Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ma Touko 20, 2024 07:04

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kiree nokkaketju...
ViestiLähetetty: La Marras 24, 2012 23:27 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Kasailin koneen tuossa joku aika sitten, ja nokkaketju tuntui jäävän kireäksi. Eli ketju menee just ja just paikoilleen, ketjurkiristintä ei edes tartte vapauttaa... Ketju antaa kyllä vähän periksi heilutettaessa, mutta kiristin ei tosiaan tee vielä mitään. Nyt on varmaan käynyt niin että sattui 122 lenkkinen kettinki olemaan paketissa 124:n sijaan, ja en tullut sitä vaan tarkistaneeksi :kivi: .
Nyt sitten se jatkokysymys... Onko kukaan ajanut tuollaisella kombinaatiolla? Se vaikuttaa ihan karvan verran liian kireältä, mutta ihan hitusen vain... No kai tuo on vaan poikki lyötävä ja pitempi tilalle ettittävä, kerpele. :takoo: Tulipahan vaan avauduttua että kaikessa sitä voi mennä homma pieleen.

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kiree nokkaketju...
ViestiLähetetty: Su Marras 25, 2012 10:10 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos se on kylmänä kireä, niin koneen lämmettyä se vasta kireällä onkin. Käytä venakoppa auki ja maalaa yksi niitinpää ja konetta käsin pyörittäen laske varmuudeksi niiden lukumäärä uudestaan.
Jos ketju on liian kireä, lähtee kylmänä käyntiin, mutta koneen lämmetessä alkaa joutokäynti pudota ja kone sammuu lopulta. Koneesta hajoaa ekana nokkaketjun kiristimen kumirulla, sen jälkeen tulee ketjulle reippaasti löysiä ja varsinainen tuhon kierre alkaa siitä. Kiristinrullan telineen saa kyllä vahingossa väärin päinkin paikalleen, jolloin ketju osuu kehikkoon rullan sijaan, jolloin ketju on kireämmällä.
Jos sulla on kampuraa vastaavaat nokkarattaat ja ketju, niin kyllä ketjunkiristimelle jää löysiä kiristettäväksi. Näissä koneissa on korkeussuunassa paljon alumiinia lämpölaajenemassa verrattuna teräksiseen vähemmän lämpölaajenevaan ketjuun, sen vuoksi pitää olla pelivaraa myös ketjun kireydellä.

Edit. Kävin tallissa mittaamassa työntömitalla tosta caferacerin gpz kansi/vanha kellari kombinaatio koneesta nokkaketjun kiristin irroitettuna kiristimen runkon uloimman osan etäisyyden kiristimentiivistepinnan tasosta 24 mm oli tulos ja peruutus varaa oli joku 5 mm, kumminkin ketju löysä. Tuossa koneessa on aika tuoreet osat paikallaan ja kannen läpi on keskelle pultattu se tarvikekeskirulla.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kiree nokkaketju...
ViestiLähetetty: Ma Marras 26, 2012 22:12 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Ok, tacksista... Meillä on siis samankaltaiset kombinaatiot nuo koneet, mut mulla oli vaan muistaakseni 32 hampaiset nokkarattaat ja uudehkon tonnisen kampura - ehjää ysin kampuraa ei ollut nurkissa. Pitää käydä tallilla laskeskelemassa tuo kettingin pituus niin pääsee selvyyteen...

Kuva

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kiree nokkaketju...
ViestiLähetetty: La Joulu 01, 2012 11:36 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Nonniin... Muistelin no rattaat väärin... Eli tuossa on vanhemman tonnisen kampura, ja siis myös ne 30 hampaiset nokkarattaat. ketju on kuitenkin 122:nen, laskin kaikki viime yönä... Miksi se kettinki on kiree? Onko tuo gpz:n kansi korkeempi kuin z1:n kansi? ts. onko nokat karvan verran ylempänä? Vai mikä tässä nyt mättää? Koetin kahlailla ulkomaansivujakin, mutta ei mitään mainintaa mokomasta... varoiteltiin vaan että puristus putoo uudemmalla kannella mutta on kopensoitavissa ryhrikkäämmäillä männillä. Muttamutta: Goosellakin siis on 122:nen kettinki, pienet nokkarattaat ja gpz:n kansi ja kaikki on bueno? Eli tismalleen sama kombinaatio kuin mulla eilisten laskelmien perusteella. No, ei kai tässä oo oikeestaan muuta vaihtoehtoa kuin että mää oon laskenut väärin -> takaisin tallille tänään odottamaan väläystä... :noidea:

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kiree nokkaketju...
ViestiLähetetty: La Joulu 01, 2012 19:23 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Itseasiassa mun kone on 124 lenkkisellä vitjalla ja isoilla kampuran ja nokkien pyörillä. oisko sitten kannen korkeudessa eroa :eitieda:

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kiree nokkaketju...
ViestiLähetetty: Su Joulu 02, 2012 22:35 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Joo, oliskohan tuo nokka-akseleiden etäisyys toisistaan vähän isompi GeePeeTsetassa... Venttiilithän on siinä vähän isommat ja palotila myös, joten olisko venttiilit vähän enemmän makuullaan siinä? Porauskin on rapeet 6mm isompi kuin z1:ssä, joten eikös sekin ainakin madollista venttiilien sijoittelun vähän kauemmas toisistaan, ja sitä tietä myös nokka akseleiden sijoittelun, ehkä, ainakin teoriassa :dokaa: No, tämäkinhän on mitattava samalla kuin muutkin, kunhan nyt pääsisin sinne tallille asti.

Tästä tulikin muuten mieleen jatkokysymys... Tuota gpz:n kannesta mainostetaan kaikkialla että kun sen laittaa vanhaan z1:een niin puristukset putoo pari pykälää. Palotilanhan täytynee olla suurempi gpz:ssa jo suuremman porauksenkin takia, joten johtuukohan tämä puristussuhteen lasku nyt oletuksesta että vanhassa alakerrassa käytetään pienempää (esmes 66 millistä) sylinteriä, vai onko gpz:ssa palotila muutenkin muotoiltu suuremmaksi kuin z1:ssä, ja siten myös männänpää "hyökkäävämmin" muotoiltu, että sama puristussuhde on saavutettu kuin vanhuksessa :hammer:
Mulla alkaa jo ittellänikin takomaan kanteen tämä teoritisointi, tarttee päästä mittailemaan :?

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com