Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 05:42

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: Ti Touko 02, 2017 22:21 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 07:52
Viestit: 20
Paikkakunta: Helsinki
Vaihdoin rattaat ja ketingin Z550F:ään. Rattaat on JT merkkiset ja samaa merkkiä ja mallia oli näemmä vanhatkin.
Huomasin eturatasta kiinnittäessä että vaikka rattaan kaksi pulttia (+lukkolevy) on käännetty loppuun asti kiinni niin rattaassa on "klappia" eli se ei ikäänkuin kiinnity täysin.. Enpä irrottaessa huomannu oliko vanhassa rattaassa samanlaista hommaa, tuskin, koska sitä sai jonkin verran venkslata ennenkun akselista sen irti sai.
Mitä mieltä tuosta? Uskaltaako laittaa tuollaiseen kiinni vai mitenkä?

Toinen asia ketjut: Ostin joskus rompetorilta D.I.D:n 530 50HCL ketjut, myyjä sanoi että käy Kawaani.. Nyt vasta kiinnittäessä huomasin että nehän ei ole niitattavat vaan sokka kiinnityksellä.. Kestääkö ne tuossa vai onko ihan mopo ketjut? Olisko syytä hakee vaan uudet niitattavat?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: Ti Touko 02, 2017 23:25 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Ei mitään tietoa paljonko saa olla klappia, luulisi silloin ainakin kuluvan vai kuuluuko rasvata tms? onko lukkopala symmetrinen, eli voiko kokeilla kääntää sisäpuolen ulos?

Mahtaisikohan tuohon ketjuun saada myös helpolla niitattavan lukkopalan, jotain myy MP-liikkeet ja näemmä Motonettikin:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/9817381/ ... as-ketjuun

Mutta oli X-rengasketjuun, sinun lienee o-rengasketju, ei tietoa käykö samat jatkopalat mitoiltaan, ainakin eri valmistajat suosittavat omia lukkojaan...

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: To Touko 04, 2017 10:37 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
Rutilus77 kirjoitti:
Toinen asia ketjut: Ostin joskus rompetorilta D.I.D:n 530 50HCL ketjut, myyjä sanoi että käy Kawaani.. Nyt vasta kiinnittäessä huomasin että nehän ei ole niitattavat vaan sokka kiinnityksellä.. Kestääkö ne tuossa vai onko ihan mopo ketjut? Olisko syytä hakee vaan uudet niitattavat?


Lukkolevyn kun kiinnittää oikein päin (U:n pyöreä reuna menosuuntaan tavallaan kuin aerodynaamisesti) ja oikealla tavalla (lukko hahloihin, sivulevy antaa lopulta vähän painetta ulospäin eli ei runnota ketjua muodottomaksi kasaan asentaessa), niin kyllä pysyy kunhan ei ala väkisin koluuttamaan ketjua kivikkoon tms. Voinet tarvittaessa hankkia pelkän lukkopalan, jos pää ei kestä ajaa niittaamattomalla. 530 on jo järeä ketju, eihän sellaista saisi edes myydä jos ei lukko pitäisi. Itse olen käyttänyt Gpz900:ssa, ja onpa niitä tehokkaammissakin pyörissä.

Tosi kovat ukot vissiin pistävät vielä jekkulangalla kiiinni tuon lukon, ettei vaan kävisi mitään. Kuten kuvassa: http://advrider.com/index.php?threads/rivet-versus-clip-master-link.331242/#post-15438684

Mitä tuohon rattaan pitkittäis (vai päittäis)liikkeeseen akselilla tulee, niin räjäytyskuvassa ei näyttäisi mitään olevan rattaan alla. Jousiprikkaa tiedän joidenkin käyttävän rattaan alla jos on häiritsevän paljon liikettä.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: To Touko 04, 2017 12:55 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Oma 550 ollu prikalla kiinni 10 vuotta eikä ole irronnut. Ei kylläkään kiihdyteltykkään. Normi ajoa vaan.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: To Touko 04, 2017 17:26 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 07:52
Viestit: 20
Paikkakunta: Helsinki
Kiitos vastauksista :) Laitan pyörän läjään noilla osilla mitä on, teen koeajon ja katson miltä vaikuttaa, voihan olla että käyn jostain pajalta kysäsemässä josko niittaisivat nuo ketjut mutta pärjää varmaan tuolla sokallisellakin.. Enemmän ihmetyttää tuo eturattaan klappi mutta sekin selvinnee koeajolla onko sillä mitn merkitystä. Tosiaan ratas on oikea ja itsekin katsoin räjäytyskuvasta että kaikki tarvittavat osat on..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: To Touko 04, 2017 19:22 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
http://s205.photobucket.com/user/Limiitti/media/Mopo/eturatas.jpg.html?sort=3&o=59

Ei saa olla klappia... tai ainakin näin uskoisin. Siis klappia sivusuunnassa. Ei. Eteen-taakse suunnassa ei siinäkään, jos on niin jossain kulumaa?

