Liitteet:
Ykkönen a.JPG [ 154.69 KiB | Katsottu 3729 kertaa ]
Hoi
Nyt tuli ropleema Z1 vaihteiston kasauksessa, mitä jäi huomaamatta?
Eli, onko kenellä kokemusta seuraavasta ongelmasta, panin vaihteiston akselit lohkojen väliin ja rupesin testaamaan vaihteiston toimintaa. Ykkönen menee hyvin päälle mutta kun vaihtaa kakkoselle, niin ykkösen hammaspyörä ei pääse siirtymään riittävästi aksiaalisesti akselilla, rumpu jää jumiin. Kun ottaa jumiin jäävän siirtimen kokonaan pois paikoiltaan (=tangolta joissa on 2 kpl siirtimiä ja joissa olevat pienet nastat menevät vaihteensiirrinrummun uriin) niin toinen siirrin ja rummulla oleva siirrin toimivat normaalisti, eli vaihteet2-5
Ykkösvaihteen siirtimenkin saa toimimaan kun ottaa akselin kuulalaakerin uraan tulevan lukitusrenkaan pois lohkosta ja siirtää akselia noin 2mm lohkosta ulos, tällöin ko. vaihteensiirrin toimii normaalisti, eli ykkönen menee päälle, siirtyy vapaalle, mutta sitten toinen siirrin jumittaa.
Eli missä vika? Jotenkin tuntuu että siirrinrummun urien liikeradat eivät satu yksiin vaihteiden hammaspyörien liikeratoihin, lähinnä ykkösen, kuvassa No 41 jonka uraan tuleva siirrin jumittaa.
Miten ko. hammaspyörän saa irti akselita, eli pyörä joka näkyy valokuvassa akselin päässä, jos sieltä paljastuisi joku liikerataa rajoittava tekijä?