Julli kirjoitti:
Kyse on juurikin eculle tietoa antavasta anturista.
Mielenkiintoista. Varmaan pitää itse yrittää jossakin vaiheessa värkätä tämmöisiä, jos ei muuta niin varalle jos/kun alkuperäinen hajoaa. Ja jos sen nyt ihan onnistuu sössimään niin ecu sitten vilkuttelee, ainakin jos ei virta kulje...
Mites onko käytännössä merkitystä (lämmönjohtumismielessä) sillä että vastusosa on kosketuksessa anturin runkoon tai liimalla eristettynä rungosta?
Tuskin koneen anturissa suurempaa merkitystä, tietysti mieluummin lähelle metallia, että lämpö johtuu nopeammin, mutta mutuna kuvittelisin että epoksikin ihan kohtuullisesti lämpöä johtaa. Eli ainoa haitta joka siitä tulee olisi että anturi on hidas (viivettä siinä miten seuraa koneen lämpöä) mutta ei se kone ihan sekunneissa paljon muuta lämpötilaa, sen sijaan jos ilmalämpötila-anturin liimaa isolla välillä painavaan metallimötikään voi tulla isommin viivettä, mutta koskas tuo voisi haitata: talvella kun ajaa lämpimästä tallista pihalle ja ilman lämpötila muuttuu paljon ja nopeasti. (tietysti kesäaamuina kukkuloilla ja laaksoissa voi olla iso lämpötilaero, mutta harvoi sekään montaa astetta heittelee)
Aamulla katselinkin että Elfan paketissa oli kolmekin sellaista pikkuruista helmi NTC:tä, yhtä oli selkeästi kokeiltu ja tuo taisi olla moottorin lämpötilaan?
Mutta kaikki nuo pussissa olleet NTCt oli niin päin että huijaa koneen (tai ilman) olevan hieman lämpimämpi, eli huoneenlämmössä (enpäs mitannut lämpöä, mutta kohtuu lämpimässä 23..24?) antoivat noin vastusarvoja 1,75 kohm; 1,8 kohm ja 1,95 kohm. Tulkitsenkohan oikein että huijaavat noin kymmentä...+ astetta ehkä tuossa kohtaa. (eli vaikka lämpö on 20 C, niin ECU luulee että on 35 C) Eli nämä pikemminkin hieman laihentavat ruiskun seosta.
pari pienempää oli jotain tuon kaltaisia (katsotaan pelaako elfan rumat linkit):
https://www.elfadistrelec.fi/fi/ntc-vas ... &simi=97.5ja isoin ohmeiltaan oli jotakuinkin tuollainen:
https://www.elfadistrelec.fi/fi/ntc-vas ... simi=97.92Niitä toisinpäin olevia NTC:tä tuskin onkaan jäljellä (Etanolille sopivampia)