Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Pe Heinä 20, 2018 12:48

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ma Kesä 12, 2017 12:30 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
No nyt se sitten tuli 34 vuoden jälkeen lopultalkin hankittua. Siis turbo-Kawa.
Kuva
Vähän nuhruinen, mutta jokseenkin alkuperäinen. Jos jollakulla on nurikssaan ylimääräisiä osia, niin niitä voi tarjota.
Katteen lasi menee ainakin vaihtoon ja vaimentimet olisi mukava löytää. Nuo kiinni olevat on aika tyhjät.
Givin ruma teline on jo revitty pois. Teline olikin syönyt mukavat jäljet sivukahvoihin. Onneksi jäsen AV:lla oli hyllyssään hyväkuntoiset.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ma Kesä 12, 2017 13:27 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 861
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, hieno ostos ja kadekin pitää olla, mutta vain vilpittömästi. Sen verran haluaisin kuitenkin saivarrella, että oli kevät -84 kun molemmin Mr Walkerin kanssa tuollaisella kokeiltiin, mutta mielitekonsahan saattaa olla peräisin jo edellisvuoden puolelta, taisi huhuja sekä oikeaa tietoakin olla silloin jo liikkeellä? Aikamoista oli viivalta poistumisensa kun siihen suorankaiteen muotoiseen ahtopainemittariin alkoi pykäliä ilmestyä. Näinä päivinä jos lähettämisensä olisi samankaltaista, saattaisi alushousujen häpäisy olla väistämätöntä.
Pieni täsmennys suotakoon näin jälkikäteen lisäiltynä, muutamaankin kertaan Kawa-jorinoissamme Mr Walkerin kanssa ZX 750 E ja sen hankinta on puheena ollut, joten oikeaan osoitteeseen saapui se. Toisekseen, näin niitä GPz:ia menöö ja GPz:ia tuloo. Valakoonen Polokupyörä vol. 2 löysi uuden omistajan 3.6. ja eikä siinä montaa päivää mennyt kun jo Turbon hankinta tapahtui. Valakoosen Polokupyörä vol. 2:n kanssa tuli takkiin ja lujasti, mutta harvoinpa näitten kanssa enää nykyaikana tiliä tekee. Mukavat Kawamaisen rouheat olivat ajotunnelmansa, vaan kun ei vain oikein terveys enää sallinut ajoasentoaan, (joka ei nykymittapuun mukaan mikään oikein kyykky olekaan), niin ei se alle kolmekymppisyys sen myötä tullutkaan takaisin,merkillistä. Mikään hirmu haluttu ei GPz 750 A1 mallina ollut, mutta ehkäpä syystä jotta siitä puuttui jotain, mikä E-mallista löytyy...

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Viimeksi muokannut AV päivämäärä Ti Heinä 25, 2017 05:08, muokattu yhteensä 3 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ma Kesä 12, 2017 14:33 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
Kirjoitinkos 34 vuotta? Tarkoitin tietysti 33. No, ensi vuonna 34....

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ma Kesä 12, 2017 15:05 
Poissa
Motorhead
Motorhead

Liittynyt: Ke Heinä 16, 2008 14:36
Viestit: 115
Ilo alkaa kilosta :mrgreen: ... sanovat thyningporukat ja poliisit siihen että :assspank: . Mutta on se puolikiloa jo ihan hyvän väännön tae!!

Siis onneksi olkoon!! Kkuulinkin AV:lta putkitarpeen männä viikonloppuna Haminassa ja Mr Walkerin kanssa tavattiin siinä pikaisesti mutta tuo Slade + muut piti sellasta möykettä että ei ois tullu pitkää keskustelua. Täytyy selvittää kun yhdet (ehkä myös huonohkot) on jossain jemmassa.

Onkos sulla historia tuosta tiedossa (suomi / jälkituonti)?

