Jos lataus on noin kehno, niin saanee varmaan mitattua yleismittarin vastusalueella, ilman että moottorin edes tarvitsee käydä. Kolmivaihekäämin jokaisen kolmen käämijohdon välistä mittaa vastusalueella, tarkalla arvolla ei niin väliä, mutta kaikissa kolmessa välissä pitäisi olla pieni vastus (aika lähellä oikosulkua, muttei kuitenkaan, eli erottaa kyllä siitä onko mittajohdot toisissaan kiinni vai mittaako käämejä) ja kaikista väleistä mitattuna pitäisi tulla samansuuruinen arvo. Sekä lisäksi voi mitata jokaisesta johdosta maata vasten, tuloksen pitäisi olla ääretön (eli auki tai kuten monet mittarit ehglanniksi sanoo: O.L.).
Jos mittaa noita AC jännitteitä käydessä, niin silloin liitin irti ja avoimena jännitteiden pitäisi nousta 3000 rpm kierroksilla jo reilusti 20...35 V, noista uudemmista voi tulla lähempänä 100 V kun mennään huippukierroksille, eli jänniteitä jotka jo sattuu ja aiheuttaa vaaraa! (MP-säätimet yleensä oikosulkevat ylimenevät jännitteet jahukkaavat sen lämpönä ilmaan/öljyyn/minne mikäkin sen hukkaa). Joku staattorin yleismittausohje:
https://www.denniskirk.com/learn/how-to ... motorcycleKaikki alle 13,5 V moottorin käydessä on jotenkin rikki, mieluusti reilusti yli 14 V (...14,5 V). Täydessä akussa on 12,6 V tai enemmän mitattuna tuntien jälkeen lataamisesta, itse mittasin juuri vanhan MP-akun, jossa oli 12,62 V (+/- mittarin virheet) ja sitä on viimeksi ladattu keväällä.