttu? Tosin en kyllä muista paljon niitä piti olla,jos
näin nyt sitten oli asian laita.
Mikäköhän kannen momentti olisi?
Kiitos taas kaikille!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 27, 2012 11:32 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Jos haluaa tehdä koneen purkamisen kahteen kertaan, niin silloin voi käyttää tarviketiivisteitä - orkkistiivisteillä riittää yksi kerta ja eiku kovaa ajoa :ope:

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 27, 2012 12:14 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
Joo, tässä yhdessäkin on liikaa "sulattelemista" !! Kävi vaan mielessä,
ovatko tarviketiivarit,eteenkin kumiosien osalta laadultaan parantuneet viimeisen 10 vuoden aikana,silloin ne olivat täys-paskoja, nähtävästi edelleen ovat!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 27, 2012 13:42 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
No, laatu ei ole ainakaan parantunut :P

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 27, 2012 14:58 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Jappe-1 kirjoitti:
Okei! tämmöstä hauskuutta tulossa! Tämmöstä se on kun ostaa "ehjän pyörän". Ei auta ,vaikka vituttaakin. Se bensasuodatin ,ostin Möhkön orggis suodattimen. Sitten sen asento.Laitoin uuden samoin päin kun vanhankin,mutta kun katselin Japsirautojen sivuilta 89 mallisesta Möhköstä
otettua kuvaa,onkin mielestäni suodatin just toistepäin. Mulla on nyt se leveämpi puoli ylhäällä ,mitenkäs se kuuluu oikeasti olla?
Sitten se itse kone!
Helmut myy nokkaketjua jossa on ketjulukko,kuitenkin samalla sivulla myydään ketjunkatkaisijaa, onko orggis ketju niitattu ?
Koodi: MCG21531004 oleva nailonpyörä,eikös se ole juuri tarinassa puhuttu nailonrissa?
Onko niissä kumirissoissa suuria laatueroja,repro / Kawa orggis,molempia
taitaa saada?
Entä koneen tiivistesarjat,mitä Helmut tarjoaa,kannattaako tarviketiivareihin kajota olleenkaan,vai tehdäänkö heti perään uusi remontti,vuotavien tiivareiden takia?
En ole koskaan Möhkön konetta avannut , Z-1000 J:tä sitäkin enemmän.
Siinä oli nokkien nuolet imu / pako ,molemmat laitettiin samalle tasolle venttiillikoppa / kannen koneistetun pinnan kanssa,mutta sitten piti laskea
nokkaketjun niittien määrä ,joka näkyvillä siitä samasta tasosta katsoen.
Onko Möhkössä sama juttu? Tosin en kyllä muista paljon niitä piti olla,jos
näin nyt sitten oli asian laita.
Mikäköhän kannen momentti olisi?
Kiitos taas kaikille!


Kannattaisikohan hommata korjausopas, tai imuroi jostain internetin ihmeellisestä maailmasta, jos kaipaat momentteja ja muita speksejä möhköön, ei tarvi arpoa oiskohan tää niin vai näin. Saatat säästää sen kirjan hinnan jo ekan mokan välttämisessä. Älä jonkun japsistaran kuvan perusteella rupea remppaamaan.
Kaikki alkuperäiset ketjut on valmiiksi niitattuja, koska ne on tarkoitus vaihtaa ehjinä koneeseen. Eri asia on jos et aio halkaista konetta, niin silloin ne pitää katkaista ja udelleenliittää, jos jatkosniittejä on saatavana ja ne on oikein tehty. Helmut myy tarviketta, laadussa voi olla yllätyksiä $$$$ :cycle: :storm:
Älä tosiaan säästä hommamalla tarviketiivareita, niistä ei hyödy kuin tiivistekauppias, saa myydä sulle kahdet, ensin halvat ja sitten ne hyvät.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2012 05:15 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Nyt sulla alkaa tulla sen sortin remonttia että jo ehdotettu korjauskirjan, tai oikeammin kahden kirjan, hankkiminen on tarpeen...

Originaalisuodattimessa on merkinnät "IN" ja "OUT" siinä kupeessa.