Täältä löytyy sit kaikenlaista 750E tietoo printtinä ja tiedostoina jota voinen toimittaa jos tulee tarpeita. Pitäs niitä vaan itsekin hyödyntää kun on molemmat seisokissa. Tai sit poraan möhkön 15sataseksi, kaks turpotinta ja voila, sehän onkin kun 2 x 750 joilla voi ajaa yhtäaikaa.... ja sit heräsin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ti Kesä 13, 2017 06:19 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
Historia ei ole sen tarkemmin vielä tiedossa, mutta todennäköisesti ei ole jälkituonti. Edellisellä omistajalla tuo oli ollut vuodesta 2007 ja rekisteriotteen mukaan on rekisteröity vuonna 1984.
Putket kyllä kiinnostaa, huonommatkin. Tietoja ja materiaalia olen itsekin keräillyt jo muutaman vuoden, mutta eipä lisä varmaan pahaa tekisi.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ti Kesä 13, 2017 07:30 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 22, 2006 23:30
Viestit: 452
Paikkakunta: Seinäjoki
Onneksi olkoon ! Meikäläisen turbo-unelmointi alkoi 1984 MP-messuilta. Ainoa messuilta säilynyt valokuva on juuri tuosta vehkeestä. Unelmointi ei vielä ole saavuttanut täyttymystään. Ehkäpä joku päivä...

Race-moodi päälle ja baanalle !

_________________
Kawasaki H1 - More thrills per mile

H1B 1972 edelleen lievä rojekti
S1 250 1972 Ralliputkilla
S1 250 1972 Juhtbacka
H2 750 1972
Z1 900 -72 low VIN
S2 350 1973
F11 250 1973
z 750 Twin Ltd 1982 Twin Power !
Gpz 1100 1981
Gpz 1100 1983 UT
ZZR 1200 2002


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ti Kesä 13, 2017 15:46 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1487
Paikkakunta: hyvinge
Nuoruuten unelmilla on taipumus toteutua! Yleensä kuitenkin reilun 30 vuoden viiveellä. Joka tosin saattaa olla jonniimmoinen siunauskin - ainakin nyt ajatellessa. *huokaus*

Onnit Mr Walkerille!

:heppa:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ti Kesä 27, 2017 13:03 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
No niin, juhannuksen ratoksi tuli sitten otettua ahdin irti. Tiivisteethän siinä ainakin vuotavat. Huoltoa tarvittaisiin. Tämä oli toki tiedossakin. Tähän mennessä olen soittanut pariin eri paikaan, eikä tekijää ole löytynyt. Onko vinkkejä?
Sekin asia sitten selvisi, että tämä yksilö on jälkituotu vuonna 2003 ja rekisteröity Japsirauta Oy:n toimesta. Tämän jälkeen se on ollut kahden yksityisen omistajan ja yhden liikkeen omistuksessa.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ke Kesä 28, 2017 13:03 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 843
Paikkakunta: Turku
Vuotaako öljyä pakoputkeen/imusarjaan?

Ei mitään tietoa, mutta on useampiakin firmoja jotka tekevät itse täysremonttia kotimaassa, onko tuolta kysytty (ja osa vain pikemminkin maahantuo "tehdas"kunnostettuja):
professionalmotor.fi/turbohuolto/
tai (ei kannata välittää vaikka nimessä on diesel): tammerdiesel

Tämä aika voi olla myös hankala lomien suhteen...

Korjaussarjoja saanee vielä (jos on tuo Hitachin turbo):
https://www.turbokits.com/Turbo_Charger ... _Kit/1438/

Mitenköhän muut tiivisteet (ulkopuoliset pakosarjaan yms). saakohan muualta kuin ebaystä tms?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ke Kesä 28, 2017 21:51 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:30
Viestit: 492
Paikkakunta: Kajaani, KZ650F3
Tuossa vois olla yks vaihtoehto: http://www.iisalmenturbohuolto.fi/Etusivu.php

_________________
klassikokawoja ei vahingoitettu tätä viestiä kirjoitettaessa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ke Loka 04, 2017 11:55 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
No niin, kesä meni eikä turbolla ajettu metriäkään. Ahdin on edelleen huollossa, tarvittavat osat ovat kuitenkin jo löytyneet.
Luettuani 750turbo.com - sivustoa, päätin, että on syytä tarkistaa kytkinkorin vaimenninkumien kunto. Klappia korissa oli noin 8mm, eli sen minkä kytkinkorin pohjaosan tapit antoivat myöten. Eikun poraamaan kytkinkorin niitit auki ja tutkimaan kumien kuntoa. Ja olivathan ne kunnossa.... huonossa.
Kuva
Ameriikasta löytyi uudet Vitonista valmistetut, joten ne paikoilleen ja kori ruuveilla nippuun.
Kuva
Jatkoa seuraa.....

