Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 09:11

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZZR1100 hajottaa tulppia.
ViestiLähetetty: Pe Elo 09, 2013 08:21 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 29, 2011 06:52
Viestit: 24
Paikkakunta: Lappeenranta
Mistä kannattaisi alkaa etsimään vikaa, kun alkaa zetori hajottamaan sytytystulppia? Eli kolmospytyn tulpan kastelee kylmäkäynnistyksessä. Uudella tulpalla päästelee muutaman sata kilometriä kunnes taas kylmäkäynnistyksen ja ryypytyksen jälkeen pakoputkessa paukkuu ja Zetorin ääni alkaa muistuttaman Subarun koneelta.

Onko muuten mitään tapaa kyseisessä pyörässä yrittää ns. kuivata kastunutta tulppaa purkamatta pyörää.. ?? Vai onko ainut vaihtoehto aina vaihtaa tulppa ja yrittää selvittää syytä kastumiselle?

Käytän Denson tulppia, koska Zetorini on vielä allergisempi NGK tulpille.

Vinkkejä kaivattaisiin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 12, 2013 19:04 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 29, 2011 06:52
Viestit: 24
Paikkakunta: Lappeenranta
Kiittää ja kumartaa "runsaista" vinkeistä... Nyt hankintalistalla Iridiumi kynttilät, joilla kokeillaan loppuuko jumppaaminen tulppien kanssa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 12, 2013 20:44 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
No heitetään jotain villejä arvauksia:

Jos menisi sekä kakkonen ja kolmonen, voisin epäillä kipinän heikkoutta ja puolaa, oletko vaihtanut hattuja ristiin eliminoidaksesi tulpanjohtojen/hattujen aiheuttamat probleemat?

Edit: Eikös ZZR ole myös "wasted spark" nimittäin, että noita voi vaihdella päittäin ongelmitta.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 12, 2013 22:54 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Onko noissa joissain vuosimalleissa alipainetoiminen bensahana. (vanhemmissa ne saattoivat joskus vuotaa läpi imusarjaan, mutta originaalien kai pitäisi ensin vuotaa juorureiästä ulospäin)

Mutta kaikkiaan kaikkihan tuossa voi olla vikana, pikkuhiljaa eliminoimalla.
Minkä vuotinen kyseessä?
- Kipinä (oliko tässä hatut, joihin pääsi vettä/öljyä/gunkkaa), hukkakipinäpuolakin rikkuu usein siten että vaikuttaa vain toiseen sylinteriin (vaikkei ehkä pitäisi olla teoriassa mahdollista - niin vain käytännössä on)
- Kaasari (kaikki roskista, ilmavuodoista ja kalvosta lähtien, mutta erityisesti vaikka kulunut/roskainen uimuriventtiili, joka silloin tällöin nostaa bensapinnat korkealle)
- Mekaaniset (puristukset ja sen syyt)
...?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 13, 2013 11:12 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
Hyvä pointti tuo bensahana, oma 900R rikkoi hanansa niin, että alipainepuolelta pääsi soppaa myllyyn, kävipä pytty hieman paksulla. En huomannut, ennen kuin vaihdoin kirkkaan letkun. Onko kolmosen kaasarissa kiinni tuo hanan alipaine, jos ZZR:ssä sellaista edes on?

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 13, 2013 15:47 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 29, 2011 06:52
Viestit: 24
Paikkakunta: Lappeenranta
Kyseessä on siis vm. 94 D-mallin vehje.

Tulpan hattuja en ole kokeillut vaihtaa ristiin. ja olen aina luullut että puola alkaisi temppuilemaan vasta kun se on "lämmennyt" (tämä siis ihan jostain kuultua tietoa)

Bensahana ei tietääkseni ole mallia alipainehana, mutta pitänee se kuitenkin selvittää vielä. Mainintana vielä että "kun en aja pidän laitan hanan "off" asentoon"

Tulpanhatut on sellaista mallia ettei vesi, öljy tms. pääse häiritsemään..