Mittaa nyt ensin ketjun venymä ettet turhaa työtä tee. Imu- ja pakonokka-akseleitten välistä 20 lenkin välin service limit 128,9 mm. Tästä kuva "Page 173". Samalta sivulta näet kuvasta nokka-akselien asennot ajoitukseen kuvasta "Page 67".

21053-1004 on nailonrissan varaosanumero. Laita se hauksi vaikkapa Googleen niin saat myyjiä esiin Euroopasta ja Jenkkilästä. Hinnoissa on jonkin verran eroja. Yksi halvimmista taitaa olla Z-power.co.uk. Kotimaastakin sai ainakin pari vuotta sitten, tosin hinta oli kova (tais olla n. 85 eukkoo). Pari olen hommannut eri paikoista ja molemmat ovat tulleet Genuine parts -lätkän kera...

Jos saat alkuperäisen kumirullan niin ota se. Mulla kokemusta reprosta... Nyt hankkimani "Helmutin originaali" ei ollut samanlainen yksityiskohdiltaan kuin koneesta pois otettu. Mutta ei auta kuin luottaa ja seurata, kiristyykö ketjukiristin liian nopsasti... Kumirullaa ei saa kotimaasta ja lisäksi se tulisi sen metallisen ohjurirungon kanssa yhdessä. Lisäksi tarvitset uuden o-renkaan rullan akselille ja kumityynyt 92075-232 (2 kpl) ketjuohjurin yläpäähän nailonrissan akselille kannen ja sylinterilohkon väliin.

Kannattaa harkita systeemin purkamista ennen hankintoja. Kumirulla saattaa hyvinkin olla ehjä. Sen hajoamisia ei juurikaan ole raportoitu suuressa määrin, ainakaan samalla lailla kuin nailonrissaongelmasta. Tuo edellä kuvaamani ketjuvispausvauriojutun yhteydessä oli kuva hajonneesta rullasta jonka mainittiin kyseisestä ilmiöstä seuranneen...

Uudet tiivisteet tarvitset venttiilikoppaan, sylinterinkanteen ja oikeaan moottoriposkeen jos ei tarvitse enempää irroitella kuin kansi... Ja nailonin vaihtamiseksi ei tarvitse.

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2012 09:36 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
Moi, Tilasin Repair Manual Com:sta ne kaksi kirjaa mitä Z-1300 oli tarjolla,katsotaan,mitä sieltä
tulee. Purkuhomma on vielä "puolitiessään", sylinterinkansi on vielä kiinni,joten kumirissan kunto ja ohjureiden on vielä suuri kysymysmerkki.
Kiitos kaikille vinkeistä!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2012 21:51 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Oikeastaan niillä jäljillä siinä venttiilikopan ketjuohjurissa olisi vaan mielenkiinnon arvo. Se tarkoittaisi sitä että ketju on jossakin vaiheessa pyörinyt löysällä. Tästä sitten seuraa kysymys että miksi näin on käynyt (ekana syytettynä sekundasuunnittelua edustava ketjukiristin + sen päälle nailonin kuluminen) ja missä kunnossa on kumirulla. Mutta sen kohtalohan selviää kun joudut joka tapauksessa nostamaan rissa/rullahässäkän pöydälle.

Jos ketju, rulla, rissa, kiristin ym ovat kondiksessa niin niissä muoviohjureissa ei jälkiä juuri pitäisi olla. Ja niitä ohjureita ei muuten taida saada enää mistään...

Tässä kohtaa sun on ehkä syytä miettiä myös kiristintä. Eli jatkatko vanhalla riskialttiiksi tiedetyllä vai laitatko tilalle jotakin muuta.