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Pe Loka 06, 2017 12:04 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
Samalla 750turbo.com sivustolla suositellaan vaihtamaan alkuperäinen öljypumppu ja paineenrajoitusventtiili ZR7:n vastaaviin. Päätin ryhtyä toimenpiteisiin nyt kun kytkin oli joka tapauksessa poissa paikaltaan, joten öljypumppu olisi irroitettavissa. Öljypohjakin pitäisi ottaa pois paikaltaan. Sehän lähtikin kohtuullisen halposti. Siinä samalla pyörän vieressä maatessani huomasin, että jokin sähköjohto repsottaa runkoputken vieressä. Pick-up käämien ja öljynpaineanturin johdot olivat ollee huonosti kiinnitettyinä ja joutuneet hiukan liian lähelle pakoputkea.
Kuva
Kuva
Eniten ihmetyttää se, miten tämä sotku on voinut ollenkaan toimia. Öljynpaineanturin johto ja yksi pick-upien johdoista on käytännössä ilman eristettä.
Täytyypä korjailla.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ma Loka 09, 2017 10:07 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
Niin, se öljypumppu piti saada irti.
Pumppu on kiinni kolmella ruuvilla, jotka sijaitsevat kytkinkopan puolella.
Yksi on normaalilla kuusiokannalla ja kaksi muuta ovat ristipääruuveja, jotka pitävät samalla väliakselin lukituslevyä paikallaan.
Kaikkiaan väliakselin lukituslevy on kiinni kolmella ruuvilla.
Tottahan ne lähtisivät irti iskumeisselillä. Kaksi lähti.
Kolmanteen ruuviin oli lyöty pistepuikolla lukitus niin lähelle reunaa, ettei se auennutkaan.
Ruuvin kanta meni pilalle.
Kuva
Tietenkin tuo olisi pitänyt hoitaa jo ennen aukaisuyritystä. No niin tai näin, ruuvi olisi kai joka tapauksessa mennyt pilalle.
Joten ei muuta kuin Dremelillä pala ruuvin kannasta pois:
Kuva
Tämän jälkeen piti vielä vähän porailla ruuviin keskireikää ja lyödä sinne Torx-avain (juu, halvoilla vastakierretapeilla ei tee mitään).
Lähtihän se lopulta.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ti Loka 24, 2017 13:17 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
Nytpä ei ole juurikaan ihmeitä Turbon kanssa tullut tehtyä. Ebaystä kuitenkin löytyi GPz 750:n uusi pick-up hässäkkä hintaan 28€, joten turbon oma jääköön varaosiksi.
Tosin tähän nyt sitten täytyi lisätä tuo öljynpaineanturin johto, jota ei vapaastihengittävässä ole (kuvassa olevan haarukkaliittimen jatkona oleva johto). No, onpahan nyt ainakin uudet pick-upit.
Alumiininen runko-osa on vähän ei mallinen kuin turbon omassa, josta on ikään kuin viistetty alareunasta pala pois. Tällä lienee ollut tarkoitus helpottaa käsiksipääsyä öljynpaineanturin johtoon.
Seuraavan varaosasatsin saapumista odotellessa....
Kuva

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ke Loka 25, 2017 09:56 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 861
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, millä ihimeen konstilla saia tuon ylimäärääsen johoron tuonne eristetsukan sisälle?

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ke Loka 25, 2017 11:00 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3207
Paikkakunta: Siilinjärvi
AV kirjoitti:
Joo kyllä, millä ihimeen konstilla saia tuon ylimäärääsen johoron tuonne eristetsukan sisälle?

