Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Heinä 02, 2022 01:55

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Maalis 25, 2022 19:08 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 22, 2021 20:30
Viestit: 70
Paikkakunta: Kuusankoski
Ostin äskettäin ZX-10:n ja ajattelin vaihtaa siihen öljyt. Pyörä on seisonut melkein 7 vuotta ajamatta, joten öljynvaihto oli heti ekana listalla ennen käynnistystä.
Mutta mutta….öljynsuodattimen pultti ei tule ulos kuin noin 15-20mm! Suodatinasetelman pohja ja koko asetelma liikkuu eikä pultti varmasti ole enää jengoilla, mutta ei vaan tule ulos.
Koko asetelma varmaan tulisi, mutta kun pakoputkiston väliputki estää sen. Ja tietysti putkisto on yhtä kappaletta päästä päähän. Jos raatsisi sahata putket poikki niin suodatin tulisi varmasti ulos, mutta ei tosiaan orkkisputkia viitsis tuhota.

Tietysti voisi ottaa etukatteen, syylarin ja pakoputkiston irti, mutta tuntuu aika isolta hommalta varsinkin kun tehtaan huoltokirja sanoo että pultti irti ja sillä siisti. Ei menny taaskaan kuin Strömsöössä.

ZXR750H2 tapauksessa näin olisi pakko toimiakin orkkisputkiston kanssa, mutta ZX-10 on eri juttu ja piti olla piece of cake. No niinpä tietysti. Ei ollut.

Keksiikö joku syytä tuolle pultin jumittumiselle? Muistan että ZXR750H2 tapauksessa pulttia sai kyllä aika voimakkaasti painaa O-renkaan läpi. Olisiko käynyt niin, että ZX-10:n öljynsuodattimen pultin O-rengas olisi muuttunut kivikovaksi eikä päästä pulttia läpi?

Laitoin koneeseen uudet öljyt ja sinne meni noin 2,7 litraa eli sen verran kuin öljynvaihtoon ilman suodatinta, vaikka suodattimesta tuli jonkin verran öljyä pois, ei varmaankaan kaikki.
:razz: Ei tässä mitää ongelmaa sinänsä ehkä olisi, vaikka edellinen öljynvaihto onkin tehty 2007! ja noin 9000km sitten. Ei siis ajettu paljoa viimeisen 15 vuoden aikana :yesyes:
Suodattimen kesto ja kunto tässä mietityttää. Kunhan saan vanhat bensat kaasareista niin kokeilen käyntiin tuoreella ja kalliilla nykybensalla. Nokkakopan irroitin ja voitelin nokat tuoreella öljyllä ja tarkistin tulpat, jotka oli myös vaihdettu 2007 ja venttiilit tarkastettu samalla.

Pöyräytin konetta startilla ja hyvin tuntui pyörivän, pieni ”nykäys” tuntui heti startatessa, olsiko männänrenkaat olleet pikkuisen jumissa? Mäntien päällä näkyl kuin öljyä eli edellinen omistaja oli ehkä laittanut säilytysöljyt pyttyihin. Pyörää oli säilytetty kuivassa ja viileässä paikassa.

Sain uuden ilmansuodattimen Motonetistä 24,90€ hintaan. Ei paha.
Huomenna pitää sitten kokeilla käyntiin, kunhan saa vanhat bensat pois kaasareista, vai lähtiskö yli 6 vuotta vanhalla liemellä käymään :razz:

_________________
Kawasaki ZXR750H2
Kawasaki ZX-10 B2 Tomcat


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 28, 2022 14:17 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 22, 2021 20:30
Viestit: 70
Paikkakunta: Kuusankoski
Oli jo uudet öljyt koneessa ja laitoin koneen käymään, lähti aika helposti. Mutta sitten kymmenisen sekuntia käyneenä kuului vaimea poksahdus ja öljyä alkoi levitä pyörän alle. Eli kaikki öljyt ulos, oli vaikea nähdä mistä tarkalleen öljy tuli, ei kuitenkaan näyttäisi tulevan muualta kuin koneen alta.
Sain sitten lopulta pakoputkistoa kampeamalla suodattimen pois, se putosi itsestään kun putkea kampesi taakse/ylös. Eli todella muutamasta millistä kiinni.

Mielestäni suodatin oli paikoillaan, mutta ihan varmaa tämä ei ole. Pultti kuitenkin kiristyi kunnolla. Voisiko jostakin huohottimesta tulla öljyä? Koneen päällä oleva huohotin ei ollut edes märkä.

Tutkinta jatkuu….