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 29, 2012 09:27 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
Venttilikopassa oleva ohjuri on yllättävän hyvässä kunnossa,ei mitään näkyviä uria /kraaduja.
Mittasin nokkaketjun venymän 20 lenkille ja jos oikein ymmärsin,miittaus tehdään ketjun niittien kohdalta ,jos näin on, sain työntömitalla tuloksen 129,00,eli venynyt on liikaa,vaihtoon menee!
Mitä ketjunkiristimeen tulee, olen "vähän" pihalla mikä nyt olisi paras vaihtoehto,kun kaikissa
tuntuu olevan ongelmia,mullahan on 84 mallisen orginaali tekele.
Otan tänään,jos vain kerkiän kannen pois.kerron sitten mitä löytyi!!
Ps. Kun tässä mielessä on liikkunut "kauhuskenaarioita" , niin väkisinkin rupeaa miettimään,
missä kunnossa ne loput ketjun koneessa on ,eikös ruiskussa ole vesipumpulle oma, + 2 kpl
voimansiirrossa, onko niiden kestosta mitään yleistä käsitystä,jos ei aja kuin Artsi Nyqvist??
Ja millainen urakka niiden vaihto on ? kone irti ja halki ??!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 29, 2012 12:46 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 03:10
Viestit: 491
Jep, kone osiksi jos kaikki ketjut vaihtaa.
-samalla saat paikalleen ehjän nokkaketjunkin, ei tartte miettiä että pysyykö niitattu lukko vai ei....
Samalla sitten kampuran ja kiertokankien laakeriliuskat uusiksi, uudet kk-pultit ym.
Ihanan halpaa, jokunen vuosi takaperin omaani laitoin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 29, 2012 16:25 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Kyllähän ne muutkin ketjut venyy kun on kahvaa käännetty aikain saatossa.... Vaihtotarve on sitten jo toinen asia. Mikään erityinen juttu se ei ole siitä päätellen sillä ongelmista ei erityisesti ole raportoitu. Kwaakkua myötäillen niitä lienee vaihdettu samalla kun on muutenkin kone laitettu palasiksi. Mitä nokkaketjuun (sullakin ylivenymää on vain 0,1 mm) tulee niin luulen että aikas moni ajelee samalla ketjulla vaikka service limit ohitettiin jo viime vuosisadalla... Kokeneemmat kertonevat. ZX1100:n räikkämallisella ketjukiristäjällä napsuja laskemalla voisi venymää hieman arvioida kun rissa(t) on systeemiin vaihdettu.

Ketjukiristäjäksi on vaihtoehtoina ainakin käyttää alkuperäistä automaattista joka on muunnettu mekaaniseksi tai APE:n mekaaninen juuri Möhköön/Voyageriin suunniteltu mekaaninen (voi olla muitakin valmistajia) tai sitten juuri tuo ZX1100:n automaattinen räikkäkiristin, osanro 12048-1113 (sama taitaa olla jossakin 650 Kawassa muistaakseni). Niin ja ainahan voi käyttää alkuperäistä...jos haluaa jännitystä elämään... Tosin jännitystä tässä on ite järjestänyt muulla tavoin, nokkaketjun vaihdoin niittaamalla ja nyt oottelen josko niks naks jossakin vaiheessa sanoo... Jaa niin jos en väärin muista niin uuden ja vanhan ketjun pituusero oli 6 mm (voiko se olla niin paljon??, tosin ketjukin lienee sieltä pidemmästä päästä 158 lenkillään).

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 29, 2012 17:36 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 03:10
Viestit: 491
Joo oli tuossa omassa ainakin venyneet ensiö- ja toisio ketjut (kyllä, myös möhkössä on toisioketju :) ) reilusti yli ohjearvojen.
Olisko tuota kiristäjä"ongelmaa" kuitenkin hiukan liioiteltu, mulla kolmessa möhkössä ollut ihan vakiokiristimet eikä ole vielä ainakaan ongelmia ollut.
-yhden kanssa tosin oli pientä askaretta kun oli senverran kulunut että jumitti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 29, 2012 20:11 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
Moi,nyt on rissat irti,laitoin kuvan .jos niistä nyt jotain selvää saa. Ei se kumirulla pahalta näyttänyt ,ja niissä ohjureissakin oli vain pientä "pintaraappaamaa" ??. Se kumipöyrä oli
keskeltä kyllä kulunut "kupille ", uusi taitaa olla tasainen kulutuspinnalta.
Helmutilla on myynnissä nokkaketjunkiristin, onko se nyt hyväksi,vai huonoksi koettu malli?
Miten se nokkaketjun niittaus käytännössä tapahtuu? Onko siihen olemassa on erikoistyökalu?


