Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 17:01

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ysikawan vaihdevipu jumitti.
ViestiLähetetty: Su Touko 18, 2014 17:38 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 08:55
Viestit: 15
Keli on kuin morsian. Eikun kawan selkään ja baanelle. Sitten kun olin riittävän kaukana kotoa, niin eiköhän risteyksessä pienempää vaihtaessa vaihdevipu jumi paikalleen. Tietysti vapaalle. Aikani siinä hikoilin ja tökin pyörää eestaas ja heiluttelin vipua, niin huomasin, että kun pitää vaihdevipua jalalla ylhäällä, niin kakkonen, tai ykkönen on päällä. Voimaa ei uskaltanut käyttää, kun en tiennyt mikä on jumissa. Siinä v***tuksessa, en tajunnut tarkemmin anlalysoida, kumpi se vaihde se oli, pää asia että pääsi eteenpäin. Siis tarkennan vielä, vaihdevipu oli niin jumissa, että jos se olis ollu hitsattu kiinni, niin ei olisi eroa huomannut, silti se pieni liike auttoi pitämään pykälän silmässä. Varovasti körötellen kotiin vasen pohje krampissa, ja sitten vaihteiston poski auki. Samalla kun vetäisen vaihteiston kannen irti, kuuluu ääni, että jotain meni paikalleen/liikahti. En nähnyt mitä.

Onko käynyt muille? Vaihteen siirtäjä siellä oli varmastikkin vain jumissa? Ei oikein minun järjen mukaan mikään muu voi olla. Voiko vaihdevivun palautusjousi mennä väärään väliin ja jumittaa. Jäiköhän se tai siirtäjä johonkin kummaan välitilaan. Jos joku tunnistaa ongelman, niin johtuuko jonkin osan kulumisesta vaihteen vaihto mekanismissa. Haluaisin selvittää tämän ja korjata ongelman, jos vain tietäisi mikä sen aiheutti. Huomasin että rummun pinneihin tarttuvat pienemmälle vaihtavat siirtäjän kynnet oli hieman kuluneemmat, jopa pyöristyneet hieman, mutta ei kai se siitä voi johtua?? Tutkin näkyvät osat ja kaikki oli tallessa ja toimi niinkuin pitää. Ja eikun takas baanalle, ja kokoajan pelko perseessä, että millon se jumittuu uudestaan. Kävi mielessä, että voiko ne kawan neutral finderin kuulat jumittaa koko mekanismin. Eli tavallaan luulee, että pyörä ei liiku. Vaikka tuskimpa, ne olisi takaisin paikalleen pompanneet sitä kantta ulosvetäessä...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 19, 2014 18:23 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 08:55
Viestit: 15
Olen tässä googlettanut asiaa vuorokauden kaikilla osaamillani kielillä, ja ei ole tullut vastaavaa ongelmaa netissä vastaan. Eli kowaa ajoa. :) Jos käy uudestaan, niin koitan kurkkia jostain välistä, ennen kun vetää kannen taas pois, että mikä siellä on juminut vaihteen siirtäjän ja hommaan sitten uuden. Sitten kysymys. Voiko sen akselin siirtäjineen vaihtaa, ihan vain nykäisemällä pois ja tökkäämällä uuden sisään, vai tippuuko jotain kolinalla lohkojen pohjalle?? Kovin lyhythän se akselin osa on joka siitä sisään menee. Ainakin kuvien perusteella.

Vastaan itselleni. Näköjään voi nykiä huoletta sen ulos.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 19, 2014 19:45 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Hansikas kirjoitti:
... Voiko sen akselin siirtäjineen vaihtaa, ihan vain nykäisemällä pois ja tökkäämällä uuden sisään, vai tippuuko jotain kolinalla lohkojen pohjalle?? Kovin lyhythän se akselin osa on joka siitä sisään menee. Ainakin kuvien perusteella.

