Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 12:53

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Touko 15, 2016 16:04 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Kone on vuotanut öljyä ulos kannentiivisteestä ja nyt alkoi remontti. Pari kesää sitten säädin venttiilit ja yhteen venttiiliin sai laittaa kaikista ohuimman säätöpalan. Kannattaisiko samalla remppauttaa koko kansi? Missähän luokassa kustannukset voisi liikkua? Säkällä kaikki säätöpalat menisi uusiksi. Kilometrejä tulee kesässä korkeintaan 1500km, joten varmaan näilläkin säädöillä ajettaisiin monta vuotta. Nytkin kaikki välykset oli 0,10 tai 0,15. Jos en kantta vie minnekään, niin tiiveyskokeen bensalla voisi tehdä itsekin. Kilometrejä mittarissa noin 60...65000km.

Oliko niin, että kannatti suosia orkkistiivisteitä?

********

Viime kesänä pidemmän seisotuksen jälkeen kävi niin, että kaasareista oli valunut bensat öljyn sekaan. Onko muita vaihtoehtoja kuin jumittava koho tai kulunut neulaventtiili?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 15:29 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kaasuttimen neulaventtiili vaan jumittaa talven jäljiltä. Ei se yhtäkkiä kulu vaan vuosien saatossa paljoilla kilsoilla.
Soodapuhallus mäntiin, kanteen ja venttiilinvarsiin, pakovenoihin ehkä lasikuulapuhallus karstan poistoon. Venttiileistä voi päätä lyhentää, kunhan lukkopalojen päälle jää vielä tavaraa 0,3 mm. Lyhennyksellä saat lisäaikaa isompaan remppaan asti ja paksummat palat käyttöön. Seetien hionta ja tiivityskoe. Kannen suoruus ilmenee samalla kun käy koneistamolla hiomassa tiivistetason puhtaaksi, vaatii alimpien pakopinna pulttien irroituksen.
Tietysti vain alkuperäiset tiivisteet, jos haluat öljytiiviin koneen vuosiksi.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 20:10 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Kaasareiden tulviminen ilmeni viime kesänä muutamaan otteeseen. Oli siis valutellut bensat kampikammioon. Joka päivä jos ajoi, niin ei ongelmaa, mutta jos pari viikkoa seisoi, niin... Mikä muu tuon voi tehdä kuin jumittava koho tai neulaventtiili? Hana oli ollut siinä asennossa, että vaatii alipainetta auetakseen, mutta silti.

Onko tarvetta vaihtaa venttiilinkumeja, kun ei kerran savuta tai syö ihmeemmin öljyä? Näytti CMSNL:llä maksavan luokkaa kympin kappale, eikä viitsisi turhaan vaihdella.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 21:39 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos pyörä on sivutuella, saattaa neulaventtiili vuotaa pitemmässä seisonnassa. Bensan haihtuessa pinta ja koho laskevat, mutta sivutuella neulan liike ylöspäin takertelee, eikä sulkeudu kokonaan.
Jos hana falskaa, pääsee bensaa liikaa uimurikammioon ja nousee kaasarin kurkulle ja avonaisen imuventtiilin kautta männän päälle ja ohi kampikammioon öljyn sekaan.
Ohjurinkumien pehmeys ratkaisee niiden vaihtotarpeen, korpun oloiset kannattaa vaihtaa. Ehjänähän vanhoja ei paikaltaan saa pois vaan murenevat.
Yleensä ne vaihdetaan venttiilien avauksen yhteydessä, mutta jos ehjät, niin ok.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 21:45 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Kuulostaa ihan järkevältä, kiitokset vastauksesta! Täytyy jatkaa purkamista.

Edit: saako muuten hanoihin korjaussarjoja? Koitin imeskellä alipaineletkusta ja vaikutti vuotavan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 21:56 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Stormilla varmaan löytyy, tuossa esim. -81 malliin. Lopullinen ratkaisu on mekaaninen, vaikka Pingel hana.
https://www.storm-motor.fi/osat/moottor ... ssarja-11/

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 22:39 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Itse pidin alipainehanan vaivattomuudesta toimiessaan.

