Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Su Kesä 20, 2021 15:34

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vaihtohölmöilyä
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2021 05:42 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 351
Tänä vuonna kausi vielä korkkaamatta. Viime kesänä kilsat jäivät noin 35:een. Varmaan olisi tullut enemmänkin jos ei olisi tullut rikottua mopoa. Olin toukokuussa kevään ensimmäisellä ajoretkellä ja jo kotiin palailemassa. Mopo toimi hyvin ja aattelin kokeilla sitten vielä viimeistä reipasta kiihdytystä "isolla" tiellä ennen kotiin menoa. Risteyksestä liikkeelle kaasu auki mutta sitten vaihto kakkoselle meni päin persettä. Liekö ukko kohmeessa tai jotain vastaavaa mutta en edes oikein tiedä mitä loppujen lopuksi tapahtui. Nopeasti tapahtui joka tapauksessa. Ehkä ylikierroksia, vaihto-kaasu-kytkintapahtuma väärässä järjestyksessä ja siitä hillittömät voimat koneen sisäisiin osiin? Joka tapauksessa siihen loppui laulut, molemmilta. Yritin startata siinä rullatessa mutta tuloksetta joten tien laitaan siitä sitten. Onneksi oli tuttu tie ja muistin että lähellä on metsätieliittymä. Painaa muuten aika paljon noin 300 kiloa kun sitä lievään ylämäkeen työntelee. Parkissa tuumaillessa jo melkein arvasin mitä oli tapahtunut. Tutkailin siinä vielä piuhoja sun muuta josko halvempaa selitystä olisi käynnistymättömyydelle löytynyt. Ei löytynyt. Pari kertaa paukautti putkissa vaan kun oikein startilla rytkytti. Mopo sitten peräkärrillä kotiin ja puristuksia mittaamaan. Neljästä helpoimmin mitattavasta pytystä ei tullut yhdestäkään minkäänlaisia paineita mittariin. Mittaria jo ehdin epäillä risaksi mutta edes sormessa ei juuri tuntunut kun tulpanreiässä sitä piti ja pyöritti konetta. Selvä. Jako pielessä ja venttiilit mutkalla ja ajokausi olikin sitten siinä. Tietää mitä ensi talvena tekee. Kattoremppastressi painoi päälle samaan aikaan joten päätös jättää tarkempi tutkailu syksyyn ja talveen oli helppo.
Aikani totutusti moporemppaa lykättyäni purin loppuvuodesta kannen irti. Katselin puratessa josko jotakin vaurioita näkyisi. Ei mitään. Ainoastaan imunokka-akseli oli useamman hampaan myöhässä (harmittaa kun en silloin ymmärtänyt laskea kuinka monta). En ole livenä koskaan nähnyt miltä venat näyttää kun ne on mäntiin törmänneet. Kuitenkin kaikki näytti olevan ok. Mitään jälkiä ei ollut missään. Hieman hämmästytti. Käänsin kannen sitte nurin ja lorottelin bensaa venojen päälle. Ja hämmästys oli suuri kun oletin että bensat valuu suoraan kanaviin. Mutta ei. Useamman testin jälkeen totesin että venttiilit istuu tiiviisti. Mitä vittua? Mihin ne paineet sitten katoaa? Kun kaikki kerran näytti ehjältä niin muuta vaihtoehtoa en keksinyt kuin että ketju on hypännyt niin että jako on mennyt juuri sen verran sopivasti imunokka-akselilla myöhäiselle ettei painetta puristustahdilla pääse syntymään kun imuvenat eivät ehdi mennä kiinni ennen kuin mäntä on yläkuolokohdassa mutta männät eivät vielä venttiileihin osu.
Siinä sitten tutkailin vielä paikkoja useamman kerran josko jotakin häikkää jostakin löytyisi. Ainoa vika, jos se sellainen edes on, löytyi kun nokkaketjunielun suojarätti jäi konetta käsin pyörittäessä vesipumppuakseleitten kulmavaihteen väliin ja siinä totesin että nailonratas pyörii akselillaan. Olisiko se siinä vaihtomissausrytäkässä sitten pettänyt. Akseli pois ja ratas oli ehjä. Käsin sitä ei saanut akselilla pyöritettyä. Yritin sitä koputella pois mutta ratas ei liikkunut mihinkään. Hirveellä voimalla en uskaltanut ratasta käsitellä kun noita on hajonnut ihan omineenkin ajossa. Tuli mieleen josko sen pitääkin toimia noin että se on akseliin tiukka mutta jos tulee jokin hässäkkä eli riittävän iso voima niin sitten ratas pääsee pyörimään akselilla spooreissaan ettei hampaat hajoa siitä. Ei tiedä.
Kaiken pähkimisen jälkeen sitten kone kasaan. Siinä huomasin venakoppaa putsatessa että imunokka-akselin kohdalla oli selvät raapaisujäljet nokkaketjusta. Eli nokkaketjusysteemi on sellainen että ainakin tuon verran löysää siihen pystyy syntymään tietyssä tilanteessa. Kiristin ja siihen liittyvät osat olivat ok. Lopuksi kone tulille. Tuntuu toimivan niin kuin ennen vanhaan, ainakin tyhjäkäynnillä ja kaasua antaessa. Totuus varmaan valkenee kun ekalle ajoreissulle pääsee. Ifikin äsken sopivasti muistutti että jos mopo reissussa laukeaa niin osakaskooni kuuluu ”hinaus” …

