Onko noin, eikös ennen ollut määritetty paino ja teho, jos ne on isommat ei tarvinnut selvityksiä ohjauksesta mutta uudessa laissa ei kai ole kuin että jarrujen täytyy olla riittävät mutta eikös nykyäänkin viitata painoon ja tehoon:
"3. Jarrulaite voidaan vaihtaa vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun jarrulaitteeseen tai jarrulaitteeseen, jonka suorituskyvystä on annettu vähintään 13 §:n mukainen selvitys."
Eikös tuo ole se voimassaoleva laki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009 ... p457577520Mutta tuo paino voi olla ongelma, kun pyörät ovat jatkuvasti keventyneet, voi olla joku uusi supertykki, jossa on järeät jarrut, mutta jos on kevyempi, niin eikö millään hyväksytä (kuulostaisi sekin hassulta kun ainakin liike-energia suhtautuu massaan ensimmäiseen potenssiin, mutta nopeuteen toiseen potenssiin.
[Edit] Äh pitäisi itse lukea tarkemmin, eli jos on painavampi ja tehokkaampi, josta jarrut, ei tarvita selvityksiä TAI jos ei, niin sitten tarvitaan selvitys, mutta sekään ei ole enää mahdoton (VTT), vaaditaan vain " hyväksytyn asiantuntijan" vaatimukset täyttävän testaajan tekemällä testillä.... mutta niitä on katsastusasemilla, ne on nimettyjä henkilöitä, mutta tuossa on useampia vaatimuksia, joten varmaan jotain silti maksaakin? Puolivuosikymmentä sitten testmill-firma mainosti 500 € käsittely- ja jarrutesti (googletellen...).