Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Su Kesä 16, 2024 10:07

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 5 min moottorin lämmitys
ViestiLähetetty: Su Maalis 14, 2010 09:25 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 23, 2006 19:15
Viestit: 66
Moi, noissa vanhemmissa moottoreissa on hyvä käytellä, ja lämmitellä konetta ennen liikkeelle lähtöä.
Esim vanha 900 ottaa aikansa ennen kuin kanteen tulee kunnolla öljyä.

Miten noissa zetoreissa toi yläkerran öljynkierto on järjestetty?

_________________
Last Hero Out
----------------
Peace

Z1 1200-75
GPZ900R -85
Harley -94
KZ750R -83


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 14, 2010 11:39 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3403
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä lämpimäksi käyttely on hyväksi kaikille koneille :jook: . Paikat lämpiminä seos palaa puhtaimmin ja lämpölaajeneminen on tasaisempaa. Ulkoilman lämpötilasta riippuen 2-15 minuutin lämmitys olisi hyvä tehdä koneelle kuin koneelle. Vesijäädytettyjen koneiden lämmön leviäminen on tasaisempaa kuin ilmajäädytteisten. Kylmillä ilmoilla ei edes 100 km ajelu lämmitä öljyjä tarpeeksi.
Rullalaakeroitujen Z1 moottoreiden öljynpaine on murto-osa liukulaakeroiduista. Joka koneessa kestää aikansa, ennekuin öljymäärä yläkerrassa :kiipeaa: täyttyy valuma asteelle :pytty: .

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 14, 2010 13:27 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 23, 2006 19:15
Viestit: 66
Moi, joo toi 5 min taitaa olla minimi aika ennen liikkeelle lähtöä. Ilmajäähdytteisessä voi tietty kokeilla syl ruhmän lämpöä kädellä. jahka malmi alkaa kuumeta, niin voi laittaa lisää hiiliä pannuun.

Yllättävän kauan kestää silti öljyn tulo kanteen vanhalla 9 koneella. Jossakin kuvissa näkee putkitukset ulkopuolelta lohkosta kanteen. Onko kokemuksia, tai havaittuja hyötyjä moiseen putkityöhön? Läpimitta öljyreijälle on tietty isompi.

Oliko niissä alkupään ZZR 1100 koneissa selkeesti jotakin häikkää lämmöissä tai voiteluissa. Niitähän on C1-C3 ja D1 ylöspäin aika monta vuosikertaa. Meinaan. että missä mallissa lastentaudit tuli lopullisesti fixattua?

_________________
Last Hero Out
----------------
Peace

Z1 1200-75
GPZ900R -85
Harley -94
KZ750R -83


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 14, 2010 16:47 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3403
Paikkakunta: Nurmijärvi
puukenkä kirjoitti:

Yllättävän kauan kestää silti öljyn tulo kanteen vanhalla 9 koneella. Jossakin kuvissa näkee putkitukset ulkopuolelta lohkosta kanteen. Onko kokemuksia, tai havaittuja hyötyjä moiseen putkityöhön? Läpimitta öljyreijälle on tietty isompi.


Eipä noista ulkopuolelta vedetyistä öljyputkista ole näillä leveysasteilla mitään hyötyä, öljyjä ei saa yleensä tarpeeksi (+100 astetta) kuumiksi muutenkaan. Rata-ajo olisi eri asia, jossa konetta piiskataan korkeilla lämpötiloilla :kuume: putkeen pitempään, aika harva näistä peleistä kumminkaan :manaa:
Race-lookia :nails: ne tietysti lisäävät :mrgreen:

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 14, 2010 17:28 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 08:33
Viestit: 26
Paikkakunta: Helsinki
Mineraaliöljyille on kyllä 100 astetta liian suuri käyttölämpötila. Kosteus haihtuu öljystä pienemmilläkin lämpötiloilla.


Kuinka lämmintä öljy saa olla?
Öljyn ihannelämpö riippuu käytettävästä nesteestä.
Mineraaliöljyjen ihannelämpötila vaihtelee
55...65 celsiusasteen välillä ja on sanottu,
että jokainen kymmenen asteen nousu tästä
ylöspäin puolittaa öljyn käyttöiän. Emulsioiden
ehdoton yläraja on noin 40 celsiusastetta, koska
tässä lämpötilassa alkaa vesi haihtua pois.

Ylläoleva texti on lainattu fluidfinlandin sivuilta.

