JepJep
Ostin tuon Ellun vaikka ei lähde startista käyntiin. Viikko sitten sunnuntaina kaveri kävi alustavasti pyörää kattomassa ja sillon vielä oli startti pyöriny - tosin ei ollut kerenny lähtee käyntiin, kun virta oli loppunut ( tuupaten lähtee mainiosti ). Myyjä oli ostanut uuden akkumulaattorin, ladannut sen ja laittanut paikoilleen, mutta sen jälkeen ei ole startti pyörinyt. rele (kai se se on) vain naksahtaa starttinappia painaessa.
Otin sivukopan pois ajatuksena, että annan startille suoraan virtasta auton akusta, mutta huomasin, että eihän se käy kuin elokuvissa.
"releen" toiseen kulmaan tulee paksu johto akun + navasta ja lähtee toisesta kulmasta mennen startin kylkeen. Myös kaksi johtoa on juotettuna "releeseen". Nyt tullaan kohtaan, missä tällaisen "sähkö on selvää" -miehen hanskat tippuu lattialle
Otin yleismittarin käteen ( siis vielä hanska ) ja mittaamaan voltteja, niin huomasin, että akusta menee virta "releen" läpi startille suoraan, MUTTA KATKEAA "RELEEN" NAKSAHTAESSA STARTTINAPPIA PAINAESSA
Eli kun tuo virran kulkeminen tuossa potikassa ei mennytkään niinkuin "kuvittelin" putos siis hanskat sillä kertaa.
Että pientä starttipiirin toimintaperiaate ohjeistusta/hyviä (kokemukseen perustuvia??) neuvoja otetaan vastaan
riti