Ei ole kokemusta tarvikesarjojen laadusta, mutta tilasin aikoinaan huollon kautta originaali irto-osina Z650F1:n hanaan kalvon, hanan o-renkaan ja tiivistekumilevyn, ja olivat ihan kohtuu edukkaat, suht. samaan hintaan kuin CMS.nl eikä tullut postikuluja.
http://www.cmsnl.com/kawasaki-kz650f1-1 ... ml#results (noissa hinnoissa puuttuu ALV ja toimitus)

Originaaliosassa on kaksinkertainen kalvo, jos bensapuoli vuotaa alipaineeseen päin, sen pitäisi valua ulos kalvojen välisen muovilevyn juorureiästä, ainakin jos on oikeaan suuntaan asennettu (joissain malleissahan oli ikävä tapa bensan valua alipaineletkun kautta koneeseen aiheuttaen pahimmillaan konerikon jos yrittää käynnistää ja sylinteri täynnä kokoonpuristumatonta bensaa).

Alumiinitiivistyspintojen Kiillottaminen ja terävien reunojen pyöristyksen tein samalla, jollain hieman rasvasinkin ja toiminta keveni (vaikkei tuota yleensä juuri kuin keväällä tarvitse hipelöidäkään jos tankkaa kilometrien mukaan)

Tietysti toiminta ksnnattaa myös testata, ettei vuoda

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 16, 2016 22:53 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Voi olla muuten niinkin, että tässä on hana vuotanut eikä itse kaasarit. Mulle riittäis ihan normihana ilman alipaineohjausta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 24, 2016 22:29 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Nyt pääsin kasaamaan, niin onnistuin vääntämään poikki toisen kannenpulteista. Hölmö uskoin manuaalia, jossa käskettiin vetämään 30 Nm momenttiin. 20 Nm vielä kesti, mutta sitten naps. Kannattaako tämmöinen ohennettu speciaaliruuvi tilata sumekolta vai tuleeko pikkupaketti ulkomailta halvalla?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 24, 2016 23:37 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Ilmeisesti, jos oli "toinen", niin kyse lienee niistä pienistä nokkakuilun tienoilla olevista 6 mm? pulteista, jos on, niin hämmästyttävää että alumiinikannen kierteet kesti noin hirveästi ja enemmän kuin pultti? Isoissa kawoissa on myös nokkapukkien pulteille isot momentit, kierteiden kestävyyden kannalta liiankin isot, yleensä alumiinikierteet ei kestä kovin paljon päälle 10 Nm...

Periaatteessa jonkun pulttikaupan luja pultti (12.9, ehkä myös 10.9) kävisi, mutta tuossa lienee leveä kanta ja spesiaali pituus, eli vaatinee askartelua pituuteen ja mahtuukohan normaali aluslevy?

Usein ulkomailta voi saada nopeamminkin kuin kotimaasta, mutta ainakin CMS:ssä oli pikkuosissakin kai parinkympin ylikin postikulut. En osaa sanoa mistä tuollaisen saisi edukkaammin kuin itse hakien kotimaasta, mutta mitäköhän kesäaika tekee toimitusaikoihin (tosin samaa voi käydä ulkomaillakin).

Mutta varmaksi tietysti ei mitään voi ikinä sanoa, viimeksi ulkomailta autonosia tilatessa ilmoitettu toimitusaika 2-4 päivää venähti yli kymmenen päivää pidemmäksi, ilmastoinnin kennon ehti kuitenkin asentaakin ennen kuin lämpimät kelit hävisi...

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 07:51 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
Noilla pikkupulteilla nokka-akseleiden alla ei ole paljonkaan merkitystä kannentiivisteen tiiviyden suhteen. Itse olen jättänyt nuo rohkeasti pois eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 08:30 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Just noita nokkien alla olevia ruuveja tarkoitin. Nehän on M8, mutta varren paksuus vain 5 mm. Momentti tuntuu järkyttävän suurelta noin ohuelle varrelle! Uskaltaisikohan tosiaan jättää pois? Käytännössähän noilla vain varmistetaan etu- ja takareunan tiiveys nokkaketjun kohdalta. Kansi on sen verran jäykkä, että luulisi noiden isompien pulttien hoitavan tiiveyden myös em. kohdalta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 09:05 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Tuo on pakko olla joku väärä momentti, M6 (luja 12.9) on kuivana kai yleensä luokkaa 15-18 Nm ja öljyttynä 12-15 Nm (googleen M6 ja Nm 12.9 suosituksia saa...)
M6 kun lienee kierteen pohjalta samaa luokkaa noin tuo 5 mm varsi.

