Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Elo 06, 2020 17:51

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Touko 15, 2016 11:09 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Tollanen peli oikkuilee, joutui olosuhteiden pakosta talvehtimaan pressun alle tiukasti huputettuna, akku vaan pois.
Viime kesänä ei tullut sairastelun takia paljon ajettua, ykköspytyssä oli taas häikkää eli tulpan hole vettä täynnä, kolmella kävi kun syksyllä ajoin parkkiin. Nyt rupesin konetta käynnistelemään, startti pelaa ja bensaa tulee mutta ei yskähtänytkään. Tankki pois ja tulppaa irti, ei kipinää. Kärjettömistä sytkistä ei ole juurikaan kokemusta, sulakkeet katoin ja sen että puolille tulee virta ja maapuolella katkoo startatessa aika tiheästi eli jotain eloa pitäis vanhan mallin mukaan olla jos puolat on ehjät. Nää kärjettömät on kuitenkin oma lukunsa, olisko kellään mitään vinkkiä mitä kannattais tutkia, raha tiukilla niin korjaamoa pitäis viimeiseen saakka välttää. Halvat ja hyvät :D korjaajatkin tietenkin kiinnostaa.

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 15, 2016 16:38 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 175
Puolissa tai johdoissa voi hyvinkin olla vikoja. Oletko mitannut ohmeja puolan ensiöpuolelta? Eikö mikään tulppa kipinöi, kummastakaan puolasta?

Puolista on juteltu täälläkin ja itse voi askarrella modernit vastineet:

viewtopic.php?f=16&t=7029

On myös olemassa ikuinen Kawojen NGK:n huonouskeskustelu ja Denso-uskovaisuus, eli harhaoppisilla tulpilla ei Kawa laita muuta kuin hanttiin.

Ensimmäisenä varmaankin marssisin kauppaan ostamaan uudet tulpat just in case. Missä päin pyöräsi sijaitsee?

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 15, 2016 22:08 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1029
Paikkakunta: Turku
Varmistuksena: Hukkakipinäpuolia ja kipinää etsittäessä täytyy muistaa että sama kipinä menee aina kahden tulpan läpi 1-4 ja 2-3 pareissa, eli jos kokeilee tulpan 1 kipinää täytyy myös tulppa 4 olla kiinni/kipinän reitti kokonaan kunnossa. Tai riittäisi että ko. tulppien rungot yhdistää vaikka startti kaapelilla. Varsinaisesti maalla ei ole tekemistä kipinän reitillä, muuta kuin kansi yhdistää nuo hukkakipinäparit.

Muuten luulisi kipinöivän jos kerran puolalle tulee toiseen nastaan plus ja IC-Igniter maadoittaa toista nastaa tasaiseen tahtiin pyöriessä.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 20:16 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Jepjep... pyörä on Espoon Matinkylässä. Jaa, pitääkö siis molempien tulppien olla tosiaan piuhoissa että toimii? Eikö se nyt kuitenkin pitäis kulkee aina tulpan läpi maihin kun maadotus vaan on tarpeeksi tiukasti?
Yks konstihan on varma: Työntää pikkurillin häikkärin sisään ja starttaa niin VARMASTI tärskäyttää! :D :D

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 20:19 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Onko tietoo minkälaisia vastuslukemia puolista pitäis löytyä?

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 21:41 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 175
1,8-2,8 ohmia sieltä pienen virran puolelta. Ks. oheinen kuva.

Ja mitä oojala sanoo pitää mielestäni paikkansa, eli tulpat ovat sarjassa ja jos toinen tulppa ei ole maissa, kipinöitä ei ensimmäiseenkään tule. Ei ole tullut mieleenkään, kun on aina tullut testailtua muut tulpat koneessa kiinni ja tulpanhatut paikallaan.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Speksit
kawa.PNG
kawa.PNG [ 120.71 KiB | Katsottu 9020 kertaa ]

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 23:34 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1029
Paikkakunta: Turku
siipi kirjoitti:
Jepjep... pyörä on Espoon Matinkylässä. Jaa, pitääkö siis molempien tulppien olla tosiaan piuhoissa että toimii? Eikö se nyt kuitenkin pitäis kulkee aina tulpan läpi maihin kun maadotus vaan on tarpeeksi tiukasti?
Yks konstihan on varma: Työntää pikkurillin häikkärin sisään ja starttaa niin VARMASTI tärskäyttää! :D :D

Juu, sähkö on sinistä ja sattuu...

