Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ma Touko 20, 2024 00:25

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Huhti 18, 2009 10:43 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Kysymys kytkinvaijerin kiinnityksestä. Kun vaijerin polkimen puoleinen pää tulee "sprocket coverin" sisällä olevaan "pieneen laatikkoon", niin mitä teen vaijerin päällä olevalle irtonaiselle jouselle? Jätänkö sen pään pienen laatikon ulkopuolelle vai pitääkö siitäkin kiepahuttaa alku pienen laatikon sisään...?

Purkamisesta on kulunut muistilleni liian pitkä aika :roll: , ja vaikka koitin ottaa joka vaiheesta kuvia, niin juur tätä yksityiskohtaa ei tietenkään missään kuvassa näy.
Pyörä on z500.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Huhti 18, 2009 11:15 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
azza kirjoitti:
Kysymys kytkinvaijerin kiinnityksestä. Kun vaijerin polkimen puoleinen pää tulee "sprocket coverin" sisällä olevaan "pieneen laatikkoon", niin mitä teen vaijerin päällä olevalle irtonaiselle jouselle? Jätänkö sen pään pienen laatikon ulkopuolelle vai pitääkö siitäkin kiepahuttaa alku pienen laatikon sisään...?

Purkamisesta on kulunut muistilleni liian pitkä aika :roll: , ja vaikka koitin ottaa joka vaiheesta kuvia, niin juur tätä yksityiskohtaa ei tietenkään missään kuvassa näy.
Pyörä on z500.

Kuva kertonee enemmän kuin tuhat sanaa (tehtaan oma manuaali sivu 70). Eli jousi tulee kopassa olevan vaijerin ankkuroinnin ja sen pienen laatikon väliin.
Kuva

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Huhti 18, 2009 11:27 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Kiitos Raato! Kuva kertoo just olennaisen. Manuaalini (ei tehtaan versio) kuvista ei asia näy nuin selvästi.

Seuraava kysymys (näitähän riittää)
Sovittelin tuossa sprocket coveria paikalleen ja sain yllättäen paikallistettua koneessa jo aiemminkin olleen öljyvuodon lähteen. Kun liikutin tappia...akselia... mikä nimensä lienee, jonka päähän vaihdepoljin kiinnitetään niin sen juuresta alkoi tulla öljyä oikein tippasemalla. O-ouu... Tappihan ei varsinaisesti edes liikkuva osa ole, mutta liikkuu kädellä koittaessa ja näemmä yhtä lailla kannen paikalleen laitossa just sen hitusen verran että öljyä alkaa vuotaa. Vika lienee semmoinen, ettei sille voi "ulkoapäin" mitään tehdä? Vai voiko?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Huhti 18, 2009 11:54 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Ei sille vaihdekiksin stafalle voi paikallaan oikein mitään tehdä. Voi tietysti yrittää vähentää vuotoa laittamalla kiksin akselille sopivan kokoisen öljynkestävän letkunpätkän, joka jää siis siihen koppien väliin - tässä on vain vaarana se, että vaihdekiksistä tulee aika raskaskäyttöinen.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Huhti 18, 2009 12:20 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Raato kirjoitti:
Voi tietysti yrittää vähentää vuotoa laittamalla kiksin akselille sopivan kokoisen öljynkestävän letkunpätkän, joka jää siis siihen koppien väliin - tässä on vain vaarana se, että vaihdekiksistä tulee aika raskaskäyttöinen.