Vastaan itselleni. Näköjään voi nykiä huoletta sen ulos.

Missä voi? ainakin suuressa osassa siirtäjähaarukat tipahtaa öljypohjaan... vaikkapa ZX1100A tai sen sukuisissa siirtäjien akselit on koko koneen levyiset

...tai voidaan puhua eri osistakin, onko kyse sittenkin siitä osasta joka pyörittää valitsinrumpua pykälän idommalle tai pienemmälle?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Viimeksi muokannut oojala päivämäärä Ma Touko 19, 2014 20:13, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 19, 2014 19:58 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 08:55
Viestit: 15
En ilmeisesti selittänyt tarpeeksi tarkasti. Kyse on vaihdevivun akselista, ja siinähän on ne rumpua kääntävät kynnet jousilla. Näyttää vähän iskukoukuilta. Olen luullut, että sitä kutsutaan vaihteen siirtäjäksi, kun se sitä rumpua pyörittää. Haarukat sitten erikseen. Niitten akseleita en ole ulos vetämässä. Ajattelin, että olisiko sen vaihdevivun akselissa, tai sitä vasten jotain kiinni siellä sisällä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 19, 2014 20:48 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
En kyllä minäkään tiedä mikä minkäkin osan nimi on vaihdelaatikon sisällä ja vivuissa, vaikka joskus niihin oli joskus hieman pakko lähemminkin tutustua: viewtopic.php?f=5&t=4574
siirtäjistä ja akseleista tuli vain heti mieleen nuo siirtäjähaarukat ja niiden akselit ja muistui mieleen ohje että niitä ei saa (ainakaan paljoa) vetää noin vain ulos, mutta ne toisaalta näyttääkin siltä että niitä ei ihan ekana ala nyppimään

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 19, 2014 21:27 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 08:55
Viestit: 15
Aamen. Hyvä kun sait kuntoon. Tavallaan tuon tarinan lukeminen antaa orastavaa toivoa, ettei se maailma näköjään lopu, vaikka pikku remppaan joskus joutuisinkin. Tekis jo mieli lähteä laittamaan pyörä muttereiksi pitkin autotallin lattiaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 21, 2014 06:00 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Moro!

Ittelläni jumitti vaihteet viime kesänä ensimmäisellä koeajolla, vaihdepoljin suti välillä tyhjää ja välillä jumi paikoilleen. Vika löytyi vaihdepolkimen liikeradan säätö/stoppari/keskitintapista, joka taas löytyy eturattaan kopan alta. Ko tappi on epäkeskeinen, ja sillä voi siis säätää sitä kuinka hyvin vaihteensiirtäjän koukut haukkaavat vaihteensiirtäjän rumpuun kiinni. Eli siis se koppa jonka läpi vetoakseli tulee... Sitä kannattaa aina ensin vilkaista ennenkuin purkaa moottorin :yesyes: ittelläni sen avaaminen oli lähinnä epätoivinen veto, mutta onneksi se vika löytyi sieltä ;)

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 21, 2014 09:32 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 08:55
Viestit: 15
Kiitos. Jotain tämmöistä minä ajattelinkin, mutta en osannut yhdistää mistä sitä säädetään/voiko sitä säätää.. Ja mullakin sutii tyhjää eritoten alas päin vaihtaessa. Huomasin, kun koppa auki kääntelin vaihteita, niin koukut muutaman kerran lipsahti. Eli sitä liikerataa siis säätämään. Tästä päättelisin, että se jumiminen johtuu siitä, kun se siirtäjän koukku lipsahtaa siitä tapilta, mutta vaihde kuitenkin vaihtuu ainakin osittain, niin jousi painaa sen koukun väärälle puolelle sitä rummun tappia. Luultavasti nyt se jäi alle jumiin, kun rumpu pyörähti. Tämä sitten pääsi paikalleen liikahtamaan takaisin, kun avasin kopan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 21, 2014 10:04 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Minäkään en muista omasta liikeradan säätöön mitään epäkeskopulttia/tappia?