Ei vaan ihan tosissaan, kyllä tuo hukkakipinäpuola on hyvin yleinen ennen uudempia yksittäisiä tulppakohtaisia puolia (COP). Siinä tosiaan on kytkentä sellainen että toinen korkeajännitekääminpää menee tulpalle 1 ja toinen käämin pää tulpalle 4 (tai 2-3) ja molemmat tulpat kipinöi aina samaan aikaan, toinen kipinä tulee väärässä pytyssä pakotahdin aikana ("hukkaan"), ei siitä ole mitään iloa mutta ei juuri haittaakaan. -90 luvun autoissa myös hyvin yleinen, niissä usein kaksi hukkakipinäpuolaa yhdessä paketissa tai "puolakansi". Maalla ei ole noissa mitään väliä tulpan kipinän kannalta, vaan kipinöisi samalla lailla jos kahden tulpan rungot yhdistää johdonpätkällä. Jos jättää tulppia kytkemättä on se joskus myös ikävää siinä tapauksessa että kipinä turskauttaa ylijännitteisenä vaikka johonkin johtonippuun, useimmin ehkä autoissa joku elektroniikkaboksi voi kärsiä.

Perinteisessä virranjakajasysteemissä puolan toinen käämin napa on maassa ja toinen menee sytytysjohtojen ja jakajan kautta keskijohtoon.

googleen Wasted Spark tai hukkakipinä, niin löytää paljon juttua, suurin etu näissä on se ettei tarvita virranjakajaa.
Tuossa näkyy myös jotenkin se kytkentä, vaikkei puolan sisäistä käämin kytkentää ole kuvattukaan:
http://www.cmelectronica.com.ar/wiring- ... _zx900.jpg

Ja helppo todeta myös yleismittarilla:
"Secondary winding resistance" eli korkeajännitekäämi mitataan kahden tulpanjohdon väliltä pareittain, jos taas mittaa tulpanjohdosta maahan päin on resistanssi ääretön (jos kaikki on kunnossa).

Tarvikekaupoissa on ollut myös sellaisia kipinän testausvekottimia jotka tulisi tulpan ja johdon väliin, mutta ei ehkä taida sopia GPZ900R:n tulppaan, eikös se mahda olla sen verran syvällä, esim:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000017037/


[Edit] Secondary Winding resistance taitaakin olla ilman tulpanjohtojen ja vastushattujen lisäresistanssia, mutta olikohan niissä hatuissa millainen resistanssi, 1 kohm, 5 kohm??

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2016 21:13 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Nonniin... Pääsin vihdoin taas pyörän kimppuun ja kyllä se näin oli kuten viisaammat kerto eli kipinä löytyi kun laittoi tulppia kiinni. NGK:t oli kyllä kärsineet ja tulpan sisällä se kipinä räpsyi, hyvä kun näkyi.
Savut sain eilen kun aikani sahasin, startti piti jo aika meteliä (bendix?), bensan saannissa ilmeisesti ongelmia kun ei kaasua kestänyt. Tänään hain sitten Densot ja starttaus onnistui jo paremmin ja kierroksiakin rupes löytyyn. Laitoin Motonetin kaasarinputsausnestettä bensapullon kautta aika reilusti mutta aika turhia kai nuo litkut on. Kolmella kävi kuten aina keväällä, ei viittinyt siinä parkkiksella hirveesti revittää ettei naapurit pimahda.
Kaasarit on kai käytettävä veke ja putsattava kunnolla, hapetusta varmaan aika lailla ja joku sano että nykybensat tekee ajan mittaan ihan sellasen liittakalvon, pitäisköhän vielä tinneriä kokeilla juoksuttaa linjaston läpi. :tooth:

