Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Touko 11, 2024 15:44

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Zephyr 750 huoltovinkkejä
ViestiLähetetty: Ke Syys 28, 2011 08:43 
Poissa

Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 08:18
Viestit: 4
Tuli hankittua Zephyr 750 -99 jossa kilometrejä kertynyt 38 tkm. Huoltohistoriasta ei ole tarkkaa tietoa ja kaipaisinkin vinkkejä mitä kannattaisi mahdollisesti käydä läpi/huoltaa.

Lyhyen tutustumisen jälkeen en ole löytänyt mitään varsinaista huolen aihetta. Kone käy nätisti. Ilmeisesti kytkimestä? lähtevä kolina pienillä kierroksilla ja vaihteiden rusahtelu ovat ominaisuuksia eivätkä vikoja? Imukurkkujen kumit näyttivät hiukan jo haurastuneilta, mutta ei tunnu että käyntiin olisi vaikutusta.

Löytyykö Tuusulan lähistöltä hyvää Kawa huoltoa jota voisitte suositella?

Mukavan tuntuinen pyörä ajella ja ulkonäkökin on kohdillaan. 8)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 30, 2011 13:58 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 15, 2006 16:19
Viestit: 236
Paikkakunta: Raisio
[quote="MJK"]Tuli hankittua Zephyr 750 -99 jossa kilometrejä kertynyt 38 tkm. Huoltohistoriasta ei ole tarkkaa tietoa ja kaipaisinkin vinkkejä mitä kannattaisi mahdollisesti käydä läpi/huoltaa.

Lyhyen tutustumisen jälkeen en ole löytänyt mitään varsinaista huolen aihetta. Kone käy nätisti. Ilmeisesti kytkimestä? lähtevä kolina pienillä kierroksilla ja vaihteiden rusahtelu ovat ominaisuuksia eivätkä vikoja? Imukurkkujen kumit näyttivät hiukan jo haurastuneilta, mutta ei tunnu että käyntiin olisi vaikutus


Eipä siinä paljon ole öljyt ulos uusi suodatin Delvacit sisään 3,6l ilmasuodattimen pesu ja kevyt öljyäminen ja vaijerien rasvaus.tulppia ei tarvi vaihtaa koska pelaa entisillä.
Delvacilla äänetkin vaimenee ja vaihteet toimii kunnolla ei kytkimen luistoa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 30, 2011 22:32 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Ja öljynsuodattimeksi kelpaa vain Kawan orkkissuodatin!

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 30, 2011 23:50 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 15:51
Viestit: 449
Paikkakunta: Kuopion Peikkometsä
... ja jos se on vielä samanlainen paperipatruuna kuin kuuspätkässä ja ELRässä, niin käy se h****nkin kun ovatten ihan samalta valmistajalta... :hihi:

_________________
- Leuto meninki... tai jotain -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Loka 01, 2011 17:34 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 18:55
Viestit: 20
Paikkakunta: Sauvo
Imukurkut kannattaa vaihtaa talven aikana. Omaan Zephyriinni vaidoin juuri keväällä.
Uudet ovat metallivahvisteiset ja työnä se ei ole vaikea.
Onnittelut vain hyvästä valinnasta. Itselläni ei ole ollut ongelmia Zephyrin kanssa.
T: Jussi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Loka 02, 2011 15:54 
Poissa