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihtohölmöilyä
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2021 13:37 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1079
Paikkakunta: Turku
Onko tuossa alkuperäinen kiristin, jos se on jo kerran pettänyt, on aika suuri vaara että se pettää toisenkin kerran (ei välttämättä suurta tekemista vaihtovirheen kanssa), monet ovat noita modanneet sekä vaihtaneet toisista kawoista löytyviin (vaatii ehkä jousien katkomista/virittelyä) tai manuaaliversioihin.
Tuossa vaikka haukkuja siitä, jos on tuollainen, niin kannattaa ainakin tarkkaan tutkia "männän varsi":
https://www.youtube.com/watch?v=5pLA6WNJfn8

ja jos hakee googlella (K)Z1300 cam chain tensioner löytää aika paljon keskusteluita, modauksia ja korvausohjeita siihen.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihtohölmöilyä
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2021 14:51 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:20
Viestit: 70
Paikkakunta: Vihti
Aiemmin mittailin z1300 ja zx10 kiristimien jousivoimia. Muistaakseni alkuperäinen painoi noin 1,5 kilon voimalla,
ja zx10 noin 3 kilon voimalla. Aika iso ero. Laitoin kumminkin zx10 räikkäkiristimen, mutta kevyemmällä jousikuormalla (suunnilleen sama, kuin vakio). Ainakin vielä toimii, eikä varmaan hypi yli.

_________________
Kyllä kaksitahtiset keksittiin varmaan ennen neli- tai viisitahtisia!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihtohölmöilyä
ViestiLähetetty: Su Touko 09, 2021 11:32 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 351
Kiristimenä on alkuperäinen mutta se on pultilla "varmistettu". Alkuperäisessähän on öljysyöttö kiristimen päästä sisään. Ilmeisesti sillä on haluttu varmistaa voitelu kiristimessä männän varressa, ei niinkään sitä että öljynpaine takaisi ettei kiristin pääse antamaan löysiä (pitäisi todennäköisesti olla aika kova paine...). Poistin tuon öljysyötön jo vuosia sitten ja laitoin tilalle pultin joka ulottuu kiristimen varteen saakka ja jonka pitäisi estää varren "takaisin" antaminen. Pultilla on myös ollut hyvä tarkistaa onko tullut väljää systeemiin.
Väljää nimittäin kerran tuli ja reilusti. Käytin silloin em. postauksissakin mainittua räikkäkiristintä. Siinä on kyllä aika hillitön jousivoima... Kävi niin että ketju söi kiristinsysteemissä olevan kumirullan paskaksi. Tuolla lisää siitä.

