Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Huhti 27, 2024 21:04

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Bensaa vuotaa gpz-750 vm.85?
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 11:25 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 15, 2006 22:49
Viestit: 31
Paikkakunta: Pohojammaa Laihia
Ajelin n. 2viikkoa sitten ilmajäähy-kawallani. Tankkiin jäi bensaa ehkä n 1/3 tankillista.
Menin nyt 2 viikon jälkeen varastoon ja sieltä tuli vastaan bensanhajuinen yllätys.
Betonilattialla 80cm-60cm kokoinen keltainen lätäkkö joka haisee bensalta.
Hana ollut pri asennossa, laitoin pelin käyntiin ja tankin varoitusvalo vilkkuu, eli tyhjäksi on vuotanut. Mistä ensimmäisenä etsii vikaa? On vissiin paras kun tankkaa ja seuraa mistä kuseksii.
Onko vika hanassa vaiko kaasareissa. Ja pystyykö tumpelo suoriutua viasta jos se on kaasareissa :eitieda:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 12:16 
Poissa

Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 20:50
Viestit: 90
Paikkakunta: IMATRA
Veikkaan kaasareita. :toks: Eikös pri asento ole "pakkosyöttö" eli alipaine ei ole mukana tässä toiminnossa. Neulaventtiilin välissä roskaa tai uimurikoho vuotaa :eitieda:

_________________
TRIPLE -72


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 12:37 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
PRI on nimenomaan se pakkosyöttöasento. Itse en lähtisi kovin suuria kaasarin purkusessioita tekemään, jos kaasarit eivät ajossa kostu ulkoapäin eivätkä tulvi yli. On nimittäin melkeinpä sääntö, että tankki tyhjenee kaasareiden kautta, jos hana unohtuu PRI-asentoon pitkäksi aikaa - neulaventtiilien kyky sulkea bensan valuminen on moisessa tapauksessa todella rajallinen, ne aukeavat todella pienestä paineesta.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 14:46 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 15, 2006 22:49
Viestit: 31
Paikkakunta: Pohojammaa Laihia
No niin, kävin hakemassa kannulla bensaa ja tankkasin 5litraa kun pyörä oli keskiseisontatuella.
Bensaa ei alkanut vuotaa. Laitoin käyntiin tein pienen lenkin, ei käy kunnolla. Ehkä alussa veti kunnolla ensimmäiset 600m ja sen jälkeen käy 2.lla-3.lla. Kotipihaan kun pääsi niin sammui kun kaasusta päästi. Laitoin sivutuelle pyörän ja sitten alkasi bensaa nokottaa. Paikka mistä vuotaa
löytyy niinkin erikoisesta paikasta kun vaihdekepin takaa moottorinkopan alta.Koppaa en vielä avannut. Laitoin keskituelle pyörän ja vuoto loppui. Ajosta talliin jätetty, ihme tapaus mutta
eiköhän se siitä jotenkin selviä. Missä kannattaisi teettää jonkin sortin koneremppa tälläseen vanhempaan pyörään kun omat taidot ei siihen piisaa. Saattais olla aiheellista ja mitäköhän mahtanee maksaa? Jotenkin vaan on tuntunut jo pitemmän aikaa ettei käy niin kun pitäis.
Kulkee kyllä ihan ok ja yläkierroksilla vetänyt tähän asti moitteetta. Ajotkin jäänyt vähälle
kun ei mielestäni täysin pelitä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 15:39 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 15, 2006 22:49
Viestit: 31
Paikkakunta: Pohojammaa Laihia
Eli joo, hemmetti kaasarit on tulvinut kaiketi jostakin syystä öljytilaan asti.
Olis ollut varmaan parempi kun olisin ajokierroksen jättänyt tekemättä.
Öljyn.tark.linssistä kun katsoo näkyy vain ja ainoastaan mustaa.
Betonilattialla oleva bensalaikkukaan ei ole haihtunut koska siinä
on tietysti moottoriöljyä seassa sen verran paljolti. aargh.
tulikohan vahinkoa ajolenkin takia kuin paljon :takoo:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 22:11 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Jeps, jos hana jää auki tai pri-asentoon tai vuotaa, niin ensin tarkistus ettei ole vuotanut koneen öljyjen joukkoon. Joskus myös sylinteri voi olla täynnä bensaa, jolloin eka käynnistysyritys voi vääntää kampiakselin, kiertokangen tms.

