Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 11:47

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Su Kesä 05, 2016 17:59 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 22, 2006 09:00
Viestit: 126
Paikkakunta: jyväskylä
onko kukaan kokeillut laittaa johtoa suoraan akulta puolille,laittaisi sulakkeen ja releen väliin.releen ohjauksen vanhasta virtajohdosta.mietin vain olisiko tästä apua tuohon heikkoon kipinään erit. matalilla kierroksilla.
puolille tuleva jännite on nyt vähäsen alhaisempi kuin akun navoilla,jäänee jonnekin matkalle johtosarjan liittimiin tai virtalukkoon jne.
saman ratkaisun tein aikoinaan ajovalolle ja se kannatti,nyt näkee ajaa yölläkin sen mitä yhdellä lampulla yleensä voi.

_________________
Have a mercy


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ti Kesä 07, 2016 07:47 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
Vähän sama asia, mutta ZG1000-porukat Jenkeissä ovat kovin onnessaan, kun laittavat sytytysboksille suoran maadoituksen runkoon.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ti Kesä 07, 2016 17:54 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
ST:ssä ainakin on resistori esivastuksena puolille suojaamassa igniterin läpi menevää virtaa. sen poistaminen saattaa lyhentää igniterin ikää.
Laita Dyna S alkuperäisen sytkän tilalle, se kestää tehokkaammat puolat ja kipinä on parempi.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ti Kesä 07, 2016 22:24 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 19:34
Viestit: 24
Paikkakunta: Pori
Mulla on möhkössä just noin, mutta virta menee esivastukselle ja kyllä paransi käynnistymistä melko hyvin, käynnistä pikkukieroksilla
en osaa sanoa kun ei ole ikinä käynyt nätisti.

_________________
KZ 1300 -79

GPZ1100 -84 sumo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ke Kesä 08, 2016 08:37 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 22, 2006 09:00
Viestit: 126
Paikkakunta: jyväskylä
kipinäntuotto on nyt niin heikkoa esim. tyhjäkäynnillä että tulppia putoilee pois pelistä koko ajan,myös ihan uusia eikä merkillä mitään eroa.vajaan 2tuhannen kierroksen kohdalla laturin tuotto lisääntyy ilmeisesti sen verran että kaikki taas toimii eli maantieajossa menettelee ihan ok. ja kaikki tehot on silloin varmaankin käytössä.
juu akkuhan on ihan uusi ja puolatkaan ei ole vanhoja ja mitattuna näyttäisivät olevan ok. myös pickupit toimii.
kone lähtee kyllä hyvin käyntiin mutta lämmettyään oire ehkä vähän pahenee. onhan tuo sitten vähän hankala kaupunkiajossa.

_________________
Have a mercy


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ke Kesä 08, 2016 11:45 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Jos on jännitteestä kiinni, niin valojen sytytys ja sammutus voisi vaikuttaa? Mutta ei ehkä kovin yleistä, ja jos kerran jaksaa antaa kipinää sähköstartinkin aikana (tosin muistan yhden jälkiasenteisen sytkän temppuilleen huonolla akulla ja valot päällä, mutta taisi olla vain poljinkäynnistys)

Näkyykö tulpista että onko aina sama sylinteri vai pari tai ihan mikä tahansa, joka putoaa pois, Seoksetkin voi aiheuttaa tippumisia, ja liian paksu seos nokeaa tulpat.

Mutta itsellä ainakin oli sellainen että jos tulpat kastuivat (yleensä keväällä), ei normaalisti mikään kierrosten käyttö palauttanut pyttyä peliin vaan vaati tulpan putsauksen (minitoholla posliini kuumaksi ja puhtaaksi)

Joskus toki elektroniikkakin käyttäytyy kummasti lämmetessään, mutta lämpö vaikuttaa myös käämeihin: Puolat ja Pick-upit usein käyttäytyy siten että lämmön aiheuttama laajeneminen katkaisee tai oikosulkee käämiä (joskus puhutaan nimellä vyyhtikatkos, vyyhtisulku).