-M

_________________
-ilman ärrää ei mopo pärrää, ilman ännää ei ole jännää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 14, 2010 17:52 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3403
Paikkakunta: Nurmijärvi
Moottoriöljyn sopiva käyttölämpötila on 70-110 astetta. Konetta ei saisi kuormittaa kovasti ennenkuin öljy on 50 asteista. Tämmönen kutina mulla on ollu näistä :eitieda: Ehkä mineraaleille tuo yläraja on liikaa.
Öljyhän lämpenee matkalla yläkertaan, jossa saavuttaa huippunsa, siirtäen lämpöä mukanaan valuessaan öljypohjaan taas jäähtyäkseen uudestaan. Öljypohjassa harvoin päästään tarpeeksi kuumiin lämpötiloihin, etenkään keväällä ja syksyllä, jolloin on vaikeuksia saada öljysilmä puhtaaksi veden ja öljyn samentamasta lasista.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 15, 2010 11:05 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 12, 2009 11:53
Viestit: 138
Tässä jaappanin pojan näyte moottorin lämmittämisestä

http://www.youtube.com/watch?v=XL10Q8ka ... r_embedded


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 15, 2010 16:42 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
Smokie kirjoitti:
Tässä jaappanin pojan näyte moottorin lämmittämisestä

http://www.youtube.com/watch?v=XL10Q8ka ... r_embedded


Tuntiko kukaan biisiä :yesyes:

Asiasta virtahepoon olis kiva päästä myymään nuo kaikki naamasuojaimet eli pölysuojaimet tuonne kaukoitään, veikkaan että sinne menis useampi :roll:

_________________
krapula tulee kyllä mutta minä määrään päivän.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 15, 2010 17:21 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1230
Paikkakunta: Turku
Olisikos siinä tapailtu cracy frog teemaa?


Tämäkin on klassikko, moottorinlämmitysmusiikkia (alkaa noin 20 s kohdalla):


Niin ja taas myös asiaan, sen olen huomannut että ruiskukawalla ei ole tullut harrastettua lämmittelyä, lämmittelyksi riittää (minulla) se että ajelee hieman rauhallisemmin aluksi (kuten autollakin, ajossa se lämpiää...), kaasarikawalla taas tuli lämmiteltyä hetki että saa hieman ryyppyä pienennettyä ennen ajoon lähtöä. Osin varmaan johtuu siitäkin ettei ole keskiseisontatukea, eikä sivujalalla viitsi käytellä.

Ruiskuversio vetää hätätapauksessa kylmänäkin enemmän kuin riittävästi, sen sijaan vaikka kaikista perinteisimmät kuristin tyyppiset ryypyt vievät tehot lähes täysin kylmänä => hyvä hieman lämmitelläkin.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 15, 2010 22:29 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1230
Paikkakunta: Turku

:eitajuu: jopo-satula + outo lippa lampun päällä + moottorin revitys kuuluukin näemmä aitojapanilaiseen old-school biker-toimintaan. (Ensin arvelin tuon olevan joku netti-ilmiö, kun noita revitysvideoita oli pilvinpimein youtuubissa)

:rock: ja eikun säveltämään ckcf-sinfoniaa ja kerhon tunnuslaulu :mrgreen:

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 19, 2010 15:09 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
kyllä se kannattaa paikallan lämmittää kylmä kone. vesikonekin kesällä muutaman minuutin. ehtii venttiilinpainikkeetkin liukkaiksi ennen rasitusta.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 20, 2010 09:42 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 19, 2008 13:17
Viestit: 59
Paikkakunta: Lieto
Lämmittely on poikaa. Mäntä kuumenee paljon nopeammin kuin sylinteri eli lämpölaajeneminen on suurempi männässä. Kylmää konetta revitettäessä se voi leikata jopa kiinni ja ainakin kuluminen on suurempaa. Suosittelen lämpimäksi käyttöä.

_________________
Moottoripyörät tykkää siitä että niillä ajetaan...... ja naiset kans.
KZ 1300 -79


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 20, 2010 15:18 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 12:43
Viestit: 168
Paikkakunta: Lahti
Tupakin verran antaa käydä, sitten satulaan, kevyessä rasituksessa parhaiten lämpiää. Säilyy sopu naapureihinkin :miekka: :miekka:

_________________
Elä ja anna muiden roudata.
Kawasaki gpz 900 R -89 fuel injection


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com