Voisi onnistua rautalangan avulla eli ensin pujotetaan rautalanka eristesukan läpi ja sitten vedetään sillä kevyesti rasvattu anturin johto ilman haarukkapäätä läpi. Tosin käytännössä en ole moista temppua koskaan kokeillut.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin 40 vuotta ainoastaan Kawasakeja (13 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä ZG1200-B16 ja hätätilassa Fude Sport.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ke Loka 25, 2017 14:59 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
No rautalangallapa hyvinkin.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: To Joulu 14, 2017 09:51 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
Nyt on olut kawarintamalla vähän hiljaisempaa johtuen lähinnä työmatkoista ja osien toimituksen odottamisesta. Näyttä siltä, että osia tilatessa, jos niitä ei ole Suomessa tai Euroopan keskusvarastossa, niitä saa odotella suurinpiirtein kuukauden päivät. No hyvä, että niitä edes saa (ostaa). Käytettynä ostetun ZR7:n öljypumpun sain viimeinkin asennettua paikalleen, kun uudet ruuvit ja väliakselin rattaan lukkolevy olivat noudettavissa Jokiniemi Motorsilta.
Pumppuhan sopii paikalleen aivan kuin se olisi aina siellä ollut. Ylimääräistä tilaa kuvassa oikealla puolella ei kylläkään paljon ole.
Kuva
Kytkin on kasattu ja paikoillaan. Öljypohjaan laajensin muutamaa öljykanavaa. Ohjeet löytyivät 750turbo.com - sivuilta:http://www.750turbo.com/forum/viewtopic.php?f=29&t=13400
Maalarilta sain maalauksessa olleita osia takaisin. Näitä on nyt sitten mukava asentaa ja huomata, kuinka jokainen veressä oleva osa näyttää nuhruiselta ja kuluneelta.
Kuva

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Pe Joulu 15, 2017 13:24 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3207
Paikkakunta: Siilinjärvi
Mr. Walker kirjoitti:
Nyt on olut kawarintamalla vähän hiljaisempaa johtuen lähinnä työmatkoista ja osien toimituksen odottamisesta. Näyttä siltä, että osia tilatessa, jos niitä ei ole Suomessa tai Euroopan keskusvarastossa, niitä saa odotella suurinpiirtein kuukauden päivät. No hyvä, että niitä edes saa (ostaa). Käytettynä ostetun ZR7:n öljypumpun sain viimeinkin asennettua paikalleen, kun uudet ruuvit ja väliakselin rattaan lukkolevy olivat noudettavissa Jokiniemi Motorsilta.

Turbon myllyynosia saa suht' hyvin (vielä) kun suurin osa osista on yhteisiä Z650/750:n kanssa. Yksi hyvä ja halpa osien hankintapaikka on tunnetusti CMS Hollannissa.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin 40 vuotta ainoastaan Kawasakeja (13 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä ZG1200-B16 ja hätätilassa Fude Sport.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ma Joulu 18, 2017 10:10 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
Juu, kyllähän CMS on nopea ja suht edullinen, mutta eipä aina tuu sieltä tilattua lähinnä postikulujen vuoksi (varmaan tulee halvemmaksi ajella n. 35 km suuntaansa ensin tilaamaan osia ja sitten hakemaan niitä - juu ei).
Jotkut osat ovat todella kiven alla. Jos jollakin on turbon tai Gpz 750:n tankin / satulan kiinnitysrauta (tulee siihen akun päälle) jouten, olen kiinnostunut ostamaan. Toinen osa, jota ei tunnu löytyvän mistään, on polttoainesuodattimen ja -pumpun väliin tuleva letku, jossa on 90º kulma. Toinen pää on 8mm ja toinen 10mm. Tämän kanssa toimitaan toistaiseksi tilapäisratkaisulla, mutta vinkkejä otetaan vastaan.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ti Tammi 02, 2018 12:48 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
No niin, nyt on öljypohjakin paikallaan. Edelleen on etsinnässä tuo tankin takapään / satulan etupään kiinnike.
Tällainen sen pitäisi olla:
Kuva
Tällainen se on:
Kuva
Eli vinkkejä otetaan edelleen vastaan.
Sitten toinen kysymys: Mitenkä ahtimelle menevä muovinen imuilmaputki on tarkoitus saada paikoilleen tiivisteen kanssa? Pakottamalla, vai onko siihen joku konsti? Muistaakseni se irtosi melko helposti, mutta en ole enää yhtään varma siitä, etää oliko siinä tiivistettä ollenkaan. Jotakin ihmeen valkoista kumimassaa on sutattu putsarin koteloon.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ti Tammi 02, 2018 16:05 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 843
Paikkakunta: Turku
Kiinnikkeeseen: Ilmeisesti joissain XPZ750 vapaastihengittävissä on melko samanlaisia, ainoana erona on kiinnitysreikien halkaisija (mutta sinulla ei ehkä ole noita puslia tai kumeja siihen väliin?)