:? tää on nyt ihan äimänä ja käkenä eikä ymmärrä yhtään... :?
Letkunpätkä. Tapin päälle, kopan alle.. Miten se vaikuttaisi asiaan? Keräisi vuotavan öljyn sisälleen ettei valu näkösälle asti? :P
Vai pitäisikö se kenties tappia silleensä yhdessä kohdin ettei se pääsisi heilumaan ja sitten tiiviste falskaamaan?
Joku litteä lipare kopan sisältä tapin onkalosta muuten tupsahtikin tänään ulos! Oisko ollu juur kyseisessä tarkoituksessa siellä?
Se oli vain puolikas letkua, ei kokorinkula, mutta jostain syystä se siellä kai on ollut. Pitää koittaa tunkea takaisin :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Huhti 18, 2009 14:20 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Vaihdekiksin vuotavaa stefaa voi elvyttää laittamalla stefan kumihuulta painavaa kumiletkun pätkän tuettuna stefaa vastapäätä kopasta. Ideana on että kumiletku painaa stefaa tiukemmin akselia vasten, jolloin vuoto lakkaa. Sopivan kokoinen letku auttaa kyllä siihen mennessä että saa uuden stefan hommattua. Joskus saattaa akseli olla stefan kohdasta niin kulunut että uusikaan stefa ei pitkään auta.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2009 10:32 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Jim Goose kirjoitti:
Sopivan kokoinen letku auttaa kyllä siihen mennessä että saa uuden stefan hommattua. Joskus saattaa akseli olla stefan kohdasta niin kulunut että uusikaan stefa ei pitkään auta.


Koitan pähkäillä, kallistuako letkuviritelmään vai olisiko viisainta vaihtaa tiiviste. Jostain viestiketjusta luin, että tiivisteitä kannattaisi saman tien vaihtaa useampiakin, olikohan kolmesta puhetta?

Mitä sitten voi tehdä, jos akseli on tosiaan jo niin kulunut, että uusikin tiiviste menee pian sököksi? Holkin siihen uloimman kopan reikään, niinkuin tuolla jossain oli puhetta. Hmmm, ehkä toimiva letkuviritelmä auttaisi kesän yli... En kuitenkaan kovin paljoa aja. Tämä viesti taitaa olla sarjaa "miettii ääneen itsekseen" :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Huhti 25, 2009 09:45 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Täällä taas askarrellaan ;D

Kävin ostamassa letkua vaihdeakselin päällystämistä varten, mutten siinä rojektissa lopulta onnistunut. Eturatasta ja ketjua ympäröi pyörässäni suojalevy, joka menee niiiiin liki vaihdeakselia, ettei siihen väliin olisi enää mahtunut minkäänlaista letkua. Eikä ainakaan sitä suht paksua, jota olin ostanut. Mietin vielä, voisko letkua leikellä niin, että se menee akselin tyveen ja tiivistettä vasten vain akselin sivuilta/alapuolelta, muttei sekään tuntunut hyvältä ajatukselta, jos akselin on kuitenkin tarkoitus pyörähtää vähäsenkin vaihdetta vaihtaissa. Ny on ajatuksena tulla vain vuodon kanssa toimeen. Tena leidiä pyörän alle...

Nooo, tuppuraisen (siis minun) pyörän kokoaminen jatkui sitten niin onnistuneesti, että laittaessani koppaa paikalleen onnistuin hirttämään tahi muuten hellästi litistämään kytkinvaijerin hengiltä. Oon mie taitava!! :shock:
Eilen hain stormilta uuden tarvikevaijerin, mutta nyt ähkäilen saman pulmasen parissa kuin muutamat muutkin ovat tänne aikojen saatossa kirjoittaneet: Vaijeri on kovin pitkä. Jotkut ovat ratkaisseet pulman pätkimällä vaijerin kuorta (kuortako vain :? ) alapäästä. Onkohan kukaan ratkaissut juttua keksimällä vaijerille yläpäässä jotain vaihtoehtoista reittiä..? Tuntuu että vanhan vaijerin reittiä seuraamalla nyk. vaijeri kohoaa silmukalle nopeusmittarin eteen siinä missä entinen meni mittarin alareunan kohilla tms. Pitänee kokeilla, onnistuuko vanhalla reitillä. Kovin piukkaa mutkaa ei tietenkään saa tulla mihinkään, eikä ainakaan just kahvan viereen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Huhti 25, 2009 11:41 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
azza kirjoitti:
Täällä taas askarrellaan ;D