Kiitos kuitenkin kaikille neuvojille, Eroz ja oojala, kerron sitten kun taas irtoaa 12 000 rpm puhtaasti neljällä! 8)

siipi

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2016 23:48 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 175
siipi kirjoitti:
Nonniin... Pääsin vihdoin taas pyörän kimppuun ja kyllä se näin oli kuten viisaammat kerto eli kipinä löytyi kun laittoi tulppia kiinni. NGK:t oli kyllä kärsineet ja tulpan sisällä se kipinä räpsyi, hyvä kun näkyi.
Savut sain eilen kun aikani sahasin, startti piti jo aika meteliä (bendix?), bensan saannissa ilmeisesti ongelmia kun ei kaasua kestänyt. Tänään hain sitten Densot ja starttaus onnistui jo paremmin ja kierroksiakin rupes löytyyn. Laitoin Motonetin kaasarinputsausnestettä bensapullon kautta aika reilusti mutta aika turhia kai nuo litkut on. Kolmella kävi kuten aina keväällä, ei viittinyt siinä parkkiksella hirveesti revittää ettei naapurit pimahda.
Kaasarit on kai käytettävä veke ja putsattava kunnolla, hapetusta varmaan aika lailla ja joku sano että nykybensat tekee ajan mittaan ihan sellasen liittakalvon, pitäisköhän vielä tinneriä kokeilla juoksuttaa linjaston läpi. :tooth:

Kiitos kuitenkin kaikille neuvojille, Eroz ja oojala, kerron sitten kun taas irtoaa 12 000 rpm puhtaasti neljällä! 8)

siipi


Isot pojat sanoo että 11500 kestää jos vaihtaa ZZR:n venttiilijouset, mutta sytkäboksi ei välttisti salli edes tuota. Jään odottelemaan tarinaa siitä, miten käy :stobe:

Mitähän mä tohon kolmella käyntiin, kun että sitä se on, ainakin sulla on #1 tulpan päällys kuiva kun oot ne vaihtanut, muita helppoja on jos alipainelähdön nippa vuotaa tai bensahanan alipaineletku päästää bensaa läpi, niin sillä saa harmia. Kyllähän niissä kaasareissakin vaan yleensä kuraa on.

Kaasarijumpasta tänne avauduin varmaan itekin joskus, jos sulla on vintage-kumit kaasarien ja koneen, ja ennen kaikkea kaasarin ja airboxin välillä, varaudu tuskaiseen rumbaan. Ovat niin koppurat, että tuottaa haasteita. Itse pärjäsin vaihtamatta, kun koneen puolen kumeihin käytin vaseliinia, ja airboxin puolen kumeihin kuumailmapyssyä (tai hiustenkuivaajaa) ja rullasin ne kaksinkerroin ja nippusiteellä kiinni rullalle. Kovettuvat taas aina nopeasti, mutta tällä asia voi onnistua. Erilaisilla teräaseilla ahkeroiden en saanut koskaan kaikkia kumeja joka paikasta päälle samaan aikaan ilman tätä temppua.

Eipä ne uudetkaan kumit mahdottomia maksa ja manööveri on silloin jopa helpohko (ZL:ssä on uudehkot kumit mulla). Isot pojat myöskin ovat ameriikan foorumeilla kirjoittaneet kaikenlaisista kemikaaleista ongelman ratkaisuun - asetoni, ksyleeni, ksyleeni+ATF, talvikkiöljy(oil of wintergreen)-alkoholi-sekoitus, tai talvikkiöljy-ksyleeni. Ideana se, että kumit laitetaan purkkiin, kemikaalit päälle ja aineesta tai alkutilasta riippuen päivästä viikkoon kestää, että kumit palautuvat, ja mahdollisesti vielä yhden päivän kutistuvat takaisin alkuperäiseen kokoonsa. Kuullostaa jännältä, mutta en ole kerennyt testaamaan vielä.

