Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 10:16

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: Su Tammi 31, 2016 11:54 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 10:27
Viestit: 19
Paikkakunta: turku
kun lisätään jäähdytysnestettä, niin tarviiko ottaa tankki irti vai löytyykö syylärinkorkki jostakin muualta? onko er-5, kle500, gpz500 moottori bolt-on en500:seen? ainakin nuo muut ovat ketjuvedolla, mutta en. on hihnalla. liekö hihnapyörä sopia rattaan tilalle heittämällä, vai onko vetoakseli erilainen?

_________________
zx9r-99. Er-5-99. Yam...fzr1000-91. Suz...gsx750f-04 näillä mennään nyt!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: Ma Helmi 01, 2016 16:06 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
En usko että pienellä modifikaatiolla vaihdat hihna vetoisen ketjuvetoiseksi. Saattaa mennä euroja sen verta paljon ettei kannata.
Toki se on mahdollista.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: Ma Helmi 01, 2016 16:35 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 10:27
Viestit: 19
Paikkakunta: turku
En ajatellutkaan vaihtaa ketjuvetoiseksi, vaan meinaan sitä että sopiiko esim. Er-5 2005 mallin kone vanhan loppuunajetun tilalle. Jos veto-akselit ovat samanlaiset, niin hihnanpyöritin taitaa sopia eturattaan tilalle?

_________________
zx9r-99. Er-5-99. Yam...fzr1000-91. Suz...gsx750f-04 näillä mennään nyt!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: Ma Helmi 01, 2016 21:52 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 11:52
Viestit: 377
Paikkakunta: tyrvää
Tuolta vertailin varaosa nummeroita ja kyllä ne eri nummeroilla menee eri pyörissä, että sanoisin ettei onnistu...... :roll:

https://www.motorcyclespareparts.eu/

_________________
edesmenneet: Gpz 750R-86 ja KLR 650-90 Tengai. Nyt ajossa ZRX1200R-06

"All you're good for is goofing around with your friends on your moped"

-Frank Powell-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: Ke Helmi 03, 2016 13:11 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
EN500:stakin on näemmä ollut ketjuvedolla, mutta ketjurattaan ja jhihnarattaan kiinnitys poikkeaa: ketjuratas mutterilla, eli ulostuloakselissa ulkokierre ja hihnalla ilmeisesti jonkinmoinen peltilevy joka sopii akselin uraan ja ruuvataan kahdella ruuvilla hihnapyörään? Eli noissa on eri ulostuloakselin osanumero ja erilainen pään ulkomuoto. Voisi silti olla soviteltavissa vääräänkin akseliin, mutta vaatii kokeilua ja mittailua ja ainakin tuon mutterikiinnityksen virittelyn, (voi olla täysin eri boorituskin, mutta piirroskuvissa aika samankaltaisen oloiset ilman tuota pään eroa).

Kuinka paljon muita eroja on, lohkotkin kannattaa tarkastaa osanumerot, mutta ainakin kopat yms. saanee nykymoottorista (kuten varmaan sen akselinkin, mutta sen vaihtaminen vaatii moottorin halkaisun?)

Tuolla voi vertailla myös osanumeroita (tai kavasaki.com Owner Center/Parts diagrams):
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1994-b1-e ... el_q=en500
ja valitsee sopivan kaverin, (esimerkiksi -96 en500 näkyi olevan myös ketjuvedolla)

Aina tosin osanumeron erilaisuus ei kerro etteikö olisi yhteensopiva, joskus osat päivittyvät ja ainakin eri väriset lohkot on eri numerolla (joskus vain joku lisäkoodi kertoo värin, esim sama vanne eri väreinä)?

Originaalihihnat on kalliita, joihinkin saa jenkeistä kokonaisia konversiokittejä teollisuushihnoille suht. samoihin hintoihin, mutta tarvikehihnojakin löytyy.