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: To Touko 04, 2017 21:45 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
Kawa LTD kirjoitti:
http://s205.photobucket.com/user/Limiitti/media/Mopo/eturatas.jpg.html?sort=3&o=59

Ei saa olla klappia... tai ainakin näin uskoisin. Siis klappia sivusuunnassa. Ei. Eteen-taakse suunnassa ei siinäkään, jos on niin jossain kulumaa?


Jos klappi on kuten aiemmin sanottu sisään-ulos-suunnassa, niin ei pitäisi olla huolta. Tosin Kawasakistasi on jostakin syystä tullut Honda, yleensä niissä on tätä ilmiötä havaittavissa. Vahtisin sinuna autotallia kuin haukka, ettei Mersu vaihdu Ooppeliksi tai muuta yhtä kamalaa.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: Pe Touko 05, 2017 07:43 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 07:52
Viestit: 20
Paikkakunta: Helsinki
https://youtu.be/fBDHmjNfgXQ

Tuossa linkki videoon josta ilmenee ongelma.
Tuossa aikaisemmassa kuvalinkissä waatturilta näkyi että lukkopalan alla olisi vielä joku prikka, mulla ei sellaista ollut eikä cmsnl.comin räjäytyskuvissakaan sellaista näy..

Noh tuon saan varmaan kuntoon mutta uusi ongelma ilmeni kasatessa kytkimen muodossa: moottorin läpihän tulee pakan puolelta pitkä tanko, joka tulee eturattaan puolella kopassa olevaan "mäntään" jota taasen kytkinvaijeri liikuttaa. Eli kytkimessä ei ole otetta enää.

Jollekin varmaan tällaisen kytkimen toiminta tuttua, mulle ei vielä :) :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: La Touko 06, 2017 21:11 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Tuossa aika yleinen syy on kopan kasaus vipu jossain muussa kuin alkuasennossa, jos on jo vedetyssä tilassa ei kytkimen säätö ja painaminen toimi.

Eli vasemmalla puolella vaijerin alapäässä on kääntyvä osa, vipu (rataskopan sisällä), jonka alla kolme kuulaa, jotka pyöräytettäessä urissa nostaa kytkintä tangon välityksellä (eli osa kun kiertyy se liikkuu hieman vasemmalta oikealle ja tanko menee akselin sisällä koneen läpi toiselle puolelle)

Jos tuo kiertyvä osa ei ole koppaa kasatessa ja/tai kytkintä säädettäessä alkuasennossa ()kuulat kuopissa syvällä ja liikkeen vasemmassa reunassa, tuon vetää "rasaiselle" eikä kytkin toimi.

Itsellä puuttui vaijerin alapäästä palautusjousi (eri pyörä, mutta sen puutetta ei heti huomaa ja se on helppo hukata vaijerin vaihdossa/säädössä, homma onnistuu jotenkin ilman sitäkin, vaikka ottamalla vaijeri irti toisesta päästä ja tökkimällä vipu alkuasentoon, mutta helpointa jos jousi on ja oikein) Jos sinun pyörä on Z_R550A2?, niin ilmeisesti tuollainen pitäisi olla vasemman puoleisen rataskopan sisällä painamassa vipua alkuasentoon.
https://www.cmsnl.com/kawasaki-zr550a2- ... Q4X0fSLTrc
jotakuinkin noin, vaikka ihan eri kone:
https://www.z-power.co.uk/merchantmanag ... 019531.JPG
(No turhaan vaahtoan jousesta, mutta itse tappelin jonkun aikaa (ainakin yhden kesän) ennen kuin tajusin että täältähän puuttuu koko jousi ja onpa tullut muihinkin törmättyä )

Jos vipu on alkuasennossa (ja kytkinvaijeri siis löysättynä reilusti), niin vasemman puolen rataskopassa on pikkuluukku josta säädetään välys pois ja sitten inan verran takaisin että jää välys, En tiedä millainen sinulla on, mutta aika yleinen on lukitusmutterilla varustettu "pultti" hahlokannalla Jos tuossa ei ole ollenkaan välystä sen koneen läpi menevän tapin laakerina toimiva kuula palaa ja hitsautuu tappiin kiinni (vaihto toiselta puolen konetta) . En neuvo paljonko kierretään takaisin löysää, kun se voi olla erilainen eri koneissa (1/4...1/8 kierrosta on jossain ja ruuvarilla pidetään kohta kun lukitaan mutteri)

Vasta tuon hässäkän perusäädön jälkeen kosketaan vaijeriin ja sillä kahvan välys sopivaksi, ensin vaijerin keskeltä ja hienosäätö/matkan varrella kahvasta.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: Pe Touko 12, 2017 20:49 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 07:52
Viestit: 20
Paikkakunta: Helsinki
aivan, nyt selvisi tuo toimintaperiaate, kiitoksia oojalalle! Eka säätö ja muuten toimii mutta ei mene päälle nelosesta alaspäin.. :)
No tarvii vaan toistaa tuo säätö homma alusta pitäen, josko oikea säätö löytyisi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: La Touko 13, 2017 07:47 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Eikö saa edes paikoillaan moottori sammutettuna pieniä vaihteita päälle, mutta 4-5-6 toimii? En tiedä liittyykö silloin kytkimeen?

