Kaasarit taas ja jälleen kerran huolen aiheena.
Poikkesin eilen töistä kotiin ajellessa Paraisilla kaffeella. Lähes koko matka meni hienosti, kunnes n.5km ennen kotia huomasin risteykseen hiljennellessäni, että kierrokset taas tyhjäkäynnilläkin ylhäällä. Pikainen kurkistus alas ja tietenkin, bensaa vuotaa laitimmaisen kaasarin ylivuotoputkesta. Eikun bussipysäkille ja alipaineletku irti, että kohot laskee alas ja mahdollinen roska pääsee pois. Käynti rauhottu heti kun alipaineletku irtos bensahanasta, ei ymmärrä? Odottelin siinä bussipysäkillä, että bensa loppuu kaasareista ja eiku uudestaan menoksi. Alipaineletkun jätin irti, sormi sen päähän ja käänsin bensahanan auki-asentoon. Jonkun matkan päästä alkoi kaasarit yskimään ja alipaineletkusta tuli selkeä paineisku ulospäin. No sormi pois letkun päästä ja matka jatkui, pikku hiljaa entistä enemmän pröpöttävällä koneella. Kierrokset kun piti about 4000-5000 paikkeilla, kone kävi -> saa liikaa bensaa? Viimeisessä risteyksessä ennen kotia punasiin pysähtyessäni moottori pröpötteli jo siihen malliin, että pelkäsin ettei kone pysy enää käynnissä. Armoton kaasuttelu, että sain koneen pysymään hengissä. Pihaan päästyäni kone sammui heti, kun vedin tyhjäkäynnillä kytkimen pohjaan (eli rengas lakkas pyörittämästä konetta), eikä käymään sitten millään. Tänään aamusta taas parin sek.startilla kone käymään ja töihin ilman ongelmia. Kone käy kylmänä hienosti, lähtee käymään helpolla eikä ensimmäisten n.45km aikana ollut minkäänlaista käyntiongelmaa. Eilen matkanopeus saaristotiellä 60-100km/h, mennen tullen. Ilmaputsareina taas ne paljon parjatut vaparit syystä, että seosruuvit siinä kunnossa, että ne pitäis porata auki eikä "tukkosemmille" putsareille saa seoksia säädettyä. Pipercrosseilla siis koitettu, mutta kone tukehtuu niillä täysin. Tankki puhdistettu roskista, kaasarit puhallettu läpi (ei siis kunnon pesua), kohokammion reiät putsattu wurthin cleanerilla kastellulla kankaanpalalla + tikulla, bensanpinnat tarkistettu, neulaventtiilien kunto silmämääräisesti ok. Niiden paikan vaihtamisella ei vaikutusta (olisko siis kaasarin runko kulunut?) Ajoitusketjun kunnosta ei mitään käsitystä, mikäli sillä voi olla vaikutusta asiaan.
Onko arvon raadilla käsitystä miksi kone toimii kylmänä hienosti ja kestää ajoa tuon reilun 40km, myös tällä kelillä mutta sitten parin kolmen kilometrin matkalla hyytyy totaalisesti? Tuo bensan läpivaluttaminen selittyisi kaasarin rungon kulumisella, jolloin venttiilin vaihtaminen ei korjaa tilannetta. Mutta miksi sieltä ei valu jatkuvasti, jos ongelma siinä? Ja miksei käyntiongelmia esiinny heti tai viimeistään koneen lämmettyä, mikäli kohokammion liika bensa ongelmana?
Mikäli ongelmaan ei ala löytyä apuja, jää tämä kesä viimeiseksi tuon kawan kanssa. Kiva peli, mutta kun ei ole aikaa sen kanssa vääntää.
|