Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 15:27

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Elo 15, 2014 22:01 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
Ajelin tänään Stadista Tampereelle ZL1000:lla, ja juuri kun aurinko alkoi paistamaan, alkoi raaka naputus kuulumaan koneesta. Oli pakko ajaa useampi kilometri vielä, että pääsi moottoritieltä pois, äänen koko ajan raaistuessa - en ihan vähällä suostu toppaamaan motarin varteen, mutta oma valinta.

No ei kun pyörä Lempäälästä peräkärryyn ja Vammalaan talleille. Ei lähde enää startista käyntiin, vaikka pyörii. Epäilisin, ekana, että kiertokangen laakeri olisi päässyt kiepsahtamaan. Ja sitten onkin seurannut ikävää.

En ole vielä saanut konetta tuhottua mistään laitteesta, eikä ole tarvinnut ihan mahdottomasti aukoakaan. Mahdollisuuksia koneen purkuun itse löytyy kuitenkin periaatteessa. Onko näkemyksiä, kannattaisiko metsästää vain maailmalta uusi kone, vai paljonko oletettavan alakerran laakerituhon vahinkojen paikkailuun saa rahaa poltettua?

Hiukkasen kyllä pännii. Taidan ottaa olusen.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 16, 2014 00:26 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Onkohan ZL1000:n kone kuinka paljon sama kuin GTR1000:ssa (ZG1000?) niitä olisi ainakin joskus ollut useampiakin suomalaisissakin purkamoissa;
http://www.mpmaailma.com/index.php?show ... prodid=142
ZL900-ZG1000 koneswappeja on ainakin näemmä ollut.... mitä kaikkea sitten vaatiikaan
https://www.youtube.com/watch?v=_zky7NWpZaE

Muissakin lienee ollut samaa/samansukuista peruskonetta ainakin ketjuvetoisena

Korjaaminen kiertokangen laakereiden (Jos vikana...) osalta on hankalaa, varsinaisia alikokolaakereita ei taida olla saatavilla, mutta jotkut moottorikoneistamot tekevät myös kampiakselin täyttöhitsaamalla ja hiomalla korjauksia - moottoripyörän koneisiin ei tosin taida saada takuuta kestävyydestä.

Harmin paikka, toivottavasti osat löytyy ja kawa kuntoutuu.

(Edit): aika samoja koneita ZL ja ZG taitaa olla, muutamia osia täytyy ottaa vanhasta, öljypohja, vesiliitännät ja vaihteensiirtimen akseli)
http://www.zl-oa.com/forums/showthread. ... -vs-zg1000

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 16, 2014 07:22 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Eipä varmaan mikään miellyttävä tapahtuma tuollainen konerikko. :manaa:
Ota auki vaan ja etsi syy ja seuraus motin sielusta. Jos lohkot ovat kärsineet, voi olla uuden mosan hankinta edessä.
Tuliko öljypilveä koneesta ?

Loistava tilaisuus päivittää moottori ZRX 1100 vastaavaan. Noitakin on maailmalla jokunen tehty keppivetoisiksi.
https://www.youtube.com/watch?v=_zky7NWpZaE

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 18, 2014 09:24 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
Jo konetta avaamatta spekuloin että syy lienee se, että öljy pääsi laimenemaan koska kaasarien neulaventtiilit vuotivat ja bensaa pääsi männän päälle ja sitä kautta alakertaan. Sittenpä olikin öljy riittämiin ohentunut - ainakin aika paljon oli öljyä myös yhtäkkiä palanut. Harmittaa, kun tartti yrittää ajaa kotiin se parisataa kilsaa, mutta en osannut arvata noin dramaattista seurausta ja olin tyytyväinen kun pääsi ilmeisen suoralla kiertokangella koneen hydraulisesta jumista. Stadissa ei oikein fasiliteetteja ollut lähteä edes öljynvaihtoa tekemään ja poies oli päästävä.

ZX1000A/B, ZG1000, ZRX1100 koneiden tosiaan pitäisi kuulemma ja lukeman mukaan mennä suhteellisen vähällä työllä, kunhan laatikon päähän sovittaa ZL:n hilppeet. Vinoimukansissa on kait se, ettei kaasarit mahdu, legendan mukaan kannet tosin sopisivat ristiin.

Tuossa kilahtaneessa koneessa oli hemmetin hyvät vedot (kuka ties mitä tehty historiassa), ainakin omaan GPZ:aan verrattuna aivan alhaalta asti paukkua yläkierrosten huumaan. Siksi ensiajatuksena oli, että mitä jos kunnostaisi. Koneremppoja tekemättömänä pohdin, liekö aivan tekemätön ajatus - kampuran ja kiertokanget näyttäisi ehkä saavan muutamaan sataan rahaan johonka moottorikoneistamon mittauksia yms varmaan joutuu tekemään päälle vähintään samat ja kova rumba muutenkin. Tässä vrt. touhutonni mysteeriseen ZRX-koneeseen maailmalta johon sitten omanlaisensa rumba.

Täytynee iltojen pimennettyä täysin ottaa kone osiin ja katsoa mitä se kone on syönyt. Tuo pyörä oli halvalla ostettu ja sen parhaassa kunnossa oleva osa oli moottori, ulkomuodon ollessa vähintään luokkaa "karu" ja sähköjen luokkaa "toimii muttei kuten kaaviossa" - OK, ei aivan mahdottoman paha mutta ei mikään helmikään. Näin ollen se olisi melkein alusta loppuun laitettava. Ajetaan nyt loppukausi niillä mitä on ja mietitään mitä sitten. ZL-harrastajien määrä ei taida maassamme olla niin suuri, että osillakaan olisi mitään tolkuttoman suurta kysyntää.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 20, 2014 19:26 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
Jaaha, nyt löytyi ZG1000 motti järkevään hintaan. Kaupan päälle saanee pidemmän vaihteiston ja tasapainoakselin. Pidempi vaihteisto on poikaa, mutta tasapainoakseli välttämättä ei. Öljypohjan joutuu vaihtamaan myös ja modaamaan jos haluaa pitää tasapainoakselin. Uskoakseni nokat ovat samat.

Sen verran ollut huonot tilat tähän asti, ettei ole ehtinyt edes vanhaa konetta tutkimaan. Noita motteja ei nyt joka nurkalla ole, niin oli pakko toimia. Toivottavasti kevättalvesta saisi soppelit tilat, niin saisi Ellin liikenteeseen ajoissa. Aika paljon muutakin pisteosaa on about vaihtokunnossa, joten vihjeitä ZL1000-osakasoista otetaan vastaan.

Nyt harmittaa myös, että se Nokialla ollut viimeisen päälle tuunattu (mm. 17" takavanteelle muutettu jne jne) alle tonnin hintainen konevikainen Elli meni ohi suun. Olisi saanut tehdä näitä konevaihtoja sarjoina. Toivottavasti päätyi hyvään kotiin.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com