Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Huhti 27, 2024 13:39

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Helmi 17, 2013 23:42 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 23, 2012 12:02
Viestit: 7
Paikkakunta: Salo
Moro,

eli entinen omistaja ilmeisesti ajanut ilman akkua ja tuupannut pyörän käyntiin. Nyt kuitenkin laitettu akku ja valot yms muut toimii hyvin.

Haluaisin tietää millainen jännite laturilta kuuluu tulla? Sekä mikä on kuvassa oikealla oleva musta mötikkä joista toinen on maissa ja toinen akun 12V. Eli siihen tulee vain nuo kaksi johtoa. Mikä tuo on ja kuuluuko ollenkaan pyörään?

Kuva

Pyörä käynnissä akun navoista mitattuna jännite oli 27v(heti kaapelit irti kun huomattiin, ei ehtinyt akku vielä paljon kuumentua) eli onko tossa jännitteensäätimessä nyt jotain rikki?

Jos hieman voisitte valaista asiaa miten tuo sytytysvehkeiden jännitteet kuuluuu näissä mennä? Kaikki informaatio otetaan vastaan.

yst.terv Lassi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 18, 2013 01:28 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Mitä vuosimallia tuo on, kuvassa ei näy sytkäboksia (ic-igniter tms.), onko sellaista vai kärjet tai mitä?

Näyttäisi että regulaattorikin on tarvikemallia? Meneekö kolme keskimmäistä piuhaa laturin käämin kolmeen keltaiseen piuhaan, vai jotenkin muuten. Eli onko kolmivaiheinen laturi (ilmeisesti keskivaiheilla tuotantoa oli yksivaiheinen käytössä, lopussa ja alussa 3-vaihe, mutta ihan alussa taisi olla sähkömekaanisella säätimellä varustettu 3-vaihe, mutta siinä säätö oli kenttäkäämin virralla)

S10T teksteillä varustettu boksi taitaa? olla tarvike? tasasuuntaaja/säädin yhdistelmä (regulator/rectifier), pitäisi toimia siten että ennen tasasuuntaajaa oikosuljetaan käämejä (maadoitetaan maahan tyristorilla tms.) siten ettei jännite pääse nousemaan yli 14.x volttia, yksi yleinen vika on maan puuttuminen (tai vertailujännite...) regulaattorilta -> jos ei kunnon maita voi jännite karata (pitäisiköhän tuossa mallissa myös kotelolla olla kunnon maa, eli onko ruuvi hapettunut tms. ja onko eka piuha) Voihan se tietty rikkikin olla, mutta ilmeisesti sitten tasasuuntaus pelittää jos jännite nousee

En silti helpolla usko että MP-akkuunkaan saa tuon pyörän generaattorin wateilla jännitteitä nousemaan noin korkealle (27 V) (ei ainakaan ihan pienillä kierroksilla, kannattaa ehkä ottaa toinenkin mittari käyttöön ja tarkistella hieman)

Ei näytä musta boksi mulle tutulta, siinä taitaa olla jotain käyttämättömiä liittimen kohtiakin, saako teksteistä selvää?

(Noita on joskus muunnettu polkukäynnisteiseksi siten että akku korvattu konkalla)

tuolta voi kaivella originaalia kytkentäkaaviota, mutta näyttää ettei tuossa ole edes alkuperäisiä johtoja jäljellä...
http://www.diagrams.kz650.info/wiring/W ... agrams.htm

Esimerkkinä voi katsoa erityyppisiä laturin kytkentöjä:
B1 kolmivaiheinen (säätö kenttäkäämillä)
D1 yksivaiheinen laturi
F2:n kolmivaiheinen ("oikosulkevalla" regulator rectifierillä tyypillisin 80-luvun pyörissä ja vähän myöheminkin)

[Edit] tuskin on tuo eka, sitä lienee mahdoton/vaikea saada toimimaan helposti ilman akkua, koska kenttäkäämin magnetointivirta täytyy saada ensin akusta?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 18, 2013 12:43 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Kovasti on modifioidut sähköt eli tuskin mitään alkuperäistä jäljellä. Tuosta mustasta laatikosta en uskalla sanoa mitään - paitsi, että ei ole alkuperäinen. Akun jännitteen pitäisi olla tyhjäkäynnillä noin 12 v ja kierroksilla maks. 14,5 volttia.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 18, 2013 19:39 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 23, 2012 12:02
Viestit: 7
Paikkakunta: Salo
Kärjet on eli mitään boksia ei ole missään. Täytyy varmaan käydä kaikki sähköt uudestaan läpi viikonloppuna. Ja vuosimallia on turha miettiä, pyörässä on eri vuosimallien osia erittäin laajalti. Kärjettömän sytkävehkeet mul on mutta se boxi puuttuu. Eli mennään kärjillä.

Musta boxi selvitetty eli on Bilteman säädin 63-601011.. Mihin mahtannee liittyä sitten?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 21, 2013 07:13 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Tuo Bilteman erillinen säädin viittaisi kuitenkin vanhimmantyyppiseen kenttäkäämillä säädettävään (tosin alkujaan siinä oli relesäädin) (en vaan uskoisi että toimii ainakaan luotettavasti ilman akkua - voi olla että staattoriin jää sen verran jäännösmagnetismia että herää ilman akkuakin?)

Toi kuva taitaa hämätä: siinä mustassa Bilteman boksissa lienee kolme liitintä
D+ =Virtalukon kytkemä plussa (Alkujaan ruskea alla olevassa kuvassa)
D- =akku miinus, voisikohan toimia nyt maadoitusruuvin kautta?? (Alkujaan Musta/kelt)
Df =Kenttäkäämin säätöön takaisinkytkentä (alkujaan Vihreä)

http://www.diagrams.kz650.info/wiring/i ... 650-B1.jpg

Silloin toi toinen olisi pelkkä tasasuuntaaja (kuvassa kolme keltaista johtoa ja valkoinen sekä musta)

Mikä tahansa (melkein) yleismallinen lataussäädin käy tilalle, useimmat nykyään autoissa yhdessä hiilien kanssa, mutta löytyy vielä erillisisiäkin (kunhan on vaihtovirtalaturille...) (Mutta vahva ehkä täytyy lisätä tähän - voihan olla että akku on hylätty siksi ettei ole saatu toimimaan...)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 21, 2013 12:17 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
kyllä aikapaljon on pielessä jos akku on kytketty virtapiiriin ja jännite on 27 volttia?eli ensiksi jos akku on (vielä)kunnossa ei voi jännite nousta noin korkeaksi.jos on käytetty peliä ilman akkua on sieltä tuhoutuneet kaikki vehkeet jotka ei siedä ylijännitettä.?jos ei ole akku kytkettynä voi jännnite ehkä ilman akkua jopa 100:n volttiin.mp.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com