Tsemppiä ja hyviä ajeluita :moto:

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2016 22:34 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Jeeee! Mä tein sen tinneritempun, käynti parani jo sitä ennen kaasua härnäämällä. Annoin sitten tinnerilitkun olla hetken (n. desi tinneriä ja ihan tippa bensaa pullon pohjalla, käytin kohokammioot täyteen tätä) ja siinä se! Kone oli käyttelyn jälkeen aika lämmin ja kun starttasin niin heti pörähti ja ilman ryyppyä täysin rykimättä sieti kahvaa.
Kyllä mulla ainakin kone kellon mukaan kiertää ajossakin sen 12 000, veto kyllä on aika mitätöntä 11 000 jälkeen eli ei sillä sinänsä ole väliä.
Kyllä sen huomas että bensapulaa siellä oli, kaikki pytyt kuitenkin kävi jotenkin kun pakosarjan putkissa ei CRC:tä ruiskimalla ainakaan huomannut isoja lämpöeroja.
Tuo ykköstulpan kastuminen on ihan tuttua jos sivutuella seisoen jää sateeseen ilman peittoa, nyt tuntu että nelonen sai vähiten kakkua mutta tolla se tuntui ainakin nyt korjaantuneen.
Kyllä teki mieli heittää tankki ja penkki paikalleen ja lähtee baanalle mutta pyörässä on paljon pientä laittoa joka olis varmasti jäänyt tänäkin kesänä tekemättä kun ne ei ajoa estä. Lupasin ittelleni että laitan kaikki kuntoon ennen kuin käyn edes testilenkillä. Tuo käyntihän oli tietenkin tärkein mutta flekti pitää laittaa, vilkut, ketjujen kiristys ym. ym.

No, kiva kun toimii, kerron lisää kuulumisia ens viikolla, huomenna pitää lähtee Hämeenlinnan kautta Alastaroon ja vasta su-ma takas ja sitten homma jatkuu.
Viikonloput kaikille!

siipi

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2016 14:24 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Kyllä! Käy ja kukkuu, etulätkän vaihto jäi kun ei ollu tarpeeks suurta kuusiokoloavainta, pitää vielä vähän tiuhentaa välityksiä kun ajelen pääasiassa vaan tässä kulmilla.
Tulpan johdot vois vielä uusia, käyköhän tarvikepiuhat kun on niin syvät kolot ja kierrekiinitys puolissa?

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2016 21:12 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 175
siipi kirjoitti:
Kyllä! Käy ja kukkuu, etulätkän vaihto jäi kun ei ollu tarpeeks suurta kuusiokoloavainta, pitää vielä vähän tiuhentaa välityksiä kun ajelen pääasiassa vaan tässä kulmilla.
Tulpan johdot vois vielä uusia, käyköhän tarvikepiuhat kun on niin syvät kolot ja kierrekiinitys puolissa?


Onnittelut! Sanoisin äkkiseltään että käy, mutta en ole testannut. Olen vaihtanut koko puolat johdottomiin. Ehkä joku viisaampi kertoo varman vastauksen.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 17, 2016 09:47 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Jaa että johdottomiin... ???!!! Mitä ne sellaset on, kertoisitko, kiinnostaa?

Kuka tietää mistä nuo hymiöt on ja voiko niitä kaapata tai saako samanlaisia mistään, aika makeita?

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 17, 2016 20:14 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Helmi 01, 2007 15:31
Viestit: 673
Paikkakunta: Kangasala
siipi kirjoitti:
Kyllä! Käy ja kukkuu, etulätkän vaihto jäi kun ei ollu tarpeeks suurta kuusiokoloavainta, pitää vielä vähän tiuhentaa välityksiä kun ajelen pääasiassa vaan tässä kulmilla.
Tulpan johdot vois vielä uusia, käyköhän tarvikepiuhat kun on niin syvät kolot ja kierrekiinitys puolissa?


Moro, ite tein metritavarasta ja suorista tarvike tulpanhatuista hyödynsin vaan omien
piuhojen kumiosia, hywin toimi..... :moto:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 19, 2016 10:47 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 175
siipi kirjoitti:
Jaa että johdottomiin... ???!!! Mitä ne sellaset on, kertoisitko, kiinnostaa?


No siis.. korkeajännitejohdot, ts. tulpan johdot, puuttuvat, siksi raflaavasti sanoin johdoton. Coil on plug eli joka tulpanhattu on itse asiassa puola.

Kuva

Täällä on tällä foorumilla aiheesta jutustelua.

