Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 06:37

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZR-7 nokkaketjun kiristin
ViestiLähetetty: To Heinä 16, 2009 15:16 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 15:00
Viestit: 34
Paikkakunta: Muaninka
Kysymys olisi siis ZR-7:n nokkaketjun kiristimestä.
Onko ainoa järkevä vaihtoehto Genuine Parts ja 128 €, kiitos ja näkemiin? :noidea:
Kuva
Vai kannattaako tarvikeosa?
Onko mitään järkeä siviiliajossa Dragrace.fi:n 59 euron ruuvattavassa versiossa?
http://www.dragrace.fi/catalog/product_info.php?cPath=56_412&products_id=11323 :hammer:

Kiristin lienee sama kuin mm. Z650 ja Zephyr 750ssa.

Muokkausta:
Huoltokirjan mukaan kiristin on purettavissa ja vaihdettavissa tappi (?) sisälle.
http://www.jaaskelainen.fi/jvt/nokkaketjunkiristimenvaihto.jpg
Mitä tässä nyt olisi järkevintä tehdä?

Vielä ei ole oireita, mutta koska en tiedä huoltohistoriaa tarkemmin, varautuisin tähän ajoissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 17, 2009 01:38 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
Pitemmän päälle järkevin vaihtoehto on hankkia tuo Apen kiristin - se toimii varmasti. Ainoa varottava asia Apen kiristintä käytettäessä on se, että ei kiristä liikaa: kiristintä kiristetään pelkästään sormin samalla konetta kampuran päästä pyörittäen ja sitten 1/6 kierrosta takaisin ja lukitusmutteri kiinni.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 20, 2009 17:57 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 15:00
Viestit: 34
Paikkakunta: Muaninka
Kiitoksia Raato,
löysin netistä maininnan, että hienosäätö tehdään sitten käsin, koneen ollessa käynnissä:
http://www.kawiforums.com/zzr600-zx-6r-old-school/46204-ape-cam-chain-tensioner.html
http://www.ldrider.ca/techpages/camchaintensioner-manual.htm
Uskaltaako näin tehdä? Äkkiseltään tuntuu hurjalta... toisaalta onhan sitä jo kiristetty kenties riittävästi, joten äänen sävyjä voinee säätää näin kätevästi lennossa ;)
En ole vastaavaa koskaan tehnyt, joten kuinka käytännössä toimin?
Pyörä keskituella, saadakseni kampiakselin pyörimään kytken vaihteen, pyöritän takarengasta vai avaan koneen kyljestä ja siitä käännän kampiakselia oikeaan suuntaan?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 21, 2009 02:24 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
jj40 kirjoitti:
Kiitoksia Raato,
löysin netistä maininnan, että hienosäätö tehdään sitten käsin, koneen ollessa käynnissä:
http://www.kawiforums.com/zzr600-zx-6r-old-school/46204-ape-cam-chain-tensioner.html
http://www.ldrider.ca/techpages/camchaintensioner-manual.htm
Uskaltaako näin tehdä? Äkkiseltään tuntuu hurjalta... toisaalta onhan sitä jo kiristetty kenties riittävästi, joten äänen sävyjä voinee säätää näin kätevästi lennossa ;)
En ole vastaavaa koskaan tehnyt, joten kuinka käytännössä toimin?
Pyörä keskituella, saadakseni kampiakselin pyörimään kytken vaihteen, pyöritän takarengasta vai avaan koneen kyljestä ja siitä käännän kampiakselia oikeaan suuntaan?

Toimitaan seuraavasti: pyörä keskituelle ja oikean puoleinen koppa irti. Tuon kopan alta paljastuu kampiakselin päästä 17 mm:n mutteri, josta kampiakselia pyöritetään myötäpäivään ja samalla kiristetään sormin Apen kiristinpulttia. Kun Ape ei enää kiristy, niin laitetaan kone käymään ja tyhjäkäynnillä vielä tarkistetaan kiristyykö Ape sormin enää lisää. Kun ei enää kiristy, niin kone sammuksiin ja löysytetään Apea se 1/6 kierrosta ja kiristetään lukistusmutteri varoen ettei itse kiristinpultti pyöri yhtään mukana - ts. pidetään yhdellä kiintoavaimella kirityspulttia paikallaan ja toisella kiristetään lukitusmutteri (ei tarvitse kiristää ihan apinanraivolla).

