Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Huhti 27, 2024 16:20

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: Ti Kesä 23, 2009 21:40 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 20:32
Viestit: 5
Tervehdys alan miehet! Ja miksei naisetkin. Nyt olisi Kawa-turisti awun tarpeessa..erittäin..Tapahtui seuraavaa..

”Vuokrasin” kaverin faijan 81-vuoden GPz 1100 Kawan kesäksi, eli maksoin vakuutukset ja käytin huollossa. Kaikki ok. Kunnes. Viime viikolla noin satkun vauhdissa hävii kierrokset, ei hävii, hävii, ei hävii, hidastan huoltsikan pihaan, sammuu. Pyörä parkkiin, ihan vtullinen savupilvi nousee penkin alta. ”Sivukannet” auki, niin nippu piuhojahan siellä iloisesti savuaa, ja kunnon oikosulku käynnissä. Kyseessä oli nimenomaan pyörän vasemmassa kyljessä sijaitsevasta releestä lähtevät yhdeksän piuhaa, jotka sulivatkin keskenään puolen nyrkin kokoiseksi mytyksi. Kyseinen rele, joka ehkä hieman kyseenalaisesti on alun perin asennettu ”alassuin” roikkumaan rautaisesta ”pidikkeestä”, oli kaiketi vuosien saatossa irronnut pidikkeestään, ja ollut piuhojen varassa, kunnes pari piuhaa sanoi sopimuksen irti, ja järjesti kunnon oikosulku-shown. No ei muuta kuin pyörä kärryllä kotiin, piuhat poikki niin pitkältä kuin tarvis, ja sokeripaloilla uutta piuhaa tilalle. Eräs pyöräkorjaaja ilmoitti ”hieman” kärsineen releen nähtyään, että ”monesti noi vielä toimii, vaikka vähän kärsineeltä näyttääkin”. Eli uudet piuhat vaan samaan releeseen kiinni, pari mäkistarttia ryypyn kera ja perkele, pyörä pärähti käyntiin. Kävin kunniakierroksella, kaikki ok. Pyörä sammuksiin, pari sähköstarttia, kaikki ok. Ainoa hämmennystä aiheuttava seikka oli, että kun virrat käänsi päälle rupesi samantien hurina kuulumaan, ja tuon releen vieressä sijaitseva ”bensapurkki” pyörittämään bensaa..?! Mutta kaikesta huolimatta pyörä tuntui toimivan. Pyörä kokoon. Ei lähde käyntiin. Mit vit?! Ei edes mäkistartilla. Myöskään ”bensapurkki” ei enään pyörittänyt omiaan. Idiootti-tsekkaus piuhat läpi. Kaikki ok. Tai ei ainakaan oikosulkua..:) Tulppa irti. Kipinää tulee. Nyt oon käynyt näyttämässä relettä parissa huoltamossa ja purkaamossa, ja ihmettelyä ja ”eioota” tulee vastaukseksi joka paikasta. Sumekolla en oo vielä käynyt, kun oon aatellut että tsekkaan ns. halvemmat vaihtoehdot ensin läpi. Saatikaan kun en oo ees varma että onko se ees se rele se kaiken pahan alku ja juuri. Mutta niin oisko kellään tähän mitään lisättävää? (Toivon todella että on! :)) Kiitos ja anteeks.
-j


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 01:19 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Noin ainakin Turbon ruisku toimii eli kun virrat laittaa päälle, niin bensapumppu paineistaa ruiskusysteemin. Ainakin minua hieman arveluttaa sokeripalojen käyttö johtojen liittämisessä: kyllähän ne on ihan käyttökelpoisia verkkovirran paksulla 1-säikeisellä kaapelilla, mutta ei monisäikeisellä johdolla - tavallisesti siinä käy nimittäin niin, että sokeripalan ruuvia kiristettäessä säikeitä katkeaa tasaiseen tahtiin ja lopulta koko johto on poikki. Olen myös kuullut, että joissain ruiskuissa järjestelmä paineistetaan vasta starttinappia painettaessa - joku minua viisaampi kertokoon, miten asia on kyseisessä pelissä.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 03:45 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Juu, sokeripalan ruuvi saattaa ohittaa ne säikeet... Putkiabikolla saat tiukemman (ja varmemman) liitoksen.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 10:14 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 20:32
Viestit: 5
Ok. Kiitti vinkeistä! Tsekkaan vielä viikonloppuna yleismittarilla, että missä päin pyörää sähköä tällä hetkellä kulkee, vai kulkeeko missään.. Sillä pisti korvaan sen "bensapumpun" hurina, kun ei se mun mielestä aikaisemmin niin ollut tehnyt ilman että pyörä on käynnissä..Osaisko muuten joku kertoa ton "mystisen" releen käyttötarkoituksen? Tai osaa varmaan, mutta viittiikö..? :)
-j


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 11:14 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
jake kirjoitti:
Ok. Kiitti vinkeistä! Tsekkaan vielä viikonloppuna yleismittarilla, että missä päin pyörää sähköä tällä hetkellä kulkee, vai kulkeeko missään.. Sillä pisti korvaan sen "bensapumpun" hurina, kun ei se mun mielestä aikaisemmin niin ollut tehnyt ilman että pyörä on käynnissä..Osaisko muuten joku kertoa ton "mystisen" releen käyttötarkoituksen? Tai osaa varmaan, mutta viittiikö..? :)
-j

Mikä ettei viittisi :P Tuon releen tarkoitus on nimenomaan ohjata tuota bensapumppua. Täältä löytyy ruiskun sähkökaavio - tosin en enää muista, minkä vuosimallin pelistä tuo on, mutta auttaa varmaan ymmärtämään ruiskun toimintaa hieman...