Tämän linkin takaa käyttämäni ohje josta tuo kuvakin on pöllitty.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 22, 2016 18:22 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Yltääköhän nuo tulpanhatut ysisatasessa perille asti? Mitenkäs, voiskohan piuhat vetää suoraan vanhoista ensiöpuolen johdoista eli homma toimis samaan malliin vanhan systeemin kanssa, 1 ja 4 sekä 2 ja 3 kipinöis yhtä aikaa???

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 22, 2016 18:24 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
KYLLÄ SITÄ VOI OLLA UUNO :| :noidea: NIINHÄN NE SIINÄ ONKIN, PRKL!!!!!!!!!!!!!!

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 23, 2016 10:36 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 175
siipi kirjoitti:
Yltääköhän nuo tulpanhatut ysisatasessa perille asti? Mitenkäs, voiskohan piuhat vetää suoraan vanhoista ensiöpuolen johdoista eli homma toimis samaan malliin vanhan systeemin kanssa, 1 ja 4 sekä 2 ja 3 kipinöis yhtä aikaa???


Yltää... GTR1000 on käytännössä sama kone. Pistin tuollaiset ZL1000 ja GPZ900R:ään ja muutkin ovat näköjään menestyksellä tehneet. Vaatii vähän jumppaa että saa vedenpitäväksi. Kumma kyllä Hondan puolat istuivat parhaiten, hyi?

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 24, 2016 16:32 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Kysyin yhden purettavan tonnisen tsuhnan sytkäosia niin kaveri kommentoi näin:

Tervehdys..
Juu suorasytkä on.. vaatii kyl mun käsittääkseni myös ecun ja pari anturii .. ei ihan simppeli projekti kyllä oo

Eli onko simppeli vai ei, eikö ne periaatteessa voi piuhat vetää suoraan vanhojen puolien ensiöjohdoista?? Säätimet ym. säilys ennallaan. Korkeajännitepuolihan ei ole yhteydessä kuin tulppiin.

:?:

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 24, 2016 21:50 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1029
Paikkakunta: Turku
Varmaan oikein suunniteltuna erilainen puola vaatii oikeanlaisen pulssin sinne ensiöpuolelle, jos kytkee kaksi peräkkäin ja sen yhdistelmän transistorisytkän perään niin voi toimia tai sitten ei, ilmeisesti tässä on näitä on kuitenkin kokeiltu ja käytännössä havaittu toimivaksi.

Mutta noita COP-puoliakin on eri tyyppejä, eli ohmit/suunnitellut virrat ja signaalien kestot voi olla hyvin mitä sattuu, veikkaan että jos laittaa CDI-sytkän puolia transistorisytkään, niin ei saa toimimaan kuin korkeintaan heikosti. (CDI sytkässa energiavarastona on konkka (kondensaattorin jännite), transistorisytkässä kela (eli puola ja sen suuri-induktanssisen käämin virta)). Mutta onkohan ne uudemmat CDI-COP-puolat reilusti alle ohmisia, esim 0,7 ohm ja nämä 1,5 ohmiset COPit olisi vielä jotain muuta, eli suurempi induktanssi?

Aika usein ongelmia syntyy isoilla kierroksilla, aika ei riitä siihen että kelan virta kasvaa riittäväksi ja hukkakipinäjärjestelyssä kipinää paukutetaan vielä tuplataajaan (tosin on kaksi käämiäkin, mutta sitten taas yksi käämi syöttää kahta tulppaa, siis originaalina)

(ja CDI:tä käytetään usein väärin välillä kuvaamaan mitä elektronista sytkäboksia tahansa, mutta tässä tarkoitin siis nimenomaan Capacitor-Discharge-Ignition tarkoituksessa)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 09:57 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 175
Kysymyksiä ja säpinää!

oojala kirjoitti:
Varmaan oikein suunniteltuna erilainen puola vaatii oikeanlaisen pulssin sinne ensiöpuolelle, jos kytkee kaksi peräkkäin ja sen yhdistelmän transistorisytkän perään niin voi toimia tai sitten ei, ilmeisesti tässä on näitä on kuitenkin kokeiltu ja käytännössä havaittu toimivaksi.


