Ostin paikallisesta autotarvikeliikkeestä noin 20€ maksavan 5 - 25 Nm momenttiavaimen, tietäen jo hankkiessa että 100%:sta laatua ei tuolla rahalla saa. Ensimmäiset M6 mutujen kiristelyt antoivat tuntuman, että ihan liian tiukkaan menee. Tuntui että kohta kierteet korkkaa tai ruuvi katkeaa. Eipä ihme, lue vaan eteenpäin miksi.
Edellämainitusta tuntumasta johtuen piti hankinta säätää & testata - kotikonstein.
Taidanpa tällä topicilla ottaa virtuaalisesti turpaan niin että tukka heiluu ja nokka vuotaa vaan väliäkös hällä. Olen iloinen jos aiheesta enemmän ymmärtävät tyrmäävät käyttämäni menetelmät ja kertovat paremmat menetelmät jotta kierteet säilyvät ja osat pysyvät menossa mukana
Toivoisin, että:
a) aiheesta keskustellaan vapaasti
b) jätetään omassa ojassa olevat naudat huomioimatta
c) etsitään keinoja joilla voi kotioloissa varmistua momenttiavaimen oikeasta toiminnasta
Ja sitten asiaan.
Ruuvipenkin kitaan kiinni pultti ja siihen sopivalla hylsyllä suurinpiirtein vaakasuoraan asentoon momenttiavain. Avaimen vääntiön keskustasta mitattuna avaimen toiseen päähän 23,4cm päähän ripustin rauhallliiiiiseeeeeenn tahtiiin seuraavan taulukon mukaiset kuormat ja hain avaimesta asetusarvon, jolla avain naksahtaa ilmoittaen saavutetun vääntöomentin suuruuden. Heittoa ei ollut onneksi enimmillään kuin vähän yli 100% tehtaan jäljiltä... Tässä se halpis-avaimen laatu näkyy.
Koodi:
Kuorma [kg] varsi [m] Tavoite [Nm] Näyttämä [Nm] Virhe [Nm] Virhe %
4,5 0,24 10,58 5,1 -5,48 -107,35%
6 0,24 14,4 9,5 -4,9 -51,58
Toisinsanoen, jos avaimeen asetti momentiksi 5,1Nm, todellinen momentti oli 10,58Nm. Vaivaiset 107% liian tiukalle olisi mennyt siis.
Avaimen varren puolessavälissä olevassa aukossa pilkistää kuusiokoloruuvi jota kiertämällä avainta pystyy säätämään. Asettamalla 4,5kg kuorman 23,4cm päähän vääntiön keskiöstä saadaan aikaan avaimen säätöalueen keskivaiheilla oleva 10,58Nm vääntömomentti, jolla säädin avaimen toimimaan oikein.
Tämän jälkeen mittasin avaimen näyttämän 3, 4,5 ja 6kg kuormilla. Näin sai selvitettyä avaimen ominaiskäyrän, joka osoittautui olevan onneksi suora. Eli avaimen asetusarvo verrattuna todelliseen saavutettuun momenttiin noudattavat tiettyä suoran yhtälöä. Kun tiedetään todellinen kuorma ja vääntövarren pituus tiedetään myös todellinen saavutettu vääntömomentti. Tätä voi verrata avaimesta saatuun näyttämään tunnetulla kuormalla ja sitä kautta saadaan kyseiselle avaimelle sopiva korjauskerroin.
Omistamani momettiavainyksilön osalta kaava on seuraava: asetusarvo = 1,52 * tavoiteMomentti - 5,75.
Lykkäsin tuon kaavan taulukkolaskentaan ja sain aikaan suoran, josta voi lukea mihin asetusarvoon kyseinen momenttiavain on asetettava jotta saavutetaan haluttu kiristysmomentti. Eipä tarvi tallila laskea jokaista momenttia erikseen, kattoo vaan käyrältä oikean asetusarvon :]
Nyt kun on suurinpiirtein testimenetelmä ja tulokset kuvattu, niin haluaisin kuulla mitä en osannut huomioida ja miten ko seikat voisi kotikonstein korjata. Yksi asia mikä tulee mieleen on, että tässä menetelmässä kiristettävä ruuvi ei pyöri, toisin kuin tositilanteessa. Minkäs verran tämä vaikuttaa tulokseen? Ja jos vaikuttaa niin mihin suuntaan?
Toistettavuus asetetulle momentille ei näyttänyt olevan ihan täydellinen, joka johtunee halpisavaimen laadusta ja testimenetelmän heikkouksista. Nämä heitot olivat kuitenkin pienempiä verrattua tehtaan jäljiltä säätämättömän halpis-avaimen aiheuttamiin virheisiin verrattuna.
Mikäs muu tässä mättää - poislukien että halutessaan halvan ja hyvän on ostettava molemmat
Ja nyt sitä vapaata keskustelua kehiin