Mutta jos kone ei ole totaalisen säpäleinä, niin ehkä kannen kunnostuksen ja uudet ylikoko männät tekee jo helpommin kuin koko koneen vaihdon, jos ne koneet joutuu vielä halkaisemaan ulostuloakselin takia? Teho ja kierrospuolella erot taitaa tulla eniten kansi/kaasutin/sytytysyksikkö osastolta, varmaan eri pyörissä on myös erilaisia vaihteiston välityksiäkin, jotka kannattaisi myös tarkistaa?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: To Helmi 04, 2016 18:17 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 10:27
Viestit: 19
Paikkakunta: turku
Jonkunlainen ihmeellinen kolkotus kuuluu koneesta sitten kun tyhjäkäynti n.900rpm. Kun n.1400rpm niin käy mielestäni normaalisti. Tietoa ei ole tuleeko ääni ylä vai alakerrasta.. Kun kierrättää, niin ei ylim. Ääniä. Mikäköhän mättää? Ajanut en ole laitteella metriäkään ja mittarissa 31tkm. -02 valmistetut renkaat, että melkolailla seissyt laite. Niin ja omistan myös kawa er-5 -99 ja se käy melkoisesti nätimmin pienillä kierroksilla, siinä ml. 36Tkm. Siinähän on sama moottori kuin en500.

_________________
zx9r-99. Er-5-99. Yam...fzr1000-91. Suz...gsx750f-04 näillä mennään nyt!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: Pe Helmi 05, 2016 22:46 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Ei juuri kokemusta, mutta kiertokangen ylä- ja alapään osalta ainakin luulisi äänen vain pahenevan kierroksilla vs. tyhjäkäynti? (mutta ei alapää myöskaan pitkään kolise hajottamatta kampiakselin kauloja ja valkoista laakerimetallia kertyy öljypohjaan.) Onko oikein paljon ajettu eli 131 tai 231 tkm?

kytkinkin joskus voi kolkutella tyhjäkäynnillä isostikin (ainakin nelitahtisissa vanhan ajan pikkukeskareissa 650...750, bielä kun kaasarit oli huonosti balanssissa), mutta tuossa näkyy tosin olevan ainakin erilainen kytkimen vaimennus jousilla?, noissa peruskolisevissa oli kumivaimennus. Ehkä silti voi kuulostella vaikuttaako öljykorkin avaus tai kuuluuko ääni eri tavoin eri puolilta. Paha sanoa kuulematta, Yläkerran kolinat lienee useammin venttiilien naputusta tai nokkaketjun ääniä? Auttaiskohan videon äänittäminen ja sen perusteella vinkin kysely ja minua viisaammat voisi auttaa. Joskus myös kuuntelukeppi/stetoskooppi auttaa paikallistamaan suuntaa. (biltemassa on ainakin ollut halpa sellainen jossa on molemmatkin)

Jos vika on yläkerrassa, niin kansia ainakin luulisi saavan korjattua tai käytettyjä varsin halvalla käytettyjäkin, tai vaikka tuuriostos ebaysta?

Ja korjataan niillä kuuntelukepeillä isompiakin vekottimia:
Kuva
http://www2.hs.fi/klik/arkisto/galleria ... k9601.html

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2016 16:00 
Paikalla
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
Twin motti niin kolinaa voi aiheuttaa tasapainoakselin virahtanut vitja.
Myös enskavetoketju venyessään aiheuttaa kolinoita.
Ongelman kuvaus sopii molempiin mainittuihin asioihin.
Omasta 4-satkusta vaihdoin noi molemmat niin loppu kolinat.

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2016 16:12 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 10:27
Viestit: 19
Paikkakunta: turku
Olisiko ammattilaisia moottorin kuuntelemiseen turun alueella? Jos jotakin vaikka kiinnostaisi asia ja olisi valmis auttamaan asiassa.. Siis tarkoitan vain vian toteamisessa, en korjausmielessä

_________________
zx9r-99. Er-5-99. Yam...fzr1000-91. Suz...gsx750f-04 näillä mennään nyt!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2016 18:19 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
Joo samoilla linjoilla koistisen kanssa.mitä vähempi sylintereitä sen enempi hakkaava tyhjäkäynti.Enempi ajettu välystä vähän joka paikassa vaikka olis vielä toleransseissa paikat.Kytkin taitaa olla yleisin ja huolettomin äänen lähde.Otetaan ääripään esimerkki.Dugatin kuivakytkin.Ääntä piisaa vaikka ei olekaan mitään vikaa.Jos on semmonen kone jossa mahdollisuus mitata ölljynpaineet niin se kertoo paljon onko kone jo siirtymässä eläkkeelle tai isompaan remonttiin. :tuota:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: Ma Helmi 08, 2016 17:58 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Korvat olisi kyllä Turussa, mutta veikkaan että minun korvista ei ole yhtään apua tuon koneen osalta.

