Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Huhti 27, 2024 21:02

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Syys 28, 2023 14:50 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Z1B 900 koneen purkua ja tutkailua, yllättäen siinä on ihan alkuperäinen määrä sylintereitäkin, jossain sylinterissä paljastuu ainakin viiru.
https://youtu.be/RojuV6A5vHU
Jatkoa seuraa kun tuota korjataan ja kasataan.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 12, 2023 10:31 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Z1B 900 koneen kasaus alkaa
https://www.youtube.com/watch?v=QxqLNrYmBog&t=912s

Yläkerta ja sylintereiden hoonaus ja mäntien rengastus yms. ja leipoihan se taas (Tracey kirsikka manteli kuppikakkuja). Jatkuu alakerran kasauksella...

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 18, 2023 21:58 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Z1B 900 konetta kasataan lisää, nyt ronkitaan alakertaa, kampiakseli ketjuineen, vaihteisto, öljypumppu, käynnistyspoljin puoliskot yhteena ja vähän koppia kiinni ja mitä kaikkea koppien alle nyt tuleekaan. Sen jälkeen tiputetaan sylinterit mäntien päälle ja kone odottaa seuraavaa videota ja sylinterikantta:
https://www.youtube.com/watch?v=ajIgSFZkSfE

Kiinnitti huomiota että käytti Tourmaxin öljytiivisteitä ainakin jossain kohtaa, joskus ollut hieman halkeilevaa kiinankumiakin Tourmaxin sarjoissa, onkohan laatu parantunut?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Loka 21, 2023 11:12 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1173
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä. Ikätoverilta homma käy kuin alapesu haulikolla. Hiukka tekisi mieli päteä, vaikka tuskin paljoa onkaan värkeissä varaa siihen. Lohkoja kootessaan ei käyttänyt momenttiavainta mielestäni hän, mutta ei kai tarvitsekaan, semminkin kun on taito hällä hyppysissä. Ruuvit näyttivät uudelleen sinkityiltä, ja kai ovat käyneet uunituksen läpi vetyhaurauden poistamiseksi ja vaikka eivät olisikaan, lienevät momentit niin pienet ettei asialla ole suurta merkitystä. (Esim. uudelleenkromattujen jousien kanssa on enemmältikin). Uudet tiivisteet laittoi kuivana paikalleen, minä näin kahden insinöörin veljenä olisin käyttänyt ne yön yli öljykylvyssä, vaan eipä sitä kikkaa tiennyt Billet-Ralfikaan. Toisaalta, mainittujen henkilöiden tuskin tarvitsee töitään parsia. Toki aikojen päästä on vähemmän aina yhtä inhaa tiivistepintain siivoamista. Vaan tulipahan nyt tärkeiltyä.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Loka 22, 2023 18:47 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Itse olen sujutellut kaikki 4 mäntää samaan aikaan ilman työkaluja, kunhan viistettä putkista löytyy.
Lohkojen pulttien kiristys oli kans mielestäni outo tapa. Ristipää ruuvit ei ainakaan tiukkaan tulleet.
Show meininkiä läjäyksessä.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 06, 2023 18:57 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1173
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä. Vahtailtu on taas ja kyllä vaan ikätoveri, (jonka joku mainitsi olevan ainut ihminen maailmassa joka osaa sahata rautasahalla suoraa linjaa), muistaa mainostaa JIS-ruuvimeisseliä käyttävänsä. Aiheesta oli jorinaa Japsisomessakin, lähinnä JIS:in ja Phillipsin eroista. "Varmaa" tietoa oli myös siitä miten Phillipsillä on monet JIS-ruuvit pilattu, (tosin näin hillittyä termiä ei käytetty). Mielelläni kyllä olisin sitä mielipuolta, että sielunvihollisen keksinnöllä Pz-ristipääruuvarilla ne tuhottu on. Itsekin ennen Kamasa-uskovaiseksi ryhtymistäni tuollaiseen huolimattomuuteen syyllistynyt olen. Enää en.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 06, 2023 20:00 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Vieläkin harmittaa kun tuhosin (ainakin osin) hyvän JIS-ruuvarin aikoinaan, yritin viilalla saada siitä paremmin sopivan phillips kantoihin - noita on tosin samanlaisia tuhottu pilvin pimein, aikoinaan japanilaisten autojen ja moottoripyörien mukana tuli usein työkalusarja, jossa oli mm. JIS-meisseli, minun oli Nissan-merkkinen, kääntövarrella JIS ristipää/lattapää-meisseli (tai on se vieläkin jossain, kahvaa piti joskus vahvistaa kun oli kiinnityshahlo irronnut muovista).

