Nuo ohjurithan näyttää hyviltä, varsinaista kulumaa ei näyttäisi olevan (kuvasta puuttuu se kannessa oleva lyhyempi mutta se lienee samanlaisessa kunnossa). Tuossa nyt kuitenkin urasyvyydet niille vaikka mitoissa luulen niiden olevan: ylin 1,5 mm, etummainen 3 mm, takimmainen 1,5 mm. Ripustimessa on kanssa samaa tavaraa mutta se on niitattu, eikö?
Uusi kumipyörä on juurikin tasainen. Kuvan perusteella pinta näyttää ehjältä joten vaihtotarvetta ei liene. Mulla oli ihan havaittaa pintarikkoa. Vaihdoin sen vuoksi repro-osaan ja tulos on toisaalla tällä palstalla nähtävissä (tosin tapaus ei ihan yksiselitteinen ole). Jos vielä tulee ongelmia (nykyinen on siis "Helmutin originaali") niin laitan alkuperäisen takaisin.
Helmutin kiristin on juurikin se mainitsemani ZX1100-kiristin (Helmuttikin taitaa kiristinongelman tunnistaa tai sitten vastaa vaan kysyntään...). Sitä on siis suositeltu kiristinongelman korjaamiseen. Miinukseksi on mainittu että se söisi nailonrissaa nopeammin kuin alkuperäinen kiristin (ilmeisesti ärmäkämmän jousivoiman takia). Nailonin nopeampi kuluminen koskisi vain alkuperäistä jos semmoinen koneessa vielä olisi (ei se silmissä häviäisi mutta nopeutuisi). Uudet rissat kuulemma kestävät paremman laatunsa vuoksi. Omassa uusi rissa pyöri tällä kiristimellä n. 10 000 km ja se ei käytännössä ollut kulunut yhtään.
Tuossa ZX-kiristäjässä on siis tömäkkä jousi. Maailmalla pojat ovat pätkäisseet siitä 1-2 cm voiman hillitsemiseksi. Tällä räikkäkiristimellä pitäisi kuitenkin olla turvallista käyttöä. Ja toisaalta helppo ja yksinkertainen toimenpide. Tosin räikkämallisia kiristimiäkin on kuulemma saatu laukeamaan takaisin eri vehkeissä mutta se lienee äärimmäisen harvinaista eikä todennäköisesti koske ns. normikäyttöä. Omastani jätin tämän nyt ainakin toistaiseksi hyllyyn, voi olla että syyttä...
Toimintavarmin on manuaalinen kiristin. Säätämistä ei tarvitse jatkuvasti tehdä, yksi suositus on, että kireys tarkistetaan samalla kun venttiilit säädetään. Omassa nyt "automaattisäätöinen manuaalivarmistuksella". Pitääkin tehdä "sisäänajotarkistus" sille...
Jos meni pyörittelyksi tämä niin minä en ainakaan uskalla (tällä hetkellä) ihan varmasti suositella mitään kenellekään. Vaihtoehdoista saa jokainen valita ja jos lisää vaihtoehtoja on niin mielellään tänne palstalle vaan.
Tämä nokkaketjuvaihto/niittausasia on kanssa vähän hankala, mielipiteitä on monia. Itse vetäisin vanhan vaan kylmästi poikki
tällä. Samalla sitten tietty niittauskin. Tästä vehkeestä on kanssa erilaisia mielipiteitä mutta minusta tukeva ja luotettavan oloinen kapistus (kun ei paremmasta tiedä...). Sanoisin että jos oma ketju katkeaa niin syy löytyy peiliin katsomalla, ei tästä vempeleestä. Muitakin katkaisu/niittaustyökaluja on kyllä saatavilla. Suositus olisi käyttää uutta tappia niittaukseen eikä siis ulospuristettua. Uutta tappia en löytänyt etsinnöistä huolimatta joten vanhalla mentiin. Sen verran katsoin että toinen pää tapista jäi tehtaan niittaukseen eli vain toinen pää kulki lenkeistä läpi. Tämän pään sitten niittasin niin että selvä jälki jäi. Tuon verran oikaisin laitteen ohjeesta. Muuten ohjeen mukaan. Lisäksi voimaa ei kannata juurikaan ylenpalttisesti käyttää. Vanhalla ketjulla on hyvä harjoitella, mielummin liikaa kuin liian vähän. Tärkeää on ettei ketju jää jäykäksi niittauskohdasta. Jaa niin niitä erillisiä lukkopaloja ei kait suosittele kukaan käytettävän, paitsi ehkä myyjä mutta ei niistäkään kaikki...