Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 17:53

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Bensaletkujen laatu ongelmat
ViestiLähetetty: Su Elo 05, 2018 06:34 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Nyt se sitten on virallisesti myönnetty. Bensaletkut eivät kestä biopolttoaineita, kiitos EU:n viherpiiperrysten, kaikki harrastajat ovat saanneet vuosikaudet kärsiä letkujen hapertumisista syyttään.
https://www.koneviesti.fi/tietolaari/artikkeli-1.254970

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 05, 2018 19:16 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Minä osoitan syyttävällä sormella myös bensaletkujen myyjiä ja valmistajia, myydään aika ala-arvoista kuraa bensaletkuina, enkä minä ainakaan kykene päättelemään päältäpäin toimiiko se letku puoli vuotta vai 50 vuotta (tai jotain siltä väliltä). Ostin vuosia sitten samasta kaupasta kerralla kolmea erilaista letkua (halpiskauppa) letkuissa ei isommin hintaeroja, pikemminkin rakenne ja ulkonäköeroja sisähalkaisijan lisäksi. Kaksi kolmesta osoittautui ihan kelvottomaksi, eli sai "pöksyt kastumaan" jo vuoden päästä ja ihan perusbensalla, eikä kestänyt edes kaasarikurkkujen/muina alipaineletkuna (ohuempana versiona) paljon pidempään. Yksi laatu taas kesti ilman mitään ongelmia pidempää käyttöä noin 50 % etanolillakin.

Tuttu taas uusi vaivalla autoonsa (harraste/rata) kaikki letkut vain todetakseen että olipa tyhmää korvata 20 vuotta vanhat toimivat putket/letkut aivan kelvottomilla heti haurastuvilla letkuilla. Sai toki letkuista rahat takaisin, mutta vaivaakin tuossa oli melko lailla.

En oikein tiedä miten noita letkuja pitäisi valita, mutta olen nykyään yrittänyt valita ison valmistajan merkkiletkuja ja sellaista tyyppiä, jossa mainitaan kemikaalien kestosta tarkemmin, mieluummin kaupasta jossa nopea kiertokin (mutta kyllä niillä tunnetuillakin valmistajilla on välillä käynyt käpyjä valmistuksessa/valmistuserissä). Nestekaasuletkuissakin on melkoisia eroja ja kaasu on kuitenkin ollut samaa aina, jotkut haurastuvat nopeasti, ja jotkut kestävät "ikuisesti", senkin kun tietäisi miten kunnon letkun valitsee, halvan paineenalentimen mukana tullut on ollut kaasugrillissä vuosia, eikä ikinä mitään rappeuman merkkejä, grillin mukana tullut taas haalistui nopeasti ja ulkokuori halkeili...

Biodieseli (ja sen eri lajit) voi olla ongelma, ostin veneeseen (Diesel) muovisen jerrykannun ja niidenkin merkinnät olivat aika mielenkiintoisia, saman valmistajan (Plastex) kannuissa osassa oli "soveltuu dieselille", osassa taas ei. Olen ainakin autoissa törmännyt sellaisiin dieseltankkeihin, joista ei saa polttoainepumpun isoa ruuvikaulusta takaisin, kun tankin kierre on kasvanut/turvonnut isommaksi (No toisaalta niin käy myös Nylon+vedellekin).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 05, 2018 20:08 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tygon LP-1000 lienee varmin kaasaripeleihin. Ruiskupeleissä saattaa olla paras käyttää jäykempiseinäisiä letkuja.
Kaverin vanhassa 8 tappisessa Saabissa oli mekaaninen ruisku, jossa hajosi yksi imusarjan kova muoviletku poikki. Kokeili sitä korjailla päälle liutetulla kumiletkulla ja 4 klemmarilla kiinni. Silti kone kävi epätasaisesti ja letkun päällä tuntui pulssi, kun se vuorollaan paineistui. Vika korjaantui vaihtamalla ehjä putki tilalle.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 06, 2018 00:07 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Moottorisahassa on tullut käytettyä tuollaista neonväristä "läpinäkyvää" PVC-letkua ja kyllä vähän mietin pyöräänkin, mutta jotenkin se vaan tuntuu oudolta siihen käyttöön moottoripyörässä tai autossa, eikä ole ainakaan ihan klassisen näköistä. Taitaa olla mallikoodilla LP-1100 se Tygonin kestävämpi versio bensakäyttöön?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 06, 2018 08:42 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1439
Paikkakunta: Karkkila
Taidan tuohon ruiskularppaan (kunhan se osa tekniikasta valmistuu) laittaa jäykkää ja päihin laadukkaat joustavat. Pitää kestää puhdasta viinaa kun ahdettuna on se parempi vaihtoehto. Sekabensa käy loistavasti koska putkessa on flexfuel -anturi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 06, 2018 15:26 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Aikoinaan jäykäksi suositeltiin kuorma-autojen paineilmajarrujen mustia Nylonputkia, mutta niiden normaalien liitososien o-renkaat eivät kestä yleensä bensaa (viinaa kyllä kestävät)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2018 09:29 
Poissa
Jäsenasiavastaava
Jäsenasiavastaava

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 11:36
Viestit: 1100
Paikkakunta: Hesa
Hyvää tarinaa letkuista. Mitenkähän ystävällisiä pienkonebensat ovat letkuille?

