Kawazi.Net
http://www.kawazi.net/forum/

Kumpi on parempi: etupuoli vai takapuoli?
http://www.kawazi.net/forum/viewtopic.php?f=17&t=9951
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  oojala [ Su Loka 30, 2022 20:23 ]
Viestin otsikko:  Kumpi on parempi: etupuoli vai takapuoli?

Jäin tuossa Millyardin nelisylinteriseksi muutetun pikkukawan yhteydessä miettimään etujarrusatulan oikeaa sijaintia: haarukkaputken etenä vai takana? Tieteellisen tarkan tutkimuksen perusteella vaikuttaa että isommissa kawoissa tapahtui selkeä siirtymä etupuolelta takapuolelle 70-luvun lopussa - 70/80-vuosikymmenen vaihteessa (tieteellisessä tutkimuksessa googlasin Z1 ... erilaisia Z1000 tuolta aikakaudelta muutaman kuvan). Onko tuossa kyse enemmän jarrulevyn jäähdytyksestä vai muodista? monta syytä löytyy kyllä kun netistä yrittää kaivella, aina parempaan painonjakaumaan (keskelle/alemmas), mutta onko tuolla oikeasti mitään merkitystä, mutta taitaa etujarrusatula nykyään olla enimmäkseen haarukkaputken takana (tein tässäkin tieteellisen ja laajahkon tutkimuksen: katsoin kahta kuvaa: Kawasaki H2 2019 ja joku satunnainen kiinanskootteri, tulos 100 % tutkituista uudemmista pyöristä oli etujarrusatula haarukkaputken takana). Molemmissa on omat ulkonäkökysymykset, mutta ehkä enemmän riippuu siitä miten jarrusatula on muotoiltu ja maalattu.

Kirjoittaja:  AV [ Ti Marras 01, 2022 17:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Kumpi on parempi: etupuoli vai takapuoli?

Joo kyllä. Tästä jarrusatulain sijoittelusta muistaakseni joko MP-lehdessä tai TM:ssa joku toimittaja joskus pakinoi. Jonkinasteinen fysiikkailmiöetuisuus siinä jutussa vilahti, jonka mukaan oli parempi että satula ikään kuin nojaa alaputkeen jarrrutustilanteessa, eikä niin että satulaa tavallaan vedetään telarista poispäin. Tarkka sanamuoto on tietenkin unohtunut. Ja -70-luvun loppua oli se.

Kirjoittaja:  oojala [ Ti Marras 01, 2022 21:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Kumpi on parempi: etupuoli vai takapuoli?

Melkein jo aloin kehittelemään hienoa teoriaa päissäni että toisinpäin se vääntäisi haarukkaputkea suorempaan ja kompensoisi jarruvoiman aiheuttamaa taipumista - mutta kyllä se voima tietysti vääntää putkea aina samaan suuntaan, oli se yhdeltä puolen vetoa tai toiselta puolen työntöä. Mutta ainakin putkeen tulevet satulan kiinnitysrinkulat kestävät enemmän puristusta kuin vetoa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/