Mutta jos puola tai pick-up vikaantuu niin melkein aina putoaa kaksi pyttyä pois ja se on jo iso tehohukka.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ke Kesä 08, 2016 15:59 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 22, 2006 09:00
Viestit: 126
Paikkakunta: jyväskylä
se on tässä mikä tahansa tulppa.liikennevaloissa kun pitää kierrokset tasaiseen liki 2tonnia niin käy kyllä kaikilla.mielestäni seokset ei ole muuttuneet ja ruuvasinkin kokeeksi laihemmalle,ei kummempaa vaikutusta.

_________________
Have a mercy


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ke Kesä 08, 2016 16:56 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Kannattaa poissulkea se jännitteen tippumisen vaikutuskin, eli kokeilee valot päällä ja ilman (ja jos on "kaukovalovilkku" kytkin, se yleensä kai sytyttää kaukovalon lähivalon rinnalle, nuo näkyy jo jännitteessä selvästi yleensä ainakin tyhjäkäynnin tuntumassa, voi tarkistaa vaikuttaako minkä verran kun jättää mittarin kiinni puolan plus johtoon (tai igniterin plussaan))

Mistä ja minkävuotisesta pelistä on kyse ja montako pakoputken ulostuloa on. Pakoputkien määrä kiinnostaa siksi että kannattaa kokeilla kädellä pakoputken puhallusta suht läheltä, käsi tuntee hyvin sytytyskatkot, jos on kaksi putkea, se on myös hyvä verrata onko aina samasta putkesta vai vaihteleeko tosiaan ihan mihin pyttyyn vaan)

Palaako käynti aina ja heti taas normaaliksi kun kierroksia nostaa?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ke Kesä 08, 2016 19:43 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Mulla ST:N alkuperäiset picupin alkoivat oireilla kuumaa konetta käynnistettäessä. Ei millään meinannut käynnistyä jos kävi tankilla ja kahvilla tauon jälkeen, mutta jos vain tankkasi ja potkaisi tulille niin lähti heti.
Syyksi paljastui kuumana katkeavat picupin käämit. Kun niitä mittaili kylmänä, ne näyttivät ihan oikeita lukemia, mutta kuumana mitatessa vastusmittari näyttikin että käämi oli poikki. Jäähtyessään taas näytti ok lukemaa.
Vielä kun oli pelkkä kiksi käytössä alkoi peli saada kuntopyörän roolia.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ke Kesä 08, 2016 19:50 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 22, 2006 09:00
Viestit: 126
Paikkakunta: jyväskylä
mulla myös toinen pikuppi hajosi taannoin ja oire oli juuri tuo että lämpösenä toinen puola meni pimeeksi.koneen jäähdyttyä taas pääsi jatkamaan matkaa.

_________________
Have a mercy


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: To Kesä 09, 2016 13:00 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 22, 2006 09:00
Viestit: 126
Paikkakunta: jyväskylä
kas yksi postaus ei näköjään tullutkaan perille. pyörä on siis z1000 mk2. -79 .putki 4-2. tyhjäkäynnillä ei oikein saa mitään mitattua kun se ei käy mutta näyttäisi että valojen laitto kyllä vaikuttaisi voltteihin. tulpat ei ole varsinaisesti märät mutta karstottuu nopeasti kaupunkiajossa,kaikki ovat saman väriset. myös uusilla tulpilla kipinä on silmämäärin hyvin heikon näköinen jos ollenkaan.
pikuppeja mittailin kylmänä/lämpimänä,näyttäisivät toimivan.tosiaan alkukesästähän pyörä toimi aika hyvin.mulla on työmatka maantieajoa ja siellä pystyy kyllä ajamaan aivan hyvin,kun sitten pysäyttää valoihin niin kone ei montaa sekuntia käy tyhjäkäyntiä.
kaasaritkin on avattu,ei ollut mitään putsattavaa ja reagoivat myös tyhjäkäyntipiirin säätöihin joten en uskoisi bensaviaksi.
vielä voisi tietysti katsella johtosarjan liittimiä,lampun sisällähän taitaa olla jokunen jotka on vielä tsekkaamatta.