Liittynyt: To Syys 11, 2008 12:19
Viestit: 186
Paikkakunta: Pori
Hondan putsarisarjaa käytettäessä kannattaa muistaa sen o-renkaiden ehdoton sopimattomuus Kawasakiin, josta sain melko hyvin muistissa pysyvän opetuksen taannoin:
Lainaa:
Joo, mää kanssa tyhmyyttäni laitoin tuollaisen Ho**an sarjan Zephyriin, ja tuloksena katastrofi. On pitänyt pistää oikeen oma topicci aiheesta, mut enpä ole laiskuudeltani kyennyt. Nyt kun tuli asia puheeks, niin varoituksena olkoon tämä.
Virhe nimittäinkin oli tuo vääränkokoinen O-rengas, joka on tietenkin tarkoitettu vain ja ainoastaan tuohon H-merkkiseen, ei muihin. Ei ainakaan 1100 Kawaan.
Kävi nimittäin niin, että viime kesänä ajeltuani kevään öljyn ja suodattimen vaihdon jälkeen noin kuukauden päivät ja parituhatta kilomeetteriä, rivakan risteyksestä lähdön jälkeen kun kakkonen oli saatu pesään ja kaasu auki, alkoi pyörän perä nuljua todella erikoisesti. No, kerkesin helläämään kaasukapulasta :shock: ja sain kun sainkin vauhdin putoamaan kaatumatta. Nopeuden pudottua kurkkasin takarengasta ajatellen että se oli tyhjentynyt salamannopeasti ja nuljutti pelottavasti koko pyörää.
Mutta mutta :roll: vilkaistessani takakurraa, ihmetykseni oli melkoinen kun koko pyörän takapää kiilteli öljystä ja takana asfaltissa näkyi n. 200-300 metrin mittainen öljyvana. Mitä helvataa, ajattelin, pysähdyttyäni potkaisin mopon sivujalalle ja heittäydyin alle tutkimaan tilannetta. Ensimmäinen ajatus oli suodattimen kannen löystyminen, ja sitä kautta öljyn karkaaminen takarenkaalle. Ei tietystikään työkaluja mukana, joten soitto kaverille, jotta otas avaimia mukaan ja hurautat tänne tien poskeen.
Avaimen saavuttua koetin kiristää suodattimen kantta, mutta eipäs ollutkaan löysällä, ja kokeillessani konetta käymään, se sylki öljyä ulos kuin härkä vertä kurkustaan, juurikin tuolta suodattimen kannen välistä.
Joten uusi reissu kaupunkiin hakemaan peräkärryä ja Kawa talliin. Saatuani suodattimenkannen o-renkaan käteeni, totesin sen olevan n. 10 millin matkalta vaakasuorassa halki, josta öljysuihku oli suuntautunut suoraan takarenkaalle n. satasen vauhdissa. Tiiviste oli siis ollut hieman liian iso uraansa, ja uran terävä reuna oli halkaissut sen.
Oireet tosin näkyivät vasta, kuten sanottua, paljon jälkeen asennuksen!

Risteyksestä alkaa satasen rajoitus ja tie kaartaa loivasti oikealle, joten tilannetta voi hyvin kutsua rallimiesten slangilla "happipaikaksi", ja jälkeenpäin on tullut mieleen kaikkea mitä jos-ajatusta...

Opetuksena, ÄLÄ sekoita Ho**an osia Kawasakiin... :soso:


_________________
Kawasaki Zephyr 1100 -94
Kawasaki ZXR 750 H2 -90
Kawasaki ZXR 750 H1 -89 (tosin ilman moottoria...)
Kawasaki Z1300 -80


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Loka 02, 2011 19:28 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Miul ollu aina "with out O-rings". Tai sit hakenu moto-bikestä orggis suodattimen. Sama hinta, 7 eur.

Tosin mopona 550 ltd/400 ltd

Muoks.
Siel paketin sisällä oleva rinkula ei tosiaankaan sovi kawan suodatin kehälle. Nykyään stormilta saa noita "with O-rings" juttui.
Sovitin ja totesin että on muutaman kymmenyksen pieni

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 22, 2012 20:49 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 09:13
Viestit: 81
niin suomenojalla on motoville..sille kannattaa soitella jos huoltohommia kaipailee pk seudulla.

http://www.motoville.fi/

_________________
/Mikko
Kawasaki KZ750 vm 82, Kawasaki GPz r1 750 vm 83, Kawasaki Zephyr 750 vm 92, Kawasaki Zephyr 750 vm 94, Kawasaki ZRX 1100 vm 99, Yamaha Vmax 1200 vm 88


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 05, 2012 15:29 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 23, 2012 11:19
Viestit: 13
Morjes. Ajattelin ratsastaa samalla topicilla, kun ei joka zephyrille tartte omaa huoltojutustelua.
Eli ostin 750cc zephyrin ekaks pyöräks tossa talvella. Kilometrejä on siinä noin 75000, mutta tuntuis pelaavan ihan ok, öljyt vaihdettu ja tulpat ja hatut meni vaihtoon kun kävi vaan kolmella. Koneesta kuuluu kuitenkin kytkimen kolinan lisäks, pientä sirinää. Sirinän taajuus nousee ja laskee ihan kaasunkäytön mukaan, joten mietin että oliskohan ääni nokkaketjusta lähtöisin?
Meinasin viedä pyörän treen r.m. heinolle huoltoon/tarkastukseen että saavat selvittää onko ketju ja kiristin sekä venttiilinvälykset kunnossa. Olisko pirkanmaalla mitään muuta huoltoo kawoille? Ihan vaan lompakon kannalta mietin että jos halvempia paikkoja olis...
PS. kertokaa vaan jos on jonkun foorumilaisen vanha, vois vaihtaa tietoja pyörästä. (rek. RB-134)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 07, 2012 19:31 
Poissa

Liittynyt: To Elo 03, 2006 07:16
Viestit: 369
Paikkakunta: Vantaa
Moi,

Tunnustan syyllisyyteni, eli uutena ostin toukokuussa -96 , ja yli 70 tonttua ajoin. Vaihdoin Trumppi Street Tripleen kesällä -10. Kytkimen nykäyksenvaimentimien aiheuttaman kolinan muistan, mutta en kyllä mitään sirinää. Nopeusmittarin vaijerin läpiveto etulokkarissa aiheutti kyllä jotain resonanssia.

