Itsellä meni joskus ilmajäähy 1100:ssa kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle, ilmeisesti valitsinrummun kulumien takia (ja muidenkin kulumien), mutta tuossa katkesi hampaat siltä rattaalta, joka oli osin kohdillaan. Erilaiset välykset kannattaa tarkistaa ja siirtohaarukoiden taipumat.
Liitteenä GPNZ 900R vaihteiston rattaiden kuva, rattaita liikutellaan valitsinhaarukalla sivusuunnassa ja ne joko pyörivät akselilla tyhjää tai lukittuvat akseliin viereisen rattaan kautta (sakarahampaat (näkyvät hyvin kuvassa) tai tappi pitkulaiseen reikään).
Jos tulkitsen kuvaa oikeinpäin, niin vaihteiden rattaat menevät liitteen kuvassa 264351 (minusta ykkösen jälkeisen vapaan "positive neutral finder" kuulat näkyvät tuossa kuvan alemman akselin haarukan kohdassa, aika oikeassa laidassa, kuulat olisivat silloin 5:n rattaan sisällä, ulostuloakselilla, joka pyörii silloin kuin takapyöräkin ja keskipakoisvoima heittää kuulat ulospäin ja sallii haarukan sivuttaissiirron eteenpäin).
Mutta jos en kuvaa ole tulkinnut päin seiniä, niin 6:n valitaan päälle siirtämällä ylemmän aksella 4-3 ratasta vasemmalle, kunnes sakarahanpaat lukitsevat rattaan akseliin 4-3 rattaalla pitäisi olla kolme eri kohtaa: vasemmalla lukitsee 6:n, oikealla (kuten kuvassa) lukitsee 5:n ja keskella 5 ja 6 pyörii akselilla tyhjää ja joku muu tai vapaa on valittuna. Valitsinhaarukka on rattaiden välisessä urassa, esimerkiksi 4-3 rattaiden ylemmän akselin välissä ja haarukan toinen pää seuraa valitsinrummun pinnassa kiemurtelevaa uraa. (valitsinrumpua ei kuvassa) Urat on tehty niin että vaihteet menee järjestyksessä päälle haarukuiden liikkeillä ja vain yksi vaihde kerrallaan (rumpua pyöräytetään yksi naksu (suuntaan tai toiseen) aina kun vaihdetta vaihdetaan ja sen uria seuraavat haarukat hoitavat sitten rattaiden sivuttaissiirrot).
Jos tuosta saa öljypohjan pois paikoilla ollessaan, niin tutkisin sitä kautta onko jotain outoa tuossa haarukassa, joka liikuttelee 4-3 ratasta tai muuten välyksiä.
Itsellä oli valitsinrummun ongelmia, osin jo tehtaaltakin peräisin + muuta kulumaa (eri pyörä ja 5-vaihteinen), mutta tuolta (ehkä) näkee ideaa miten sivuttaisliikkeillä valitaan vaihteet.
viewtopic.php?p=31458#p31458Liitteen kuvan pitäisi olla GPZ900R 6-vaihteinen, mutta hieman vinosti otettu ja tulkinta voi mennä vielä enemmän "vinoon"
Joissain koneissa pääsee noita valitsinrumpuja ja haarukoita vaihtelemaan ilman koneen halkaisua, en tiedä miten sinulla mahtaa olla?