Koukkujen ei kai pitäisi jäädä jumiin vääräänkään suuntaan, koska vastapuolen koukut ovat aina tapin vastakkaisella puolella? Onko rummun tapit suoria ja kulumattomia?
Jos tarvitsee, Ne voi muistaakseni tehdä 4 mm? rullalaakerin sopivan pitkistä irtorullista lyhentämällä, tai onnistuisikohan ihan vain kääntäminen toisinpäin?

Mikä pyörä, malli ja vuosi on tarkemmin kyseessä?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 21, 2014 11:46 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 08:55
Viestit: 15
Jos minun pyörää meinasit, niin -72 Z1 900. Pakko mennä tänään tallille aukomaan se uudestaan ja tutkimaan voiko sitä liikerataa säätää. Se lipsuminen tapahtui silloin, jos pykälä ei vaihtunut kunnolla, eli meni vähä niinkuin välivapaalle. Tuo vaihteiden vaihtaminen autotallissa kyllä saa pyörän välivapaalle aika usein vs. ajossa tosi harvoin. Juuri silleen se jumittuikin alunperin kun laitoin pienempää risteyksessä, niin lipsahti tyhjää ja sitten jumitti. Jumitusta en saanut aikaiseksi kun tallissa sitä vaihtelin, mutta lipsahti kyllä. Juuri sen jälkeen, jos vaihde ei vaihtunut ihan loppuun asti. Rummuntapit on ihan ehjät ja suorat. Samon ne siirtäjän kynnet, paitsi pienemmälle vaihtava, alaspäin vetävä kynsi on hieman pyöristynyt kärjestä...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 21, 2014 14:23 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Morot!

Oireet on ainakin samat, ittellänikin lopetti vaihtamisen pienemmälle... eli ylempi siirtäjän koukku ei tarrannut kunnolla kiinni rumpuun.
Säätötappi on siis se vaihdepolkimen akselin takapuolella oleva stoppari, johon se vaihteensiirtäjän levy lopulta stoppaa kun poljinta heilutetaan ylös tai alas.
Ko. tappia lohkossa pyörittämällä vaihteensiirtäjän koukkujen liikeradat siirtyvät ylemmäs tai alemmas.Tapp on mistaakseni sama tappi mihin se vaihdepolkimen keskityjousi nojaa...

Ja sitten missä kapineissa näitä on? Oma lohkoni on kai joku 77 malli, noin,kai,ehkä... mutta muistaakseni -72 mallisessakin mokoman stopparitapin juuressa on kiristymutteri, (olikohan siinä tapin päässä ruuvihahlokin?) mistä voi päätellä että se tappia voi pyöritellä lohkossa.

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 21, 2014 14:32 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Eli oheisessa kuvassa osa nro 92001 onse, mitä vääntelin. onkin siis akselin etupuolella.

Kuva

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 21, 2014 14:43 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 08:55
Viestit: 15
Juuri tuota osaa minä siinä aikani tuijottelin, mutta jäi huomaamatta, että se vois olla epäkesko. Jospa tämä tästä. Kiitos.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 23, 2014 19:08 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Hansikas kirjoitti:
Juuri tuota osaa minä siinä aikani tuijottelin, mutta jäi huomaamatta, että se vois olla epäkesko. Jospa tämä tästä. Kiitos.


Eikä sitten kaikissa koneissa noin olekaan, eli minulla (ZX1100A1) käsketään vaihteensiirto-ongelmissa vain tarkistamaan että se on suora eikä taipunut...

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 24, 2014 17:46 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Jep, en voi mennä vannomaan mistä laitteista tuo epäkeskeinen tappi löytyy.... Ei tuota ollut kai mainittu tuossa 73-74 manuaalissakaan, joka minulta löytyy.

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com