Kiristimenä on alkuperäinen mutta se on pultilla "varmistettu". Alkuperäisessähän on öljysyöttö kiristimen päästä sisään. Ilmeisesti sillä on haluttu varmistaa voitelu kiristimessä männän varressa, ei niinkään sitä että öljynpaine takaisi ettei kiristin pääse antamaan löysiä (pitäisi todennäköisesti olla aika kova paine...). Poistin tuon öljysyötön jo vuosia sitten ja laitoin tilalle pultin joka ulottuu kiristimen varteen saakka ja jonka pitäisi estää varren "takaisin" antaminen. Pultilla on myös ollut hyvä tarkistaa onko tullut väljää systeemiin.
Väljää nimittäin kerran tuli ja reilusti. Käytin silloin em. postauksissakin mainittua räikkäkiristintä. Siinä on kyllä aika hillitön jousivoima... Kävi niin että ketju söi kiristinsysteemissä olevan kumirullan paskaksi.
Tuolla lisää siitä.Voi olla että kumirissan hajoaminen ei ollut räikän syytä, ainakaan kokonaan. Mutta joka tapauksessa se jäi sitten hyllyyn.
Kyllä niitä osia tuli tutkittua moneen kertaan ja tarkkaan. Mitään silmämääräisesti havaittavaa outoa ei löytynyt. Odotin että ainakin kiristimen varmistuspultti olisi ottanut itseensä mutta ei. Kyllä tässä on lähes paljasta päälakea raavittu useaan kertaan kun on mietitty mistä riittävän suuri löysyys on voinut ketjuun hetkellisesti ja ylipäätään tulla.
Kaikenlaisia teorioita tuli tietty kehiteltyä ajan kuluksi... Jäin miettimään mm. sitä miksi koneessa on useampi muovinen nokkaketjulaahain/ohjain. Nehän eivät aktiivisesti esim. ohjaa tai kiristä ketjua mihinkään, kuten esim. osassa Volkkarin moottoreita on. Periaatteessa Möhkön koneessa ne ovat täysin turhia. Ainakaan minulla niissä ei ole mitään erityistä kulumaa. Tästä tietysti johtuu mieleen josko laahaimia tarvitaan silloin jos kuski tötöilee tai tulee muuten tilanne jossa ketju pääsee löystymään tilapäisesti. Tällöin laahaimet estäisivät ketjun suuremman liikkumisen.