Muistutus ... Kamasat eivät normisti ole JIS-kantaisia, se on ruotsalainen (laadukas) työkalumerkki, vaikka kuulostaa ihan japanilta, niin alkujaan puolalainen Zygmundt Joseph Kamasa pääsi maailmansodan aikana karkuun Ruotsiin ja perusti 60/70-luvun vaihteessa firman ja alkoi tehdä työkaluja, firma myytiin 1977 KG Knutsson AB:lle ja siellä on edelleen https://sv.wikipedia.org/wiki/KGK (myynti tapahtui ehkä herra Kamasan kuoleman jälkeen, ainakin löytyy Puolassa syntynyt Zygmunt Josef Kamasa, hieman eriävällä teoisen nimen kirjoituksella, joka on mennyt naimisiin Tukholmassa 1957 ja kuollut 1976 Tobagossa, Trinidad and Tobago)

Liitteenä toyotan kääntöpääruuvarin kuvia konekansan sivuilta napattuna


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 06, 2023 21:04 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1173
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, ihan Phillipsejä ovatten Kamasat, mutta niillä ei JIS-kantoja niin ruokottomaan kuntoon saa kuin mitä Pz:lla. (Monasti vain käy niin että sillä ristipäällä kokeillaan mikä ensimmäisenä käteen sattuu). Joskus näkee kaupan japsipyöräin moottorinkoppain ruuvisarjoja, jotka avoimesti myönnetään Phillips-kantaisiksi. Ja lähempänä alkuperäistä ovat ne kuin Wurth-ristipäät, joita ajoittain on nähty käytetyn. No, jos tykkää.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 07, 2023 14:27 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Itsekin tunnustan olevani aina välillä näitä kantojen tuhojia ja aina se ketuttaa samalla lailla, yleensä ihan omaa huolimattomuutta kuvittelee että kyllähän toi ruuvi lähtee helposti ja sitten kuluneella vääränlaisella ruuvikärjellä ja hirmuisilla kierroksilla ruuvinvääntimen momenttiruuvi täysillä ja vielä vähän vinosti jossain lattianrajassa kyykyssä irroittaa puuruuvia seinästä. Sitten kuuluu raksutusta ja se ei kuulu momentinrajoittimesta vaan siitä kun ristipää muuttuu pyramidin muotoiseksi kuopaksi, muutaman kiroilun ja tuskaisen irroituksen jälkeen torxia tilalle ja pyhä lupaus "en enää ikinä..." (kunnes taas...)

Muistelen että jossain Z 650:n Mikuneissa oli kanssa pienet ruuvit lujaa kiinni ja liukkaita, nyt tietäisi käyttää JISsiä (ja varmaan kokeilisin myös isojen poikien kikkaa: kastaa ruuvimeisselin pään venttiilinhiontatahnaan, se lisää ruuvarin ja kannan välistä kitkaa, eikä pääse lipsumaan niin helposti (tuo on ilmeisesti jonkun lentokoneen huolto-ohjeessa, siivestä kun irroitetaan ruuvilla kiinni olevia luukkuja, käsketään tekemään noin, kun ilmeisesti siinäkin ruuvit ryytyvät lujaa kiinni ))