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 15:40 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 20:32
Viestit: 5
Asiallista! Iso kiitos! Sen verran tänään selvisi, että kyseistä relettä, tai edes sitä vastaavaa, ei suomesta ns. virallisia reittejä kautta saa enää ostettua tai tilattua. Ehkä kuulemma ruotsista tai sitten jostain muualta päin maailmaa..että näin..Käyn nyt vielä huomenna ton kartan ja mittarin kanssa piuhat läpi..Toivottavasti pyörä tokenee! Tai sitten lähtee mökille verkon merkiksi..:D Palaillaan.
-j


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2009 21:54 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Jos olen ymmärtänyt ongelmakohdan oikein, tuo on kaikissa tuon aikakauden ruiskukawoissa sama (ainakin 1100 B1,B2,A1,A2 ja 750 turbot) mutta missään muualla ei, ohjaa ruiskuboksiin releen kautta sähköt virtalukon herätteellä ja bensapumpun toimintaa boksista tulevalla herätteellä.

Sisältö: pari relettä yhdessä + nippu diodeja ja vastuksia.

Tuolla jotain sielunelämää selvitetty (oheisvermeet kuvassa GPZ1100:sta, jonka ruisku eroaa hieman tuosta ohjaukseltaan esimerkiksi ilmamääränmittaus vs. TPS-anturi):
http://www.gpz1100ut.de/1100UT_DFI_Schaltplan.htm
alareunassa kaaviota (Kraftstoffpumpe=voimajuoma(bensa)pumppu, Haupt und pumpenrelais = pää- ja bensapumpun rele = tämä suorakaiteen muotoinen alumiinirele) en tiedä kuinka täydellinen kuvaus tuo on releen sisuksista?

Eikun iloisia mittaussessioita, toivottavasti noista apua.

Voihan isommat oikkarit rikkoa ohjausboksin syöttötransistoreitakin?

Tuon releen saa kai mitattua yleismittarilla (voin yrittää kaivella mittaus/vianhakuohjetta GPZ1100UT,ZX1100A1:sta jos tarvitsee ja löytyy).
Sekä sen pystyy myös varovasti purkamaan taivuttamalla alumiinilaatikon klipsut auki (putsasin releen kärjet varuiksi vetämällä paperisuikaletta suljettujen kärkien välistä, ja vähän elektroniikan putsausainetta sekaan, ohuita releen käämin johtoja on syytä varoa)

Bensapumpun toiminnassa voi releen testailussa "satunnaisesti" korvata kytkimellä ja suoralla syötöllä akusta pumppuun.

Ideana on että ohjaussignaali ja rele normaalistikin antaa kyllä lyhyen muutaman sekunnin ajan virtaa pumpulle heti kun virrat laittaa päälle = normaalia että bensa saadaan suuttimille saakka ja paineet nostettua normaaliksi. Muuten pumppu ei toimi kuin koneen käydessä. Tuo suojaus on sen takia ettei vaikka ongelmien tullessa vaikka nurinmennessä bensaa tulvi rikkinäisistä letkuista jos kone sammuu tms.

Sokeripaloja ei kannata tosiaan käyttää, eikä mieluusti normaaleja abikojakaan, vaan itse ainakin suosin sellaisia kutistesukan ja kuumaliiman sisältäviä putkiliitos abikoja (vaikka mallia biltema) tuo tekee vesitiiviin liitoksen sekä tukee muutenkin johtoa. Sulatetaan sytkärillä tms vesitiiviiksi.

Voivathan oikosulut aiheuttaa myos muualla ylikuormaa, joka heikentaa liitoksia sulakkeita ja kytkimiä (virtakytkin, sulakerasia ja liitokset sulakerasiaan?)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: To Kesä 25, 2009 15:44 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Nyt olisi scannattu vianhakuohjeet releelle, jos tarvitset, niin laita yksityisviestiä

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: Ke Heinä 01, 2009 22:24 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
jake kirjoitti:
Morjensta pöytään!

Eli jonkun sortin bensansyöttöhäiriö pyörässä meneilllään, kun sähköt toimii, sulakkeet toimii, kipinää tulee, tulpat rutikuivat, ruiskureleen vieressä sijaitsevassa "bensa-astiassa" pyörre käy startatessa, mutta pyörä ei vain starttaa. Ei startilla, eikä mäkistartilla. Aivan kuin bensatonta konetta yrittäisi käynnistää. Mikä olisi luonnollisin tapa lähteä selvittämään ongelman syytä? Aattelin kysyä asiaa ensin näin "alan ihmisiltä", ettei tulisi TAAS mentyä ensiksi perse edellä puuhun..