_________________
Have a mercy


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: To Kesä 09, 2016 13:44 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Tuonhon malliin ei minulla olekaan osia, eikös siinä ole kärjeton transistori sytkä (Ic-Igniter)+ mekaaninen ennakon säätö (Igniter mallia "alumiini"+liitin johtojen päässä)?

Uudempaan elektronisella ennakonsäädöllä varustetun vianhakuun löytyisi hyllystä varalta koko setti: Pick-upit, IC-igniter (muoviloota jossa 10-napainen liitin pohjassa) ja puolat, johtosarjoja tosin ei ole, eikä edes tulpanjohtoja.

Plussaliitosten (ja maadoitusten) kunto kannattaa mitata kuormituksen kanssa, itse olen käyttänyt vaikka vanhaa palanutta H4 lamppua, sen palamatonta kaukovaloaja mitannut jännitteet kun valo kuormittaa piirä, jotain maadoituksia saa samoin haarukoitua kun tuossa on toisessa johdossa hauenleuka tms. jonka saa akkuun. Eli pelkkä volttimittari ilman kuormaa ei oikein paljasta heikkoja liitoksia. (joskus ohmialueella näkee myös liittimien ylimenovastuksia, itsellä oli uudemman mallin releiden kärjissäkin melkoisia vastuksia/jännitepudotuksia). Meneekös tuossa sama puolien plussa myös sytkäboksille?

Puolan ohjauksen laatua ei oikein voi mitata kunnolla kuin vaikka oskilloskoopilla, eli näkee tulojännitteen ja kestoajan, yleismittarilla ei näe vaikka plussa tai maa notkahtaa.

Tuossa mallissa ei taida olla sitä ongelmallista sivujalan turvakytkintäkään sytytyksen virtapiiriä pätkimässä.

Onhan kai kipinää tarkasteltaessa hukkakipinäparin toinen tulppakin ollut joko kiinni kannessa tai kipinäparin (1-4 ja 2-3) tulppien rungot yhdessä vaikka starttikaapelilla?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ti Kesä 14, 2016 22:29 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 22, 2006 09:00
Viestit: 126
Paikkakunta: jyväskylä
mittasin tuon uusimman puolan ensvastukseksi vain 0,7...voiko olla. paljonkos vakiopuolissa saisi olla. tuo puola on jonkun lumikelkan ja siinä ei lue mitään. lomareissulla hajosi puola naapurikaupungin kohdalla ja paikallisella pajalla asensivat tuon. silläkertaa jouduin majoittumaan jämsään turistina yöelämään tutustuen. :jook: :song: aamupäivällä oli mopo ajokunnossa taas ja matka hoitui mutta nytkö tuo jo meni taas.

_________________
Have a mercy


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ke Kesä 15, 2016 07:29 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Ei saisi olla noin pieni tuon aikakauden kawoissa, en tiedä tarkemmin mitä tuosa mallissa kuuluisi olla, mutta veikkaan noin 3-4 ohm tai jos on erilliset etuvastukset niin siltikin taitaa puolat olla parin ohmin luokkaa??

(Mulla ei ole kuin Clymerin 1981-> eteenpäin manuaali nyt käsillä, mutta siinä on mainittu Noin 1,8-2,8 ohmia, mutta muistaisin että näissä muovi ignitereissä oli eri puolat kuin alumiini Ignitereissä, sellaiset uudemman malliset löytyisi myös kaapista "TEC ZC006 TR12V " "made in Japan"). Yleismittari antaa niistä 2,6 ohmia ja veikkaan että sinulla pitäisi olla hieman enemmän (ainakin siis sen mahdollisen etuvastuksen kanssa)

onko molemmissa puolissa sama vastus, sitten voi olla että ovat laittaneet jonkun uudemman vehkeen puolan, eli modernimmassa CDI-sytytyksessä on usein tuota luokkaa (alle ohmin)

Ja tistysti voi olla vyyhtisulkukin, jossa osa ensiökäämistä on oikosulussa, mutta aika harvinaista?

Lähinnä suurimpana vaarana tuossa pienissä ohmeissa on että Igniter kärähtää, eli transistorit kytkee suurempia virtoja kuin mihin suunniteltu.