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 09, 2023 19:24 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Tänään pisti silmään juttu Henry F. Phillipsistä (Sähkömaailma -lehden Extrassa), joka keksi ja patentoi Phillips ruuvikannan, sitä ennenkin oli erilaisia yrityksiä helpommin tuotantoon soveltuvilla kannoilla, taisi T-Fordissa olla joku omansa. Mutta uudemmista herätti kiinnostusta "amerikkalainen pystyjenka" Zip-Nut, jotenkin uskottavampi versio kuin itäisempi edustaja (edustaen leka-kulttuuria), etenkin kun taustalta löytyy NASA. Ilmeisesti niillä on ollut useampiakin kokeiluja, kun avaruudessa on vaikeaa löytää tukipiste kiertoliikkeelle. Tuossa versiossa on ideana käyttää ihan normaalia pulttia, mutta mutterin voi vaan työntää siihen päälle, eikä edes haittaa niin paljon jos muualta löytyy ruostunutta tai murjoutunutta kierrettä.

Tuo firma kaupallistaa tekniikkaa:
https://zip-nut.com/about-zipnut/

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 11, 2023 09:13 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Z1B 900 konetta kasataan, kansi, nokka-akselit ja venttiilien säätö, Tracey teki jo jouluisia kuppikakkuja valmistautuen jouluruokiin. Kärkien säätöä, staattorin ja roottorin asennusta starttikytkimineen ja -rattaineen. Yksi kahdeksasta siilistä käy eläintensuojelun sairaalassa elpymässä.

Enlantilaisessa kulinarismissa jaksaa ihmetyttää miksi jauhelihaa ja jouluhedelmäsössöä kutsutaan samalla nimellä mincemeat, "älä nyt hyvä ihminen makeisiin leivonnaisiin laita jauhelihaa"... (mutta mince on pilkkoa, vähän samaan tapaan kuin hasiksen perimä, ranskalainen paimentolaispiiras on Hachis de parmentier, ja siinä "hasis" viittaa "pilkottuun" jauhelihaan).

Tuossakaan videossa ei nyt näytetä tai kerrota momentteja, kai se on videoiden taiteelliseen kerronnan vapauteen liittyvää, jollain juutuuberilla muistan kun taas käyttää momenttiavainta vähän hassuissakin ruuveissa ja joka naksaus näytetään ja kommentoidaan (mutta näppärä tapa kertoa momentit videolla sekin, ei tarvitse kaivaa erikseen kirjoista tms.).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 19, 2023 01:21 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Z1B 900 saaga jatkuu, kaasuttimien putsaus ja kiillotus, ruuvitkin irtoaa mukavasti kun on JIS-ruuvari :)
Piti kyllä tarkistaa onko 1900 kuutioinen Z-kone, kun oli otsikoitu Z1900 ja kyseessä kuitenkin Allen Millyard...
https://www.youtube.com/watch?v=EBliLjKJVLQ

Tuota on hyvä dokumentoida videolla, jos innostus kasaamiseen iskee vasta keväämmällä, voi herätä ihmetys mistä tämäkin ruuvi ja jousi tuli irroitettua...
Piti kuunnella tarkkaan millä se putsasi messinkiosia, ensi jäi "L" kuulematta clock cleaning solution:sta...

Allenillakin tuli taukoa kasaamisessa, ei ehkä niinkään innostuksen puutteesta, mutta osa osista meni sinkittäväksi ja kestää ennen kuin saa takaisin.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 21, 2023 16:56 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1173
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä. Vahdattu on taas. Kaasutinpaketti oli melko monimutkaisen ja paljon osia sisältävän näköinen kokonaisuus. Hyvä että otti videolle, aikamoinen elokuvamuisti täytyy hällä muuten olla, kun kokoamisvaihe joskus koittaa.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 29, 2023 14:41 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Allenilla oli nopea sinkitys ja nyt kasataan kaasarit, episodi, 6 Z1B 900.
https://www.youtube.com/watch?v=Z2GJNYxAz6Y