Kokeiltu on ja toimii. Kaksi asiaa tulee mieleen sähkötekniikan kannalta: Vastus on sama kuin alkuperäisillä puolilla (sytkäboksi näkee samat ohmit) ja että puolien "dwell" on samalla tontilla alkuperäisen kanssa. Siis se, kaukanko virtapiiriä pidetään kiinni (ja puolat "latautuvat") ennen kipinän tuottamista. Liian pieni dwell ja pitäisi tulla heikko kipinä, liikaa ja mokomat ylikuumenevat. Kumpaakaan en ole havainnut, tai muilta kuullut.

siipi kirjoitti:
Kysyin yhden purettavan tonnisen tsuhnan sytkäosia niin kaveri kommentoi näin:

Tervehdys..
Juu suorasytkä on.. vaatii kyl mun käsittääkseni myös ecun ja pari anturii .. ei ihan simppeli projekti kyllä oo

Eli onko simppeli vai ei, eikö ne periaatteessa voi piuhat vetää suoraan vanhojen puolien ensiöjohdoista?? Säätimet ym. säilys ennallaan. Korkeajännitepuolihan ei ole yhteydessä kuin tulppiin.


No edelleen kahteen kertaan varmaan sanonut, sanon vielä kolmannen: Helppo homma. Kytkentä on niin simppeli, että tekaistiin kaverin kanssa ZL:ään tunnissa sopivat johdot kerrostalokämpässä (kerran piti käydä lyhentämässä) ja asennettiin Helsinkiläisen kadun varrella ilman, että ohikulkijat juuri asiaan kiinnittivät huomiota. Johdot menevät suoraan ensiöjohtoihin kiinni.

Olen tällä viikolla Stadin nurkilla ja voin tulla näyttämään tarvittaessa laitosta joku ilta, jos aikaa riittää. Harmi, että en telakalla olevasta ZL:stä saa noita irti repäistyä ennen lähtöä, kun pyörä on eri paikassa. Olisi voinut tehdä live demon :kiipeaa:

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 14:41 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Joo uskotaan kun kerran tehty on. Tuossahan vaan kun ne on nuo ensiöpuolet nyt sarjassa niin toiselle puolalle tulee jo kerran käämin läpi käynyt virta, luulis että tulos olisi parempi jos ne olis rinnan kytketty.

Vieläkö Haltialassa on viikottaisia kokoontumisia? Sielläkin vois nähdä tai soittaa voi

050 - 550 2854

melkein millon vaan.


Liitteet:
Manki & Kawa 002.jpg
Manki & Kawa 002.jpg [ 339.15 KiB | Katsottu 8579 kertaa ]

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 17:17 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 175
siipi kirjoitti:
Joo uskotaan kun kerran tehty on. Tuossahan vaan kun ne on nuo ensiöpuolet nyt sarjassa niin toiselle puolalle tulee jo kerran käämin läpi käynyt virta, luulis että tulos olisi parempi jos ne olis rinnan kytketty.

Vieläkö Haltialassa on viikottaisia kokoontumisia? Sielläkin vois nähdä tai soittaa voi

050 - 550 2854

melkein millon vaan.


Katsotaan kuinka kerkeää! Jos puolat kytkee rinnan niin vastus on liian pieni eli ei kai kannata. Ei ne elektronit tiedä missä kiertävät.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 26, 2016 14:36 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Meinaan vaan että alkuperäisessä systeemissä on vaan yks käämi joka tuottaa vastusta ja siitä induktoituu molempien tulppien kipinä eli suorasytkässä sarjaan kytkettynä toiselle puolalle tulee heikompi virta kun se on jo kulkenut yhden vastuksen läpi, alkuperäisessä pitäis vastaavasti korkeajännitepuolen laskea kun toinen tulppa saa virran
vasta kun se on jo kipinöinyt ensimmäisessä, outoa.

virta = jännite : resistanssi

Mutta jos se toimii niin samapa tuo

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 26, 2016 21:41 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1029
Paikkakunta: Turku
Sarjaankytketyissä on molemmissa sama virta, myös vaikka olisi kelakin, voi ajatella vaikka siten että katkaisee kelan keskeltä kahtia ja kytkee ne peräkkäin, sisään ja ulos menee sama virta ja keskellä kanssa.