Mutta selittäisi ehkä myös heikon kipinän jos on väärän laitteen puola tai rikki, perus transistorisytkä ei anna niin suuria virtoja kuin vaikka CDI?

Jossain minulla pitäisi olla myös kawan oma tehtaan korjausmanuaali, mutta enpäs saa päähäni mistä kaivelisin. Ainakin alkuperäinen linkki oli netistä jo kadonnut. (Enkä kyllä muista mitä konemalleja koski...)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ke Kesä 15, 2016 14:39 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 22, 2006 09:00
Viestit: 126
Paikkakunta: jyväskylä
toinenkin puola on joku tarvike ja antoi 1,5 lukeman. molempien myyjät kyllä vakuuttivat näiden käyvän myös tähän pyörään.
tilailinkin jo EBAystä uudet puolat ja myyjän infoluettelossa mainittiin myös z1000 mk2,mistään arvoista ei ollut kyllä mitään mainintoja.
onhan se huonoa jos ei myyjän kertomaan voi luottaa.
saas nähdä korjautuuko pyörä yhtään paremmaksi noilla vai pitäskö vielä ingniterboxi uusia,olisikohan tosiaan paras vaihtoehto ollutkin se dyna.

_________________
Have a mercy


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: La Kesä 18, 2016 11:07 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
löysinkin sen tehtaan manuaalin, mutta sekin oli uudemmille, eli J-mallista eteenpäin ja siellä oli sama puolien ensiöresistanssi kuin edellä mainittu Clymerinkin.

Eli enpäs osaa sanoa mitä sinulla kuuluisi olla ja onko siinä ollut/on etuvastukset lisäämässä ohmeja? Mutta googletus tuotti tuollaisen:
"absolutely applies to your MkII mate - all the big old Zeds from back around then had this resistor mounted up behind the headstock. They can get a bit dirty up there and become almost invisible - but if you are having issues with the ignition system, its definitely worth checking the resistance of this little jigger....."
http://www.kawariders.com.au/archive/in ... 19078.html

Eli pitäisköhän sen etuvastuksen siis löytyä tankin alta?

Ja joku kertoo ohmeistakin, eli etuvastuksilla siis samat kuin mitä minullakin oli (minulla siis käytössä ilman etuvatuksia):
"The ballast resistor in a MkII should only be around 1-1.5 ohms, and the OEM coils around 2.5 ohms. Total of say 4 ohms - this protects the coils from overheating and at the same time allows them to make a good spark....."

"When I fitted the 3ohm green dyna coils
Z1 enterprises recommended removing the resistor.."

Mutta onko tuokaan oikein ja totta jää lukijan arvioitavaksi (tai onko tuo Australian kawa edes sama pyörä)...

(Ja jos siellä on etuvastus, sen kunto ja ohmit kannattaa myös tarkistaa, yleismittarin volttialue on huono siinä ettei se kuormita "ollenkkaan", eli kuormaksi olisi hyvä saada vaikka joku auton polttimo, watit riippuen oletetusta kuormasta)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Su Kesä 19, 2016 22:14 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 22, 2006 09:00
Viestit: 126
Paikkakunta: jyväskylä
kiitos...yritän tutkia noita vastuksia. pikaisella vilkaisulla siellä näkyisi olevan sellainen vihreä pötkylä joka pyöreä ja sitten neliskanttinen pötkö joka valkoinen. en vielä johdotuksista tiedä.

_________________
Have a mercy


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ma Kesä 20, 2016 00:31 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Molemmatkin voisi olla kuvauksen mukaan etuvastuksia(kin), ennen oli usein vihreitä pyöreitä pötköjä, uudempia on valkoisia suorakaiteen muotoisia (ja alumiinikoteloa tms...). Voi olla että vaihdettu sopivampi etuvastus toiselle että pienempikin ohminen puola uskallettu laittaa. Periaatteessa sillä saa jotenkin toimimaan, mutta toimiiko käytännössä, kun osa kipinän tehosta jää vastukseen (tai pikemminkin käämi toimii energiavarastona joka puretaan tulppaan kipinänä, toisiokäämin suuremmalla jännitteellä) Mutta tuo optimointi ja yhteensovittaminen ei onnistu liian erilaisilla puolilla, eli ongelmia tulee helpoiten ääripäissä, tyhjäkäynnillä tai huippukierroksilla, eli ei toimi ihan väärillä virroilla ja varausajoilla.