Kävin ostamassa letkua vaihdeakselin päällystämistä varten, mutten siinä rojektissa lopulta onnistunut. Eturatasta ja ketjua ympäröi pyörässäni suojalevy, joka menee niiiiin liki vaihdeakselia, ettei siihen väliin olisi enää mahtunut minkäänlaista letkua. Eikä ainakaan sitä suht paksua, jota olin ostanut. Mietin vielä, voisko letkua leikellä niin, että se menee akselin tyveen ja tiivistettä vasten vain akselin sivuilta/alapuolelta, muttei sekään tuntunut hyvältä ajatukselta, jos akselin on kuitenkin tarkoitus pyörähtää vähäsenkin vaihdetta vaihtaissa. Ny on ajatuksena tulla vain vuodon kanssa toimeen. Tena leidiä pyörän alle...

Nooo, tuppuraisen (siis minun) pyörän kokoaminen jatkui sitten niin onnistuneesti, että laittaessani koppaa paikalleen onnistuin hirttämään tahi muuten hellästi litistämään kytkinvaijerin hengiltä. Oon mie taitava!! :shock:
Eilen hain stormilta uuden tarvikevaijerin, mutta nyt ähkäilen saman pulmasen parissa kuin muutamat muutkin ovat tänne aikojen saatossa kirjoittaneet: Vaijeri on kovin pitkä. Jotkut ovat ratkaisseet pulman pätkimällä vaijerin kuorta (kuortako vain :? ) alapäästä. Onkohan kukaan ratkaissut juttua keksimällä vaijerille yläpäässä jotain vaihtoehtoista reittiä..? Tuntuu että vanhan vaijerin reittiä seuraamalla nyk. vaijeri kohoaa silmukalle nopeusmittarin eteen siinä missä entinen meni mittarin alareunan kohilla tms. Pitänee kokeilla, onnistuuko vanhalla reitillä. Kovin piukkaa mutkaa ei tietenkään saa tulla mihinkään, eikä ainakaan just kahvan viereen.

Ei se vaijerin kuoren pätkiminen mitään auta - pitäisi pätkiä myös itse vaijeria ja sitten tulisi taas ongelmia vaijerin päiden kanssa. Eli oikeastaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää eläminen sen ylipitkän vaijerin kanssa. Vaijeri kannattaa vetää alkuperäistä reittiä ja jättää se ylimääräinen osuus moottorin ja etulokarin välimaastoon, kun alkuperäinen vaijeri seurailee siististi runkoputkea.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Huhti 25, 2009 17:54 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Raato kirjoitti:
Ei se vaijerin kuoren pätkiminen mitään auta


...joo, paitti että pakko sitä kuorta on näköjään ottaa ainakin vähän pois. Vaijeria ei saa kahvapäästä sopimaan paikalleen säätöruuvinsa kanssa, kun paljasta vaijeria ei tule tarpeeksi näkyviin. Ja kuorta voi pätkiä vain vaijerin alapäästä. Eli eiku purkamaan taas kerran koko hökötys...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Huhti 25, 2009 18:18 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
tekis mieli osallistua 500 satkun rakenteluun mutta taannoin mokasin :yes: :moto:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Huhti 25, 2009 18:29 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Osallistu ihmeessä, kaikki apu on tervetullutta.
Tuli nimittäin jo seuraava mutka matkaan :( . Toisten viesteistä luin tarvikevaijerin muovisesta kuoresta. Kuimmää oon onnistunut ostamaan vaijerin, jossa on muovikuoren alla kierteelle kietastua teräs(?)nauhaa. Ei siihen tunnu pystyvän edes rautasaha. Millähän sen saisi poikki, ja sisällä kulkevan vaijerin vielä pysymään ehjänä...?
Parempi lähteä vaikka pihaa haravoimaan. Ei onnistu tämä. Tänäänkään :|


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Su Huhti 26, 2009 19:48 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 13:44
Viestit: 115
Paikkakunta: Billnäs
Loppu hyvin ja kaikki hyvin. Menihän se vaijeri lopulta paikoilleen ja ihan helposti. :)
Sitä ylimääräistä vaijerilenkuraa voi sitten käyttää vaikka pyykkinaruna kesän kokoontumisissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Ma Huhti 27, 2009 07:28 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
azza kirjoitti:
Raato kirjoitti:
Ei se vaijerin kuoren pätkiminen mitään auta


...joo, paitti että pakko sitä kuorta on näköjään ottaa ainakin vähän pois. Vaijeria ei saa kahvapäästä sopimaan paikalleen säätöruuvinsa kanssa, kun paljasta vaijeria ei tule tarpeeksi näkyviin. Ja kuorta voi pätkiä vain vaijerin alapäästä. Eli eiku purkamaan taas kerran koko hökötys...

