Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ke Huhti 24, 2024 03:57

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sivutuki
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2013 17:15 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Mikähän mahtaa olla sivutuen historia, miksi se on aina vasemmalla puolella ? Oli liikenne sitten oikean- tai vasemman puoleista, se on aina vasemmalla.
Aussien omassa mallissa niitäkin on molemmin puolin pyörää :shock: oikealla puolella oleva on kiinni swingissä.
http://www.kawasaki.com.au/motorcycles/offroad/stockman

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2013 20:25 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 12:05
Viestit: 111
Vaikea sanoa... :eitieda: Suurin osa ihmisistä on ainakin oikeakätisiä, joten voipi olla meitille luontevampaa potkaista vasemmalla puolella olevaa sivutukea myös oikealla jalalla.

Ja onhan se mukavampi katsella moot. pyöriä rivissä, kun kaikki kallistelevat samaan suuntaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2013 20:46 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Tod.näk. kyse on juuri tuosta luontevuudesta. Sama juttuhan koskee myös sitä, kummalta puolelta prätkän satulaan on luontevaa nousta - ainakin itselläni moinen toimi olisi aika vaikea suorittaa prätkän oikealta puolelta. Kätisyys vaikuttanee myös kaarreajoon - ainakin minulla.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2013 06:40 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1173
Paikkakunta: Vantaa
Muutama vuosi sitten Huimapyörässä oli juttua jostain trial-Bultacosta ja kauan hidasjärkisyydessäni ihmettelin, mikä sen kuvassa oli niin omituista, mutta siinähän oli sivutuki oikealla puolella. Ja kyllä, oikealta puolelta pyörän päälle nouseminen on melkeinpä luonnottoman tuntuista, samoin työntäminen vasemmalta puolelta on luontevampaa. Joskus olen kuullut teorian siitä, että vasemmalle kallistaminen kaarreajossa on helpompaa, koska sydän on sillä puolella. Minä taidan olla se lääketieteellinen ihme, eli sydämetön mies kun se tuntuu olevan vaikeaa puolesta riippumatta, ainakin takarenkaiden kulumisesta päätellen. (Reunat tuppaavat olla uudenveroiset, vaikkei keskellä paljon pintaa enää olekaan.) Vai olisiko kyseessä tottumiskysymys ja se miten se on tapahtunut ensimmäisellä kerralla, kokeilkaapa pistää sormenne ristiin, kumman käden peukalo jää yläpuolelle? Itselläni oikean, Rouva Viitalalla vasemman ja olemme molemmat oikeakätisiä.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2013 10:14 
Poissa
Jäsenasiavastaava
Jäsenasiavastaava

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 11:36
Viestit: 1100
Paikkakunta: Hesa
Kaiken käyttöön varmaan vaikuttaa juuri se mikä mikä kullekin luontevalta tuntuu. Mietin miltä puolelta pyörän päälle nousen, jos se on sivutuella niin luultavasti vasemmalta ja jos keskituella niin molemmat puolet käy. Frank00:n tapaa potkaista oikealla sivutukea en oikein tajunnut. Itse olen yleensä pyörän päällä sivutukea käsitellessäni ja se menee silloin vasemmalla.
Miksi mikäkin mp:n toiminto on milläkin puolella on varmaan kehityksen seurausta. Brittipyörissähän vaihde- ja jarrupoljin olivat toisinpäin silloin aikoinaan. Nykyversio taitaa olla jo yleismaailmallinen tapa.
Goosen laittaman kuvan pyörän työkäyttö on luultavasti perusteena kahdelle sivutuelle. Pyörän voi pysäyttää mihin vaan, eikä tarvitse vekslailla edes takaisin maaston kaltevuuksien mukaan.
Trialpyörässäni on sivutuki oikealla puolella. Tilankäyttö luultavasti vaikuttanut - ketjut vasemmalla ja sivutuki oikealla -optimaalinen tilankäyttö.

_________________
KAWASAKI - mielenkiintoinen ja haluttu myös vanhempana - sopivasti erilainen!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2013 11:22 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 12:05
Viestit: 111
Kyllä Mosanmasa on ehdottomasti oikeassa. Itsekkin tietysti sivutukea vasemmalla jalalla käytän- pyörän päältä. Katselin samalla tässä sisällä olevaa maantiepyörää, jossa ei tukijalkaa ole ollenkaan. Tulipas ajatus ! Tuostahan se on heleppoa vain potkaista, paremmalla jalalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2013 15:28 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
Tässä onkin jo oleellinen tullut esille.
Jos katsotaan vähän menneisyyteen niin mopoissakin on seisontatuki vasemmalla puolella.. ja polkupyörissä.
Paljon ennen polkupyöräaikaa käytössä oli mm. hevonen ja eipä liene mikään yllätys että yleisin tapa nousta ratsun selkään on vasemmalta puolelta, vaikka hepassa ei erillistä seisontatukea olekaan :mrgreen:
(tarkistin tämän ratsastusta harrastavalta sukulaiseltani :yesyes: ) Riepu ehkä osaa valaista asiaa paremmin :surrender:
Tekniset ratkaisut on yleensä kehitetty omaksuttuja tapoja ajatellen luontevaksi käyttää.
Mutta syy tähän käyttäytymiseen on toistaiseksi mysteeri.

