Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Su Huhti 28, 2024 00:40

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vaihteet takkuilee kylmänä
ViestiLähetetty: Su Syys 03, 2023 07:13 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Tänä vuonna uutena asiana, että vaihteelta toiselle vaihtuu kankeasti, kun lähtee ajamaan ja kone vielä kylmä. Mutta kun kone lämpenee, niin vaihtuu ihan normaalisti ja pehmeästi. Pyörä GTR 1000. Olisiko vaan kytkimen osat ja levyt vaihdettava? Tuskin pelkkä kytkinnesteen vaihto riittää? Mitä suosittelette tekemään?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 04, 2023 08:33 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
hieman populistisesti; mitkä öljyt? pientä lämmityskäyttöäkin voisi harkita ennen ajuunlähtöä. tietysti jos mainitsemasi ominaisuus on ilmiintynyt ns. "yht'äkkiä", niin mua(kin) viisaammat vois esittää valistuneita mielipiteitään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 04, 2023 09:10 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Koneessa Motox 20W50 mineraaliöljy ja 5 litraa. Kone ei öljyä vuoda. Ehkä sitten enemmänkin öljyn jäykkyyttä, mutta aikaisemmin ei niin pahasti ole vaihteet takeltaneet. Lämpimänä ok!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 04, 2023 16:13 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Onkohan viidessä litrassa yksi litra liikaa ?

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 04, 2023 20:04 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Pyörä on ollut minulla nyt yhdeksän vuotta ja tällaisia litramääriä olen sen ajan koneeseen laittanut. Jostain nettikeskusteluista silloin alussa luin suosituksia, että viisi litraa on hyvä määrä tonniseen geeteeärrään, vaikka koneen kyljessä lukee 3,7 L. Liittyy "kolmosen kiertokangen" riittävään voiteluun tämä ajatus?! Mutta kone ei tiputa tai kuluta öljyä.
Ei tästä sen enempää. Ensi talven aikana mietin, mitä huoltoja tai remontteja tähän keksin tehdä. Kun ei ole edellisten omistajien huoltohistoria tiedossa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 06, 2023 22:09 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Ei osaa sanoa, mutta öljyn vaikutus on ainakin kohtuuhelppo todeta seuraavassa öljyn vaihdossa, kokeilee täyttää suosituksen mukaista viskositeettia ja määrää, jos ei vaikutusta, niin sitten vika muualla. Välttää tietysti hurjia kiihdytyksi/kierroksia/keulimista ettei kiertokangen laakeri kärsi. Jos totetaa ettei vaikuta, niin sen jälkeen voi laittaa paksumpaa ja enemmän. Aika harva normikäytössä kai Suomessa tarvitsee 20W alkuisia öljyjä, no Suomen kesät voi olla lämpimiäkin, mutta toisaalta jos halutaan kuuman pään viskositeetti 50 taitaa rajoittaa muut edulliset märkäkytkimille sopivat öljyvaihtoehdot aika olemattomiin.

Mutta toisaalta jos samaa öljyä ja samoja määriä on laitettu ennenkin, niin mikä on muuttunut? Kai kytkimen toiminnassakin voi jotain olla mutta mihin vaikuttaisi lämpeäminen? Kytkinnesteitäkään tuskin liian usein vaihdetaan, mutta ensin kannattaa tarkistaa ainakin määrä, jos on liian vähän voi kytkimen liikerata lyhentyä (ei kahvan vaan työsylinterin) ja ilmakupla liikkua mukana ja usein työsylinteri alhaalla kerää myös kaikkea moskaa, eli voi vaatia huoltoa ja putsausta.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 07, 2023 17:27 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
oojala kirjoitti:
Ei osaa sanoa, mutta öljyn vaikutus on ainakin kohtuuhelppo todeta seuraavassa öljyn vaihdossa, kokeilee täyttää suosituksen mukaista viskositeettia ja määrää, jos ei vaikutusta, niin sitten vika muualla. Välttää tietysti hurjia kiihdytyksi/kierroksia/keulimista ettei kiertokangen laakeri kärsi. Jos totetaa ettei vaikuta, niin sen jälkeen voi laittaa paksumpaa ja enemmän. Aika harva normikäytössä kai Suomessa tarvitsee 20W alkuisia öljyjä, no Suomen kesät voi olla lämpimiäkin, mutta toisaalta jos halutaan kuuman pään viskositeetti 50 taitaa rajoittaa muut edulliset märkäkytkimille sopivat öljyvaihtoehdot aika olemattomiin.

Mutta toisaalta jos samaa öljyä ja samoja määriä on laitettu ennenkin, niin mikä on muuttunut? Kai kytkimen toiminnassakin voi jotain olla mutta mihin vaikuttaisi lämpeäminen? Kytkinnesteitäkään tuskin liian usein vaihdetaan, mutta ensin kannattaa tarkistaa ainakin määrä, jos on liian vähän voi kytkimen liikerata lyhentyä (ei kahvan vaan työsylinterin) ja ilmakupla liikkua mukana ja usein työsylinteri alhaalla kerää myös kaikkea moskaa, eli voi vaatia huoltoa ja putsausta.


Kiitos kommenteista! Nyt vaihdoin kytkin- ja jarrunesteet, ja oli tietysti aikakin. Kyllä noiden vaihteiden kanssa pärjää, ja seuraavaksi kokeilen tuota oikeaa öljymäärää ja jotain laadukkaampaa öljyä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com