Periaatteesa ruo bensatakin anturi on simppeli kapistus, mutta ei tuosta mallista kyllä mitään hajua.
Mutta tankin alta voisi saada anturin liittimen näkyviin ja avattua.
Tankissa on säätövastus, jonka vastus muuttuu ja mittari mittaa sitä (tai yleensä se on jonkinmoinen jännitemittari, eli säätöpotikkaan syötetään jännitettä jota mitataan (jännitesyöttö on reguloitu (voi olla)))
Eli vika voi olla: anturi, mittari tai johdot
Minulla on -83 gpz ruisku kawa (IHAN ERI!!! siis) ja siinä on kaksinapainen anturi, jos sattuu olemaan samanlainen, niin sen vianhaku on helppoa: liitin irti tankin alta, mitataan liittimestä anturille päin vastus: täysi tankki 0,5...5,5 Ohm, tyhjä tankki:110...118 Ohm, jos nämä ok:
Mittarin testaus, oikosuljetaan mittarille päin menevät johdot (itse varmaan kaivaisin pakista sopivan vastuksen tai potikan) -> mittari näyttää täyttä, lyhyt kokeilu riittää, käsketään irroittaa (tai minulla aivan uskomattoman upea LCD-palkkinäyttö näyttäisi kaikkia palkkeja tankin päällä olevassa näytössä)
Jos on epälukuisampi määrä johtoja liittimessä, niin onkohan erillinen varoitusvalo (tai toinen tyyppi voi olla sellainen jossa menee kolme johtoa potikalle)
Tuollainen testaus testaa kaikki johtoliitoksetkin (tai tietysti vaikka anturin toisen navan maa täytyy erikseen tarkistaa tai mittarin jännitteen puuttumisen), mutta tosiaan kannattaa varmistaa ennen testailua että Z1300:ssa on edes vähän sinnepäin kytkennät ettei tule käräytettyä jotain arvokasta.
_________________ GPZ 1100 A1 1983
|