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 26, 2018 08:09 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 16, 2015 21:26
Viestit: 68
Jatkan tähän vaikka isommasta ilmakawasta (gpz 1100) kyse. Minulla on nyt paikallaan Ape kopio ketjunkiristin ja olen sitä tässä säätänyt pariin otteeseen.. Viimeisin yritys oli tuon Raadon yllä mainitseman ohjeen mukaan. Moottorin ollessa käynnissä kiristin sormin niin tiukkaan kun sain. Kädessä oli vielä kumipintainen hanska eli sain kyllä pitävän otteen säätöpultista. En kuitenkaan saanut sormivoimin kirittyä ns. liian tiukalle että olisi vinkumista alkanut kuulua. Sen huomasin kyllä että kun kiristin sormin tappiin asti niin kierrokset tippui pikkusen eli oletan että sillon on menny jo turhan tiukalle. Kiristin niin tiukkaan kun käsin sain ilman että kierrokset tippui ja otin sen 1/6 kierrosta takaisin. Lenkkiavaimelle en kiristystä tehnyt kun se kiellettiin joka paikassa mistä näitä ohjeita katselin.

Ongelma on nyt se että arveluttaa vieläkin tuo tiukkuus. Paikallaan kun käyttää kierroksia niin kierrosten tippuessa kuuluu semmonen ääni mikä vois periaatteessa kuulua ketjusta. Voi myös olla että kuuluu pakoputken sisäputken resonoinnista viime kesänä oli semmonen ongelma ja muistelen että saman tyyppinen ääni oli. Varmuutta en pysty sanomaan. Pieniä resonointeja tuntuu kuuluvan vähän joka paikasta paikallaan kaasutellessa ni alkaa jo vainoharhaseksi tulemaan.. :(

_________________
GPZ 1100 -84


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 26, 2018 19:31 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
JarnoMensonen kirjoitti:
Jatkan tähän vaikka isommasta ilmakawasta (gpz 1100) kyse. Minulla on nyt paikallaan Ape kopio ketjunkiristin ja olen sitä tässä säätänyt pariin otteeseen.. Viimeisin yritys oli tuon Raadon yllä mainitseman ohjeen mukaan. Moottorin ollessa käynnissä kiristin sormin niin tiukkaan kun sain. Kädessä oli vielä kumipintainen hanska eli sain kyllä pitävän otteen säätöpultista. En kuitenkaan saanut sormivoimin kirittyä ns. liian tiukalle että olisi vinkumista alkanut kuulua. Sen huomasin kyllä että kun kiristin sormin tappiin asti niin kierrokset tippui pikkusen eli oletan että sillon on menny jo turhan tiukalle. Kiristin niin tiukkaan kun käsin sain ilman että kierrokset tippui ja otin sen 1/6 kierrosta takaisin. Lenkkiavaimelle en kiristystä tehnyt kun se kiellettiin joka paikassa mistä näitä ohjeita katselin.

Ongelma on nyt se että arveluttaa vieläkin tuo tiukkuus. Paikallaan kun käyttää kierroksia niin kierrosten tippuessa kuuluu semmonen ääni mikä vois periaatteessa kuulua ketjusta. Voi myös olla että kuuluu pakoputken sisäputken resonoinnista viime kesänä oli semmonen ongelma ja muistelen että saman tyyppinen ääni oli. Varmuutta en pysty sanomaan. Pieniä resonointeja tuntuu kuuluvan vähän joka paikasta paikallaan kaasutellessa ni alkaa jo vainoharhaseksi tulemaan.. :(



Kun koneen kierrätyksen jälkeen kaasu löysätään, alkaa kampura jarruttamaan, jolloin ketju kiristyy voimakkaammin nokketjun kiristintä vasten ja ketjun löysät menevät koneen etupuolelle hetkellisesti. GPZ 1100 koneessa on nuo laahaimet, joita vasten ketju hankaa.

Vanhemmissa Z1 koneissa taas on rullaketju ja useita ohjuripyöriä matkalla, joitten kautta ketju mutkittelee hieman enemmän. Niissä löysä ketju pääsee moottorijarrulla lyömään sylinterilohkon etupuolella olevaa lyhyttä laahainta vasten, joka usein katkeaa yläpäästään ja jää rohisemaan akselinsa varassa ketjua vasten. Aikansa kuluttuaan siitä jää vain tynkä akselitappien ympärille.

Se kuulemasi ääni ei siis ole vaarallinen, vaan johtuu ketjun vapaasta liikkeestä kuorman mukaan, kun mekaaninen kiristin jättää pienen pelivaran käyntivälyksen takia.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com