Ketjukopassa oleva kytkimen säätöruuvi liian "kireällä" ?

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Ma Huhti 27, 2009 08:31 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
azza kirjoitti:
Raato kirjoitti:
Ei se vaijerin kuoren pätkiminen mitään auta


...joo, paitti että pakko sitä kuorta on näköjään ottaa ainakin vähän pois. Vaijeria ei saa kahvapäästä sopimaan paikalleen säätöruuvinsa kanssa, kun paljasta vaijeria ei tule tarpeeksi näkyviin. Ja kuorta voi pätkiä vain vaijerin alapäästä. Eli eiku purkamaan taas kerran koko hökötys...

5 mm alapuolelta vaijerin kuorta pois... Näin tein minäkin ku lopulta luovutin sen stormin tarvike vaijerin kans äheltämisen. Ei mene sellaisenaan. Ja tosiaan tuli ihan kiva lenkura jossa voi kuivatella vaikka sukat.

Onneks sai edes jotenkin piiloon pleksin taakse, ja miul tuuuupla pituus ku sarvet tuli noin 15 alemmas. :drunk: Onneks ei ollu asennusjuomaa mukana... ois saattanu revetä.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Ma Huhti 27, 2009 09:31 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Vaijeri meni lopulta lyhentämättömänä versiona paikalleen, kun laitoin ensteen vaijerin molemmista päistään kiinni ja sitten vasta aloin taiteilla kaiken ylimääräisen sukankuivatuslenkuran kanssa. Alunperin olin laittanut vaijerin keskeltä yhestä kohasta runkoon kiinni, ja sekös aiheutti ruuhkaa päihin. Ja oli siinä "vähän" muutakin :puna: tietämättömyydestä johtuvaa sekoilua...jälleen kerran. Näemmä näitä oppirahoja makselen aina uuteen osaan tutustellessa.

Kytkimen säätöruuvin säätö oli mielenkiintoinen juttu, kun manuaali neuvoi tekemään sen yhellä tavalla, joka ei toiminut. Täältä voorumilta löysin sitten päinvastaisen tavan, joka sopii "kolmen pallon versiolle" ja sillä sain kytkimen toimimaan ainakin suunnilleen oikein, eli vaihde vaihtuu :)

Jatkoa varmasti seuraa, sillä pyörä ei ole vielä koossa ;) . Kiitos neuvoista, joilla olen päässyt tähän asti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Ma Huhti 27, 2009 11:38 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
azza kirjoitti:
Vaijeri meni lopulta lyhentämättömänä versiona paikalleen, kun laitoin ensteen vaijerin molemmista päistään kiinni ja sitten vasta aloin taiteilla kaiken ylimääräisen sukankuivatuslenkuran kanssa. Alunperin olin laittanut vaijerin keskeltä yhestä kohasta runkoon kiinni, ja sekös aiheutti ruuhkaa päihin. Ja oli siinä "vähän" muutakin :puna: tietämättömyydestä johtuvaa sekoilua...jälleen kerran. Näemmä näitä oppirahoja makselen aina uuteen osaan tutustellessa.

Kytkimen säätöruuvin säätö oli mielenkiintoinen juttu, kun manuaali neuvoi tekemään sen yhellä tavalla, joka ei toiminut. Täältä voorumilta löysin sitten päinvastaisen tavan, joka sopii "kolmen pallon versiolle" ja sillä sain kytkimen toimimaan ainakin suunnilleen oikein, eli vaihde vaihtuu :)

Jatkoa varmasti seuraa, sillä pyörä ei ole vielä koossa ;) . Kiitos neuvoista, joilla olen päässyt tähän asti.


