Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 11:16

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Kesä 09, 2012 18:12 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
Hei taas! Möhköni taas jaksaa pitää omistajansa iloisena!! :hammer:
Bensapumppu lopetti toiminnan, rupesin tutkimaan onko joku johto irti,koska virtaa ei tullut
pumpulle. Otin kaiken irti mitä esim satulan alla oli sähkövempaimia,putsasin liittimet ja tutkin
johtojen kunnot, sitten laitoin takaisin kiinni. Olin laittanut yleismittarin pumpun piuhoihin ja yllätys oli suuri ,kun virrat palasivat.Siinä kun "tuulettelin" aikani,niin lukemat yleismittarissa oli
taas 0,00 ! Rupesin taas tutkimaan , ja kun pistän virrat päälle,kuuluu releen ääni ja virrat tulevat pumpun johdolle,siitä noin 4-5 sekunttia,kuuluu taas sama ääni ja virrat meni.Kun Möhkössä noita releitä riittää,niin tämä edellä mainittu bensapumpun rele ,sen paikka on hieman epäselvä.Olisiko tämä nyt bensapumpun rele? Laitan liitteksi valokuvan, otettu vasemmasta sivikotelon takaa,akun ja päävirtakatkaisijan välissä tuo isohko metallinvärinen rele,Kun sitä pidin kädessä kun pistin virrat päälle, sen sisällä tuntui liikettä ja kun virrat taas katoavat ,taas tuntuu "napsahdus".

Mitä mieltä olette,toimiiko rikkinäinen rele näin,vain on jostain muusta kyse?
Mikä rele on sulakeboksin alla,sellainen metallikuorinen,joka on kiinnitetty samalla ruuvilla sulakeboksin kanssa runkoon?
Ps. Myydäänkö niitä releitä edes missään,vai voiko korvata jollakin toisella.
Kiitos ja anteeksi


Liitteet:
Möhkön rele.JPG
Möhkön rele.JPG [ 315.34 KiB | Katsottu 5125 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 09, 2012 20:09 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 03:10
Viestit: 491
Eikai se pumppu pyöri jollei kone ole käynnissä, nostaa vaan paineet kun laittaa virrat päälle ja jää odottamaan että laitetaanko käyntiin vai ei...????????
Saa sitten jostain tiedon kun kone pyörii ja lähtee hyrisemään (jos lähtee...)

Ei siis ole faktaa, mutta olettaisin näin.


Viimeksi muokannut Kwaakku päivämäärä La Kesä 09, 2012 21:46, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 09, 2012 20:59 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
Okei, niinhän se taitaa olla,Jokin muu nyt katkoo pumpun toimintaa.
Kiitos huomautuksesta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 10, 2012 20:01 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Tosiaan palkitsevaa meininkiä näyttää nyt harrastus olevan...

Bensapumpun rele tuo kuvassa tosiaan on. Tai on siellä toinenkin rele samassa paketissa ja nämä releet ymmärtääkseni keskustelevat keskenään. Eli kumpi sieltä nyt sitten on sökö jos ylipäätään on. Kytkentäkaavioista päättelin (satavarmasti :cycle: ) että releitten yhteistyö voisi olla juuri sitä mitä Kwaakku kuvasi (siis viestin tuontia siitä milloin kone pyörii, starttipiiriin tämä tuplarele on yhteydessä). Tosin aivot tuntuivat taas nyrjähtävän kun noita kaavioita tuossa aikani tutkailin... että semmoinen pieni varaus...

Varaosaa ei tosiaan tarjolla taida olla. Voyagerissa tämä relepaketti näyttäisi olevan erotettu. Joten joku osaava kolvaaja varmaan pystyy kaavion perusteella värkkäämään vastaavat osat ja neuvomaan liitokset.

Jos sulla on jo Suplementti-huoltomanuska niin sivulla 3.10 ja 3.11 on DFI-bensansyötön testausohjeet. Kuvissa on siis Voyagerin kytkentäkaaviot mutta johtojen värejä tulkkaamalla ymmärtääkseni löydät samat omasta em. releboksistasi.