Tuossahan näkyy olevan myös kawan tyypillinen "positive neutral finder": paikoillaan ollessa ei saa valittua kuin ykkösen ja vapaan (siis ykköseltä ei pääse ylös kakkoselle päin, jos pysäyttää kakkosella siitä pääsee ylöspäinkin), mutta kun pyörä liikkuu keskipaikoisvoima heittää kuulat ulostuloakselilla ulkoasentoon ja sen jälkeen saa kakkosen ja siitä ylöspäin valittua mutta ei tuo muihin vaihteisiin vaikuta.

Jos on paikallaan ja moottori sammutettuna, voi joutua hieman heijaamaan pyörää edestakaisin että saa muita vaihteita päälle, jos tapit ei osu koloihin?

CMSNL:n räjäytyskuvista voi katsella millaisia osia siellä on, mutta arvelisin että tuossakin näkee öljypohjan pudottamalla pyörivän vaihteensiirtorummun ja vaihteensiirtohaarukat.

Jos pidempään ajelee väärinsäädetyllä niin polttaa "painelaakerin", sen huomaa erona sammutettuna ja käynnissä, tuolla juttua toisenmallisesta:
Kuva
viewtopic.php?f=5&t=4473
(musta lörtsy on aikanaan ollut kiiltävä laakerikuula ;) )
Se voi tehdä myös vaikeuksia vaihteenvalintaan moottorin käynnissä ollessa, mutta sammutettua ei.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: Ma Touko 15, 2017 13:30 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 07:52
Viestit: 20
Paikkakunta: Helsinki
Joo ei saa paikoillaan, sammutettuna eikä käynnissä pienempiä vaihteita päälle. Teinköhän pahan virheen kun homman alussa vedin sitä moottorin läpi menevää kytkimen tankoa epähuomiossa jonkin matkaa ulospäin..? Onko mahdollista että se kuula tangon päästä olisi tipahtanut pois paikoiltaan? :roll:

Nyt kun konetta ei saa vapaalle niin onnistuuko tuo kytkimen säätö edes? Lukikohan jossain että tuo säätö siitä rataskopan säätöruuvista tehdään nimenomaan kone vapaalla?

Haynesin korjausoppaassa on kyllä hyvät räjärit ja ohjeet mutta mitään isompaa koneen avausta ei viitsisi alkaa kotipihalla tehdä, eli pajallekko vaan... :storm:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: Ma Touko 15, 2017 19:22 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Vapaalla...

Itse tapellut noiden kuulien kanssa -20 asteen pakkasessa ja voin sanoa ettei se ole herkkua edes +20 asteessa. En äkkiseltään muista kuinka tuo säätö menee (itseltä puuttuu se jousi, mutta ei ole välttämättömyys). Ohjeet löytynee korjausoppaasta (Kawan oma sellainen!) ja hellällä kädellä tapahtuu säädöt sieltä kurkistusluukusta.

Ja nämä kuulat on tarkkoja omista kuopistaan ja asennosta. Ekan kerran meni väärin ja helvetillinen "sihinä" kun kytkin oli ylhäällä ja sihinä loppui kun laittoin kytkimen pohjaan.

Voin etsiä ohjetta, jos/kun saat vaihteet toimimaan. :surrender:

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: Ma Touko 15, 2017 19:35 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Nyt kun katsoin videosi, niin meillä on erilaiset eturattaat. Tämä minun ratas on erilainen toiselta puolelta. Eli sitä ei voi laittaa "väärinpäin", mutta en mene takuuseen. Yritän etsiä vanhan rattaan ja katon millanen se on. Jos löydän niin otan kuvan.


Tuossa alla on nyt tuo eturatas.

http://www.storm-motor.fi/media/dynamic ... jtf512.jpg



Se että klappia oli, on iso mysteeri, väljä akseli? Tai liian iso keskireikä rattaassa? Vai olisiko siinä akselin urituksessa isompi hahlo jolloin takana ei ole tukea mihin tämä ratas kiristyy?

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Viimeksi muokannut Kawa LTD päivämäärä Ke Touko 17, 2017 14:36, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: Ke Touko 17, 2017 13:26 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
http://www.jtsprockets.com/catalogue/sprocket/JTF512

Eturatas JTF512-16 stormilta. Kuvaa en saa tähän, mutta kataloogista löytynee?

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z550 Ketjut ja rattaat
ViestiLähetetty: To Touko 18, 2017 00:03 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 07:52
Viestit: 20
Paikkakunta: Helsinki
Tuo ratas on 520:lle ketjulle, mulla on nyt tuossa kiinni 530 ketjut. Tuossa on kyllä paksuus 8,5mm kun mun nykysessä JT rattaassa muistaakseni 8mm.
Tuo puoli milliä vie varmaan sen klapin kyllä pois. Täytyy mittailla ratas huomenna ja tuumia että josko hommais sitten 520 ketjutkin...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com