Ei ole muutenkaan konetyyppi yhtään tuttu (eikä runkokaan), mutta joissain pääsee ensiöketjun (jos sellainen on) mittaamaan kohtuu helpolla paikallaankin öljypohjan irroittamalla, muita ketjujakin varmaan jollain työllä. Ensiöketjun vaihtaminen on yleensä tosin vielä työläämpää kuin pelkkä koneen halkaisu.

Onko huoltomanuaalia olemassa, Kawasakin omaa tehtaan huoltomanuaalia voisi aina välillä löytyä netistäkin, ehkä vaikkapa kirjoittamalla:
black bears manuals
googleen, niin löytää ainakin jonkun, mutta koska kyseessä on venäjän karhu (Blackbears MC), niin turvaohjelmat tietysti kunnossa ja osa manuaaleista on aina välillä saksaksi englannin sijaan, enkä ota kantaa kuinka laillisesti tekijänoikeuksia kunnioittaen ne on tarjolla....

Jotain kytkimen seudunkin kolinaa näkyy löytyvän, ei tosin vikadiagnoosia/korjausta sielläkään, mutta haarukointia voi kokeilla kytkintä painelemalla?
https://www.youtube.com/watch?v=SK01xWYoN_E

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 21:12 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 10:27
Viestit: 19
Paikkakunta: turku
nyt lukuisia kertoja asiaa ihmetelleenä, saattaa kolista tod.näk. kytkin. kolisee vain kylmänä, kun lämpiää n. 5-7min niin käy normaalisti. kun kylmänä pikkasen kuormittaa ykkösellä, niin hiljenee. tässä on räjäytyskuvien mukaan kytkinkruunussa jousilla rekyylinvaimennus, ja tasapainoakseli pyörii rattaalla, ei ketjulla, mikäli olen tajunnut asiat oikein. kun öljyntäyttöaukon kautta koitan heiluttaa kytkinpakettia, niin se liikkuu edestakaisin n.3-5mm. normaalia? vai kuuluuko olla ns. "yhtäpuuta" pystyyköhän rekyylijouset vaihtamaan halkaisematta konetta? kruunussa on ratas jota pyörittää ensiöketju. meinaan vaan että saako ensiöketjua enää pujotettua kruununrattaalle takaisin, jos ottaa koko kytkimen kolostaan pois? niin ja miten ihmeessä ne rekyylijouset alkaa vaimentamaan kun kone lämpiää... :takoo:

_________________
zx9r-99. Er-5-99. Yam...fzr1000-91. Suz...gsx750f-04 näillä mennään nyt!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 21:53 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kytkinhäkin rekyylijouset laajenevat lämmetessään ja kasvavat samalla pituutta, jolloin välykset menevät kiinni.
Yleensä noita jousia ei saa erikseen, vaan tulevat häkin mukana.
Kaippa nuo insinöörit ovat laskeneet että ne kestää pyörän eliniän ajan, mikä taas on aika liukuva käsite..50000 km:n ja 500000 km välimaastossa. :eitieda:

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawasaki en500 1994
ViestiLähetetty: Ma Helmi 22, 2016 17:06 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
LTD 550 kolisee kans kylmänä. Herken päästä kun lämpenee, niin vähenee ellei peräti lopu kokonaan nuo kolinat.

Pakkasella suorastaan paukkuu tyhjäkäynti. En oo hirveesti viittinyt enään käynnistellä pakkasella.

Aikansa kutakin nuo talviajelut.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com