-j


Vastaan tähän toiseen aloittavaan ketjuun, (minusta kannattaa aina jatkaa saman vian selvittelyä yhdessä ketjussa, muuten neuvojat ei ole oikein taustoista selvillä ja alkavat kuitenkin kyselemään mitä on jo tehty :mrgreen: )

Tämä on siis Z1100B1 GPZ1100 1981 (ruiskusuuttimet kannessa eikä ruiskurungossa; ilmamäärämittari, muttei kaasuläpän asentoanturia?)

Tässä mallissa ilmeisesti ei virtoja kytkettäessä bensapumppu kuulukaan pyöriä. Pyörii vasta kun kone käy tai startin aikana. => bensapumppu on ilmeisesti OK (bensa-astia? lienee bensansuodatin)

JaL3 kirjoitti:
Kannattas varmaan eka mittaa että tuleeko suuttimille jöötiä ja

Eli noin, tutki tuleeko suuttimille ohjaus, joko:
- kuuntelemalla (ruuvari suuttimen runkoon ja toinen pää (kahva :yesyes: ) korvaan ja starttausta, pitäisi kliksutella)
- lampulla, ota jostain suuttimesta liitin irti, tilalle pieni (2-3 W) lamppu (ÄLÄKÄ vaan tee oikkaria liittimessä, se oikkari on kallis ellei boksi ole jo rikki), lampun pitäisi välkkyä tasaisesti startatessa

Jos ei suuttimille tule signaalia, niin tutki tuleeko ruiskunohjausboksille jännite kun virrat kytketään (Releeltä lähtevä sininen/keltainen johto, minulla menee boksin nastaan 7) sinulla taitaa mennä myös ilmamäärämittarille.

Releen vianhakukaavion laitoin mailiin.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: To Heinä 02, 2009 18:44 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 30, 2006 11:29
Viestit: 17
Paikkakunta: Joensuu
Tuossa minun -81 B1 ruiskussa pumppu pyörii vain kun kone käy.

En nyt osaa linkittää, mutta tältä sivustolta sain ladattua EFI vianetsintäoppaan joka kyllä vaikuttaa selkeältä, seikkaperäiseltä ja ohjeet on oikein rautalangasta väännetty. Minultakin sen saat jos luulet tarvitsevasi. Laita yveetä.



Keskustelualue: Yleinen kawatekniikka Aihe: EFI vianetsintäopas

z1109r Viestin otsikko: EFI vianetsintäopas Lähetetty: Ti Syys 16, 2008 9:05


Vastaukset: 1
Katsottu: 144

Törmäsin tällaiseen oppaaseen tuolla CycleMadnessin sivuilla. Se on jonkinlainen Kawan oma Electronic Fuel Injection TroubleShooting Guide. Tiedostomuoto on .pdf enkä saa sitä ladattua tänne tyhmä kun olen. Sen saa multa meilinä ken tahtoo. YV mulle niin laitan tulemaan.

t. Slow Masa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: Ma Heinä 06, 2009 00:48 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 20:32
Viestit: 5
Sonmoro!
Kiitosta vaan kovasti kaikille vinkeistä ja linkeistä! Viimeisin tilanne on nyt se että tänään totesin saamani rele-vika-kartoitus-ohjeen avulla releen täysin toimivaksi peliksi. Eli jäljet taitaa johtaa joko boksille tai suuttimille..? Tää mun puuhastelu vielä hieman hidasta, kun en pääse pyörän luokse kuin n. kerta viikkoon, sen ollessa säilössä "maaseudulla". Eli seuraavan kerran yritän päästä loppuviikosta tsekkaamaan myös sitten ton suutin-tilanteen, ja että kulkeeko boksista käskyä ruiskulle. Näin jo ennalta skeptisenä niin mikäs se on sitten neuvoksi, jos suuttimille ei tuu benziiniä, tai eli jos boksista ei tieto välity eteenpäin? Rupeaako olemaan jo lopunajan merkkejä? Tai vaihtoehtoisesti katiskan merkkejä? :)
Kiitos vielä kerran kaikille osanottajille!

-j


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: -81 GPz 1100-ongelmaa
ViestiLähetetty: Ma Heinä 06, 2009 09:37 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Kun kaikki muu on tarkistettu, laitetaan tankkiin bensaa :yesyes:

Ei vaan, jos kaikki vianhakumittaukset menee läpi, taitaa kaavio loppua => kokeile vaihtaa boksi toimivaksi todettuun. (saitko vianhakukaaviota?)

Boksi kannattanee ostaa käytettynä ebay:sta, tosin ongelmia saattaa tulla jos joku myy jo valmiiksi rikkinäistä, vaihto yms. kuviot kovin hankalia...

Vaikka Saksan ebay
http://www.ebay.de
http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid= ... Categories
[edit]tai
http://shop.ebay.de/items/?_nkw=gpz+110 ... &_osacat=0

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com