Joo, mää kanssa tyhmyyttäni laitoin tuollaisen Ho**an sarjan Zephyriin, ja tuloksena katastrofi. On pitänyt pistää oikeen oma topicci aiheesta, mut enpä ole laiskuudeltani kyennyt. Nyt kun tuli asia puheeks, niin varoituksena olkoon tämä.
Virhe nimittäinkin oli tuo vääränkokoinen O-rengas, joka on tietenkin tarkoitettu vain ja ainoastaan tuohon H-merkkiseen, ei muihin. Ei ainakaan 1100 Kawaan.
Kävi nimittäin niin, että viime kesänä ajeltuani kevään öljyn ja suodattimen vaihdon jälkeen noin kuukauden päivät ja parituhatta kilomeetteriä, rivakan risteyksestä lähdön jälkeen kun kakkonen oli saatu pesään ja kaasu auki, alkoi pyörän perä nuljua todella erikoisesti. No, kerkesin helläämään kaasukapulasta
ja sain kun sainkin vauhdin putoamaan kaatumatta. Nopeuden pudottua kurkkasin takarengasta ajatellen että se oli tyhjentynyt salamannopeasti ja nuljutti pelottavasti koko pyörää.
Mutta mutta
vilkaistessani takakurraa, ihmetykseni oli melkoinen kun koko pyörän takapää kiilteli öljystä ja takana asfaltissa näkyi n. 200-300 metrin mittainen öljyvana. Mitä helvataa, ajattelin, pysähdyttyäni potkaisin mopon sivujalalle ja heittäydyin alle tutkimaan tilannetta. Ensimmäinen ajatus oli suodattimen kannen löystyminen, ja sitä kautta öljyn karkaaminen takarenkaalle. Ei tietystikään työkaluja mukana, joten soitto kaverille, jotta otas avaimia mukaan ja hurautat tänne tien poskeen.
Avaimen saavuttua koetin kiristää suodattimen kantta, mutta eipäs ollutkaan löysällä, ja kokeillessani konetta käymään, se sylki öljyä ulos kuin härkä vertä kurkustaan, juurikin tuolta suodattimen kannen välistä.
Joten uusi reissu kaupunkiin hakemaan peräkärryä ja Kawa talliin. Saatuani suodattimenkannen o-renkaan käteeni, totesin sen olevan n. 10 millin matkalta vaakasuorassa halki, josta öljysuihku oli suuntautunut suoraan takarenkaalle n. satasen vauhdissa. Tiiviste oli siis ollut hieman liian iso uraansa, ja uran terävä reuna oli halkaissut sen.
Oireet tosin näkyivät vasta, kuten sanottua, paljon jälkeen asennuksen!
Risteyksestä alkaa satasen rajoitus ja tie kaartaa loivasti oikealle, joten tilannetta voi hyvin kutsua rallimiesten slangilla "happipaikaksi", ja jälkeenpäin on tullut mieleen kaikkea mitä jos-ajatusta...
Opetuksena, ÄLÄ sekoita Ho**an osia Kawasakiin...