Liitteet:
IMG_3556 – Kopio.JPG
IMG_3556 – Kopio.JPG [ 180.39 KiB | Katsottu 12557 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 29, 2012 20:23 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Kwaakku kirjoitti:
...Olisko tuota kiristäjä"ongelmaa" kuitenkin hiukan liioiteltu, mulla kolmessa möhkössä ollut ihan vakiokiristimet eikä ole vielä ainakaan ongelmia ollut.
-yhden kanssa tosin oli pientä askaretta kun oli senverran kulunut että jumitti.


Tätä oon kyllä miettinyt itsekin. Mutta kun epäily on kylvetty niin... Tuo kuluma on juurikin se ongelma jos tarkoitat että työntötankovarressa on siitä kuulasysteemistä tulleita naarmuja (kuten mulla oli ihan selkeästi). Kiristin voi laueta näistä naarmuista takaisin eli se kuulaviritelmä ei pidä siinä urille menneessä kohdassa (ymmärsiköhän tuosta mitään...). Tuoreemmissa RuiskuMöhköissä asiaa yritettiin auttaa laittamalla öljysyöttö kiristimeen. Se että oliko tarkoitus jotenkin öljynpaineella varmistaa toiminta vai lisätä vaan varren voitelua on ainakin mulle epäselvää. Tämä mun meuhaaminen tästä kiristinongelmasta on ihan luettua ja tietysti noitten naarmujen osalta omaa kokemaa.

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 09:58 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Nuo ohjurithan näyttää hyviltä, varsinaista kulumaa ei näyttäisi olevan (kuvasta puuttuu se kannessa oleva lyhyempi mutta se lienee samanlaisessa kunnossa). Tuossa nyt kuitenkin urasyvyydet niille vaikka mitoissa luulen niiden olevan: ylin 1,5 mm, etummainen 3 mm, takimmainen 1,5 mm. Ripustimessa on kanssa samaa tavaraa mutta se on niitattu, eikö?

Uusi kumipyörä on juurikin tasainen. Kuvan perusteella pinta näyttää ehjältä joten vaihtotarvetta ei liene. Mulla oli ihan havaittaa pintarikkoa. Vaihdoin sen vuoksi repro-osaan ja tulos on toisaalla tällä palstalla nähtävissä (tosin tapaus ei ihan yksiselitteinen ole). Jos vielä tulee ongelmia (nykyinen on siis "Helmutin originaali") niin laitan alkuperäisen takaisin.

Helmutin kiristin on juurikin se mainitsemani ZX1100-kiristin (Helmuttikin taitaa kiristinongelman tunnistaa tai sitten vastaa vaan kysyntään...). Sitä on siis suositeltu kiristinongelman korjaamiseen. Miinukseksi on mainittu että se söisi nailonrissaa nopeammin kuin alkuperäinen kiristin (ilmeisesti ärmäkämmän jousivoiman takia). Nailonin nopeampi kuluminen koskisi vain alkuperäistä jos semmoinen koneessa vielä olisi (ei se silmissä häviäisi mutta nopeutuisi). Uudet rissat kuulemma kestävät paremman laatunsa vuoksi. Omassa uusi rissa pyöri tällä kiristimellä n. 10 000 km ja se ei käytännössä ollut kulunut yhtään.

Tuossa ZX-kiristäjässä on siis tömäkkä jousi. Maailmalla pojat ovat pätkäisseet siitä 1-2 cm voiman hillitsemiseksi. Tällä räikkäkiristimellä pitäisi kuitenkin olla turvallista käyttöä. Ja toisaalta helppo ja yksinkertainen toimenpide. Tosin räikkämallisia kiristimiäkin on kuulemma saatu laukeamaan takaisin eri vehkeissä mutta se lienee äärimmäisen harvinaista eikä todennäköisesti koske ns. normikäyttöä. Omastani jätin tämän nyt ainakin toistaiseksi hyllyyn, voi olla että syyttä...

Toimintavarmin on manuaalinen kiristin. Säätämistä ei tarvitse jatkuvasti tehdä, yksi suositus on, että kireys tarkistetaan samalla kun venttiilit säädetään. Omassa nyt "automaattisäätöinen manuaalivarmistuksella". Pitääkin tehdä "sisäänajotarkistus" sille...

