Kokeilin hakea ohjeita alumiiniventtiilirungon asentamiseen kaksipyöräiseen ja löysinkin, aika nopeasti oli aiheeseen liittyviä pätkiä tarjolla, mm. kyynärpäätekniikkakilpailu Imolasta vuodelta 2015:
https://www.youtube.com/watch?v=rYUgC-6oh-AAika hurjaa ja tiukkaa kisaa, eikä onneksi ratkaisu tullut mistään tönimisestä.
Lähes yhtä hurjiin harrastuksiin tuo minunkin oli tietysti menossa, eli noin 15 vuotta vanhaan kiinanskootteriin, hassusti oli 90 asteen perinteinen malli murtunut juuresta ja pääsi kesken ajon ilmat pihalle - onneksi vain renkaasta eikä kuskista. Aika hassusti alkoi mopokin hakemaan tietä kun takarengas tyhjenee äkisti.
Ei ole vielä kokemusta ennen kesää, mutta vaikutti paremmalta kuin kesällä vaihdettu perinteinen kumijuurinen 90 asteen malli, mietin lähinnä ruuvilukitetta ja tiivistemöhniä, ehkä pistän kuitenkin sisäpuolelle ja kierteeseen moottorisilikoniakin, toimii ruuvilukitteena ja aika krouvin näköistä työstöjälkeä kiinanbaotianin vanteessa, ja päätiiviste tulisi ulkopuolelle.
Saa noita Suomestakin en tiedä onko ihan samasta tehtaasta, saa eri väreissäkin, mutta tuo (2 kpl) oli edukas kiinasta ja verot ja tullit maksettuna, eikä ollut kiire, kesti kuitenkin reilun kuukauden, löytää ebaysta helposti hakusanoilla: Universal Tire Stem Motorcycle Parts Tyre Valve Stems
Tuossa kawaan värkätään samanlaisia, ruuvilukitetta sekin pisti, tuosta videosta poiketen uskon kuitenkin saippuaan rengashommissa (videossa laitettiin käsidesiä tms. rubbing alcohol)
https://www.youtube.com/watch?v=JHxVsLMnWW0Näppärä kikka tuo sopivien puristimien käyttö, minä käytin isolla kaarella olevia hitsauspuristimia, mutta niihin piti terävien kärkien alle laittaa hieman suojia.
Ostin Saksan ebaystä, en linkitä myyjää, kun nyt lukee "viimeistä viedään" eikä nuo ebayn linkit toimi muutenkaan kovin pitkään, mutta samanlaisia on kaikilla tarjolla, nuo verot ja tullit on joskus hankalaa saada selville teksteistä, mutta Saksan ebaystä on usein ollut ne hoidettuna, eikä ole Suomen postikaan veloittanut lisäkuluja, vaikka ostaisi kiinassa sijaitsevia. (ilmeisesti on kahta erilaista venttiilin reiän kokoa olemassa, kai on myös vanteiden paksuuksissakin joskus eroja erikoisvanteissa)
Toinen vinkki venttiileihin ja Saksan ebayhin liittyen on: vinkel ventil adapter auto
Venttiilijatko, kulma jossa on oma schrader sielu, löytyy eri kulmillakin, mutta 90 asteinen ehkä useimmin tarvittava, jos on alkuperäinen hankalasti jarrulevyjen katveessa venttiili - mutta ei kannata ehkä pitää MP:ssä kiinni jos on epäilystä tubeless-venttiilin juuren kestävyydestä - saa sen poiskin, mutta ei niin näppärää poistaa, kun siinä on vielä tappi joka painaa alkuperäisen sielun aukiasentoon - irroituksessa karkaa hieman ilmaa, kun ruuvaa.