Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Su Huhti 28, 2024 07:50

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Marras 20, 2010 20:10 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 07, 2008 21:27
Viestit: 56
Liitteet:
Ykkönen a.JPG
Ykkönen a.JPG [ 154.69 KiB | Katsottu 3729 kertaa ]


Hoi

Nyt tuli ropleema Z1 vaihteiston kasauksessa, mitä jäi huomaamatta?

Eli, onko kenellä kokemusta seuraavasta ongelmasta, panin vaihteiston akselit lohkojen väliin ja rupesin testaamaan vaihteiston toimintaa. Ykkönen menee hyvin päälle mutta kun vaihtaa kakkoselle, niin ykkösen hammaspyörä ei pääse siirtymään riittävästi aksiaalisesti akselilla, rumpu jää jumiin. Kun ottaa jumiin jäävän siirtimen kokonaan pois paikoiltaan (=tangolta joissa on 2 kpl siirtimiä ja joissa olevat pienet nastat menevät vaihteensiirrinrummun uriin) niin toinen siirrin ja rummulla oleva siirrin toimivat normaalisti, eli vaihteet2-5

Ykkösvaihteen siirtimenkin saa toimimaan kun ottaa akselin kuulalaakerin uraan tulevan lukitusrenkaan pois lohkosta ja siirtää akselia noin 2mm lohkosta ulos, tällöin ko. vaihteensiirrin toimii normaalisti, eli ykkönen menee päälle, siirtyy vapaalle, mutta sitten toinen siirrin jumittaa.

Eli missä vika? Jotenkin tuntuu että siirrinrummun urien liikeradat eivät satu yksiin vaihteiden hammaspyörien liikeratoihin, lähinnä ykkösen, kuvassa No 41 jonka uraan tuleva siirrin jumittaa.

Miten ko. hammaspyörän saa irti akselita, eli pyörä joka näkyy valokuvassa akselin päässä, jos sieltä paljastuisi joku liikerataa rajoittava tekijä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 20, 2010 20:41 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
En ole ihan varma miten oikein luin, mutta kuulostaa kovasti kawasakin "positive neutral finder" aiheuttamalta.

Mikäli kawa ei ole liikkeellä, ei saa kuin vaihteet 1 ja vapaa päälle. Kun akseli pyörii (takapyörän ja ketjun avustamana) saa kakkosenkin päälle.

Homman aikaansaa kolme kuulaa rattaan ja akselin välillä, kun akseli pyörii, keskipakoisvoima pitää kuulat ulkona rattaan koloissa ja ratas pääsee liikkumaan, jos akseli paikallaan, yläpuolen kuula pysäyttää rattaan aina vapaa asentoon.

Kun lohko on halki tuon saa helpostikin pyöräytettyä riittävästi että saa kakkosenkin päälle (onnistunee koottunakin, vaikka kitkat vastustaakin). Ei kannata pitää "vetoa" päällä vaihteensiirtimessä kun pyöräyttää, onnistuu helpommin kun ensin pyöräyttää akselina ja vasta sitten kokeilee kakkosta. Irtonaisena onnituu parhaiten kun pyörittelee akselia pystyasennossa, niin painovoima ei vaikuta kuuliin.

[Edit] vähän korjausta tekstiin ja linkki: viewtopic.php?f=5&t=4574
Tuolla puolenvälin jälkeen on kuvat eri vaihteiden asennoista sekä kuva tuosta nelosen Out-rattaasta, jonka sisällä kuulat on piilossa... Laatikko on tosin GPZ1100UT joka on J mallin sukulainen, mutta ilmeisesti toteutuksena melkein samanlainen, vaikka ei paljon yhteisiä osia olekaan.
Kuva

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 20, 2010 22:01 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 07, 2008 21:27
Viestit: 56
Hoi

Kiitos "oojala" nopeasta vastauksesta. Luit aivan oikein viestini, painin ongelman kanssa juuri äsken iltapäivällä ja nyt ongelma on ratkaistu, mainio apu tämä keskustelupalsta!
Kyllä tuo Z1 vaihteisto on aivan samanlainen kuin 1100:sen.

Itsekkin mietin oheisesta kokoonpanokuvasta, mikä tehtävä noilla kolmella kuulalla (No 40) on, kuulat nkyy räjäytyskuvassa.

Eli noiden kolmen kuulan tehtävä on helpottaa vapaan löytymistä kun pyörä on paikallaan tai kulkee aivan hitaasti, eli vapaan sijasta vaihde ei mene "vauhdila" vapaan yli, nerokas keksintö!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 21, 2010 12:09 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Hyvä että pystyi auttamaan. Jos tuon 4:n rattaan irroittaa (ja varoo ettei kuulat huku ja akseli tipu lattialle, kun irtoamaton ratas yllattäen irtoaakin), niin niitä kuulia EI saa tartuttaa esimerkiksi vaseliinilla koloihinsa (tulee mieleen ainakin minulla, asennusta helpottamaan, kuten laakerikuulillakin). Öljykierto tuolla on sen verran heikkoa, ettei vaseliini sieltä häviä mihinkään, vaan pikemminkin häviää se vapaa...

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 21, 2010 21:01 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 07, 2008 21:27
Viestit: 56
Hoi

En irrottanut ko. hammaspyörää, lukkorenkaan irrotuksen jälkeen pähkäilin että, mikä sitä voi pitää kiinni niin ettei irtoa? Sitten kysyikin neuvoa täältä, panin aamulla lukkorenkaan paikoilleen ja pistin lohkot kasaan. Ensi kerralla osaan sitten irrottaa ko. hammaspyörän jos on tarve.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 22, 2010 06:45 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
oojala kirjoitti:
Hyvä että pystyi auttamaan. Jos tuon 4:n rattaan irroittaa (ja varoo ettei kuulat huku ja akseli tipu lattialle, kun irtoamaton ratas yllattäen irtoaakin), niin niitä kuulia EI saa tartuttaa esimerkiksi vaseliinilla koloihinsa (tulee mieleen ainakin minulla, asennusta helpottamaan, kuten laakerikuulillakin). Öljykierto tuolla on sen verran heikkoa, ettei vaseliini sieltä häviä mihinkään, vaan pikemminkin häviää se vapaa...

Joo, ei todellakaan asennusvaseliinia noille kuulille - tästä on ihan omakohtaisia kokemuksia :ope:

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com