googleen keraaminen lankavastus ja kuvahaku saa esimerkkejä kaupan normivastuksista, riippuu kenen mihin käyttöön tekemiä, niissä voisi yleensä olla watit ja ohmit merkittynä (useim myös tarkkuus prosentteina. Ohmit voi olla merkitty myös ainakin ennen usein jollain lyhennetyllä/ei normaalilla tavalla esim 1R5 = 1,5 Ω) Tai mittaa pötkylät.

Tosin tuolla aussien linkissa oli kuva sellaisesta että etuvastus (vain yksi) oli molemmille puolille yhteinen ja siis plussa puolen yhteisessä johdossa

Toimiikohan tuollainen pitkä linkki, esimerkki valkoisesta vastuksesta? Varmaan jotain 15...20 watin tehonkeston luokkaa nuo etuvastukset voisi olla, tosin aika lämmin paikka niillä:
https://www.elfadistrelec.fi/fi/lankava ... &simi=98.5

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ma Kesä 20, 2016 13:58 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Mikä peli tuo MkII tarkemmin on, 1979 löytyisi kaksi vaihtoehtoa, mutta ainahan rekisteröintivuosi ei ole sama kuin valmistusvuosi:
Z1000-A3 ja Z1000A3A mallit

Ilmeisesti se etuvastus on kuitenkin molemmissa ihan samanlainen, eli ollut silloin ainakin suttuisen kuvan mukaan 1,7 Ω, wateista ei oikein tiedä, mutta voisi olla ehkä tuo toinen lukuarvo eli 30 W?
Tuon mukaan niitä on ollut vain yksi kappale pyörässä (mutta näemmä oli vain Kanada-malli CMSnl:ssä) eli lienee ollut alkujaan aussi-kuvan mukaisesti yksi ja se on ollut yhteisessä piuhassa (virtalukkoplussa-etuvastus-molempien puolien nastaan). (Ei siis kahta jotka olisivat olleet igniteriltä tulevan johdon ja puolan välissä)

Näemmä alkuperäiset alkaa olla harvinaisia ja sitä kautta hintakin sopiva, toimiikohan linkki
http://www.cmsnl.com/kawasaki-kz1000a3- ... 2fSjvl95hE

Jos tarvitsee uusia,niin itse noilla hinnoilla laittaisin jonkun halvan tarvikevastuksen tai kaksi pienempitehoista (Erillisinä noihin Igniterin johtoihin tai yhteisessä johdossa sarjaan tai rinnankytkentään, vastukset täytyy silloin valita joko puolet pienemmät tai kaksinkertaisella arvolla)

Onko jollain kokemuksia siitä saako transistori-Igniterin siten hajalle että kipinä vain heikkenisi, luulisi ainakin että pääteasteen transistorit joko toimii tai ei, mutta ei paljon siltä väliltä?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Ke Kesä 22, 2016 10:07 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 183
Paikkakunta: Kurikka
Käsikirjan (KZ1000 Motorcycle Service Manual, rev.5 1979) sivujen 267-268 mukaan mkII:n etuvastuksen resistanssi on 1,5 - 1,9Ω ja stytyspuolan ensiö 1,2-1,9Ω. Toisio on 12 - 18 kΩ. Etuvastus on yhteinen kummallekin sytytyspuolalle. Manuaalin latasin joskus netistä (en muista mistä) tehdessäni MkII remonttia. Etuvastus oli tankin alla kiinni jonkinlaisella peltipannalla ja puhdistuksen jälkeen sen kuori oli valkoinen. Kokonsa puolesta teho on voinut hyvinkin olla tuo 30W, ehkä jopa 50W. En muista oliko sitä merkitty vastuksen kuoreen. Käsikirja ei mainitse tehonkestosta mitään.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
S2 350 - 1972
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2016 16:37 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 22, 2006 09:00
Viestit: 126
Paikkakunta: jyväskylä
no tulipa tehtyä kesälomareissu autolla. tuo valkoinen neliskanttinen vastus näyttäisi olevan kunnossa.olikohan nyt niin että se vihreä pyöreä vastus olikin jotain valoihin liittyvää.
tuo ilmeisen epäkuntoinen puola ei anna enää ensiöpuolelta kuin 0,2 tuloksen. huomasin että tuossa ehjässä puolassa on vastukselliset tulpanhatut ja tuossa rikkinäisessä nollavastuksella. nyt kun on uudet puolat niin olisiko hyvä laittaa samalla vastuksettomat tulpanhatut,mihin niissä vastusta tarvitaan.mistä niitävastuksettomia voisi haeskella.resistoritulppia varmaankin kannattaa välttää jokatapauksessa.