Ystävän neuvo: Pidä sopivan kokoista kuusioavainta mukana. Mikäli vaijerissa on liikaa liikerataa se voi vetää kuulat ylös tasaiselle ja kytkin jumittuu auki. Jos se jumittuu, löysäät kopan pultit jolloin mekanismi vapautuu ja kytkin toimii taas normaalisti. Mikäli näin tapahtuu, löysää vaijeria hieman. Minulla on aika reilustikin löysää kahvassa.

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Ma Huhti 27, 2009 13:49 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
azza kirjoitti:
Vaijeri meni lopulta lyhentämättömänä versiona paikalleen, kun laitoin ensteen vaijerin molemmista päistään kiinni ja sitten vasta aloin taiteilla kaiken ylimääräisen sukankuivatuslenkuran kanssa. Alunperin olin laittanut vaijerin keskeltä yhestä kohasta runkoon kiinni, ja sekös aiheutti ruuhkaa päihin. Ja oli siinä "vähän" muutakin :puna: tietämättömyydestä johtuvaa sekoilua...jälleen kerran. Näemmä näitä oppirahoja makselen aina uuteen osaan tutustellessa.

Kytkimen säätöruuvin säätö oli mielenkiintoinen juttu, kun manuaali neuvoi tekemään sen yhellä tavalla, joka ei toiminut. Täältä voorumilta löysin sitten päinvastaisen tavan, joka sopii "kolmen pallon versiolle" ja sillä sain kytkimen toimimaan ainakin suunnilleen oikein, eli vaihde vaihtuu :)

Jatkoa varmasti seuraa, sillä pyörä ei ole vielä koossa ;) . Kiitos neuvoista, joilla olen päässyt tähän asti.

Kyllä ne ohjeet kolmen kuulan versiollekin löytyy sieltä manuaalista sivulta 319 eli vuoden 1981 supplementistä. Nuo vuosien kuluessa tapahtuneet muutokset tekevät välillä tiedon etsimisen manuaalista hieman haasteelliseksi, kun pitää kahlata myös nuo supplementit läpi :lukea:

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Ma Huhti 27, 2009 14:26 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Jaa, sieltäkö nekin ohjeet ois löytyneet, sivun 319 supplementista :kontrahti:
Kyllä siinä on puuta kaatunut :kuusi: , kun noin monisivuisia manuaaleja tehhään! ja silti tuntuu välillä, ettei meinaa just tarvitsemaansa ohjetta kirjasta löytää (=jos ei jaksa lukea). Onneksi täällä murhettaan jakaen :pc: löytää lisäapuja.
Ja uusia hymiöitä! :boing:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Touko 02, 2009 17:04 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Nyt ois pyörä kasassa, ollut jo muutaman päivän, mutta kun se ei käynnisty. Pikkujuttu sinänsä, mutta kyllä tuo pitempään jatkuvana voi alkaa himppa ärsyttää ;)

Ongelma on jossain sähköisessä ulottuvuudessa. Akku on kunnossa ja täydessä latauksessa. Pyörässä palaa ajovalot, taka+jarruvalo ja vilkut. Vapaan merkkivalo ei syty, eikä öljynpainevalo, tööttö ei toimi ja kun starttinappulaa painaa niin startti naksahtaa, mutta mitään muuta ei tapahdu. Sulakelaatikon tutkin eilen ja pyörän pääsulake näytti ehjältä. Vaihdoin sen, mutta tilanne ei muuttunut miksikään.
Olen nyt tarkistanut rungon pohjaan ja startille menevien johtojen liitokset. Molemmat näyttäisi olevan ok. Irrotin ja rapsutin niitä, suihkautin "kontaktin parantajaa" ja laitoin takaisin. Paljon muuhun kun ei taidot riitä :roll:
Talven aikana oli irti myös vaihtovirtageneraattorin kolme keltaista johtoa. Merkkasin ne irrottaessa ja kuvittelen laittaneeni oikeille pareille takaisin. Niiden liitokset on ihan sikatiukat, enkä viitsisi "turhaan" niitä enää aukaista, mutta voisko niiden johtojen väärin kytkeminen aiheuttaa tällaista..? Onko pyörälle waarallista, jos nyt irrottelisin niitä kolmea johtoa ja koittaisin liittää uudelleen ristiin rastiin eri tavalla??

