Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Huhti 27, 2024 15:38

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Joulu 30, 2005 21:15 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:23
Viestit: 792
Paikkakunta: Helsinki
Ajatus tehdä muutamia lasikuituisia osia Kawaan heräsi jo Z1:n myötä kun osia haali ympäri maailmaa, mutta ei ole tullut vielä tehtyä. Autoon olen joskus tehnyt lasikuitulokasuojan osia puurungolle tuettuun lentokonevanerimuottiin mutta taitaa muotin teko olla näin liian suuritöinen esim sivukopan tai takaskoopin tekoon :?
Olen kuullut että muovikuulakuskit tekevät esim tapettiliisterillä kastellusta sanomalehdestä muotteja katteenkorjauksiin yms. Pitääkö paikkansa :? . Liisterimärkä paperi taitaisi kyllä taipua esim. ehjän sivukopan päälle ja kovettuisi muotoonsa, todennäköisesti myös irtoaa suht hyvin muovista. Paksuutta kai pitäisi olla aika runsaasti :?
Jos näin tekee pitääkö paperi pinnoittaa jotenkin ennen lasikuidun laminointia muottiin ja onko muotti vain kertakäyttöinen :?:
Kertokaahan kokemuksia jos on niin ei tarvi ihan kaikkea kokeilla itse ;D
Palaan asiaan myöhemmin mallithan mulla nyt on ja ennen ST:n osien maalausta tulisi tehdä ainakin muotit.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 30, 2005 22:02 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
tuosta tuli mieleen , onko joku tehnyt satulanpohjaa lasikuidusta? jos on,niin minulta saisi töitä...haluaisko joku tehdä korvausta vastaan moisen? jos ei,niin täytyypi vissiin sit opetella laiskana miehenä itse ;D


Viimeksi muokannut lewis päivämäärä Pe Joulu 30, 2005 22:07, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 30, 2005 22:05 
Poissa
ShowMan
ShowMan
Avatar

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 12:02
Viestit: 2620
Paikkakunta: Hattula
Asiaan ei ole henkilökohtaisia kokemuksia mutta pari sanasta sivusta katselleena:
Tekotapoja on useampia, riippuu kohteesta.

Esim.sivukoppa: Helpoin tapa lienee että tehdään ehjästä kopasta muotti, eli ns.ylikoko. Tästä täytyy tehdä huomattavasti paksumpi että se kestää myöhemmän irroituksen. Muotin ja kappaleen välisestä käsittelystä ei ole tällä hetkellä tietoa.

Uniikki kappale eli oma desing: Taas kappaleen muoto ratkaisee...
Tehdään muotti esim. puusta, paperimassasta,ilmastointipellistä (ohutta), helsingin sanomien sunnuntailiitteestä. Kaikki on mahdollista.
Jos ei ennestään ole vähääkään asiaan vihkiytynyt niin kannattaa mennä jutulle esim.venetehtaalle tai vast. He kyllä neuvoo ja myy maton ja hartsin= lasikuitu.
Jotain smörjää muistaakseni penslattiin valmiin muotin ja tehtävän kohteen välille... Tässä on kans vähä oma lehmä ojassa joten tulee ajankohtaiseksi eli otetaanpa selvää :? .
Parempi puolisko on tehnyt paperimassa/erikeepperi seoksesta kaikenlaista mutta se ei/ehkä sivua tai sivuaa aihetta.
Kertokaas muutkin kokemuksia, ja palataan astialle.
JK.laminointihommat on syytä tehdä HYVIN ilmastoidussa tilassa,
niinkuin tiedätte :oops: ...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 30, 2005 22:11 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1439
Paikkakunta: Karkkila
Kun mulla oli joskus sellainenkin kuin venekuume, niin otin selvää jonkin verran. Muottiin vedetään ns. irroitusaine johon ei tartu lopullisesti mitään, mitälie.. Päälle maali ja sitten pyssyllä hartsin ja lasikuitupätkien sekoitusta ellei telalla mattoa halua hinkata. Hartsin/lasin väri vaihtuu kerroksittain jolloin tiedettään missä mennään, siis pyssyllä.. sellaista joskus 80-luvun alussa kun paattikin kiinnosti, onneksi ei enää, eihän niillä pääse mihinkään kokkareihin; korkeintaan Jögevaan ja sekin tyssää Tallinnan sadamaan :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 30, 2005 22:23 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
Joo naapurin ukon kans pitää duunata talvella Ediin takalokari ja se lupas jelppivä eli porukassa tehdään.

