Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 10:55

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 440ltd -85 Laturi
ViestiLähetetty: Ke Elo 12, 2015 09:38 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 18:17
Viestit: 219
Paikkakunta: Lapua
Onko jollakin ylimääräsenä nurkissa pyörimässä toimiva laturi 440Ltd:hen?

_________________
KZ LTD 440D -85
OLEN TAPOJENI ORJA MUTTA TEKOPYHÄ EN OLE


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 440ltd -85 Laturi
ViestiLähetetty: Ke Elo 12, 2015 14:29 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Ei ole mulla tarjota, mutta ainakin Electrex world myy uusia:
http://www.electrexworld.co.uk/acatalog ... rs_32.html

Tai Suomessa kai noita myy vaikka Motomaster:
http://www.motomaster.fi/kawasakikatupyoratmallisto.htm

Näemmä siihen tarjotaan kahta eri mallia, eli käsketään ensin mitata vanha ja verrata uuden tietoihin?

Olikos tuo samanlainen kuin isommissakin, vasemman sivupäädyn alla "öljykylvyssä", eristykset kärsii ja lämpenee, käytetyt ei välttämättä ole hyvä vaihtoehto, ellei melkein ilmatteeksi saa?

Vikahan voi olla myös tuon staattorin ohella säätimessä tai roottorissa (=vauhtipyörä, jossa magneetit) ehkä johdoissa/liitoksissa jotain pientä uupumista voi olla, mutta melko varma veikkaus on staattori, eli käämitys on saanut siipeensä lämmöstä ja öljystä, yleensä näkee usein heti käämien ulkonäöstäkin tai mittaamalla: jokaisen (3) johdon välinen vastus mitattuna kaikista kahden johdon yhdistelmistä, ja yksittäisten johtojen vastus maihin päin. Tai miksei myös, jos on sähköt hallussa (kierroksilla vaarallinen jännite!), mittaamalla myös kuormittamattomana käämien tuottamaa vaihtojännitettä)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Viimeksi muokannut oojala päivämäärä Ke Elo 12, 2015 14:39, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 440ltd -85 Laturi
ViestiLähetetty: Ke Elo 12, 2015 14:35 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 18:17
Viestit: 219
Paikkakunta: Lapua
Ongelma on siinä että laturista tulee virtaa vaan 12,6-12,7 ja pitäs olla yli 13...

_________________
KZ LTD 440D -85
OLEN TAPOJENI ORJA MUTTA TEKOPYHÄ EN OLE


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 440ltd -85 Laturi
ViestiLähetetty: Ke Elo 12, 2015 16:53 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Tuosta ei vielä voi ihan varmasti päätellä onko johto poikki (esim liittimestä ulkopuolelta, jolloin vain yksi käämi kolmesta toimii) tai onko säädin/tasasuuntaaja rikki (säädin ei taida kai ikinä rikkoutua noin päin?) diodeita voisi olla ehkä palanut, mutta todennäkoisin syy on käämin eristysten kärsiminen ja vyyhdin katkos/oikosulku maihin (itsellä oli aikoinaan molemmat, sitä oli jo kerran korjailtukin, jollain massalla yritetty parantaa eristyksiä) (periaatteessa myös akussa voisi olla yksi kenno oikosulussa, mutta se on helppo mitata, jos jännite on sammuksissa lähelle 12 V -OK, jos lähelle 10 V -> oikosulku kennossa (tai akku aivan loppu))

Eli itse kokeilisin ainakin mitata yleismittarin vastusalueella käämin suuntaan vastuksia (käämi on yleisin vikakohde) ja samalla tutkisin liittimien kunnon (ja myös mittaus käämien johdoista maihin päin, pitäisi olla ääretön). Säädin/tasasuuntaaja täytyy irroittaa mittauksen ajaksi, liittimet lienee vetorataskopan alla, (toinen liitos lähellä säädintä, ehkä sivukopan alla?) Samalla kannattaa ehkä mitata myös tasasuuntaajan diodit, noista kolmesta johtimesta säätimeen päin (irrotettuna ja akkukin kannattaa irroittaa varuiksi) mittarin diodi-alueella, pitäisi löytyä jokainen diodi (6 kpl kolmivaiheisella) . eli jokaisesta johtimesta myötäsuuntaan akun plussaan päin ja toisinpäin mittarin johdot ja jokaisesta johtimesta runkoon päin.

Tuli mieleen että voisikohan noiden kahden eri G2/G11-mallien erona olla myös kuinka monivaiheinen käämitys on, joskus kawalla joissain vuosimalleissa oli laturivaihtoehtoina vain kahdella johtimella (yksivaiheinen) tai kolmella johtimella (kolmivaiheinen) käämitys (G11:n kuvassa näkyy kolme johdonpäätä ja liitintä). (ja erilainen säädin vastaavasti, eli ne ei käy ristiin)

(Laturi koostuu siis kolmesta osasta:
- Staattori käämi joka on vasemman moottorikopan alla, kopassa kiinni
- Roottori magneetti"kuppi", joka on kiinni kampiakselin päässä ja pyörii staattorin päällä, "vauhtipyörä"
- Tasasuuntaaja/Säädin, alumiinimötikkä liittimellä, jossa on diodit ja jännitteensäädin, alumiinia jäähdytyksen takia, noiden välisiä johtoja sekä liittimiä vielä lisänä)
)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com