Lueskelin erilaisia kierteitä käsitteleviä nettisivuja ja aika vekkuleita sekoituksia niistä on saatu aikoinaan, ja osin nykyäänkin: ilmeisesti pääosin turvavöiden kinnityspulttina on edelleen jenkkien hienokierre 7/16 UNF oli autotehdas mistä maasta tahansa ja sytytystulppien kierteet on taas jenkkiautoissakin metrisiä. Ja tuo helkutin kameran pohjassa oleva omituinen kiinnityskierre on kanssa joku tuumanen kai niitä on muitakin esimerkkejä.
Jenkeissä tehtiin toisen maalilmansodan aikaan englantilaisia Roll-Royce Merlin lentokonemoottoreita Packardin tehtailla, pääosin englantilaisilla kierteillä (paitsi kaasarit), ilmeisesti UK-kierteiden kulma on hieman terävämpi (55/60 astetta), mutta muuten pystyisi kyllä vääntämään väkisin jenkkireikään vähän huonommalla pitovoimalla, mutta ainakin yhden pultin norminousu on lisäksi hieman eri noissa tuumamaissa (1/2" nousut 12/13 kierrettä tuumalla). Mutta ehkä vieläkin Brittein saarilla käytetään omia kierrestandardeja jossain tilanteissa?
https://en.wikipedia.org/wiki/British_S ... _Whitworth ja sen seuraajat mutta virallisesti kai korvautunut ensin jenkkien käyttämillä Unified ja sittemmin metrisillä, erityisesti autoteollisuudessa. Mutta autoteollisuuttakin on monenlaista, Morgan harrastajat saattavat epähuomiossa kysellä mikä kierre on siinä-ja-siinä osassa, kun joka ainoassa autossa voi olla omansa metrinen tai UNF ja vanhemmissa autoissa myös Brittien BSF (Morganeita tehdään vieläkin uutena, kori puurungolla taottua alumiinipeltiä
https://morgan-motor.com/)
Mutta helppojahan noi silti vielä on jos vertaa vielä millaisilla kierteillä ja liittimillä voidaan erilaisia letkuja tai vaikka putkia voi liittää toisiinsa.