Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 01:33

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Loka 05, 2019 13:11 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 26, 2019 16:38
Viestit: 10
Moi. Kawa pelasi mukavasti kesän. Nyt syksyllä alkoi 2 vaihteella tekemään täyskiihdytyksessä sellaista että vaihde tuntui lähtevän pois päältä muttei lähtenytkään. Voiko olla siirtimessä vikaa? Tai kytkimessä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Loka 06, 2019 01:03 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Vika todennäköisesti lootan rattaan kytkentätappien pyöristyminen kulmistaan. Toimii normiajossa ok, mutta kuorman kanssa alkaa antamaan periksi.

Tyyppivikana on myös kytkimen luistorajoittimen katkeilevat jouset. Kytkin alkaa silloin tuntua kahvasta löpperöltä kahvatuntumaltaan.

Pahin vika noissa on laturin ketjun venyminen liikaa ja se alkaa laskostua hitaassa likkeelle lähdössä yli hampaan ja lukitsee koneen välittömästi, reippaammassa lähdössä keskipakoisvoiman takia ketju ei laskostu ja toimii ok.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Loka 06, 2019 10:53 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Lohikma kirjoitti:
Moi. Kawa pelasi mukavasti kesän. Nyt syksyllä alkoi 2 vaihteella tekemään täyskiihdytyksessä sellaista että vaihde tuntui lähtevän pois päältä muttei lähtenytkään. Voiko olla siirtimessä vikaa? Tai kytkimessä?

Kuvaile lisää tuota vaihteen käyttäytymistä, oliko se terävä äkillinen ja miten se palautui, eli riittikö kaasun löysäys, vai pitikö koskea vaihdepolkimeen? Jos kaasun helppaaminen auttaa, lienee vika kytkinpuolella.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 08, 2019 20:05 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 26, 2019 16:38
Viestit: 10
Moi. Tekee semmoisen todella äkillisen kierrosten nousun. Ei ehdi edes kaasua löysätä. Aika terävällä tuntuu, aivan kuin vaihteistossa tapahtuisi jotain.
Voi perse jos laatikossa ongelma.
Onko tällä foorumilla näiden korjaamiseen osaajia jos tarvetta tulee?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 08, 2019 21:10 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kuullostaa luistavilta kytkinlevyiltä. Väärät öljytkin saattavat aiheuttaa sen, mutta levyt ovat kuluvaa tavaraa.
Helppo vaihtaa levyt itsekkin.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 08, 2019 21:32 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Joskus tuli itselle "pakollinen määräaikaishuolto"
viewtopic.php?f=5&t=4574

Tuo oli ihan ensimmäinen ja (toistaiseksi) ainoa kerta kun moottoripyörän vaihteistoa korjasin...

Tuossa minulla oireena hyppäsi kakkoselta enenevässä määrin, ja lopulta kytki sisäisesti kaksi vaihdetta samanaikaisesti, mutta tuossa oli useammassa kohdassa kulumaa ja vielä ylimääräinen välys rummussa (ja jos on kaksi eri välityksistä vaihdetta yhtäaikaa päässä, niin joko vaihteisto ei pyöri tai sitten joku osa pettää, minulla petti rattaiden hampaat)

Aika suoraviivaista hommaa, mutta työlästä erityisesti siinä mielessä että kone piti ottaa pois rungosta (tai pikemminkin runko ottaa pois koneesta) ja kone halkaista. Tuo vanhempi ilmajäähy 1100 ei ole ihan sama kone, mutta näemmä muistuttaa vaihteistonkin toteutuksen osalta aika paljonkin.

Jos vain onnistuu ja mahtuu pelkän öljypohjan irroittamisella, niin säästää ainakin paljon työssä. Öljypohjan ja ulkoisen vaihteensiirtomekanismin irroittamalla kannen rataskopan alta (jos tuossä pyörässä onnistuu ja öljypohja mahtuu tulemaan pois) pääsee näkemään onko siellä sivuttaisliikettä ja kuinka syvälle hampaat menee ja esimerkiksi vaihtamaan siirtohaarukan uuteen (tai kaksi samanlaista keskenään, jos epäilee taipumaa haarukassa) tai vaikka uuden vaihtajarummun, jossa minulla oli myös kulumaa ja ongelmia (rummun uria haarukat seuraa kun vaihtaa vaihteita ylös/alas). Välyksiä eri vaihteilla on hieman hankala kokeilla, kun täytyy saada ulostuloakselin sen verran pyörimään, että keskipakoisvoima heittää "positive neutral finder" -kuulat ulos koloistaan.

