Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Huhti 27, 2024 20:33

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Kesä 30, 2009 21:54 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Kytkimen "kolmipalloinen työntöhässäkkä" pääsi menemään ajossa yli niskojen? ja pienen kytkimettä ajon ja tienposkessa tehdyn säätöoperaation jälkeen alkoi kytkin temppuilemaan ja pitää hinkkaavaa ääntä aina kun painaa vähänkään. Kotona avattuna ja säädettynä huomiot: koneen läpi menevä työntötanko ei tule suosiolla ulos ja koko tanko pyörinee mukana aina kun kytkintä käyttää (jäljistä päätellen), hinkkaava ääni jatkuu kun painaa kytkinkahvaa.

Diagnoosi: Kytkimen työntötangon kuula, jonka pitäisi toimia kyöhänmiehen painelaakerina on hitsaantunut kiinni?

Mitä pitäisi tehdä:
- ajaa vaan ja odottaa kunnes sataa ja voi suosiolla tehdä huoltoa
- nyppäistä voimapihdeillä tankoa rattaan puolelta
- aukaista suosiolla kytkimenpuolelta ja laittaa uusi kuula (ja siloitella noita tankoja)
- ...

(kytkinkahvan toiminta myös kevenee kun kone käynnissa => kulahtanut tangon pää vääntää myös kytkimen työntöhässäkkää aukipäin, toimien samalla tahattomana kytkimen tehostajana)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 01, 2009 07:15 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Meikäläisellä oli aikoinaan Z650SR:ssä sama ongelma eli kiinni hitsautunut työntötangon kuula. Suosittelen lämpimästi ongelmaan lähestymistä kytkimen puolelta. Veikkaisin, että kuula on hitsautunut aika tiukasti, joten kannattaa varautua siihen, että joutuu uusimaan koko työntötanko-hässäkän kuulineen kaikkineen.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 01, 2009 07:50 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Se "kolmipallohäzzäkkä" menee yli eli kuulat tulevat yli omista koloistaan tasaiselle ja kytkin jumittuu auki. Tähän on syypäänä liian pitkä kytkinkahvan "työliike" eli mekanismi kiertyy liikaa. Löysää siis vaijeria hieman. Matkan päällä kytkimen jumittumisen saa korjattua helposti hölläämällä ratasposken neljää pulttia sen verran että kytkimen paine helpottaa työntötangossa. Sieltä kuuluu selvä naksahdus, kun kytkimen mekanismi vapautuu ja kuulat palaavat koloihinsa. Tämän takia mulla on aina, siis aina, mukana sopiva kuusiokoloavain satulan alla........ :hammer: :hammer: :hammer:

Työntötangon kuulasta olen kuullut, että se voi tulla tangon mukana jonkin matkaa ja tipahtaa sitten jonnekin lohkon syövereihin. Eli katso ensin kytkinkehän puolelta. Itse en ole tankoa ottanut pois, mutta kytkinkehän irrotus ja levyjen+jousien vaihto oli vain tunnin-kahden homma.

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 01, 2009 09:50 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Täytynee sitten kurkata kytkimen puolelta mitä on syönyt.

Näemmä tätä versiota työntötangosta (13116-1050) ei saakkaan helposti uutena kawawaraosana, eli jos jollain on jäänyt yli saapi tarjota vai meneekö rautakauppatavaraksi tai jonkun toisen lyhentämällä?
(tuo toinenkin pääkin on sen verran kärsinyt, ettei oikein viitsisi kääntääkään)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 02, 2009 14:31 
Poissa

Liittynyt: To Marras 22, 2007 20:31
Viestit: 50
Paikkakunta: karkkila
Moro. Tuommonen tappi löytyy Karkkilasta jos on tarvetta. Kawasaki z-1000 GPZ 1100 kytkimen tappi N:o 13116-1033. H, 20€ 040 5535738 Tapani

1 Kawasaki Z1000 1981 1000 ccm 98 PS, 72 kw KZT00J
2 Kawasaki Z1000 1982 1000 ccm 98 PS, 72 kw KZT00J
3 Kawasaki Z1000 1983 1000 ccm 98 PS, 72 kw KZT00J
4 Kawasaki GPZ1100 1982 1100 ccm 100 PS, 74 kw KZT10B


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 04, 2009 17:42 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Moips

Tuo ei taida käydä minulle (pitäisi olla 13116-1050, sen tuotantostatus on "cancelled", on ollut käytössä vain GPZ 1100-UT:ssa ja voyagerissa (ZX1100A* ja ZN1300A*)

Jos 13116-1033 sattuu olemaan käpälissä, niin mittaisitko pituuden ja paksuuden, josko menisi sovittamalla?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 04, 2009 20:32 
Poissa

Liittynyt: To Marras 22, 2007 20:31
Viestit: 50
Paikkakunta: karkkila
Moro. pituus noin 335mm paksuus 8mm.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 06, 2009 21:54 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Diagnoosi oli oikea, kaikki oli yhtä puuta painelaatta-10 mm lyhyt tanko-kuula-8 mm pitkä tanko

Helpoiten katkesi pitkä tanko kuulasta, sitten lyhyt tanko painelaatasta....

kyllähän se ehkä tuosta 335 millisestäkin katkaisemalla menisi, mutta taidan ensin kokeilla tästä vähän tasoittamalla päitä ja kuula uusiksi:
Kuva

Kuva

Eikä olisi tosiaan hätäapuna auttanut rattaan puolelta juurikaan mitään, vaikka olisi poikki saanutkin, eli kiitoksia vinkistä

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 07, 2009 21:43 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Yritin ensin laittaa vahän viritettyä mallia kuulista ja työntötangoista:
Kuva

Mutta ei vaan onnistunutkaan, vaihteiston akselin läpi menevä reikä kapenee juuri sen verran että kuvittelemani 10 mm rullalaakerin rulla ei mahtunutkaan syvemmälle kuin alkuperäiset. En kuitenkaan halunnut niillä korvata kokonaan loppupään tankoakaan, olisi jäänyt vähän huulille, eikä laakerikaupassa sattunut olemaan muuta kokoa irtorullia.

Kuulan koko 3/8" (= 9,525 mm)

Tällä kertaa joutui sitten siistimään päitä, eikä se vanha kuulakaan irronnut kuin smirgelillä.

Tuollaiset tuli, toivotaan että kestää:
Kuva

Tuo reiän kavennus tarkoittaa muuten, että kuulan ei pitäisi päästä tulemaan väärää kautta ulos, ellei ole kulunut pienemmäksi?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com