Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 06:50

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Elo 09, 2015 21:23 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 14, 2015 09:08
Viestit: 7
Paikkakunta: Varkaus
Morot!

Hankin tuossa hiljattain tuollaisen Kawavanhuksen ja noin kuukauden päivät rullailin hymy huulilla ja pyörä toimi vallan hyvin, mutta tänään sunnuntaina pyörän käynnistettyä oli käyntiääni saanut tuollaisen ikävän sirinän lisämausteeksi.
Perjantaina ajoin viimeksi pyörällä, eikä silloin käynnissä ollut mitään ihmeellistä, joten tämä soundi ilmestyi ikäänkuin tyhjästä parin päivän seisonnan aikana.
Maallikkona paikansin äänen tulevan (ehkä) yläkerrasta ja kuuluu (ehkä) voimakkaammin pyörän oikella puolella kuljettajan vinkkelistä katsoen :)
Noin kuukausi sitten paikallinen kyläseppä rakensi siihen manuaalisen nokkaketjun kiristimen (omavalmiste) ja samalla sääti venttiilit/ synkkasi kaasarit ainakin kertomansa mukaan.
Ensiöketju tuossa on matalilla kierroksilla/kylmänä aina vähän raklattanut, mutta käsittääkseni se ei ole ihan hurjan akuutti vika ja ajattelin paneutua asiaan talven aikana.
Alla youtubelinkki, josta voi ihastella komiaa soundia :)


Etukäteen (taas) nöyrä kiitos!

T:Mikko


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 10, 2015 08:43 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
Vähän kuullostaisi, että nokkaketju olisi löysällä. Minkälainen se sinun manuaalikiristäjä on?

-raato
Ps. Olisi ihan kiva, jos porukka laittaisi profiiliin edes paikkakunnan...

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 10, 2015 09:16 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 14, 2015 09:08
Viestit: 7
Paikkakunta: Varkaus
Moi!

Nyt en kyllä tarkalleen tiedä, et millaisen patentin tämä seppä sinne on rakentanut, kun en ollut itse missään tekemisissä tän prokkiksen kanssa. Myyjäpuolen kautta sain suosituksen kyseiselle kaverille, kun sillä vanhanmallisella hydraulisella kiristäjällä antoi kylmänä jo ihan sellaista pauketta.
Varmaan 300 kilsaa ehdin ajelemaan nyt tän pokan jäljiltä koneen käydessä niin nätisti, kun Kawa nyt yleensä käy :), mut sit ihan tyhjästä kehitti tällaisen "sirinän"
Kylmänä startatessa on vähän nihkeesti startti "tarrannut", joten mielessä kävi, et olisiko startti voinut jäädä jotenkin "kantamaan", josta sit tää resonointi..?
Sori, kuulostaa melko noviisilta melko varmasti siitä syystä, että olen todellakin näissä hommissa noviisi ;) (eka prätkä ikinä)
Ääni kuitenkin tällaisen uuvatin korvaan tosiaan tulisi tuolta yläkerran suunnalta, joka kyllä puoltaisi sinne nokkaketjun kireyden suuntaan..
Mielestäni en ole mitään punarajan vedätyksiä harrastellut koko muutaman sadan kilsan aikana, joten ainakaan sillä en ole tätä "self made"-kiristäjää saanut rikottua..
ps. Olin touhotuspäissäni tosiaan jättänyt vähän puutteelliseksi ton profiilin, mutta laittelin nyt jotain pientä tietoa. Laittelen kuvia pyörästä sivuille, kunhan ehdin ja joudan (kesäloma loppu tänään, fjättu :jojo: )

Nöyrästi kiittäen!

T:Mikko


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 10, 2015 23:13 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Se alkuperäinen kiristäjä lienee jousi+takaisin pomppaamisen estävä "kiila" sivuoksan sisällä.
Näkyy koneen takana, onkohan tuo oikea malli (toivottavasti kuvat näkyy, kun napattu vain netistä http://www.motorsloop.com/ ja http://www.z1enterprises.com/ ...):
Kuva

(olihan tuossa kyseessä ilmajäähy, nokkaketju keskellä -mallinen kone), jos malli natsaa niin tuollaista on sisällä ollut originaalisti:
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1982-kz75 ... ml#results

Jos vanhasta modattu manuaalinen, niin senkin luulisi näkyvän ulospäin, yleisin malli on jossa jousi ja päätappi on korvattu ruuvi+lukitusmutterilla tai on myös "puoliautomaatteja", jossa sivuhaaran takaisinpomppimisen estävä kiila on korvattu pultilla.

Tuollainen on tuo täysmanuaali, jos vaikka originaali on muokattu jotenkin niin luulisi ruuvin ja lukitusmutterin näkyvän ulkona töröttämässä:
Kuva

Normaalikiristäjäkin toimiessaan lienee riittävä, jos jakoketju ei ole liian kulunut tai ohjurit liian kuluneita, täys manuaaleilla saa kiristimen tappia enemmän ulos, jolloin se kiristää myös muuten liian kuluneita osia, muutoin en tiedä onko tässä mallissa ollut takaisinpomppimisesta ongelmaa (joissain malleissa on ollut ja siksi suositus korvata manuaalisella, ettei se kiristin vapaudu äkillisesti ja päästä ketjua hyppimään yli). Mutta voi manuaalisella helposti hankkia myös lisäongelmia, ruuvi on melko tunnoton ja monille on käynyt myös niin että on mennyt liian kireälle ja ketju syö ohjureita tms. venyttää ketjun (tai syö muovirullia jos olisi)