_________________
KAWASAKI - mielenkiintoinen ja haluttu myös vanhempana - sopivasti erilainen!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 08, 2018 12:57 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
Jim Goose kirjoitti:
Nyt se sitten on virallisesti myönnetty. Bensaletkut eivät kestä biopolttoaineita, kiitos EU:n viherpiiperrysten, kaikki harrastajat ovat saanneet vuosikaudet kärsiä letkujen hapertumisista syyttään.
https://www.koneviesti.fi/tietolaari/artikkeli-1.254970

Jou, lievää hämmästystähän se herätti Kawasaki W800 vm. 2012:n käyttöohjekirjaa selaillessa; huolto-ohjelmassa on ohjeistusmääräys, jotta bensaletkut kuuluu uusia 4 vuoden välein.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 09, 2018 12:51 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Kuulostaa vähän ylisuojelevalta, toisaalta kun huono letku vuotaa ja pykii jo seuraavana kesänä, niin ei sekään auta :)

Vähän kuin Gigantin ohjeet grillin kaasuletkusta:
"Kaasuletku on suositeltavaa vaihtaa vähintään joka toinen vuosi."

Suomessahan noita kaasuletkuja vedettiin myös takaisin, kun eivät kestäneet taivuttelua -30 °C, mutta moniko grillaa noin kovilla pakkasilla?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 09, 2018 16:15 
Poissa
Jäsenasiavastaava
Jäsenasiavastaava

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 11:36
Viestit: 1100
Paikkakunta: Hesa
Ysiiin vaihdettiin letkut ensimmäisen kerran vuosi sitten. Toinen letku oli mennyt hanan puolelta huonoksi ja sisäpuolelta limaiseksi. Oletan, että en ole enää uusia uusimassa, jos edes puolet alkuperäisten iästä kestävät.

_________________
KAWASAKI - mielenkiintoinen ja haluttu myös vanhempana - sopivasti erilainen!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2020 12:29 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
Palatakseni tähän viinakurapensat - uhka vai mahdollisuus -ikuisuuskysymykseen; myös laskuitutonkkain metanolikestävyyttä kyseenalaistetaan siellä@täällä! Viimeksi nyt iipeissä "Z1-pyhäpuvun" myynti-ilmossa. Liekö sitten kyse ämiriikkäläisten tiukahkosta "jos-on-vaikka-pieninkin-mahdollisuus" -tuotevastuulainsäädännöstä vai kauppiaan aidosta huolesta, jääköön jokaisen oman tulkinnan varaan. Ottakaa kuitenkin kohdeluonnehdinnan sanat vakavasti ja tutkiskelkaa niitä sytämmissänne...

https://www.ebay.com/itm/184035140285

:heppa:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Tammi 29, 2020 15:41 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Lasikuitutankeista (ja hiilikuitu-) löytyy netistä paljon juttua ainakin lentokoneiden siipitankeista, bensasta tulee usein rakkuloita maali/gelcoatpintaan/vuotoa. En tiedä löytyykö niihin jotain viranomaisten hyväksymää tapaa, mutta mitenkäs mahtaisi moottoripyörissä toimia erilaiset tankin sisäpuoliset pinnoitteet, ainakin Caswell mainostaa tuollaista tuotetta moottoripyörien lasikuitutankeillekin:
https://www.caswelleurope.co.uk/clear-e ... 33-litres/

(ilmeisesti ainakin ultrakevyet lentää usein autojen pumppubensalla (98E), eikä AVGAS. AVGASei kai sisällä etanolia, mutta tolueenia ja ksyleeniä kylläkin on kuten perinteistä lyijyäkin)

Mutta ei välttämättä ole aina pelkkä etanoli/viina joka aiheuttaa niitä ongelmia, nykyään bensassa on "bensiinin" ohella isoja määriä muitakin kemikaaleja: TAME/MTBE/ETBE//TAEE/Tolueeni/n-Heksaani/butaani... (Käyttöturvatiedotteen bensiini-komponenttiin noista voi sisältyä ainakin Tolueeni ja n-Heksaani. Katsoin jonkun bensan käyttöturvatiedotteesta että sen pitäisi olla vähintään 78 % "bensiinikomponenttia", mutta kun lukee ne pikkutekstitkin, niin onkin 58 % + max 20 % Tolueenia/n-Heksaania (minimi 5 % tolueenia), enkä viitsinyt sen tarkemmin selvittää mitä ne muut bensiinikomponentiksi laskettavat ainesosat oikeasti ovat, eivät kaikki varmaan ihan periteisiä bensoja nekään)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com