Kaasuttimia en ole tämän kolmen yhteisen Zetorin kanssa vietetyn ajan aikana puhdistanut, mutta ajatus oli että ajokauden päättyessä tämänkin projektin suoritan. Tosin toissa kesänä venttiilien säätön yhteydessä kaasuttimet synkattiin huoltoliikkeen toimesta. Venttiilit on tsekattu vielä viime kesänä kun etsittiin syytä kovalle nakutukselle, jonka aiheuttajaksi ilmeni pitkien tutkimusten jälkeen jakoketjunkiristin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 17, 2013 10:25 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 08, 2013 21:13
Viestit: 2
Zetorissa alkaa olemaan ikää joten seuraavat asiat tutkintaan:
Vuotaako kyseisen sylinterin kaasarin neulaventtiilin rungon o-rengs, saapi soppaa liikaa ja kastelee tulpan mutta ei välttämättä huomaa ajossa.

Tulpanhatut tuppaa lyömään läpi kanteen, voi näyttää hyvältä mutta tulpanhatun
raaka-aineet eivät ole ikuisia varsinkaan kun ne ovat hemmetillisessä kuumassa poterossa.

Koneessa kantaa venat kylmänä, kerää karstaa tulppaan.
Käykö kone normaalilämpyisenä?
Turhaan otat iridiumia, ei auta. Ota enemmin pykälää lämpimämpi tulppa niin
tulpan itsepuhdistuslämpötila saavutetaan herkemmin ja näin kerääntyneet karstat
lähtee pois. Tämä on hyvin yleinen käytäntö pyörissä joiden moottori on parhaat päivänsä nähneet mutta silti pelaavat loistavasti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 18, 2013 10:20 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Minulla iridiumit autto enemmän kuin lämpimämmät tulpat, mutta iridiumitkin saattaa olla lämpimämmät kuin vakiot (sattui löytymään turbo-Volvon käytetyt - jotka on siitä saakka olleet kiinni muutaman vuoden avaamatta kun kokeili) mutta varsinainen vika taisi olla igniterin liittimen löysyys, joka silloin tällöin jätti sytyttämättä + aika raju rikastus kylmänä (tähän en oikein ole löytänyt vielä säätöä, GPZ-ruisku)

Tulpanhatuista: onko niissäkin se kanteen tiivistävä tulppa sellainen kuin RX :ssä/Vesi GPZssa:
siinä on aivan surkean pieni kolmiokohouma yläpuolella osoittamassa että pitäisi osoittaa eteenpäin, ja toisella puolella on pieni huohotusreika (eli idea kai on ettei huohotusreikä osoita eteenpäin sateen suuntaan vaikka tosin ZZR:ssa taitaa olla paljon suojatumpi kone) se rinkula on käännettävissä, samoin kuin johdot voi ruuvata irti. (mutta samaa mieltä kuin edellä bensapinnat ja kohon neulaventtiili voisi epäilyttää myös enemmän. Mutta vähän kaikkea varmaan joutuu tarkistamaan ja hatun vaihto reunasylinterin kanssa on tosi helppoa samalla kun tulpankin vaihtaa, jos on ruuvattava johto)

Yleismittarilla kannattaa myös tietysti mitata samalla 1-4 tulpanjohdoista sekä 2-3 vertailuarvot (ne on hukkakipinäpuolat, joiden toisiokäämi löytyy siis noiden korkeajännitehattujen päistä, 10...20 kilo-ohmia lienee oikealla haarukalla, mutten tuon arvoista niin tiedä, hatut lienee vastushatut)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 19, 2013 15:50 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 29, 2011 06:52
Viestit: 24
Paikkakunta: Lappeenranta
Iridiumit pötkähti perjantaina iteljoonin kyydissä postilaatikkoon, mutta en ole vielä niitä ehtinyt asentelemaan, koska olin viikonlopun reissussa ja nyt "paistaa" vettä taivaalta siihen malliin ettei tohdi tuossa pihalla alkaa pyörää purkamaan.

Tulpista vielä että en ole löytänyt kuin kaksi tulppamallia jotka Zetoriin kävisi eli Denson U27ESR-N , NGK CR9E sekä NGK iridium - versio. Denson tulpat on mielestäni olleet hieman kestävämmät.

En jaksa uskoa että venttiilisäädöissä olisi valittamista, koska säätö on tehty reilut 2000km sitten. Eikä tämän kawa-vanhuksen kierroslukuviisaria ole käytetty punaisella, ainakaan minun omistuksessa ollessa.

Kaasutin rempan aion suosiolla jättää talven pimeisiin iltoihin kun saan pyörän lämpimään talliin, nuo iridiumit vielä laitan paikalle kunhan sää sallii... samalla ihmettelen tarkemmin myös tulpanhattuja...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com