_________________
Have a mercy


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2016 19:32 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kuparisydämmillisissä tulpanjohdoissa pitäisi olla jonkun verran vastusta. Sillä on radiohäiriösuojauksen lisäksi vaikutusta kipinän keston paloaikaan, ilman vastusta se on lyhyempi kuin vastuksilla varustetussa. Hukkakipinä järjestelmässä kipinä on muutenkin heikompi, siksi sen pitää olla riittävän voimakas ja pituinen.
Kokonaisvastus tulee siis saman puolan molempien tulpanhattujen yhteenlaskettu vastusarvosta esim.
500 ohmia x 2 = 1 kilo-ohmia

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Su Heinä 24, 2016 16:08 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 22, 2006 09:00
Viestit: 126
Paikkakunta: jyväskylä
no niin laitoin uudet hatutkin joissa lukema 5k ohmia,tuo näyttäisi olevan lähes kaikissa järjestään. nyt pyörä näyttäisi pikaisella kokeilulla toimivan ihan kuin uutena on tarkoitettukin.käynnistys tapahtui vain hipaisemalla starttinappia ja kävi ilman ryyppyäkin vain noin 500 kierroksella kunnes lämmettyään asettui siihen tuhannen pintaan.
saa nähdä pitemmän ajelun jälkeen onko laite oikeasti korjautunut.
vielä arveluttaa tuo lataus,en paremmin osaa sitä mitata mutta akun navoille tulee tyhjäkäynnillä ilman valoja 14,5v ja valot päällä 12,6v.

_________________
Have a mercy


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: hyppyjohto puolille...?
ViestiLähetetty: Su Heinä 24, 2016 22:37 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Vanha kawan laturi ei paljon lataa tyhjäkäynnillä, mutta nouseeko jännite heti kun on hieman enemmän kierroksia 1500...2000 rpm?

Aika usein menee staattorin joku käämi poikki tai oikosulkuun, en tiedä kuinka mukavasti tuossa on johtoliitokset käsillä, mutta usein helpoin on mitata tasasuuntaajan/säätimen liittimestä (toinen liitoskohta on yleensä rataskopan alla?).

Jos on kolmivaiheinen laturi? Jos on niin liitin auki ja samanväristen kolmen johdon väliltä vastusmittaukset:
1-2
2-3
1-3
pitäisi kaikissa olla jotain suht pieniä ohmeja, enpäs muista mitä omassakaan oli, mutta aika lähellä oikosulkua, eli kannattaa mitata erikseen mittajohtojen ohmitkin (tai ei sillä lukuarvolla niin tarkkaa väliä, kunhan kaikissa jotain ja suht samaa)
Seuraavaksi mitataan kaikkien kolmen johdon ja maan väliltä
1-maa (ja kaikki muut kans) -> pitäis olla ääretön (Open Loop)

(Voi tietysti säätimestäkin joskus kärähtää vaikka yksi tai useampi tasasuuntaajan diodi (harvoin?), sekään ei lopeta latausta täysin, mutta heikentää esimerkiksi kolmasosan tai jotain, nekin saa kyllä mitattua diodimittausalueella ainakin säädin irroitettuna)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com