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2013 16:06 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
coistinen kirjoitti:
Tässä onkin jo oleellinen tullut esille.
Jos katsotaan vähän menneisyyteen niin mopoissakin on seisontatuki vasemmalla puolella.. ja polkupyörissä.
Paljon ennen polkupyöräaikaa käytössä oli mm. hevonen ja eipä liene mikään yllätys että yleisin tapa nousta ratsun selkään on vasemmalta puolelta, vaikka hepassa ei erillistä seisontatukea olekaan :mrgreen:
(tarkistin tämän ratsastusta harrastavalta sukulaiseltani :yesyes: ) Riepu ehkä osaa valaista asiaa paremmin :surrender:
Tekniset ratkaisut on yleensä kehitetty omaksuttuja tapoja ajatellen luontevaksi käyttää.
Mutta syy tähän käyttäytymiseen on toistaiseksi mysteeri.

Varmaan siksi jos/kun ratsuväellä oli miekka vasemmalla...

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2013 17:30 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 16:50
Viestit: 889
Paikkakunta: Niinijoki
Kawa LTD kirjoitti:
coistinen kirjoitti:
Tässä onkin jo oleellinen tullut esille.
Jos katsotaan vähän menneisyyteen niin mopoissakin on seisontatuki vasemmalla puolella.. ja polkupyörissä.
Paljon ennen polkupyöräaikaa käytössä oli mm. hevonen ja eipä liene mikään yllätys että yleisin tapa nousta ratsun selkään on vasemmalta puolelta, vaikka hepassa ei erillistä seisontatukea olekaan :mrgreen:
(tarkistin tämän ratsastusta harrastavalta sukulaiseltani :yesyes: ) Riepu ehkä osaa valaista asiaa paremmin :surrender:
Tekniset ratkaisut on yleensä kehitetty omaksuttuja tapoja ajatellen luontevaksi käyttää.
Mutta syy tähän käyttäytymiseen on toistaiseksi mysteeri.

Varmaan siksi jos/kun ratsuväellä oli miekka vasemmalla...


Just näin se miekka määräsi hewon satulaannousupuolen. Määrännyt jo antiikin ajoista lähtien. Ja: olisikohan se miekka ollut vasemmalla siksi, että se oli helppo ja nopea vetää oikealla kädellä taistelussa käyttöön?

Tähän asiaan liittyen: miksiköhän sitä ei voisi opetella nousemaan prätkän / Rooope Anttonin / hewon selkään myös oikealta puolelta? Voisihan moisesta opista olla hyötyä - esim. vasen jalka sairaslomalla. Kyllähän sitä yksijalkaisenakin prätkän / Roope Anttonin /ehkä jopa Rohjo-tamman kanssa ainakin uuteen vammautumiseensa asti pärjää, kunhan vaan asemiin pääsee.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2013 17:43 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Kyllähän tuolle limiitin korkeudelle (nyk. GT) hyvin osaa mennä jo molemmilta puolilta (jopa poistuakkin) kyytiin. Pientä harjoittelua se vaatii ja hyvää jalansijaa sinne oikealle kun ponnistaa sinne "kauas" toiselle puolelle. Menee jo ihan luontevasti nykyään kun oikein rupesin miettimään tuota viime suvea. Joskus on ihan järkevääkin poistua väärältä puolelta jos on riviparkkeerauksessa ahdasta siellä jalanpuolella eli vasemmalla.

Potkaisee jalan alas ja poistuu oikealle... :cycle:

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2013 18:35 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
Tein tässä pienen viattoman epävirallisen testin vaimoni 6v pojan avustuksella.
Pyysin poitsua käymään polkupyörän satulaan aivan kuin olisi lähdössä ajamaan, poika otti pyörän ja kävi vasemmalta puolelta fillarin selkään, vaikka sivuseisontatukea ei ole ollut koskaan käytössä!
Sattumaako?

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2013 19:32 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 16, 2005 18:11
Viestit: 356
Paikkakunta: Tervola
Kyllä mä kans luulen et malleissa on ollut jotain kytkinhässäkkää tai vastaavaa siel oikeella puolella ja sinne ei ole sivutuki mahtunut.

Mutta kun sitä oikein ajattelee, ni on se jotenkin helpompi heittää oikee jalka yli.
Vasen on vaan ny se varajalka, tehty tukeutumista varten ja oikea puoli eloisampi.