Pyörä meni keväällä -11 Karhulan Motoboxilta käsittäkseni jonnekin Loimaan suuntaan.

J

_________________
... Eiiiku mä vaan ajan näillä....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 08, 2012 14:42 
Poissa

Liittynyt: To Elo 03, 2006 07:16
Viestit: 369
Paikkakunta: Vantaa
Korjaus : Kesällä -08 siis luovuin Kawasta ja se myytiin liikkeestä toukokuussa -09.

J

_________________
... Eiiiku mä vaan ajan näillä....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 12, 2012 17:49 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 23, 2012 11:19
Viestit: 13
Hyvä että löyty pyörän vanha omistaja, saa Zephyr-Jaska ihmetellä uuden omistajan edesottamuksia netin kautta :razz:
Kaverilla käytin kawaa näytillä, sillä kun noita laitteita (myös kawoja) on ollut enemmänkin ja se osas kertoo että venttiilikoneistosta ne ylimääräset äänet lähtee.
Ei kai siinä kun huolto aikaa varaileen niin saa pikkuviat pois alta ja pääsee loppukesäks paremmin selville ko. laitteesta.
Ps. ite ostin laitteen Kankaanpäästä Speedermanilta viime talvena, ja tuli mulle samalla keikalla kun olivat toimittamassa 500cc Gpz jonnekkin lempäälän tienoolle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 20, 2012 12:36 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 29, 2009 11:19
Viestit: 3
Paikkakunta: Seinäjoki
Moro!

En viitsi aloittaa uutta ketjua vaan esitän "huolto-ongelmani" täällä. Työn alla on siis 750 Zephyrin -92 huolto, missä vaihtelin x-määrän kulutusosia ja mm. kaasuttimen ja sylinterin välissä olleet kumiset kurkut (carburetor holder). Vanhoja kurkkuja irroittaessani kolmannen kurkun alempi pultti otti ja meni poikki. Yritin vastakierretapeilla ja poraamalla saada katkenneen pultin pois (ei ole hitsausvälineitä eikä kyllä oikein taitoakaan).
No viime tulema on että koko korvake otti ja halkesi (sainpahan pultin puolikkaan pois) ja nyt sormi suussa mietitään miten h*lvettissä tämän saa korjattua...

Liitteet:
19052012120.jpg
19052012120.jpg [ 118.67 KiB | Katsottu 11538 kertaa ]


Tuo pitänee hitsata paikalleen jos nyt en ihan väärässä ole? Vai onko jotain poppakonsteja mitä en itse hokaa? Ja edelleenkään ei itsellä ole välineitä eikä taitoa...

Kone on edelleen pyörässä kiinni enkä millään sitä kehtaisi irroittaa rungosta.

Lisäksi: uusissa kumikurkuissa (carburetor holder) kurkun ja sylinterin väliin tulisi asentaa o-rengas / -tiiviste ja sylinteriä vasten tuleva pinta on alumiinia. Tällaista ei ollut vanhoissa kurkuissa vaan olivat myös sylinterin päästä kumiset tai ainakin kokonaan pinnoitetut...pienen selvittelyn jälkeen uudet kurkut ovat ZR7:n koneessa käytettävät (sopii myös Zepeen) mutta nyt ovat ko. tiivisteet kiven alla... Aina vaan pitkittyy ajokauden aloitus! :(


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 20, 2012 18:06 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuossa kohtaa tekisi mieli kokeilla vetää Dremelillä tuon rikkinäisen korvakkeen takaosa hieman viistoksi mutterille ja kokeilla jos sen saisi viriteltyä :toks: ruuvi-mutteri yhdistelmällä kurkun vetämään kiinni. Ekana ylempi kunnolla kiinni, sitten vetäisi tuon kiinni että kurkku pitää paineet. Siinä näyttäisi materiaalia olevan jonkun verran takana ehjänä.
Lopullinen korjaus on hitsaus, mutta sinne pitää varmaan kansi irroitettuna viedä, jotta se onnistuisi hitsauksineen ja kierteineen.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 20, 2012 22:09 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1219
Paikkakunta: Turku
mutterin kanssa lisäksi voisi laittaa irtopalankin takaisin (jos on läpi asti kierteistetty tai on kierretappi) ja virittää sopiva klemmari kummankin korvakkeen ja pulttien yli puristamaan, niin ei pääse pultti/mutteri niin helposti lipsahtamaan irti tärinästä. Korjaa sitten kunnolla jos ei kestä ajokautta tai talvella...