Paljon muita johtoja en talvella irrottanutkaan, vain nuo pakolliset, että sain moottorin pois paikaltaan. Tässä on vähän niinku neuvoton olo, kunnei tiedä ja keksi, mitä seuraavaksi kokeilisi. Vinkkejä kellään? :help:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Touko 02, 2009 18:08 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Kolmen keltaisen järjestyksellä ei ole mitään väliä.

(ei ne kawasakilla sentään niin ilkeitä ole olleet että pitäisi jotenkin mittaamalla saada selville miten kukin kolmesta samanvärisestä ja samalla liittimellä olevasta johdosta pitäisi kytkeä)

[Edit]Toimiiko jarruvalo?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Touko 02, 2009 18:58 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Jarruvalo palaa. Lamput siis palaa, mutta mittaritaulu ja pyörä itse pysyy pimeänä.

...vai ei niitten johtojen järjestyksellä ole väliä. Hyvä sinänsä, eivät voi ainakaan olla väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Touko 02, 2009 19:54 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
azza kirjoitti:
Jarruvalo palaa. Lamput siis palaa, mutta mittaritaulu ja pyörä itse pysyy pimeänä.

...vai ei niitten johtojen järjestyksellä ole väliä. Hyvä sinänsä, eivät voi ainakaan olla väärin.

Kai muistit laittaa koneeseen kiinni sen paksun mustan maajohdon (koneen vasemmalla puolella)?

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Touko 02, 2009 21:43 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Maajohto, koneen vasemmalla puolella, tai oikeastaan koneen alla. On se paikallaan. Pariinkin kertaan laitettuna, välillä rapsuteltuna ja hipsuteltuna.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Su Touko 03, 2009 01:12 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
azza kirjoitti:
Maajohto, koneen vasemmalla puolella, tai oikeastaan koneen alla. On se paikallaan. Pariinkin kertaan laitettuna, välillä rapsuteltuna ja hipsuteltuna.

Koneen alla? Ettet vain ole hipsutellut öljynpainevalon piuhaa (ks. huoltomanuaali s. 81 kuva E136)? Koneen maajohto on ainakin alunperin takajarruvalokatkaisijan varjossa heti ylimmäisen koneen kiinnityspultin alapuolella (huoltomanuaali s. 94 F11) - sieltä pitäisi löytyä paksu musta johto suoraan akun miinusnavasta. Meinaan vaan, kun nuo oireet kuuloostaisi kovasti siltä, että koneen maapiuha on irti!

(Mitä minä oikein kirjoittelin tuossa aiemmin eli meni oikea ja vasen sekaisin - maajohto on siis koneen oikealla puolella :oops: )

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Su Touko 03, 2009 03:11 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Niinpä näkyykin olevan öljynpainevalon piuha, jota olen hipsutellut!!! Heureka! Maajohdosta ei siis ole toistaiseksi mitään havaintoa. Voip hyvin olla irti. Jummijammi, toivottavasti on niin! Sitten tämäkin mysteeri saattaa ratketa :yes:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Su Touko 03, 2009 17:14 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Maajohto oli kuin olikin irti, eli jälleen kerran iso kiitos tri Raadolle ensluokkaisesta oireiden tunnistamisesta ja ensiavun neuvomisesta :)) !!! Jostain syystä pyörässäni ei ole manuaalin neuvomassa paikassa valmista kohtaa, mihin johdon voisi kiinnittää, joten pitää kehitellä sille joku hyvä paikka. Tänään viritin johdon rautalangalla runkoputkeen kiinni, jatkossa paremmin johonkin..