Mutta kyllä mä muistan jotenkin hämärästi sellasenkin, kun keskitty helteellä liikaa nokkaketjun rallatukseen ja miettimään et oliko sitä öljyä ny tarpeeks tankkaamaan tullessa ja unohti koko sivutuen....kun mietti mitä tapahtuu pyörän oikeel puolel...ja kaikkihan tietää miten siinä sit kävi...

_________________
I'm blonde, so hwat?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2013 22:01 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Mielenkiintoisia kommentteja. Itse nousen pyörän oikealta puolelta ainakin Meanien kanssa, matalan ja sivutuella notkokeulan kääntyessä vasemmalle on jotenkin luontevampaa nousta kyytiin oikealta, tulosuunta on jotenkin avarampi tässä tapauksessa. Sivutuen tönäisen vasurilla kyydissä istuen päälle ja pois.
ST:llä taas sitä joutui potkimaan tulille oikealta, joten kyytiinkin tulee mentyä pyörää kiertämättä. Samalla tulee pidettyä etujarrulla peliä hallinnassa. Sivutuen vastaiselta puolelta pääsee lähemmäs pyörää siihen noustessa kun kallistus on toiselle puolelle.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Ma Tammi 14, 2013 06:27 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1173
Paikkakunta: Vantaa
Entinen työkaverini, joka oli itseoppinut historijoitsija, kertoili myös, että tämä vielä esim. Englannissa ja Japanissa käytössä oleva vasemmanpuoleinen liikennöinti on perua näiltä em. ritariajoilta. Johtunee yleisestä oikeakätisten runsaslukuisemmasta määrästä, sillloin on ollut helpompi oikeassa kädessä olleella miekalla huitoa vastaantulijaa, jos tämä on sattunut olemaan vääräuskoinen tahi muuten vain vastenmielinen yksilö. Joten me kuulemma ajamme ammoisina aikoina vallinneen käytön vastaisesti.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Ma Tammi 14, 2013 09:13 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tästä tuleekin aasinsilta moikkaamiseen. Näinköhän konepyöräkuskit moikkaisivat yhtä ahkerasti jos joutuisi kaasukättä nostamaan moikatakseen, jos olisi vasemman puoleinen liikenne. Tuntuisi hölmöltä moikata metsän puoleisella kädellä. Tai sitten cruise olisi keksitty pyöriin jo 70-luvulla.

Sitten vielä käynnistyskiksistä, se kun on yleensä aina oikella puolella konetta. Soliferissa se oli Tomoskoneen vasemmalla puolella ja sivutuella joutuu potkimaan niinkun sisäänpäin, tuntui se jotenkin luonnottomalta muutenkin liukkailla Kontio-kumisaappailla, joiden varret oli käännetty puolesta välistä alaspäin, joku sen ajan muotivillitys oli sekin, Tunturi-kuskit potkivat jotenkin prätkämäisemmin oikealta puolelta tulille. Eikös siinä Tomoksessa muuten ollut joku käynnistyksen kiksin akselin läpivienti aihio kytkinkopassa, jos en ihan väärin muista? :?
Kaikki kunnia silti Tomoksen muutoin niin hyvälle koneelle, magneeton koppa olisi kyllä saannut olla useammalla pultilla kiinni, ei olisi vesi päässyt niin helposti sisään.

Kun nyt kikseistä ruvettiin asiaa tekemään, niin 750 H2 vaihdekiksihän tulee koko koneen läpi oikealle puolelle, tätä ei kai kumminkaan ole hyödynnetty vivuksi asti edes vasemman puoleista liikennettä käyttävillä markkinoilla. olikohan H2 ainoa jossa tuo akselinpää pilkisti koneen oikalle puolelle :eitieda:

Olikos muuten joku kilpailuluokka jossain historic ajoissa, joissa pelin pitää olla kiksillä käynnistettävä ?

Kiksihymiö tähän

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Ma Tammi 14, 2013 12:35 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 22, 2006 23:30
Viestit: 502
Paikkakunta: Seinäjoki
Taitaa tuo vaihteenvalinta olla läpivietynä kaikissa tripleissä.

_________________
Kawasaki H1 - More thrills per mile

H1B 1972 edelleen lievä rojekti
S1 250 1972 Ralliputkilla
S1 250 1972 Juhtbacka
H2 750 1972
Z1 900 -72 low VIN
S2 350 1973
F11 250 1973
z 750 Twin Ltd 1982 Twin Power !
Gpz 1100 1981
Gpz 1100 1983 UT
ZZR 1200 2002


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sivutuki
ViestiLähetetty: Ma Tammi 14, 2013 17:58 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
Ja tähän kohtaan välikevennöksenä: Sivutuki!


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com