Jos öljytila täynnä bensaa, on ainakin öljyt vaihdettava ensin ja uudet tulpat, sitten voi miettiä mitä remonttia vaatii ja paljonko tuhoa mahdollisesti lenkki teki, itse veikkaisin ettei muutama sata metriä vielä konetta tuhonnut.

Mahdollisesti ilmanputsari yms. minne bensaa on valunut on syytä tarkistaa myös.

Hanan kunto syytä selvittää, pri asentoon ei sovi jättää, on tarkoitettu vain pidemmän käyttökatkon jälkeen että saadaan kuivuneet kohokammiot kaasareissa täytettyä.

Kaasareitten tulviminen ei ole muuten erikseen huolestuttavaa ellei ole jatkuvaa, tosiaan pienikin roska tai ruosteenmurunen riittää neulaventtiilin vuotamiseen. Usein saa huuhtelemalla poistettua ainakin jos kyseisen kaasarin kohokammion saa vielä tyhjennettyä, että neulaventtiili avautuu enemmän.

[Edit]Vaikka ohje tulee myöhässä, ei ole tarkoitus mitenkään jälkiviisastella, mutta seuraava jolle käy ja lukee tarkistanee öljyt...

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 25, 2009 04:44 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
hunteri kirjoitti:
Eli joo, hemmetti kaasarit on tulvinut kaiketi jostakin syystä öljytilaan asti.
Olis ollut varmaan parempi kun olisin ajokierroksen jättänyt tekemättä.
Öljyn.tark.linssistä kun katsoo näkyy vain ja ainoastaan mustaa.
Betonilattialla oleva bensalaikkukaan ei ole haihtunut koska siinä
on tietysti moottoriöljyä seassa sen verran paljolti. aargh.
tulikohan vahinkoa ajolenkin takia kuin paljon :takoo:

Eipäs nyt panikoida: kaasareissa ja ilmanputsarissa on ylivuotoletkut, joista tulviva bensa valuu. Jos joku noista letkuista loppuu sopivaan paikkaan koneen taakse, niin helposti näyttää siltä, että vuotaa ketjukopan alta. Jos olisi vuotanut öljytilaan, niin se ei olisi vuotanut sieltä ulos ihan lorona, koska öljytilasta ei ole aukkoja ulos.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 25, 2009 07:33 
Poissa

Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 20:41
Viestit: 334
Paikkakunta: kangasala
Raato kirjoitti:
Eipäs nyt panikoida: kaasareissa ja ilmanputsarissa on ylivuotoletkut, joista tulviva bensa valuu. Jos joku noista letkuista loppuu sopivaan paikkaan koneen taakse, niin helposti näyttää siltä, että vuotaa ketjukopan alta. Jos olisi vuotanut öljytilaan, niin se ei olisi vuotanut sieltä ulos ihan lorona, koska öljytilasta ei ole aukkoja ulos.




Samaa mieltä kans. Ja kun bensa on walunu kaasareitten yliwuotoputkista alas niin on alas tullessaan NS:pessyt moottoria ulkopuolelta ja yleensähän sitä öljyä ja ketjuraswaa on kuitenkin sie sun täällä ja se oljy/raswa on siitä sinne lattialle tullu.

_________________
Kroppa on nelikymppisen,mutta mieli on kakskymppisen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 25, 2009 11:29 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
En kyllä tuosta GPZ-750:stä tiedä, mutta kaikissa kaasareissa ei ole noita ylivuotoputkia olemassa (miksiköhän ei) ja koska öljymäärän nousu on helppo tarkastaa niin ilman muuta ensin kannattaa öljysilmää ainakin tarkastella jos neulaventtiilit on vuotaneet.

Joillain vehkeillä on (sivutuella?) taipumus uittaa myös koneeseen päin bensaa, jos tietää koneella taipumuksen, mikä ettei myös tarkista ettei männän päällä ole bensaa . (toki jos on perinteiset kaasarit ylivuotoletkuilla noin ei käy kai ikinä tai ellei letku ole tukossa... )

Ilmanputsarin koteloon voi kertyä isompikin määrä bensaa, joka ehkä voisi tulpatkin kastella rikkaalla seoksella, ja sieltä voi riittää paljonkin liruteltavaksi maahan asti (kotelossakaan ei ole aina mitään kunnon ylivuotoletkua, toki minulla nyt ruiskupeli)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 25, 2009 19:49 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
HEP.