Mutta totta on että on sillä eroa jos kytkee kaksi kelaa peräkkäin, induktanssi kasvaa kaksinkertaiseksi ja tarvitsis (ainakin mun) oikein laskea mitä eroa on jos rinnankytkisi (ja senkin voi tehdä kahdella tavalla, yhteinen etuvastus tai molemmilla oma)?

Mutta jotain eroa tuossa silti lienee, minusta pieniohmiset suuttimet on yleensä etuvastuksilla sovitettu eikä sarjoittamalla vaikka kaikki ruiskisi kerralla. (Entisaikaan, ennen PWM:ää mutta voi johtua vaikka häiriösignaalien suuruudesta tai vikasietoisuudesta, sarjasta kun yksi haloaa->mikään ei toimi)

(Samoin kipinä on samalla virralla ja käytännössä samanaikainen, kai siinä teoriassa joku ero on kun elektronien välittämä signaali liikkuu alle valon nopeudella, mutta elektronien suunta on eri tulpissa erilainen, toisessa ne kerääntyy keskielektrodiin ja toisessa sivulektrodiin. Näitä joissain vanhoissa englantilaisissa myös yritettiin optimoida, kun terävällä reunalla syntyy parempi kipinä ja toinen puoli kuluu enemmän. mutta enpäs ole ikinä kuullut MP tai autoharrastajaa joka vaihtaisi tulpat hukkakipinäpareista keskenään vaihtovalin puolessa välissä...)

(Teoriassa eroa kipinöissä voisi olla perinteisessä sytytyksessä luokkaa nanosekunteja verrattuna kipinän kestoaikaan millisekuntiin, uudemmissa CDI:ssä kipinän kestoaika voi olla esim 50 µs, mutta siis häviävän pieni ero ainakin jos vertaa kipinän paloaikaan, eli siinäkin noin 49,999 µs samaan aikaan ja toinen 0,001 µs ennen)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 27, 2016 10:09 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Kyllähän se ihan ton kaavan mukaan menee I=U:R elikkä väkisin virta laskee toiselle puolalle. Kaava toisinpäin U=IxR eli jännite pysyy samana. Vois ajatella että tää vähävirtanen pytty pätkis esim. raskaissa vedätyksissä, ajallista merkitystä sillä ei ole, toimiihan vanha harrikkakin vaikka sytkän ajoituksessa tulee pyttyjen välillä aste poikineen.

Ehdin jo ostaa Biltemasta tulpanjohtoa ja hatut, vaihdan ne ensin jos vaikka skulais sillä niin kuin pitää.

Etulätkä pitäs tosiaan vaihtaa mutta kuinka paljon siitä edestä joutuu roinaa purkamaan ennen kuin siihen pääsee käsiksi? Kysyn vaan siksi viisaammilta kun ei viittis mitään turhaa tehdä... 8)

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 27, 2016 13:09 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1029
Paikkakunta: Turku
siipi kirjoitti:
Kyllähän se ihan ton kaavan mukaan menee I=U:R elikkä väkisin virta laskee toiselle puolalle...


Ei, vaan jos on samanlaiset puolat, niin kummankin jännite on sarjaankytkettyna puolet syöttöjännitteestä ja molemmilla sama virta.
(eli unohdetaan hetkeksi induktanssit)

kaksi 1,5 ohmin vastusta peräkkäin muodostaa 3 ohmin vastuksen, sen yhdistelmän virta on 12 V/3 Ω= 4 A ja menee kummankin läpi samanlaisena.

jos mittaisi noita erikseen niin sarjakytkentä tarkoittaa että jännite kyllä tippuu, mutta molemmissa saman verran, eli kummankin yli vaikuttaa 6 V.
eli
puola1 virta on 6 V/1,5 Ω = 4 A
puola2 virta on 6 V/1,5 Ω = 4 A
(ja tehojen suhteen siis ihan samanlaiset, sama pätee kipinän myös tehoon a energiaan)

(tuo on tietysti vähemmän kuin jos puolan kytkisi erikseen suoraan 12 V, mutta kun vanhat IC-Igniterin transistorit ei kestä sellaisia virtoja, niin siksi tarvitaan muissa kytkennöissä etuvastuksia, muuten pian ei kulje virtaa ollenkaan vaan toimintasavu karkaa sytkäyksiköstä)

Netistä lisää sähkötekniikkaa vaikka:
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2 ... =i1oD.iLZn
"ja koska sähkövirta ei haaraudu, sarjaankytkettyjen vastusten läpi kulkee sama virta."

