Hmmm, tuossa ei ole ainakaan mitään automaattista ilman säätöä, eli "ryyppy" on käytännössä pieni ilmahana, joka päästää lisäilmaa, mutta eikö silläkään saa säädettyä käyntiä alemmas kuin 2000 rpm? Eli ymmärsinkö oikein että sammuu heti lämpimänä kun kierrokset tippuu alle 2000?
Sen sijaan ecu säätää seosta laihemmalle lämmetessään (tai siis poistaa rikastusta), eli olisiko lämpötila-anturissa vikaa tai TPS:n säätö pielessä? Jotenkin epäisisin tuota TPS:ää, eli oikealla puolella DFI tekstin alla on potentiometri, joka mittaa kaasuläppien asentoa, Throttle Position Sensor). Eli jos tuntuu liian laihalta voisi kokeilla säätää TPS:ää (en tiedä miten oikeasti pitäisi, mutta itse olen säätänyt siten että ensin merkkaa aloituskohdan tarkkaan siten että löytää oikean kohdan jos säätö hukkuu (tussilla/piikillä viiva tms.), toiminta-alue on aika kapea. Sen jälkeen olen tyhjäkäynnillä löysännyt kaksi kiinnityspulttia "nihkeästi liikkuviksi"(muoviDFI suojan alla) säätänyt suuntaan ja toiseen ja ottanut noin puolivälin niistä kohdista kun kierrokset alkaa laskea, tietysti jos ei ole tyhjäkäyntiä niin voisi kokeilla auttaako pieni liike suuntaa tai toiseen asiaan) Voisi sen ohmejakin tietysti mitata, mutta tuskin se ainakaan täysin poikki on, jos kerran kylmänä toimii (tai voi olla että "ryypyn" avaus liikuttaa myös tuon pois aloituskohdasta?)
Jostain huoltokirjasta (Ainakin tehtaan ja Clymerin manuaalista) löytyy myös noiden lämpötila-antureiden mittausohjeet, mutta molemmat (lohko ja imuilma) ovat 2,5 kohm NTC, mutta en oikein keksi miksi ne niin hajoaisivat että pienet kierrokset katoaa.
Tietysti tyhjäkäyntiruuvin säätö ja läppien synkronointikin vaikuttaa jotenkin.
Tasoanturia ei saa oikein mistään uutena, voi varaosanumerolla etsiä ebaystä, jos sattuisi tuurilla löytymään uutta-vanhaa-varastoa, mutta useissa sama ongelma, en tiedä onko mitään korjaustapaa. Öljynpaineanturille jos muuttaa (jossain muistan nähneeni ohjeen, jossa porattiin ja kierteistettiin reikä johonkin öljykanavaan) täytyy olla matalapaineinen anturi, tämän koneen öljynpaineet ovat varsin aljaiset johtuen kuulalaakeroidusta alakerrasta.
_________________ GPZ 1100 A1 1983
|