Esimerkiksi http://www.cmsnl.com pääsee selailemaan osakaavioita ja saa hinta-arviota osista, etsii sieltä ZR1100 ja vuosiluvun mukaan.

En vieläkään ihan ymmärtänyt tuota osaa:
Lohikma kirjoitti:
...muttei lähtenytkään....

Eli miten tuosta tilanteesta toivuttiin, pitikö laittaa vaihteita polkimella uusiksi vai riittikö vain kun kaasusta helppasi?
(molemmissa kun voi päästä rajoittimelle saakka, jos vaihde pomppaa kytkentähampaistaan tai jos kytkin lähtee reilusti luistamaan, ainakin jos kaasu on reilusti auki)

Jos kytkin luistaa, niin silloin ei tarvitse vaihdepolkimeen koskea ja voi silti jatkaa ajoa ja korjauskin on paljon helpompi.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 16, 2019 21:25 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 26, 2019 16:38
Viestit: 10
Luin tuon topiccisi. Veikkaan samaa vikaa. Vaihteensiirtäjä paskana tai rattaat kuluneet. Veikkaisin ensimmäistä. Tulipa tehtyä kytkinremonttikin.
Jenkki sivuilta löytyi paljon keskustelua 2 vaihteen ongelmista.



uote="oojala"]Joskus tuli itselle "pakollinen määräaikaishuolto"
viewtopic.php?f=5&t=4574

Tuo oli ihan ensimmäinen ja (toistaiseksi) ainoa kerta kun moottoripyörän vaihteistoa korjasin...

Tuossa minulla oireena hyppäsi kakkoselta enenevässä määrin, ja lopulta kytki sisäisesti kaksi vaihdetta samanaikaisesti, mutta tuossa oli useammassa kohdassa kulumaa ja vielä ylimääräinen välys rummussa (ja jos on kaksi eri välityksistä vaihdetta yhtäaikaa päässä, niin joko vaihteisto ei pyöri tai sitten joku osa pettää, minulla petti rattaiden hampaat)

Aika suoraviivaista hommaa, mutta työlästä erityisesti siinä mielessä että kone piti ottaa pois rungosta (tai pikemminkin runko ottaa pois koneesta) ja kone halkaista. Tuo vanhempi ilmajäähy 1100 ei ole ihan sama kone, mutta näemmä muistuttaa vaihteistonkin toteutuksen osalta aika paljonkin.

Jos vain onnistuu ja mahtuu pelkän öljypohjan irroittamisella, niin säästää ainakin paljon työssä. Öljypohjan ja ulkoisen vaihteensiirtomekanismin irroittamalla kannen rataskopan alta (jos tuossä pyörässä onnistuu ja öljypohja mahtuu tulemaan pois) pääsee näkemään onko siellä sivuttaisliikettä ja kuinka syvälle hampaat menee ja esimerkiksi vaihtamaan siirtohaarukan uuteen (tai kaksi samanlaista keskenään, jos epäilee taipumaa haarukassa) tai vaikka uuden vaihtajarummun, jossa minulla oli myös kulumaa ja ongelmia (rummun uria haarukat seuraa kun vaihtaa vaihteita ylös/alas). Välyksiä eri vaihteilla on hieman hankala kokeilla, kun täytyy saada ulostuloakselin sen verran pyörimään, että keskipakoisvoima heittää "positive neutral finder" -kuulat ulos koloistaan.

Esimerkiksi http://www.cmsnl.com pääsee selailemaan osakaavioita ja saa hinta-arviota osista, etsii sieltä ZR1100 ja vuosiluvun mukaan.

En vieläkään ihan ymmärtänyt tuota osaa:
Lohikma kirjoitti:
...muttei lähtenytkään....

Eli miten tuosta tilanteesta toivuttiin, pitikö laittaa vaihteita polkimella uusiksi vai riittikö vain kun kaasusta helppasi?
(molemmissa kun voi päästä rajoittimelle saakka, jos vaihde pomppaa kytkentähampaistaan tai jos kytkin lähtee reilusti luistamaan, ainakin jos kaasu on reilusti auki)

Jos kytkin luistaa, niin silloin ei tarvitse vaihdepolkimeen koskea ja voi silti jatkaa ajoa ja korjauskin on paljon helpompi.[/quote]


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com