Heti piti vetää yhtäläisyyksia omassa työskentelyssä videon kanssa - ei sitä paljon oo :) minulla on tapana huomata vasta kun on kasannut moniportaisen ketjun työvaiheet, oho mikäs osa se vielä tuossa pöydällä on... ja usein se on tuolta ketjun alkupäästä, jonne täytyy taas purkaa hetken matkaa. Tai juuri eilen toisinpäin, tein uusiä päitä johtoihin, joissa oli taivutussuoja ja sen päällä lukituskansi, jotka piti laittaa ennen kuin tinasi... kaikki meni hyvin siihen saakka että pääsi viimeiseen ja tarkisti vielä että on osat johdon päällä, ei ollut lukituskantta? mutta viisi johtoa ja viisi kantta eikä yhtään läänyt yli? No tottakai yhdessä oli luiskahtanut pidemmälle ja siinä oli sitten kaksi. En kylläkään viitsinyt purkaa liitintä lukituksista ja tinauksista vaan leikkasin kannen halki ja hain viimeiseen uuden. Toinenkin tuosta opittava olisi, kun kiroilin pienten ruuvien kanssa, jotka piti saada sommiteltua hankaliin paikkoihin ruuvarin kärjessä, ei ollut sopivan kokoisia varsia magneetilla tai ruuvin pidikkeellä, käytin sitten teippikikkaa muutamiin pahimpiin - mutta olen joskus harrastanut tuota Allenin ruuvarin magnetoimisvinkkiäkin (mutta tuollaisia demagnetointipaloja minulla ei ole, eli yleensä toimenpide on yksisuuuntainen).

Auttaisikohan tuollainen Charlie Weaver baarimikko, ehkä pyydän joulupukilta ja mieluusti vielä tuollainen versio jossa tulee korvista savua, sopisi sekin moneen tilanteeseen...
https://www.youtube.com/watch?v=Yer-rptxVUU

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 12, 2023 23:42 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Z1 tarina jatkuu ja kaasareihin vähän liittyy tämäkin, nyt askarrellaan tosin työkalua kaasareiden säätöön:
https://www.youtube.com/watch?v=2objiwe4zvU

Tulee Mieleen kun joskus nuorena askartelin työkalun, jolla sai säädettyä (Sunbeam Avengerin) Strömberg kaasuttimen neulaa, muistaakseni siinä piti saada koaksiaalisesti ulkopuolelle latta, pitämään kalvon kannattelemaa luistia ja sen läpi alemmas pieni kuusiokoloavain. Eikä ollut kyllä noin mahtavaa pajaa, eikä materiaalivarastoa. Mutta osat saatiin toteutettua ja sopiva joutilas RST-putken pätkäkin löytyi isän romulaatikoista uloimmaksi rungoksi. Juotosvehkeitäkään ei ollut kuin tinalle, mutta muistan että poikkikahva askarreltiin sopivasta palloventtiilin kahvasta joka puristui putken ympärille. Myöhemmin tosin selvisi ettei se putkenpätkä ollutkaan romua/materiaaliaihio, kun isä kyseli olenko nähnyt rasvaprässin letkun tilalle tulevaa jäykkää putkea ja kuvaili sen muotoja ja oletettua sijaintia...

Pystyykö muuten kaikkia ruostumattomia laatuja kovajuottamaan?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 26, 2023 11:23 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Joulun ihmeitä päästiin todistamaan, kuningasten kuningas, King heräsi henkiin:
https://www.youtube.com/watch?v=r9VrzZ5bVkk

Kawasaki Z1 kasaus on saatu valmiiksi ja ensikäynnistys ja koeajo, ekan ajon jälkeen vähän kaasuttimien säätöä, neuloja vähän ylöspäin, vinkki käyttää lentobensiiniä ensitestiin, kun koostumus on perinteisempi (AVGAS 100 LL, korkeaoktaaninen bensa mäntämoottorilentokoneisiin, ei niin paljon hassuja komponentteja kuten tolueenia ja muita, mutta myös perinteinen lyijyllinen oktaania korottava lisäaine, tuo on melko arvokasta ja kielletään varmaan lentokoneissakin pian, piti kieltää kai jo aiemmn, mutta ei löytynyt hyviä korvikkeita). Mitenköhän Suomessa, tuskin tosin bensoja testaillaan, onko siellä lyijyä tai heikommin verotettua polttoainetta joukossa?