Voi olla että kumirissan hajoaminen ei ollut räikän syytä, ainakaan kokonaan. Mutta joka tapauksessa se jäi sitten hyllyyn.

Kyllä niitä osia tuli tutkittua moneen kertaan ja tarkkaan. Mitään silmämääräisesti havaittavaa outoa ei löytynyt. Odotin että ainakin kiristimen varmistuspultti olisi ottanut itseensä mutta ei. Kyllä tässä on lähes paljasta päälakea raavittu useaan kertaan kun on mietitty mistä riittävän suuri löysyys on voinut ketjuun hetkellisesti ja ylipäätään tulla.

Kaikenlaisia teorioita tuli tietty kehiteltyä ajan kuluksi... Jäin miettimään mm. sitä miksi koneessa on useampi muovinen nokkaketjulaahain/ohjain. Nehän eivät aktiivisesti esim. ohjaa tai kiristä ketjua mihinkään, kuten esim. osassa Volkkarin moottoreita on. Periaatteessa Möhkön koneessa ne ovat täysin turhia. Ainakaan minulla niissä ei ole mitään erityistä kulumaa. Tästä tietysti johtuu mieleen josko laahaimia tarvitaan silloin jos kuski tötöilee tai tulee muuten tilanne jossa ketju pääsee löystymään tilapäisesti. Tällöin laahaimet estäisivät ketjun suuremman liikkumisen. :eitieda:

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihtohölmöilyä
ViestiLähetetty: Ke Touko 12, 2021 08:30 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 351
No niin. Eilen ekat ajot tälle kaudelle. Ja heti ensi metreillä röpöttelyä tasakaasulla. Aattelin että jokin tulppa siellä takkuaa mutta eiköhän se siitä korjaannu kun vähän kaasua annetaan. Niin kuin yhden kerran on vastaavissa muutamissa tilanteissa tapahtunut... Ei korjaantunut. Kaasua antaessa hyvin veti mutta tasakaasulla pätkimistä. Selviääkö tulppien vaihdolla vai onko bensansaannissa vikaa kun noin oireilee? Tulpista varmaan pitää aloittaa.

Kotona sitten tutkimaan Motonetin Denso-saatavuutta. Vain kaksi hyllyssä. Näilläkään Densoilla ei ole kuin viime kauden reilu 30 kilsaa takana. Tosin ovat varmaan saaneet siipeensä starttailuyrityksissä sun muussa säätämisessä. Mikähän tulppa olisi sökö? Varmaan kolmonen tai nelonen kun ne on siellä tankin alla... Pakokäyriä sitten kokeilemaan ja ykköspytyn käyrä olikin "selvästi" viileämpi kuin muut. Tulppa irti ja se haisi bensalle. Kerrankin olin tyytyväinen etten ollut heittänyt edellisestä vaihdosta jääneitä Densoja pois. Yksi sellainen tilalle, kone tulille ja ero käynnin tasaisuudessa oli selvä. Jos tänään hakisi toisen Motonetin Densoista ykköspyttyyn että olisi suunnilleen saman verran ajetut koneessa sitten.

Uusi ajolenkki ja kaikki tuntui toimivan hyvin. Ihan kuin olisi jatkanut siitä mihin vuosi sitten jäi... ennen sählinkiä siis. Mukavaa oli. Tosin kierrättämiset jäi nyt varmaan max. 80 prosenttiin kun mielessä oli vesipumpun nailon/muoviratas. Ja pitihän se käydä kokeilemassa samaa risteystä josta lähtö lopetti viime kauden lyhyeen. Ikään kuin korjaavana kokemuksena :jojo: .

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com