Keväthuolto alkaa olemaan ajankohtainen, aloitetaan keulaputkien öljyjen ja stefojen vaihdolla.
Irroita etuloksu, nopeusvaijeri sekä löysää alaputken kiinnityspultit 4 kpl (-79) tai 2 kpl (-80) sekä löysää etuakselin mutteria hieman sekä jarrupuristimien pultteja. Jos ohjaustangon sivulta saa, niin löysää 1/2" jatkovarrella yläpään korkkeja (kumilätkän alta) hieman.
Peli keskituelle ja pieni pullotunkki vaikka pohjaproppua vasten, että etupää nousee ilmaan ja takarengas ottaa maahan.
Irroita jarrupuristimet, etuakselin mutteri ja vedä ruuvarilla akselin poikittaisesta reijästä akseli pois, vaikka hieman kumivasaralla avustaen.
Ota eturengas pois haarukasta, puukiilat lattian ja renkaan välissä ovat näppärä apuväline, pysyy kilkkeet paremmin hollilla. Ota nopeusmittarin pyöritin pois sekä toiselta sivulta holkki vanteelta.
Löysää ylä T-kappaleen toista putkea pitävä pultti sekä sen jälkeen alemman T-kappaleen pultti ja pyöritä sisäputkesta alaspäin vetäen keulaputki pois T-kappaleista. Pyöritä putken korkki kokonaan auki jatkolla ja vedä jousi pois valumaan vanha öljy pois. Kaada samaan astiaan putken öljy pumppaamalla jonkun kerran. Ota pölysuoja pois kapealla ruuvarilla ulkokehältä avustaen, irroita lukkorengas ja prikka.
Laita ruuvipenkkiin poikittain jarrupuristimien kiinnityksestä ja avaa keulan pohjassa oleva kuusioruuvi pulttipyssyllä. Ruuvin mukana tulee kuparinen tiivsteprikka. Vedä sisäputki pois ulkoputkesta karoineen, jonka keulassa on alumiininen holkki.
Käännä keulaputki pystyyn ruuvipenkissä ja kampea vanhat stefat pyöreäpäisellä rengasraudalla tukien vastapuolen paksulla kankaalla. Puhdistusta osille ja naputtele uusi ALKUPERÄINEN stefa kumivasaralla ja sopivalla hylsyllä paikoilleen, hieman öljyä stefan ja putken väliin. Naputa kunnes stefa on pohjassa ja lukkorenkaan ura on hyvin näkyvissä, laita metalliprikka ja lukkorengas paikoilleen. Käännä putki taas penkissä poikittain ja työnnä sisäputki karoineen sekä alumiiniholkki kärjessä varovasti stefan ohi paikoilleen ja pyöritä pohjan kuusioruuvi prikan kera karaan kiinni ja kiristä (voi joutua pitämään sisäputken puolelta jollain puuvarrella vastaan. Käännä putki taas penkissä pystyyn ja laita pölystefa paikoilleen, testaa putken liukuminen ettei ahdista missään vaiheessa liikerataa.
Lorauta SAE 10 tai 15 keulaöljyä 3,5 dl putkeen ja pumppaa penkissä muutaman kerran ja jätä pamppu yläasentoon, laita jousi sisään ja laita korkki kierteille (jousi voi pistää vähän hanttiin) käsikireyteen ja testaa kumimattoa vasten voimakkaasti painaen että palauttaa hyvin. Asenna putki takaisin paikoilleen ylä T-kappallen kanssa samaan korkoon korkin kanssa ja kirista alemman T-kappaleen pultti. Kiristä korkki jatkolla T-kappaleen topparia vasten. Kiristä ylemmän T-kappaleen pultti.
tee sama operaatio toiselle putkelle.
Asenna rengas putkien välin holkin sekä nopeusmittarin pyörittimen kanssa (ei tee pahaa putsata tämäkin ja laittaa uudet vaseliinit sisään) Rasvaa vaseliinillä akseli ja työnnä paikoilleen. Varmista nopeusmittarin pyörittimen oikea asento ja laita mutteri kiinni 8 kg/m kireyteen. Kiristä alaputkien pultit 4/2 kpl takaisin paikoilleen (Joissakin malleissa suuntaa pullonkorkin avaajat suoraan
). Asenna jarrupuristimet jarrupalojen tarkastuksen/vaihdon jälkeen paikoilleen. Asenna nopeusmittarin vaijeri paikoilleen, kokeile rengasta pyörittelemällä mittarin sekä etujarrujen toiminta. Asenna etuloksu paikalleen, irroita tunkki ja ota pyörä pois keskituelta.
Kokeile vielä keulan toiminta jarruja painamalla, ettei jää nakittamaan.
Näin se keula on taas iskussa kesäksi.