Tuo näemmä myös vaihtuu jossain välissä, vanhemmissa on M6 kierre, mutta tosiaan vaikka -82 on M8, se selittikin miksi kierre kesti:
http://www.cmsnl.com/kawasaki-kz650h2-c ... 5W1DUaLSJc

Mutta Sumekolta saisi varmaan yksittäisen halvimmalla, ellei jostain eBaystä löydä lähettäjää halvoilla postikuluilla.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 10:43 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Ei jaksanut alkaa plaraamaan nettiä. Soitin paikalliseen kauppaan, joka tilaa ruuvit sumekolta. Hinta noin 7e/kpl. Laitetaan nyt nuo, vaikka ilmankin varmaan pärjäisi. Kun tietäisi lujuusluokan, niin voisi piruuttaan laskea mihin momenttiin nuo tulisi vetää.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 12:14 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Ohennetun M8-ruuvin kiristysmomentit (suluissa tavallisen ohentamattoman):
8.8 13 Nm (23 Nm)
10.9 20 Nm (34 Nm)
12.9 23 Nm (40 Nm)

Jos ohennettu M8-ruuvi vedetään 30 Nm momenttiin, ruuvissa vaikuttava veto on 21600 N, jolloin ohennetussa kohdassa on vetojännitystä 1100 MPa, eli ollaan jo lähelle 12.9-ruuvin murtolujuutta (1200 MPa). Ja käytännössä tuon 1100 MPa päälle tulee väännöstä vielä hieman lisää.

Summasummarum: 30 Nm momentti on ok tavalliselle, ohentamattomalle ruuville, jos lujuusluokka on 10.9. Ohennetulle ruuville 20 Nm, jos lujuusluokka 10.9.

Kitkakertoimeksi kierteessä ja kannassa oletettu 0,12.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 13:46 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Millä luvuilla nuo ohennetut on laskettu, eli onko joku muu varren halkaisija kuin edellä mainittu 5 mm?

20 Nm kuulostaa sekin vielä hieman isolta (jos 5 mm...) ainakin jos vertaa tähän:
Lainaa:
20 Nm vielä kesti, mutta sitten naps.


Mutta kitkakerroin vaikuttaa paljon myös, miten kiristettiin ja kuinka pian tuon 20 Nm jälkeen sanoi naps?

Tai jos toinen pultti vedettiin vain 20 Nm, voisi ehkä senkin pituuden mitata ja verrata onko venynyt ja kuinka paljon (mutta jos on paljon venynyt niin pitäisi seuraavalla kerralla uusia, tosin tuossa ohennuksen pituus on aika lyhyt ja sitä kautta venymäkin vain prosentti-pari siitä?)?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 21:15 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Standardin mukaan ohennetun osan paksuus on 5,32...5,5 mm. Itse olin mittaavinani tasan 5 mm. Momenttiarvot on std mukaiselle ruuville.

Kitkakerroinkin vaihtelee lähteestä riippuen ja on erään lähteen mukaan öljytylle ruuville 0,12...0,18. 20 Nm sain kiristettyä, mutta sen jälkeen ei juurikaan enää kiristynyt vaan ruuvi alkoi plastisoitumaan. Näppituntumalla joku 25 Nm vois olla aika lähellä.

Ehjäksi jääneessä ei silmämääräisesti näkynyt kuroutumaa. Vosihan sen mitata ja verrata uuteen. Tarina ei kerro mihin tiukkuuteen ja kuinka paljon ruuvia venytettiin edellisen kiristyksen yhteydessä. Voisihan tätä mielenkiinnosta simuloida vaikka FEM:llä, mutta materiaaliarvot on kitkakertoimien ohella enemmän tai vähemmän epätarkkoja arvioita, niin eipä taida viitsiä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 25, 2016 23:41 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Mahtaakohan tuon aikakauden pultit olla jotain omia standardeja (JIS, jos edes on minkään standarditaulukon mukaisia, pituus on ainakin hassu, 43 mm...)?

Joskus yritin ihmetellä mitä sikäläiset pulttien merkinnät tarkoittaa, mutta en ainakaan muista mitä kawassa vaikka koholla oleva 7 tai 6 pultin kannassa tarkoitti, kai ne lujuudesta jotain voisi kertoa.

Mutta et näemmä ole ainoa joka noita on napsutellut poikki (sama pultti mutta eri kone)
http://kzrider.com/forum/2-engine/45072 ... t&type=raw

Mutta en päässyt ihan kärryille mitä momenttia lopulta lopulta käytti, ehkä vaiheittain 75 % momentista+ kulmakiristystä päälle?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 26, 2016 08:57 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Jep, tuskin on mitään 10.9 tai 12.9 vaan japsien omien standardien mukaisia. Aikoja sitten näin jossain taulukon missä oli avattu japanilaisten ruuvien lujuuksia. Oli numeroita ja jonkinlaisia sakaroita kannassa merkkinä.

Törmäsin kanssa, että on näitä muutkin katkonut.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com