Pyörää en saanut vieläkään käyntiin, mutta mittaritauluun sentään syttyi jo vapaan valo ja öljynpainevalo. Edistystä sekin. Muttamutta: sivutuen kanssa sai pelleillä vähänkö ja paljon. Tästä pyörästä on kaiketi ohitettu (?) se sivutuen katkaisija tms, koska aiemmin ei sivutuen asento ole vaikuttanut koneen käynnistymiseen pätkän vertaa. Nyt mittaritaulun valot suostui syttymään vain jos tökin alhaalla olevaa sivutukea vähän erilaiseen asentoon. Ja jos nostin (valojen palaessa) sivutuen ylös, niin valot napsahti heti pimeiksi. Hmmmmm... Jotain mätää sivutuenmaalla?? :huh: Koitin pyörän käynnistämistä sivutuki alhaalla ja ylhäällä, mutta aina oli saldona startin naksahdus ja mittaritaulun meno pimeäksi.

Askartelu jatkuu lähipäivinä maajohdon kunnollisella kytkemisellä ja sivutuen katkaisijan sielunelämään tutustumisella ja luultavasti dekapitoimisella. Muista viestiketjuista olen ollut ymmärtävinäni, ettei sillä katkaisijalla kauheast hyviä ominaisuuksia ole.

Tämmöttist väliaikatietoa tänään. Onneksi nämä viat tuntuu olevan kohtuullisen yksinkertaisia. Milloin on ruuvia löysällä ja milloin joku osa on unohtunut voidella :vislaa: . Vaikka ovat yksinkertaisia vikoja, niin ilman teidän kokeneempien apuja olisivat moninkertaisesti liian vaikeita yksinkertaisille kyvyilleni. Eikö sitä ruukatakin sanoa, että jokaiselle annetaan sen verran haastetta elämään kuin kykenee ottamaan vastaan :tooth:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: Su Touko 03, 2009 18:52 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
azza kirjoitti:
Maajohto oli kuin olikin irti, eli jälleen kerran iso kiitos tri Raadolle ensluokkaisesta oireiden tunnistamisesta ja ensiavun neuvomisesta :)) !!! Jostain syystä pyörässäni ei ole manuaalin neuvomassa paikassa valmista kohtaa, mihin johdon voisi kiinnittää, joten pitää kehitellä sille joku hyvä paikka. Tänään viritin johdon rautalangalla runkoputkeen kiinni, jatkossa paremmin johonkin..

Pyörää en saanut vieläkään käyntiin, mutta mittaritauluun sentään syttyi jo vapaan valo ja öljynpainevalo. Edistystä sekin. Muttamutta: sivutuen kanssa sai pelleillä vähänkö ja paljon. Tästä pyörästä on kaiketi ohitettu (?) se sivutuen katkaisija tms, koska aiemmin ei sivutuen asento ole vaikuttanut koneen käynnistymiseen pätkän vertaa. Nyt mittaritaulun valot suostui syttymään vain jos tökin alhaalla olevaa sivutukea vähän erilaiseen asentoon. Ja jos nostin (valojen palaessa) sivutuen ylös, niin valot napsahti heti pimeiksi. Hmmmmm... Jotain mätää sivutuenmaalla?? :huh: Koitin pyörän käynnistämistä sivutuki alhaalla ja ylhäällä, mutta aina oli saldona startin naksahdus ja mittaritaulun meno pimeäksi.

Askartelu jatkuu lähipäivinä maajohdon kunnollisella kytkemisellä ja sivutuen katkaisijan sielunelämään tutustumisella ja luultavasti dekapitoimisella. Muista viestiketjuista olen ollut ymmärtävinäni, ettei sillä katkaisijalla kauheast hyviä ominaisuuksia ole.