Tracey tekee joukukakun ja Allen käy vielä testaamassa uudet kaasarisäädöt, melkein näyttää Etelä-Englannissa olevan tyypilliset Suomen juhannuskelit tähän aikaaan vuodesta.

Mukava joululahja Allenilla...

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 16, 2024 17:30 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Kumpi voittaa tekoäly vai oma äly?

Aina välillä tulee tilanne, jossa youtubevideossa ihmettelee, "jaamitäsesano" (vaikka omasta mielestä on hyvä, ellei täydellinen kielitaito) muistan Allenin haastatteluissa aina välillä ihmettelee vaikka tuotemerkkejä, olen joskus ennenkin kuullut millä aloitti mopoilun, enkä oikein ikinä ole oikein saanut kiinni mikä vehje se oli, vähän jotai juttua potkulaudastakin tai push-bike "wallywhip" minun korviin, no ei paikallinen kulttuurituntemuskaan auta, vähän sama kuin englantilaiselle juttelisi "you know pappatuntsa", ohi menee...

No nyt törmäsin muutaman vuoden takaiseen haastatteluun "At Home with Allen Millyard" ja siinä alussa taas kertoo historiaa, miten kaikki alkoi:
https://www.youtube.com/watch?v=48UL3i6SHJQ
Ei kuuntelu auta vaikka uudestaan kuuntelee, no kokeillaan painaa teksttitys päälle, se poimii jotain, esimerkiksi jollain kohtaa Rally wisp - googleen ja sieltä tulee samanlainen kullanvärinen Raleigh Wisp 49cc kuin Allenin eka (johon myöhemmin viritteli myös tehokkaamman ruohonleikkurin moottorin)
https://www.youtube.com/watch?v=XqUzUPeXVz0

Ei kyllä silti vieläkään kuulosta Raleigh, vaikka puhuja muuttuu ja tietää mitä se sanoo... ehkä korvakin on tottunut ehkä paljon enemmän amerikan englannin lausuntaan nykymaailmassa, mutta kyllä toisaalta tekoälykin tulkitsi taas sen "Rally", ehkä vika onkin englantilaisissa, ne eivät osaa omaa kieltään?

Mutta kai se on tunnustettava, keinoäly voitti minut1-0 puheentunnistuksessa.

Mutta kyllä englantikin on silti kumma kieli, yritäpä tavata suomalaisia vokaaleja a, e, i englanniksi pienessä pöhnässä tai vastata kysymykseen miten joku suomen sana jossa on "ä" tai "ö" kuuluisi lausua suomeksi, kun kaikilla englannin vokaaleilla on erilaisen äänne, riippuen sanasta, jossa sitä käytetään (ja tietenkin vielä riippuu myös puhujasta, jos on vaikka irlantilainen tai kanadalainen ja puhuu kuitenkin englantia ja sitten niillä on vielä ne "silent letters") - ehkä oikea vastaus lausuntakysymykseen onkin: no sehän lausutaan ihan samalla lailla kuin mikä tahansa englannin vokaali tai puolet konsonanteistakin...

Edit: pitihän sitä vielä kokeillä, google translaattori puhua pölpöttää kun painaa kaiuttimen kuvaa, kieleksi englanti ja testiin parit:
rally raleigh
ja
raleigh rally

(ja lisäsin vielä rivit: raleigh raleigh ja rally rally ...)