Joku tekee itse ja myykin aika aidon näköisiä uustuotanto-osia, saa ilmeisesti pyytämällä kummalla reikäkoolla haluaa:
http://www.750turbo.com/forum/viewtopic ... 75#p164686

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ke Tammi 03, 2018 06:44 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 861
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, puhelimellani näin tuon kuvan, ja kummastuttamaan jäi tuo holkki ja mahdollinen kumi. Miten oli asianlaita Valakoonen Polokupyörä vol. 1:ssä, sitä en muista, mutta vol 2:ssa oli vain rungossa M6-ulkokierretapit pystyssä, kiinnikkeessä suurinpiirtein sen kokoluokan reijät ja ilman mitään kummempia hienouksia laippamuttereilla tuli kiinni se. Mutta kysehän on tosiaankin -83 tavallisesta GPz:sta joten ehdottomana totuutena ei voi pitää sitä, voihan olla että Turbossa esim. on jo hienostuneemmat systeemit. Olen tuon jäsen Mr Walkerin esittelemän kiinnikkeen nähnyt ja on siinä jollakulla mennyt aikaa ja tupakkia sitä tehdessään. Ihmetellä vain sopii, minne lie alkuperäinen hävinnyt, sen verran iso osa kuitenkin on se. Muuten, se tankin takaosassa oleva rauta, (joka tuohon kiinnikkeeseen on tarkoitettu osumaan), on näitten tankkien ikään kuin heikko kohta, (sivusaumojen lisäksi, nimim. Kokemusta on), tuppaavat olemaan haperoa sieltä tankin pohjasta minne rauta tulee kiinni. Itse helpotin tankin oloa kietaisemalla vanhaa sisäkumia, (ja korni näky oli se viritys ilman tankkia) runkoputken ympäri, jolloin tankki lepäsi sen päällä, ei takakiinnikkeen varassa.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ke Tammi 03, 2018 08:11 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
Niinpä, ilmeisesti tuossa turbossa ja Gpz 750:ssä A3-mallista lähtien on tuo kiinnike ollut tällainen:
Kuva
kun taas Gpz 750 A1 ja A2-mallissa tällainen:
Kuva
Lienevät kuitenkin keskenään vaihtokelpoisia, koska molemmat tulevat kiinni kahdella m6-mutterilla.
Puslia ja kumeja näyttää edelleen olevan saatavilla, joten se ei ole ongelma.
Olisiko tuo muutos sitten tehty juuri tankin takakiinnikkeen murtumien takia?