Muistelen että ainakin Z1300:ssa olisi ollut suositus (ainakin joiltain) tehdä jotain hetimiten originaalikiristimelle, lähinnä kai kun siellä oli muovi/kumirulla joka saattaa löysistä kulua niin että ketju pomppaa yli?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 11, 2015 08:00 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
Kiristysohje Apen täysmanuaalikiristimelle:
- Pyöritetään konetta kampiakselin päästä käsin ja samalla kiristetään nokkaketjukiristäjän pulttia sormin - ei siis missään tapauksessa avaimella
- Kun kiristäjä ei enää kiristy, kierretään kiristyspulttia 1/6 kierrosta löysemmälle
- Tämän jälkeen pisetään kiristyspulttia yhdellä kiintoavaimella paikallaan ja toisella kiristetään lukutusmutteri - kiristinpultti ei saa pyöriä yhtään mukana

Ja huomautetaan lisäksi, että venakopan pitää olla kiristettäessä paikallaan.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 19, 2015 22:06 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 14, 2015 09:08
Viestit: 7
Paikkakunta: Varkaus
Jepulis!

Ensinnäkin iiisot kiitokset kaikille osallistumisesta keskusteluun.
Sirinälle löytyi selitys ihan sieltä mistä pitikin, eli nokaketju oli löysällä. Kiristinruuvia kun käytti auki ja tiukkas, niin johan rolinat herkes.
Täytyy kyllä edelleenkin antaa positiivista palautetta erinomaisen hyvähenkisestä keskustelufoorumista.
Huono mäihä nyt vaan päätti jatkua tuo pärrän kanssa, kun ekalla fiilistelylenkillä alkoi sit antamaan öljyä kannen välistä ihan silleen häiritsevän paljon (vasen jalka märkänä öljystä)
Joku noitatohtori varmaan kironnut mun motskariharrastuksen :storm: , mut se on sitä motorsporttia :)
Itsellä tuohon öljyvuotoon ei oikein tälleen hatarasti löydy muuta selitystä, kun että kannentiiviste on ottanut lopputilin...
Oma savotta tuo kansipaffin vaihto, eikä nyt ole oikein aikaa(eikä rahaakaan) syventyä, joten taitaa mennä talven hommiks ja loppusyssy fiilistellään ihan autoharrastuksen parissa.
Jos jollain jotain hyviä ajatuksia tuon yläkerran öljyvuodon tiimoilta, niin luonnollisesti otan kiitollisena vastaan.
Hauskoja syksyn päristelyjä kaikille!!

T:Mikko


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 20, 2015 06:42 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 12:39
Viestit: 438
Paikkakunta: Hyvinkää
Saattaa olla vaan öljykanavan stefat jotka vuotaa, tosin kannen aukasun vaatii niidenkin vaihto ja tätä myötä myös kansipahvi menee uusiksi.

Omasta 750:sta noi on pariin kertaan joutunut vaihtamaan. Öljy tihkuu kannen ja lohkon välistä saappaille, eli siinä mielessä kuulostaa tutulta... :yesyes:

_________________
Z-750 1982
ZX-10 1989
VN 1500 1996


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 20, 2015 07:41 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
Koettaisin ennen kannen irrotukseen ryhtymistä (haiskahtaa talvikauden laatuaikapuuhastelulta...) sitä viimeistä loppukauden pelastusyritystä; kannen kiristystä. Maltti mukana toki. :axe2:

:heppa:

_________________
W800 Special Edition, Parallel Twin "Pikkumöhkö" -12
***epämääräinen röykkiö KAWASAKI-osia***
***(TARJOTKAA JOTAIN KOKO LÄJÄSTÄ???***


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 20, 2015 08:42 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 14, 2015 09:08
Viestit: 7
Paikkakunta: Varkaus
hansci kirjoitti:
Koettaisin ennen kannen irrotukseen ryhtymistä (haiskahtaa talvikauden laatuaikapuuhastelulta...) sitä viimeistä loppukauden pelastusyritystä; kannen kiristystä. Maltti mukana toki. :axe2:

:heppa:


Jeps!

Tuota kannen kiristämistä ajattelin tosiaan vielä ennen purkamista kokeilla...
Oisko jollain ulkomuistissa kiristysmomenttia noille kannen pulteille?

T:Mikko


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 20, 2015 10:15 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
TontO kirjoitti:
hansci kirjoitti:
Koettaisin ennen kannen irrotukseen ryhtymistä (haiskahtaa talvikauden laatuaikapuuhastelulta...) sitä viimeistä loppukauden pelastusyritystä; kannen kiristystä. Maltti mukana toki. :axe2:

:heppa:


Jeps!

Tuota kannen kiristämistä ajattelin tosiaan vielä ennen purkamista kokeilla...
Oisko jollain ulkomuistissa kiristysmomenttia noille kannen pulteille?

T:Mikko

Kannen kiristysmomentti on 4 kiloa. Öljyvuoto johtuu todellakin niistä kovettuneista öljykanavan o-renkaista. Ja tässä kohdin muistutetaan taas, ettei tarviketiivisteitä ja o-renkaita kannata käyttää - orkkisosat ovat hieman kalliimpia, mutta varmasti myös laadukkaampia :ope:

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com