Jos meni pyörittelyksi tämä niin minä en ainakaan uskalla (tällä hetkellä) ihan varmasti suositella mitään kenellekään. Vaihtoehdoista saa jokainen valita ja jos lisää vaihtoehtoja on niin mielellään tänne palstalle vaan.

Tämä nokkaketjuvaihto/niittausasia on kanssa vähän hankala, mielipiteitä on monia. Itse vetäisin vanhan vaan kylmästi poikki tällä. Samalla sitten tietty niittauskin. Tästä vehkeestä on kanssa erilaisia mielipiteitä mutta minusta tukeva ja luotettavan oloinen kapistus (kun ei paremmasta tiedä...). Sanoisin että jos oma ketju katkeaa niin syy löytyy peiliin katsomalla, ei tästä vempeleestä. Muitakin katkaisu/niittaustyökaluja on kyllä saatavilla. Suositus olisi käyttää uutta tappia niittaukseen eikä siis ulospuristettua. Uutta tappia en löytänyt etsinnöistä huolimatta joten vanhalla mentiin. Sen verran katsoin että toinen pää tapista jäi tehtaan niittaukseen eli vain toinen pää kulki lenkeistä läpi. Tämän pään sitten niittasin niin että selvä jälki jäi. Tuon verran oikaisin laitteen ohjeesta. Muuten ohjeen mukaan. Lisäksi voimaa ei kannata juurikaan ylenpalttisesti käyttää. Vanhalla ketjulla on hyvä harjoitella, mielummin liikaa kuin liian vähän. Tärkeää on ettei ketju jää jäykäksi niittauskohdasta. Jaa niin niitä erillisiä lukkopaloja ei kait suosittele kukaan käytettävän, paitsi ehkä myyjä mutta ei niistäkään kaikki...

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 13:38 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
OK,kiitos taas neuvoista , joo,se takaohjuri oli jäänyt kanteen kiinni kuvaksen aikana, samalta sekin näytti,Onneksi!!,niiitä ei tosiaan tunnu löytyvän
mistään,pommitin Jenkkejä myöden ja vastus on periaattessa on,käytännössä ei ,jätä toivomuslista.
Pitänee käydä siellä IKH:ssa ostamassa samanlainen ketjunkatkaisin!
Hyvää vappua kaikille!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 24, 2012 09:42 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
No niin,peli taas "radalla", muuten ihan OK meininki,paitsi että ihmeellisiä ulinoita ja parkaisuja kuului vieläkin, Nyt hermot kestivät enemmän
asioiden tutkimiseen ja se ääni lähti nopeusmittarista!!,kun ajoin pari kilometriä,niin vaijerin ja mittarin liitoskohta oli aika HOT!! Koska pelko skenaario
on liian suuri,rikkoutuneen mittariston johdosta,purin mittaria vain siihen asti,että sain nopeusmittarin irti kotelosta ja siellä on "jonkinmoinen"
liukulaakeri systeemi joka mökää piti,sumuttelin sinne CRC:tä parin päivän ajan ja nyt on kovin hiljainen kaveri,toistaiseksi!!
Että tälläistä tänään!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 25, 2012 10:35 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Tästähän on aiemminkin ollut juttua että jokin toiminnan kannalta toissijaisen esim. löysän pultin tai osan resonointi tai vastaava ääni on virrattanut kylmää hikeä kun mopoilija on pelännyt pahinta eli koneen poikimista...

Hyvä kun pelittää. Tulipahan lisäksi tutustuttua mopoon ja samalla laitettua ainakin nailonrissa-asia reilaan :fu: .

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 31, 2012 20:28 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 15:33
Viestit: 219
Paikkakunta: Lahti
Mulla toi nailoninen rulla oli kulunut niin syvälle, et vaikutti et siinä kuulus olla reunukset ketjun sivuilla. Muttei se mitään ääntä pitänyt. Asia selvisi vasta kun tilasin uuden, et millanen sen kuulus olla.

_________________
-12 sylinteriä kuuluu Ferrariin ja 6 Kawaan-


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com