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 10, 2012 22:13 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Mielikuva olisi että sama rele olisi kaikissa tuon ajan ruiskukawoissa (GPZ 1100 UT, Möhkö, Voyager, Turbo) mutta ei missään muualla käytössä, eikä korvaavaa ole. En tosin nyt tarkistanut varaosanumeroa eikä releen valokuvaakaan taida ihan helpolla löytyä omista arkistoista. (EDIT: eikun edellisessä viestissä todettiinkin että Voyagerissa ei olisi samaa... EDIT2 Juu: näin ilmeisestikin on part no. 27002-1007 on se tuplarele, vaikkei jenkkikatalogit tunne euroruiskumöhköjä mutta lisäksi Z1000G1:nenkin käyttää samaa, mutta niitä ei ole vaivoiksi saakka)

Helpointa olisi lainata toimivaa relettä hetkeksi, jos epäilee sen toimintaa (tosin jos on kovin satunnaisluonteinen vika, niin on hankalaa paikallistaa)

Samoissa kuorissa on kaksi relettä (mutta vaikea korvata kahdella erillisellä, kun on vielä diodeja ja vastuksia tekemässä köyhän miehen logiikkapiirejä samaan settiin)

Toinen puolisko on jonkin sortin päärele ruiskuboksille, toinen puolisko antaa virrat pumpulle. GPZ:ta ainakin käyttäytyy samoin: kun kytkee virrat ohjaa ruiskuboksi pumppurelettä ja antaa muutaman sekunnin painetta, mutta jos ei tule sytkä-antureilta pulsseja sammuttaa pumpun.

Toiminta vaatii siis plussan sytkävirralta (sama kun menee suuttimillekin, mutta se ei ohjaa pumppua suoraan vaan lisäksi ruiskuboksi maadoittaa? muistaakseni yhden releen nastan silloin kun boxi katsoo että pumpun pitäisi pyöriä)

Minultakin löytyy siihen releeseen (GPZ:n) vianhaku ja mittausohje (rele irtonaisena, se mittaa myös tuon loogisen toiminnan eli diodit yms. mutta melko hankala mitattava).
Siellä heti alussa todetaan että kyseinen rele ei ole korjattavissa, mutta minä ainakin avasin alumiinikannen täpät ja putsasin releiden kärjet paperisuikaleella ja electro-corroxilla (VAROVAISESTI, siellä on hiuksenohuita releen käämin johtoja joita ei saa katkoa). Putsausta harrastin lähinnä koska huomasin että oli useiden satojen milliohmien ylimenovastuksia kärkien kontakteissa vaikka toimikin vielä (minulla vika oli ihan toisaalla huonoissa liittimissä ja yhdessä johtosarjan johdossa jonka eriste oli hankautunut runkoa vasten).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 11, 2012 10:27 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Tuolla on listausta mopoista joissa kyseinen yhdistelmärele 27002-1007 käytössä (osanumerohaulla listaa kaikki mallit joissa käytössä). Jenkkisivusto, joten EuroRuiskuMöhköt eivät siis näy kuten oojala jo totesikin. BikeBanditin sivut taitavat olla yksi harvoja jotka näyttävät osien saatavuuden reaalisesti (juu ei löydy kyseistä relepakettia...).

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 11, 2012 17:29 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 14:07
Viestit: 57
Tällä hetkellä tilanne on se,että sain otettua "savut" koneesta,tosin kävi 5 pytyllä,mutta yhtä kaikki, NGK tulppa päätti ottaa nokkiinsa ,tästä armottomasta starttailusta ja kupsahti pois.
'Olihan niillä ajettu lähes 200 km,eli vaihtoiässä.
No,itse asiaan. en tiedä,jumakaita!! Purin kaikki sähkövempeleet mitä satulan alla on,eli kaikki relleet,sulakkeet,sytky ja lataus vehkeet,putsasin kaikki osat,liittimet,johdot oikein kunnolla,stogan sähkökytkimet kanssa purin vielä kerran ja kun pistin kaikki kasaan,taas toimii. Sehän on kiva juttu,mutta muuten usko pöyräni luotettavuuteen horjuu rankasti!
Ei sillä ainakaan Keski-Eurooppaan viitsi kesälomalla lähteä,pitää pysyä visusti kehä-kolmosen sisällä,tai niin lähellä,että jaksaa himaan työntää!!??-
Kiitos kuitenkin kaikelle,jotka kommentteja antoivat,siinä minä opin taas lisää Möhkön sielun-elämää!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com