Miul "limiitti" kusi alleensa aina sivutuella. Oli hana mis asennos tahansa, vuoti bensahanasta. Paitsi silloin kun nostin keskituelle!!
Ostin stormin korjaussarjan ja totesin että hanan kalvo ja yksi O-rengas oli tullu tiensä päähän. Nyt tuntuu pysyvän bensat tankissa. Tosin sitä ruostehiekkaa oli taas ihan joka paikassa, tunkenu itteään sinne O-renkaiden väliin.

2 viikkoo seiso ja 5 ltr tallin puulattialla kivasti imeytettynä. Hana on alipaine sellainen.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 26, 2009 00:05 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
oojala kirjoitti:
En kyllä tuosta GPZ-750:stä tiedä, mutta kaikissa kaasareissa ei ole noita ylivuotoputkia olemassa (miksiköhän ei) ja koska öljymäärän nousu on helppo tarkastaa niin ilman muuta ensin kannattaa öljysilmää ainakin tarkastella jos neulaventtiilit on vuotaneet.

Joillain vehkeillä on (sivutuella?) taipumus uittaa myös koneeseen päin bensaa, jos tietää koneella taipumuksen, mikä ettei myös tarkista ettei männän päällä ole bensaa . (toki jos on perinteiset kaasarit ylivuotoletkuilla noin ei käy kai ikinä tai ellei letku ole tukossa... )

Ilmanputsarin koteloon voi kertyä isompikin määrä bensaa, joka ehkä voisi tulpatkin kastella rikkaalla seoksella, ja sieltä voi riittää paljonkin liruteltavaksi maahan asti (kotelossakaan ei ole aina mitään kunnon ylivuotoletkua, toki minulla nyt ruiskupeli)

Muistaakseni GPZ750:ssä on kaasareiden ylivuotoletkut ja putsarikopassa myös poistoletku.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 26, 2009 20:50 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
Raato kirjoitti:
oojala kirjoitti:
En kyllä tuosta GPZ-750:stä tiedä, mutta kaikissa kaasareissa ei ole noita ylivuotoputkia olemassa (miksiköhän ei) ja koska öljymäärän nousu on helppo tarkastaa niin ilman muuta ensin kannattaa öljysilmää ainakin tarkastella jos neulaventtiilit on vuotaneet.

Joillain vehkeillä on (sivutuella?) taipumus uittaa myös koneeseen päin bensaa, jos tietää koneella taipumuksen, mikä ettei myös tarkista ettei männän päällä ole bensaa . (toki jos on perinteiset kaasarit ylivuotoletkuilla noin ei käy kai ikinä tai ellei letku ole tukossa... )

Ilmanputsarin koteloon voi kertyä isompikin määrä bensaa, joka ehkä voisi tulpatkin kastella rikkaalla seoksella, ja sieltä voi riittää paljonkin liruteltavaksi maahan asti (kotelossakaan ei ole aina mitään kunnon ylivuotoletkua, toki minulla nyt ruiskupeli)

Muistaakseni GPZ750:ssä on kaasareiden ylivuotoletkut ja putsarikopassa myös poistoletku.


Kyllä, kaasaripatterissa on kaksi ylivuoto lähtöä ja putsarikotelossa on myös poistoreikä/letku

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 26, 2009 20:55 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 15, 2006 22:49
Viestit: 31
Paikkakunta: Pohojammaa Laihia
Do diin. Päästin öljyt pois ja bensaahan siellä oli seassa vahvalti.
Tuli varmaankin 5l tavaraa vaikka öljytilavuus on se 3,5l.
Laitoin shell x100 superit 10w-30 sisälle+uusi öljynsuodatin sekä
tulpat. Kone lähti hörpöttämään heti startatessa. Ajelin n.30km
ja sehän toimii taas niin normaalisti kun on tähän asti toiminut.
Selvisin siis säikähdyksellä :moto: Kiitoksia vain paljolti ongelmani
myötäelijöille. Pitäis tuohon silti varmaan kansiremppa jossain teettää
kun tyhjäkäynti/alakierros-käynti ei ole mielestäni niin ku pitäis ja
ilmeni kaikenlisäksi sen jälkeen kun toisesta koneesta siihen kansi vaihdettiin.
No kaiken kaikkiaan tulipa pestyä kone bensa-öljy seoksella puhtaaksi.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com