Tosiaan tehdään valmiista esim. sivukopasta tukeva muotti ja sit se muotti pitää saada viimisen päälle hiottua sileex jonka jälkeen irroitus aineet sivellen pintaan ja sit alkaa itse tuotteen teko ja sehän sit riippuu monta kerrosta laittaa haluuko vahvan ja painavan vai semmoisen kevennetyn mallin, ja niitä aineita on erilaisia niistä en oikeen ymmärrä mut kannattaa kysellä tosiaan ammatti miehiltä sit patemmat neuwot wot wot :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 30, 2005 22:39 
Poissa
ShowMan
ShowMan
Avatar

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 12:02
Viestit: 2620
Paikkakunta: Hattula
Ja taas ryssä näk kaks :P ...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 31, 2005 11:51 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:23
Viestit: 792
Paikkakunta: Helsinki
lewis kirjoitti:
tuosta tuli mieleen , onko joku tehnyt satulanpohjaa lasikuidusta? jos on,niin minulta saisi töitä...haluaisko joku tehdä korvausta vastaan moisen? jos ei,niin täytyypi vissiin sit opetella laiskana miehenä itse ;D


Kovaa korvausta vastaan voisi tehdä sillä harjoitushan tekee melkein mestarin :P . Ja ainahan on parempi harjoitella kawerin pöyrällä kuin omalla , niin sit omasta tulee jo parempi, osa virheistä puuttuu. Satulanpohjaan täytyisi varmaan lisätä jo raudoitusta että kestää röykkyisenkin menon (ja olisihan se ikävää jos 2-kuski putoaa kyydistä), vaikkapa reikänauhaa laminoinnin väliin niin roikkuu sit mukana ainakin nauhojen varassa. VAI MITÄ :?:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 31, 2005 12:04 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 13:30
Viestit: 33
Paikkakunta: juankoski
Paperi massaa,hmmm.....
Alaa työkseen harrastavana uhohtaisin nuo liisteri/paperi viritykset.
Ihan perinteisillä polyersteri hartsi/katkokuitu systeemillä saa hyviä
muotteja jopa lämpö avustesiin kovetuksiin,mallista muottiin tehdessä
muistatte laittaa polyvinyylialkoholi (PVA) kalvon mallin päälle,tietysti
irrotus vaha alla pintaan,niin ei pitäis "palaa" kiinni,eikä maksa paljoo.
Osia tehdessä kannattaa satsata kunnon lasi tai hiili kankaisiin ja epoksi hartseihin,niin osat on kevyitä ja kestäviä,
alla linkki,noita kamoja saa http://www.kevra.fi
http://www.spsystems.com/home_flash.php


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 31, 2005 19:09 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:18
Viestit: 682
Paikkakunta: Posio
Cel coat tai jotain sinnepäin aine tekee valmiista osasta sileämmän, ja muistakaa irroitus vaha muotin ja valm, kappaleen väliin. Kovettimen kan ssa kannattaa olla varovainen jos sitä on liikaa niin koko hoito voi syttyä palamaan. :''

_________________
Voiman väri on vihreä.
Kawasaki kz1300 -79 x3
Kawasaki kz1300-80
Suzuki gsx1400 -04


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 01, 2006 13:04 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 13:30
Viestit: 33
Paikkakunta: juankoski
Kunnon vaaka on perus edellytys hartsi/kovettaja seoksen mittaamiseen,
aika usein kuuluu itkua tyyliin "se osa paloi kiinni mun malliin" tai "vtu# tää ei kovetu,pskaa möivät" nooh sitten kun alkaa kyselemään,että milläs mittasit hartsin kovettajaan "joonokato 2DL kupilla pistettiin"
ja gel goatit yleensä,oli ne mitä hyvänsä,ovat ihan yhtä tarkkoja kovettajan määrästä.
Mopojen muovi osat on tyypillisesti ruiskuvalu osia,niiden kopioiminen komposiitti sovellutuksiin on joskus työlästä/hankalaa,kas nurkka pyöristykset ruiskuvalu osissa ei ole niin iso robleema kun guttaperkka osissa....


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com