Tämmöttist väliaikatietoa tänään. Onneksi nämä viat tuntuu olevan kohtuullisen yksinkertaisia. Milloin on ruuvia löysällä ja milloin joku osa on unohtunut voidella :vislaa: . Vaikka ovat yksinkertaisia vikoja, niin ilman teidän kokeneempien apuja olisivat moninkertaisesti liian vaikeita yksinkertaisille kyvyilleni. Eikö sitä ruukatakin sanoa, että jokaiselle annetaan sen verran haastetta elämään kuin kykenee ottamaan vastaan :tooth:

Kyllä siinä se paikka on joskus ollut, mutta tod. näk. joku on joskus vääntänyt maajohdon kiinnityspultin poikki (nimim. kokemusta on). Yksi hyvä paikka maajohdolle on koneen lohkon 6 mm pultti tai sitten kytkinkopan kiinnityspultti. Pääasia että kone ja akun miinusnapa on kunnolla, riittävän paksulla johdolla yhteydessä toisiinsa.

Kuullostaa myös siltä, että sivutuen katkaisijan kytkennöissä on jotain sanomista - sillä ei nimittäin pitäisi olla mitään tekemistä mittarivalojen palamiseen...

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Touko 09, 2009 17:46 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Askartelu jatkuu :nails:
Virtahuolet selvisivät kun sain maajohdon kunnolla runkoon kiinni. Nyt kone käynnistyy ja käy nätisti! Olisi kiva jo lopulta :moto: mutta kompuroin edelleen lillukanvarsissa :cycle: ja törmäilen selkeisiin seiniin :kiipeaa:

Nääs kytkinvaijerin säätäminen tuo harmaita hiuksia..

z1109r kirjoitti:

Ystävän neuvo: Pidä sopivan kokoista kuusioavainta mukana. Mikäli vaijerissa on liikaa liikerataa se voi vetää kuulat ylös tasaiselle ja kytkin jumittuu auki. Jos se jumittuu, löysäät kopan pultit jolloin mekanismi vapautuu ja kytkin toimii taas normaalisti. Mikäli näin tapahtuu, löysää vaijeria hieman. Minulla on aika reilustikin löysää kahvassa.


Kuulien kiipeilyilmiöön olen tutustunut ja toiseen ääripäähän, eli kahvan löysyyteen niin, ettei kytkin irrota ollenkaan. Olen säätänyt vaijeria kerta toisensa jälkeen ja saan vaihteet vaihtumaan koneen ollessa pois päältä. Mutta kun koneen käydessä laitan vaihteen silmään pöksähtää kone sammuksiin tai parhailla yrityksillä saan sen pysymään käynnissä mutta mopo koittaa kovast mennä etiäpäin. Eli kytkin ei irrota vaikka kahva on pohjassa. Lisäksi saan vaihteet toimimaan vain jonkin aikaa niillä "parhaillakin säädöilläni". Jonkun aikaa kokeiltuani vaihde ei enää mene päälle, tai ei enää mene vapaalle. Tänäänkin kokeilin ja askartelin aikani, mutta usko loppui omiin taitoihin (no ne on monesti jo mitättömiksi nähty! :D ) ja siihen, onko tuota vaijeria edes mahdollista saada toimimaan. Kysymys SlowMasalle ja muille, jotka ovat liian pitkän (?) vaijerin kanssa onnistuneet: Miten se oikea säätö on löytynyt? Milli milliltä kokeilemalla? Onko kytkin sitten toiminut pidempään kunnolla kun säätö on löytynyt? Ihmetyttää tuokin, että miksi saan säädöillä vaihteet toimimaan jonkin aikaa, mutta sitten taas jumittuu tai lakkaa vain vaihtumasta. Tyhmänä oon, jälleen kerran.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pyörän kokoamista
ViestiLähetetty: La Touko 09, 2009 20:43 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Oletko säätänyt myös sen kolmikuulaisen avaussysteemin ennen vaijerin säätöä?
- ensin suojaluukku auki (kaksi ruuvia ja luukku pois)
- sitten lukitusmutteri löysälle
- väännettään säätöruuvia hahlosta kunnes tuntuu vastus ja siitä neljänneskierros takaisin
- kiristetään kukitusmutteri (samalla pidetään säätöruuvi paikoillaan)

Ja onhan kopan kaikki kiinnitysruuvit kiinni ja ok.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Viimeksi muokannut oojala päivämäärä Su Touko 10, 2009 08:27, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com