No eipä ihme, kultakorva maininnan saa minulta jos ne sokkokuuntelemalla saa aina oikein... Tai ehkä natiiveilla puhujilla on joku ylikehittynyt korvalihas paikallisille äänteille? Vaikka suomea väitetään vaikeaksi kieleksi, niin on siinä helppojakin puolia, kun sanaa katsoo kirjoitettuna tietää miten lausutaan tai toisinpäin (no on joku harva poikkeus).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 17, 2024 10:04 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
oojala kirjoitti:
...Aina välillä tulee tilanne, jossa youtubevideossa ihmettelee, "jaamitäsesano" (vaikka omasta mielestä on hyvä, ellei täydellinen kielitaito) muistan Allenin haastatteluissa aina välillä ihmettelee vaikka tuotemerkkejä...
...Ei kuuntelu auta vaikka uudestaan kuuntelee, no kokeillaan painaa teksttitys päälle, se poimii jotain, esimerkiksi jollain kohtaa Rally wisp - googleen ja sieltä tulee samanlainen kullanvärinen Raleigh Wisp 49cc kuin Allenin eka

Ei kyllä silti vieläkään kuulosta Raleigh, vaikka puhuja muuttuu ja tietää mitä se sanoo... ehkä korvakin on tottunut ehkä paljon enemmän amerikan englannin lausuntaan nykymaailmassa, mutta kyllä toisaalta tekoälykin tulkitsi taas sen "Rally", ehkä vika onkin englantilaisissa, ne eivät osaa omaa kieltään?


vuan jospa se Alleni selkeesti käyttää lempi-/kutsumanimeä "Rally" nuoruuden ihastuksestaan? Saattaahan moni suomenkieltä mahdollisesti harrastava ulkomaanelävä samallalailla ihmetellä suomalaisen puhetta joskus jossain - esimerkkinä nyt äkkiseltään tulee vaikkapa esmes "harrikka/hurlidurli/mutterilinko" jne jne


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 17, 2024 17:22 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
hansci kirjoitti:
vuan jospa se Alleni selkeesti käyttää lempi-/kutsumanimeä "Rally" nuoruuden ihastuksestaan? Saattaahan moni suomenkieltä mahdollisesti harrastava ulkomaanelävä samallalailla ihmetellä suomalaisen puhetta joskus jossain - esimerkkinä nyt äkkiseltään tulee vaikkapa esmes "harrikka/hurlidurli/mutterilinko" jne jne

Voi olla, mutta minulla ei taida olla mitään tapaa selvittää sitä ainakaan kuuntelemalla:
https://translate.google.com/?sl=en&tl= ... =translate

Kokeile tuossa translate linkissä painaa kaiutin nappia englanninkielisessä versiossa ja silmät kiinni ja testaa erotatko rivit toisistaan kuuntelemalla?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 07, 2024 18:20 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Allenilla on ihan mielenkiintoinen pyörä korjauksen alla, ei liity Kawoihin, eikä Allenin tekele, mutta:
Norton Nemesis V8, ehti vain porototyyppiasteelle, mutta aika hauska (Norton meni nurin ja vaikka nimi tuli takaisin myöhemmin niin tuo pyörä ei). Tuota museokappaletta entisöidään nyt ajokuntoon:
Neljä ekaa osaa:
https://www.youtube.com/watch?v=BBwMn1ookQE Pyörän esittely ja purkamista, etuhaarukan huolto
https://www.youtube.com/watch?v=UQ-k9QSCbFo purkua koneen irroitusta varten, mielenkiintoiset throttle tubes läppien tilalla
https://www.youtube.com/watch?v=dY_fC_Z7xl8 kannet
https://www.youtube.com/watch?v=accnRZNUZjE alakertaa ja vaihteistoa

Aika mielenkiintoisia ratkaisuja 1500 kuutioisessa V8:ssa, eikä prototyypissä ole huollettavuuttakaan mietitty loppuun saakka. Mutta ihan mielenkiintoista katsoa miten Allen purkaa ja löytää epoksilla peitetyt lukitusruuvit kuin olisi usein ennenkin purkanut tuollaisia (ainutkertainen prototyyppipyörä...). Itse tulee aina välillä tuhottua osia, kun irroittaa asioita, eikä tajua lukituksen toimintaa ennen kuin se on irti "ai näinhän se olisi kuulunut irroittaa"...

Lisää varmaan seuraa useamman jakson verran.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com