_________________
Kawasaki ZXR750H2
Kawasaki ZX-10 B2 Tomcat


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 29, 2022 06:45 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1117
Paikkakunta: Turku
Joskus o-rengas voi pyörähtää ja venyä samalla kun kantta kiristää, ja tulla ylimääräinen lenkura jää kurkistamaan pois o-rengas urasta - ei toimi ainakaan pitkään. (tämä oletuksella että on kuoreton filtteri ja kannessa tiiviste o-rengas, kuten kuvauksesta ymmärtäisin) Hondan filtterikin käy kawaan, mutta o-rengas on vähän liian paksu uraan ja silloinkin voi käydä o-renkaan leikkautumisia. Toinen vaihtoehto siellä on pultin o-rengas.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 10, 2022 09:18 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 22, 2021 20:30
Viestit: 70
Paikkakunta: Kuusankoski
Tapaus on todennäköisesti selvitetty. Vanha O-rengas siinä kannen urassa ei ollut enää O-rengas vaan puolikas, koska konetta vasten oleva puoli oli litistynyt täysin tasaiseksi.
Kun suodatinkansi jäi hieman vinoon ja suodattimeen tuli öljynpaine, tästä seurasi se, että suodatin ”oikaisi” kannen ja suodatin pääsi liikkumaan alemmas. Eli pultti ei ollut täysin kiinni ruuvattu ja suodattimen kannen ja lohkon tiivistepinnan väliin jäi rako, josta öljy poistui vauhdilla.
Nyt on uusi suodatin valmiina asennettavaksi, kunhan sen saa kikkailtua pakoputkiston yhdysputken ohi paikoilleen.
Ostin Motonetistä 10W-40 Motul 5000 osasynteettistä 4+1 litraa hintaan 34,95€ eli edullisesti.
Olisi ollut myös kahta eri öljyä, joista olisi pitänyt miksata sopiva liemi, mutta kokeilen nyt tätä osasynteettistä, josko sopisi vanhalle rouvalle paremmin :mrgreen:

Motonetistä hankin myös moottoripyörän nostimen 119€:lla. Sama kampe Biltemassa 129€ ja Kärkkäisellä 169€, jossa pieniä eroja, mutta periaatteessa sama rakenne. Nostaa noin 40cm lattiasta, joten helpottaa vähän asentelua, viimeksi tulikin kylki kipeäksi kun makailin päivän kylmän hallin betonilla. Hallissa alkaa olla lämpöasteita pikkuhiljaa, kunhan kevät tästä etenee.

Tarkistelua pyörässä riittää pitkän seisonnan jälkeen.

_________________
Kawasaki ZXR750H2
Kawasaki ZX-10 B2 Tomcat


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 26, 2022 06:59 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 22, 2021 20:30
Viestit: 70
Paikkakunta: Kuusankoski
Homma hoidossa. Uusi suodatin paikoillaan ja uuder savut otettu. Ja kyllä savusikin. Sakea sininen savu tuli putkista ja varmaan osa myös pakoputkiston päältä, kun poislaskettu öljy paloi pois.
Savutteli aikansa ja kun käynnistin seuraavan kerran niin savutusta ei enää ollut.
Kone kiertää herkästi vapaalla ja vaihteiston toiminta tuli testattua pyörän ollessa keskituella.

Takajarrun sylinteri tai liukutapit oli jumissa, jotka herkistelin ja nyt toimii.
Etujarrut ovat aivan tehottomat, nekin pitää herkistellä. Paloissa on hyvin vielä pintaa jäljellä.

Jäähdytysneste oli aivan kirkkaan Kawan vihreää. Akku on lainassa ZXR:stä ja 2 Ah pienempi kuin orkkis.

Eka ajelu oli ensin taajamassa ja sitten Kuutostietä Uttiin Aakkosasemalle kahville. Ikkunasta näkymä muistomerkille, jossa viettää eläkepäiviä Utin Mersu https://ilmakilta.info/mersu.php#header
Jotenkin tämä tuntui mukavalle kun Tomcatilla saavuin, vaikka se ei Grumman F-14 olekaan.

Ajossa Tomcat tuntuu vakaalta ja mutkiin se menee luontevasti. Tehoja en kokeillut kovin paljoa, kun kyseessä oli ” ensilento”. Tarkoitus oli vain testata pyörän kuntoa ja toimivuutta. Ilmeisesti ensimmäinen omistaja oli pitänyt pyörästä hyvää huolta eikä kaksi seuraavaakaan olleet huonosti sitä kohdelleet, itse olen neljäs omistaja. Ensimmäisellä omistajalla pyörä on ollut noin 20 vuotta, toisella omistajalla tasan 5 vuotta ja kolmannella 6,5 vuotta seisomassa tallissa viikon ajon jälkeen. Mittarissa kilsoja juuri alle 84000.

Yllättävän hyvää tyhjäkäyntiä kone käy, vaikka vähän vaeltaa välillä, kaasareissa varmasti on jäämiä seisonnan ajalta ja tankissa edelleen vuoden 2015 bensaa, tankkasin sekaan Shellin V-poweria.

Sää oli sen varran kylmää että sain kevyen flunssan, mutta tänään pitää kuitenkin mennä paikalliselle VMPK aluekerholle käymään Tomcatilla.

Ajokausi siis avattu

_________________
Kawasaki ZXR750H2
Kawasaki ZX-10 B2 Tomcat


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com