Raato ei suinkaan ole alkanut pelaamaan golfia vaan kyse on Larryn huollosta. Pari viikkoa sitten starttimoottori alkoi näyttää hajoamisen merkkejä. No, eipä muuta kuin startti pöydälle ja tutkimaan mistä kiikastaa. Startin kunto oli sen verran surkea, että helpompaa oli hankkia kunnossa oleva startti ulkomailta. Saksasta löytyi siistin näköinen Zephyr 1100:n startti eikä hintakaan ollut kuin karvan päälle 50 euroa. Muutaman päivän odottelun jälkeen startti saapui ja oli todella hyvässä kunnossa eli ei muuta kuin asentamaan. Takimmainen asennuspultti on juuri sopivasti kulmavaihteessa olevan öljyntulpan kohdalla, jonka joutuu kiertämään irti. Ja niinhän siinä tietenkin kävi, että pultti putosi näpeistä ja meni öljyaukosta kulmavaihteen sisälle. Sitten hetken onkimista magneettiottimella, mutta eihän se pultti sieltä noussut. Eipä muuta kuin öljyt ulos ja kulmavaihde irti, joka tarkoittaa ZG:ssä takarenkaan, takahaarukan, perän ja kardaanin purkamista. Mutta eipä kulmavaihdetta saa vielä irti vaan pitää poistaa myös vesipumppu (kaksi kulmavaihteen pulttia somasti vesipumpun alla), joka taas tarkoittaa vesiputkien irrottamista. Vesiputket on mutkaisia jäykkiä metalliputkia runkoputken ja lohkon välissä ja sopivasti siellä on myös pakoputket. Alavesiputki lähti melkoisen äheltämisen jälkeen irti, mutta sen takaisinsaanti on liki mahdotonta koneen ollessa paikallaan. Koska en halunnut alkaa koko koneen irrottamista, pätkäisin putken sopivalta kohdalta poikki ja värkkäsin välille kumiletkun pätkän. Nyt kulmavaihde irtosi ja karussa oleva startin pultti kierähti siististi lattialle. Helpotin asennushommaa vielä irrottamalla laturin ja sieltäpä paljastui, että juoksupyörän kiinnityspultti oli katki. No, ilmankos kuului tyhjäkäynnillä laturin suunnasta kilinää pultin kannan pyöriessä laturin juoksupyörien sisällä valtoimenaan. Koska pultti oli katkennut melko syvälle ankkurin sisälle, turvauduin vahvaan liimaan ja moottorisilikoniin. Loppuremontti menikin sitten melko kivuttomasti, mutta työläästi. Koneeseen kaadoin öljyiksi Mobil 1 FS Rally Formula / Peak Life 5W-50 öljyä ja hyvin tuntui toimivan, paitsi kuumana hieman tahmasi vaihteensiirtoa. Joten tänään kävin hakemassa Valvolinen VR1 10W-60 öljyä ja nyt tuntuisi toimivan paremmin. Siinä sivussa löysin myös (ehkä) syyn akun purkautumiselle parin päivän seisomisen jälkeen. Jäljet johtivat viime kesäiseen akkuviritelmään, josta oli jäänyt jäljelle yksi rele, joka alkoi vetämisen heti, kun laittoi akun navat kiinni - virtalukon asennosta riippumatta. Eikun pois vaan moiset viritelmät - nyt on vain yksi Yuasan agm-akku (YTX24HL-BS) ja sen soisi riittävän
Näin siis yksi parikymmentä milliä pitkä M6-pultti voi järjestää parin viikon ahertamisen prätkän parissa
Ai niin, löytyihän sieltä lisäksi syylärin päästä melkein poikkinainen alavesiletku, joka olisi katkennut pikapuoliin. Jospa nyt saisi keskittyä tuohon ajopuoleen