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ke Tammi 03, 2018 10:56 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 861
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, perustavanlaatuisia ongelmiahan tankin takakiinnikkeessä on sen pistehitsaus jolloin kiinnikkeen sekä tankin väliin jää rako kosteuden saapua ja jäädä, olematon maalaus korroosionestoa ajatellen, sekä tankin muoto jonka takia suurin osa polttoaineen aiheuttamasta painosta osuu takakiinnikkeelle. Sitä väännättäen. Niitä probleemia eivät tuo holkki ja kumi poista. Mutta niitä vaivoja ei tässä nimenomaisessa tapauksessa liene. Yleismaailmallisesti kylläkin.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ke Tammi 03, 2018 12:11 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
No näinhän se on. Tuo takakiinnikkeen kuorimitus on uudemmissa malleissa ratkaistu tällaisilla osilla;
turbo:
Kuva
ja gpz 750 A3:
Kuva
Nämä varmaan sitten littyvät jotenkin tuohon tankin takapään kiinnitysmuutokseen.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: La Tammi 13, 2018 16:03 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
Joo kyllä, kyselin jo aikaisemmin tuolta jäsen oojalan mainitsemalta tyypiltä tätä kiinnikettä. Kysymykseni oli kai kuitenkin kadonnut jonnekin bittiavaruuteen. Nyt kuitenkin yhteys on saatu ja tavaraa tulossa Ameriikasta. Varmaakin menevät tulliin.
Kuva
Löytyipä vielä lisäksi DFI-boksin puuttuva takakiinnikekin:
Kuva

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: Ti Tammi 30, 2018 12:27 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
Ameriikan tavarat sitten tulivat samoin kuin CMS:ltä tilattua pikkusälää. Tuo tankin / satulan kiinike oli juuri sitä "ilman holkkia ja kumia" - mallia, joten kiinnitysreikiä piti suurentaa. Holkin paksuus oli jopa karvan verran yli 11mm, joten reikäkooksi tuli 11,5mm.
Takaiskarin säätöön oli joku aikaisemmista omistajista kehittänyt tällaisen patentin:
Kuva
Laitoin sen enemmän alkuperäistä muistuttavaksi:
Kuva
Kevättä ja ahdinta edelleen odotellessa onkin sitten ollut vaan sellaista pikkuhommaa, kuten esim. TPS:n kannen ehostusta:
Kuva
Varmaan pitäisi vielä ruiskutussuuttimet ja bensapumppu irrottaa ja putsata. Ainakin. Tiedä sitten mitä muuta vielä.
Jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräinen tankin takakiinnikkeen kumi, olisin valmis sellaisen ostamaan. Nykyinen kumi on mallia "omavalmiste". Oikea näyttää jokseenkin tältä:
Kuva
Siis tuo 92075B tuossa kuvan keskellä.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: To Huhti 26, 2018 07:55 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 147
Paikkakunta: Kurikka
Joo kyllä, aikaa on taas kulunut aika paljon, mutta tapahtumia on ollut poikkeuksellisen vähän. Kuitenkin eilen hain matkahuollosta paketin, jossa oli huollettu ahdin! Huolto kesti melko kauan, mutta lopputulos näyttää todella hyvältä.
Kuva
Ahtimeen oli pitänyt vaihtaa tietenkin kaikki tiivisteet, turbiiniakseli, takalevy, ahdinpyörä ja päittäishela. Suurimman ongelman aiheutti turbiiniakseli, joka oli vääntynyt ja jota oli joku joskus aikaisemmin yrittänyt tasapainottaa siinä onnistumatta. Turbiiniakselia ei valmisteta uustuotantona, kuten ei mitään muitakaan osia tiivistesarjaa lukuunottamatta. Lopulta USA:sta löytyi turbokorjaaja, jokia oli suostunut myymään varastoistaan k.o. akselin ja takalevyn. Uusi ahdinpyörä on sovitettu ilmeisesti ahtdinkoteloa työstämällä, mikään bolt-on juttu ei ollut sekään.
Nyt sopii vain toivoa, että tuo kestää käyttöä edes jonkin aikaa. Erityisen kestävän ahtimen maineessa nuo eivät ilmeisesti ole.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
KE125 - 1977
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ZX 750 E (Turbo)
ViestiLähetetty: To Huhti 26, 2018 08:07 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 861
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, vau, kelepaa tuon nyk´kruuvvata kiinni. Toivottavasti on odotusajan arvoinen kapistus se, eihän tuossa mennyt täyteen vuottakaan. Pian hönkääsöö ja kyllä paat käret venyy niin sitte kuule...

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com