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 09, 2012 12:11 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 21, 2011 17:49
Viestit: 34
Paikkakunta: Lappeenranta
Kannattaako alakerran laakereita, stefoja ja nokkaketjua vaihtaa missä vaiheessa? Omalla zephyrillä on ajeltu noin 57000 ja tällä hetkellä kone on muuten purettu mutta lohkoja en ole vielä halkaissut. Mitä muuta tässä kannattaa nyt uusia/tarkastaa kun kone on osina? Kannattaako tässä nyt vielä tuota lohkoa edes halkaista?

Yläkerta on nyt purettu ihan siitä syystä, että meinasin vaihtaa GPZ:n nokat tuohon ja soodapuhaltaa sylinteriblokin, kannen ja venakopan ja samalla maalailla VHT:n moottorimaalilla. Ainiin palotilat ja männän päälliset meinasin kanssa soodapuhallella, koska ovat sen verran karstottuneet.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 10, 2012 02:04 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Hepa_s kirjoitti:
Kannattaako alakerran laakereita, stefoja ja nokkaketjua vaihtaa missä vaiheessa? Omalla zephyrillä on ajeltu noin 57000 ja tällä hetkellä kone on muuten purettu mutta lohkoja en ole vielä halkaissut. Mitä muuta tässä kannattaa nyt uusia/tarkastaa kun kone on osina? Kannattaako tässä nyt vielä tuota lohkoa edes halkaista?

Yläkerta on nyt purettu ihan siitä syystä, että meinasin vaihtaa GPZ:n nokat tuohon ja soodapuhaltaa sylinteriblokin, kannen ja venakopan ja samalla maalailla VHT:n moottorimaalilla. Ainiin palotilat ja männän päälliset meinasin kanssa soodapuhallella, koska ovat sen verran karstottuneet.

Alakerran laakereita ei kannattane vielä vaihtaa (olettaen, että koneessa on käytetty hyvää mineraaliöljyä), alkuperäiset stefat ja nokkaketju kestää noin 100000 kilsaa.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 29, 2012 16:23 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 29, 2009 11:19
Viestit: 3
Paikkakunta: Seinäjoki
Hep!
Zepessä on nyt kaasun palautumisessa vähän probleemata. Mulla on ollut kaasarit auki, puhdistettu ja vaihdettu tiivisteet. Käynnistyy yhtä "hyvin" kuin aiemminkin mutta nyt ei meinaa kaasu palautua kun pikkusenkin kääntää kahvasta niin kierrokset ryntää n. 4000 ja jää huutamaan sinne vaikka kahva palautettu. Tyhjäkäynti säädetty n. 1200-1500 rpm. Jos säädän tyhjäkäyntiä pienemmälle niin kaasukin palautuu huomattavasti paremmin mutta sitten taas ei käy tyhjäkäyntiä. Pilotteja kierretty puolikierrosta kiinni eli ovat nyt 1,5 kierrosta aukipäin (ennen säätöä eli pilottien kiristämistä ryntäsi vielä enemmän kaasuttaessa..).
Ilmansuodattimet oli aiemmin sellaiset vaahtomuovikartiot ja vaihdoin pipecrossin kartiosuodattimet, mutta ei tuon pitäisi tuolla tavalla vaikuttaa.
Kaasun vaijerit tarkastin ja nekin toimii / palautuu niin kuin pitääkin, ryyppy toimii normaalisti... En oikein keksi mitä seuraavaksi?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 29, 2012 17:21 
Poissa
Rämpyttäjä
Rämpyttäjä
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 23:32
Viestit: 774
Paikkakunta: Vihtu
Ehän mä mistää tiedä, mutta vaikuttas vähän ilmavuodolta.. suihkauttele starttipilottia tai vesisumua kaasareiden juurikumeihin tyhjäkäynnillä (kovin alipaine juurikumeissa), jos käynti muuttuu niin Voila' -siinäpä vuotokohta!
Sit tilkkimään!

Ainiin, siinähän onki kalvokaasarit... :eitajuu:

_________________
Pysykää kaidalla tiellä..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 29, 2012 21:02 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Ongelman nimi tod.näk. juuri nuo ilmanputsarit, jotka on melko hankala saada toimimaan alipainekaasareiden kanssa. Hieman hämää, että pilottien kiristäminen (seoksen laihentaminen) auttoi pikkuisen ongelmaan, koska kierrosten päällejäänti viittaisi ennemmin liian laihaan seokseen.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 29, 2012 22:20 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Myös kaasarien läppien vivuston juuresta voi ilmavuotoa tulla, se ilmenee myös starttispräyllä suihkutellessa. En usko että pipercross filsut aiheuttavat kierrosten päälle jäämistä.
Tietty jos synkat ei ole kohdallaan tai löysä läppä akseliinsa nähden voisi tehdä tuollaista myös.
Bensapinnat kai katsottu ? Alipainehanan letkun kunto kurkulta kaasarille ?

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com