Mikä on etulätkä (kuralätkä vai mikä?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 28, 2016 10:10 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Mä oon vieläkin eri mieltä mutta se on turha tässä sitä jankata, jos toimii niin se on pääasia.

Etulätkäksi me ainakin sitä ennen vanhaan sanottiin eli etummainen ketjun hammaspyörä, vakiona pitäis olla 17-piikkinen mutta tuntuu että tossa on vielä harvemmat välitykset. 15-piikkisen olen kuitenkin vaihtamassa, toivottavasti kiristysvara ketjussa riittää. Millähän tuota kiristyksen epäkeskoa olis paras pyörittää, onko vinkkejä?

Nyt iski pahempikin probleemi; Olin illalla lähdössä Haltialaan, katoin kun alla oli kostea, tuoreen näköinen läikkä ja prkl, kytkinnesteet oli tullu jostain ulos :|

Olisko tohon viisaammilla mitään sanottavaa, mulle ihan outo tää Kawan kytkin? Tutkimallahan kaikki selviää mutta laiskana tyyppinä kaikki kokemuspohjanen apu otetaan ilolla ja nöyryydellä vastaan.

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 28, 2016 14:21 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1029
Paikkakunta: Turku
Enpäs tiedä mitä täytyy purkaa että saa etulätkän/rattaan irti, tuskin muuta kuin sen rataskopan, rattaan lukitusprikan kunnon mukaan sekin täytyy joskus uusia, mutterikin on kovin kiinni(itse olen noita aukonut takajarrulla vastaan pitämällä, vaikkei se kai suositus olekaan)?

Kytkimestä voisi vuotaa vaikka työsylinterin tiiviste (vähän kuin jarrusylinterin mäntä ja sen tiiviste, tai kai siellä letku, liitos tai putki, mikä vaan voi vuotaa), -89:ssä ne näkyy olevan ainakin hyvin näkyvissä sen rataskopan edessä (ilmeisesti työntää tangolla onton akselin läpi kuten perinteisestikin):
Kuva

Jos huoltomanuaalia, tehtaan alkuperäisohjeita kaipaa, niin gooleen: black bears manuals
sieltä löytyy englanniksi (GPZ900R(ZX900) '84-85, Eliminator ZL900,1000 '85-87) ja saksaksi (E tai G ja juuri noissa se valkoinen E tai G vaalean keltaisella pohjalle ei yhtään erotu mun näytöllä)
Ja kun kyseessä on Venäläinen moottoripyöräkerho, niin varovaisuutta mitä viruksia latailee, minulla ei ole tosin mitään ongelmia ollut noiden dokkareiden kanssa, tekijänoikeuskysymyksiin tms. en ota kantaa...

Räjäytyskuvat ja osakuvat löytää helpolla vaikka verkkokaupasta cmsnl.com, ei ole muuten pahanhintainen edes kokonainen työsylinteri, mutta ei tiivistettä tai kokonaista sylinteriä kannata tilata ennen kuin tsekkaa vuotopaikan (hinnoissa ei muuten ole alvia eikä postikulua, noin parikymppiä)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2016 10:52 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:01
Viestit: 34
Paikkakunta: Espoo
Just, tota mä kattelinkin, en ole vielä edes tankkia ottanut pois. Pitää taas ruveta remppaan, vaihdanpa ne tulpanjohdot samalla.
Jostain alhaalta se vuotaa, inhottavan alhaalla vaan ovat nuo korjattavat paikat, pitäs saada prätkä jollekin korkeelle pukille kun tuo selkä prakaa niin pahasti.
Pitää vaan heittää pötkölleen asvaltille niin eiköhän se siitä.

Kiitoksia neuvoista, kyselen taas lisää kun tarvii. 8)

_________________
Siipi, vielä on kesää jäljellä
GPZ900R, ZX-9R


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com